Web Analytics Made Easy - Statcounter

متأسفانه آثار امام (ره) در علوم اسلامی هنوز آن طور که باید در متن کار حوزه قرار نگرفته است. با اینکه امام (ره) انقلابی در همه علوم حوزوی رقم زده و دوران دیگری به لحاظ دانشی ایجاد کرده که کلیدواژه اصلی این دوران علمی، اقامه است.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری فارس، شاید اساسی‌ترین تفاوت جریان فکری حضرت امام (ره) در علوم حوزوی با دیگر جریانات را بتوان به مقوله تحقق دین، نسبت داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقد دانش‌های حوزوی از سوی امام (ره)

امام در کتاب «حکومت اسلامی» خود، هویت طلبه را اقامه‌کننده دین معرفی می‌کنند. ایشان معتقد است عالم دین اگر ورثه انبیا است، اگر امناالرسل است، اگر خلیفه انبیا است، اگر حصن دین است، به تعبیر روایات متعدد به دلیل آن است که او نیز چون پیامبران در پی تحقق دین است. او دنبال سخن خود را برای تحقق و اجرا، می‌گیرد و به مسأله‌گویی صرف اکتفا نمی‌کند.

مقدمه کتاب «جنود عقل و جهل» امام (ره)، نقد دانش‌های حوزوی از این زاویه است. ایشان معتقد است همه علوم اگر مقدمه و ابزار تحقق عملی توحید باشند، علم الهی‌اند چه فقه و حکمت و چه علوم دانشگاهی. علم اخلاقی که درمان باشد نه صرف نسخه، علم اخلاق واقعی است.

اندیشه ایشان در علم فقه که فرمود: «الاسلام هو الحکومه بشوونها» و حکومت را فلسفه عملی همه فقه می دانند، ناشی از همین نگرش است. امام فقه ولایی و یا فقه حکومتی را طرح می‌کنند. فقهی که به اقامه می‌پردازد، لذا زمان و مکان برایش مهم است. فقه پویا است. مسأله مصلحت به تعبیر فقهی و مراعات به تعبیر عرفانی برایشان حیاتی است و به تغیر موضوعات توجه دارند.

غریب بودن آثار امام در علوم اسلامی حوزه

در عرفان و حکمت توجه به جریان این ۲ دانش برای پشتیبانی شریعت مسأله اصلی کتاب‌های او است. در «مصباح الهدایه» عمق مقوله نبوت و خلافت و ولایت را تبیین می‌کنند و در شرح دعای سحر به جایگاه انسان کامل و نسبت حقیقت او که در مرکز عالم است، با حقایق تفصیل یافته که متن عالمند تبیین می‌شود. همه در آداب الصلوه و هم سرالصلوه به همین مأموریت می‌پردازد. او حکمت و عرفان را برای فهم عمیق شریعت به کار می‌برد و معتقد است اگر فقه را چنین نفهمیم، اصلاً او را نفهمیده‌ایم و منحرفش خواهیم کرد.

متأسفانه آثار امام در علوم اسلامی هنوز آن طور که باید در متن کار حوزه قرار نگرفته است، ولی معتقدیم حضرت امام (ره) انقلابی در همه علوم حوزوی رقم زده و دوران دیگری به لحاظ دانشی ایجاد کرده، کلیدواژه اصلی این دوران علمی، اقامه است. انقلاب او فی جمیع السماوات و الارض بوده و این واقعه به مرور دارد خود را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دین علوم امام دانش انقلاب اسلامی حوزه علم حوزوی نبوت خلافت اخلاق اقامه علوم اسلامی آثار امام علوم حوزوی همه علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۷۳۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهم‌نامه همکاری کمیته امداد و حوزه علمیه خواهران قزوین

به گزارش خبرگزاری مهر، کمیته امداد استان قزوین و حوزه علمیه خواهران در جهت اجرای برنامه‌ها و طرح‌های فرهنگی، اجتماعی، قرآنی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

ناصر ظاهری مدیرکل کمیته امداد استان قزوین در این مراسم بیان کرد: در حال حاضر ۴ مرکز نیکوکاری در حوزه‌های علمیه خواهران استان قزوین مشغول به فعالیت هستند و به خانواده‌های ولی‌نعمت و نیازمندان در زمینه‌های مختلف معیشتی، مشاوره خانواده و فرهنگی خدمات ارائه می‌نمایند.

وی ادامه داد: حوزه علمیه و کمیته امداد در بحث‌های فرهنگی اهداف مشترک بسیاری با هم دارند که با امضا این تفاهم‌نامه و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، قرآنی حوزه این اهداف قوی‌تر از گذشته دنبال خواهد شد.

این مسوول افزود: ۱۲۰ خدمت در کمیته امداد به خانواده‌های ولی‌نعمت ارائه می‌شود که همگی ریشه قرآنی دارد و در آیات قرآن به آن اشاره شده است.

ظاهری عنوان کرد: ظرفیت حوزه در بحث‌های تبلیغی بسیار خوب است و باید از این ظرفیت برای ترویج فرهنگ احسان و انفاق استفاده گردد. حوزه با ظرفیتی که دارد می‌تواند ترویج کار خیر و احسان را ترویج که در نتیجه آن محسنین و نیکوکاران جامعه افزایش خواهند یافت.

مدیرکل کمیته امداد اظهار کرد: حدود ۱۸ هزار زن سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد می‌باشند و این زنان مادران یک خانواده هستند که ۶۰ درصد خانوارهای تحت پوشش را تشکیل می‌دهند که رسیدگی و مورد توجه قرار دادن زمینه‌های دینی و ترویج فرهنگ اسلامی برای این خانواده‌ها باعث می‌شود از آسیب‌های این خانواده‌ها کاسته شود.

حجت‌الاسلام کاظم لو مدیر حوزه علمیه خواهران نیز با آرزوی اینکه این تفاهم‌نامه منشأ خیر برای نیازمندان باشد ادامه داد: حوزه و کمیته امداد در راه خدمت‌رسانی در فعالیت‌های فرهنگی، برگزاری کلاس‌های آموزشی، رسیدگی به امورات فرهنگی خانواده‌ها تمام توان خود را به کار خواهد بست.

مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین گفت: معیشت خانواده‌ها قابل جبران است ولی خطر فرهنگی تهدید بسیار جدی است. دین مخصوص آخرت نیست بلکه مخصوص همین دنیا است و اگر مورد توجه قرار نگیرد در همین دنیا دچار آسیب خواهیم شد و باید اهمیت خانواده و خانواده محوری برای عموم جامعه تبیین گردد.

کد خبر 6100983

دیگر خبرها

  • دوره فشره کافی‌شناسی در مستند «الکافی»
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری کمیته امداد و حوزه علمیه خواهران قزوین
  • مدیر حوزه‌های علمیه کشور: مسجد کانون تمدن اسلامی است
  • رسانه‌ها بر ترویج حدیث اهل بیت(ع) سرمایه‌گذاری بیشتری کنند
  • مسجد کانون تمدن اسلامی است
  • مقطع سطح ۴ در حوزه علمیه خواهران اردبیل اجرا می‌شود
  • رئیس دبیرخانه همکاری‌های مشترک حوزه و دانشگاه آزاد معرفی شد
  • راه‌اندازی «مدارس سعادت» در دانشگاه آزاد اسلامی
  • نهضت علمی امروز میراث پرافتخار مکتب امام صادق(ع) است
  • محمدعلی علومی درگذشت