Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@17:48:02 GMT

محلول ضدعفونی‌کننده دست مناسب چه ویژگی‌ دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۷۵۶۱۶

محلول ضدعفونی‌کننده دست مناسب چه ویژگی‌ دارد؟

ایسنا/خراسان رضوی به دلیل وجود بیماری‌های فراگیر در بسیاری فصول سال و انتقال مواد بیماری‌زا از طریق گردوغبار تماس با میکروب‌ها و ویروس‌ها اجتناب‌ناپذیر است و استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده دست برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف ضروری است. با توجه به شیوع مکرر آنفلوانزاهای مختلف همراه داشتن ماده ضدعفونی‌کننده دست، به احتیاط لازم تبدیل‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش مدیکال دیلی، انتخاب ضدعفونی‌کننده مؤثر، بسیار اهمیت دارد و به عقیده پزشکان امریکایی بهترین مواد ضدعفونی‌کننده دست، مواد حاوی الکل هستند.

ضدعفونی‌کننده‌های مبتنی بر الکل مانند اتیل الکل یا ایزوپروپیل الکل یکی از بهترین نمونه‌ها هستند. به عقیده پزشکان، مواد ضدعفونی‌کننده دست باید حاوی 60 درصد یا بیشتر از این ترکیبات باشند تا در مقابله با باکتری‌ها و ویروس‌ها کارایی داشته باشند و بهترین آنها مواد حاوی 70درصد الکل است.

در این مواد برای جلوگیری از خشک شدن پوست، مرطوب کننده‌ها یا آب‌رسان‌ها افزوده شدند. البته دیگر دلیل افزودن مرطوب‌کننده‌ها این است که آب به مواد ضدعفونی‌کننده کمک می‌کند تا راحت‌تر به پوست نفوذ کنند.

مواد ضدعفونی‌کننده طبیعی یا مصنوعی؟

مواد طبیعی مانند  آویشن، اسطوخودوس و پرتقال تلخ دارای اثرات ضد میکروبی هستند، اما هنوز هیچ تحقیقی در مورد کارایی این مواد در از بین بردن میکروب‌ها انجام‌نشده است. دیوید پولاک ، بنیان‌گذار آزمایشگاه‌های MD آمریکا اظهار کرد: سازمان غذا و داروی امریکا FDA  میزان عوامل ضد باکتری طبیعی اضافه‌شده به چندین محصول را بررسی کرده، اما هیچ نظریه‌ای در اثربخشی مواد طبیعی ارائه نداده است.

وی گفت: "این محصولات ممکن است فواید زیادی داشته باشند، اما هیچ تحقیقی جز شواهد برگرفته از فرهنگ‌عامه در این مورد ارائه نشده است و پیشنهاد می‌کنم که افراد محقق در این زمینه بازاریابی بهتری داشته باشند و اگر فرمول پایه برای تولید محصول دارند، آن را ارائه کنند. "

اقدامات احتیاطی

خواندن برچسب ضدعفونی‌کننده دست برای شناسایی مواد شیمیایی مضر مهم است. اما این مواد شیمیایی مضر در زیر برچسب‌هایی با عنوان "رایحه" مخفی می‌شوند تا مصرف‌کننده را فریب دهند. یکی از مواد شیمیایی مضر فتالات است که اختلال در غدد درون‌ریز ایجاد می‌کنند و در صورت استفاده طولانی‌مدت موجب کاهش تعداد اسپرم‌ها و ناباروری می‌شوند. تریکلوسان  یکی دیگر از مواد مضر است که توسط سازمان غذا و داروی امریکا  FDA تحت بررسی قرارگرفته است. این ماده موجب اختلال در هورمون‌ها شده و با مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها نیز مرتبط است.

با توجه به اطلاعات ذکرشده در زمان خرید مواد ضدعفونی‌کننده دست دقت بیشتری داشته باشید.

توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) می‌گوید: استفاده از صابون و آب مطمئن‌ترین روش برای تمیز کردن دستان از همه میکروب‌ها و گردوغبار است، اما در شرایطی که آب و صابون در دسترس نباشد، ضدعفونی‌کننده دست می‌تواند مفید باشد، مشروط بر اینکه 60 درصد آن را الکل تشکیل دهد.

این مرکز معتقد است، درحالی‌که ضدعفونی‌کننده‌های حاوی الکل می‌توانند از رشد برخی از میکروب‌های موجود در دست جلوگیری کنند اما این محصولات قادر نیستند دست‌ها را از همه میکروب‌ها پاک کنند.

این مرکز خاطر نشان کرد: میکروب‌های خاصی مانند کریپتوزپوریدیوم( Cryptosporidium) ، نوروویروس (norovirus) و کلستریدیوم دیفیسیل (Clostridium difficile) با صابون و آب به‌راحتی از بین می‌روند.


 

مواد ضدعفونی دست در مقابله با کروناویروس

برخلاف تصور عامه از کروناویروس، باید گفته شود، این ویروس یکی دیگر از اشکال مشابه ویروس‌ها ازجمله سندرم تنفسی خاورمیانه مرس (MERS) و سندرم تنفسی حاد سارس (SARS)  است. علت ترسناک بودن این ویروس، جدید بودن آن است.

به گفته دکتر دیوید هاتچکین پزشک مراقبت‌های ویژه کلینیک اورگان امریکا، کروناویروس فرد را به سرماخوردگی مبتلا کرده و سپس منجر به ذات‌الریه و در برخی موارد موجب مرگ بیمار می‌شود.

اگرچه گزارش‌های منتشرشده از ووهان، چین نشان می‌دهد که ویروس در افراد با شرایط خاص مانند افراد مبتلا به دیابت، افراد دارای فشار خون بالا و امثال آن خطرناک است اما این گزارش‌ها بدان معنی نیست که دیگر افراد از ابتلا به این ویروس مصون هستند.

پزشکان توصیه می‌کنند رعایت نکات بهداشتی بهترین روش در پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

دستان خود را مرتب بشویید

دکتر هاتچکین گفت: "مهم‌ترین کاری که می‌توانید در فصل سرما و آنفلوانزا انجام دهید، شستشوی مکرر دست‌هاست.دست‌های خود را زیاد بشویید زیرا دستان شما منبع آلودگی محسوب می‌شوند.

ماسک همیشه کمک‌کننده نیست

دکتر هاتچکین پیشنهاد کرد که به‌جای خرید ماسک پول خود را پس‌انداز کنید، مگر در مواردی که استفاده از ماسک ضروری باشد مانند هنگام پرواز. البته استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی بسته نیز ضروری است زیرا ویروس‌ها در مناطق بسته فعالیت مؤثرتری نسبت به مکان‌های هوایی دارند.

وی در ادامه افزود: ماسک‌ها پس از 15 تا 30 دقیقه از هوای تنفس فرد اشباع می‌شوند درنتیجه ماسک خیس شده و دیگر قابل اعتماد نخواهد بود.

دستمال مرطوب در مقابله با کرونا مؤثر است؟

در روزهای اخیر در رسانه‌های اجتماعی ادعا می‌شود اسپری‌ها و دستمال های مرطوب‌کننده مانند محصولات برند لیسول( Lysol) و کلوروکس( Clorox )می‌توانند به مبارزه با شیوع کروناویروس جدید کمک کنند، به همین دلیل شرکت کلوروکس در بیانیه‌ای گفت: برخی از محصولات آنها می‌توانند در برابر ویروس‌های مشابه با 2019-nCoV  کارایی داشته باشند. البته این محصولات شامل دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده و پاک‌کننده همه‌منظوره با سفیدکننده هستند. بااین‌حال ، نماینده‌ این شرکت خاطرنشان کرد که مواد ضدعفونی‌کننده فقط روی سطوح سخت و غیر متخلخل کارایی دارند.

شرکت لیسول نیز در بیانیه‌ای اظهار کرد: برخی از محصولات آن مانند اسپری‌های ضدعفونی‌کننده و چندمنظوره ضدعفونی‌کننده در برابر ویروس روی سطوح سخت و غیر انعطاف‌پذیر مؤثر هستند.

بااین‌حال ، این مهم است که بدانید که هر دو شرکت به‌طور مستقیم اظهار نکردند که محصولات آنها می‌توانند کرونا ویروس را از بین ببرند. این ویروس جدید است و این محصولات مطابق با نمونه ویروس‌های پیشین تولیدشده‌اند.

برای کاهش خطر ابتلا به ویروس، مقامات بهداشتی فدرال توصیه می‌کنند که دست‌ها را به‌طور مرتب با آب و صابون بشویید و افراد از لمس چشم، بینی یا دهان با دست‌های آلوده خودداری کنند و با افراد بیمار نیز تماس نزدیک نداشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی مواد شیمیایی مضر مرطوب کننده داشته باشند محصولات آن بیماری ها میکروب ها کننده ها ویروس ها دست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۷۵۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، بشیر حاجی بیگی، با اشاره به دستاوردهای نوین سازمان انتقال خون که در سال گذشته آغاز شد، گفت: اقدامات نوین سازمان انتقال خون باعث شد رتبه اعتباری ما در میان کشورهای پیشرفته تثبیت شود و در منطقه نیز کماکان با فاصله بسیار زیاد به عنوان مرجع آموزش سازمان بهداشت جهانی در زمینه طب انتقال خون باشیم.

وی افزود: از جمله اقدامات ارزشمند، انجام آزمایشات غربالگری مولکولی (NAT) است که نقش اساسی در حذف انتقال ویروس‌های خطرناکی نظیر ایدز و هپاتیت از طریق خون و داروهای مشتق از پلاسمای خون دارد. همچنین، انجام آزمایش غربالگری آنتی بادی جهت انطباق صد در صدی گیرنده و اهداکننده و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از تزریق خون و نیز آزمایش توالی یابی ژنتیکی (HLA) به روش (NGS) جهت بررسی سازگاری بافتی و تسهیل انجام پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برای بیماران نیازمند به آن در داخل کشور از فعالیت‌هایی بود که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و گسترش خدمات نوین و توسعه کمّیت و کیفیت این خدمات وابسته به این حمایت و تخصیص اعتبارات مناسب برای تأمین ملزومات مرتبط است.

حاجی بیگی با اشاره به جایگاه ممتاز سازمان انتقال خون در تأمین خون سالم و صد درصد داوطلبانه در میان کشورهای منطقه و جهان و تأمین صد درصدی نیازهای بیمارستانی در مورد خون و فراورده، گفت: تمامی این افتخارات مرهون همراهی مردم نوع دوست و حمایت‌های مسئولان اجرایی کشور و نمایندگان مجلس است و انتظار داریم در آینده نیز از این حمایت‌ها برخوردار شویم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تقویت کننده موی مردانه
  • ویژگی پالت پلاستیکی استاندارد چیست ؟
  • پهپاد کشاورزی ایرانی مورد توجه بازدیدکنندگان خارجی ایران اکسپو
  • سمپاشی دقیق‌تر و کم هزینه‌تر با پهپاد کشاورزی ایران ساخت
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • حمل ریلی محصولات مجتمع فولاد مبارکه تا ۱۰ میلیون تن در سال
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت