Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-07@21:58:09 GMT

رئیس جمهوری آذربایجان به تهران سفر می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۷۶۴۰۴

رئیس جمهوری آذربایجان به تهران سفر می‌کند

جهانگیرزاده طی سخنانی در مراسم چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان افزود: الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان بر اساس دعوت رسمی دکتر "حسن روحانی "، در راس هیاتی عازم تهران خواهد شد.

به گزارش ایرنا، دعوت از الهام علی اف رییس جمهوری آذبایجان برای سفر رسمی به جمهوری اسلامی ایران در آبان ماه گذشته در جریان سفر روحانی به باکو برای شرکت در اجلاس سران کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد انجام گرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفر رییس جمهوری آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران در شرایطی انجام می‌گیرد که مسوولان هر دو کشور عزم راسخ خود را برای توسعه روابط فیمابین در همه زمینه‌ها و در قالب روابط دو جانبه و تعاملات منطقه‌ای و گسترش بیش از پیش آن جزم کرده اند.

با وجود موانع ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، سطح همکاری‌های اقتصادی دو کشور همسایه در شرایط تعاملات سیاسی مناسب تهران و باکو همچنان رو به توسعه است و شاخص‌های روابط اقتصادی سال گذشته میلادی نیز حاکی از این واقعیت می‌باشد.

ایران و جمهوری آذربایجان در راستای تقویت روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تا به حال بیش از یکصد و پنجاه سند همکاری دو جانبه در عرصه‌های مختلف از جمله توافقنامه‌های ترویج و حفاظت متقابل سرمایه گذاری در حوزه‌های اقتصادی و معافیت از مالیات مضاعف امضا کرده اند.

البته توسعه بیش از پیش تعاملات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان نتیجه دیدار‌های مستمر چند سال اخیر روسای جمهوری دو کشور و اراده سیاسی و عزم آن‌ها برای تعمیق مناسبات فیمابین است.

بنا بر این گام‌های موثر برداشته شده در راستای تقویت روابط سیاسی ایران و جمهوری آذربایجان تاثیر مثبت به توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور داشته است که فعالیت مشترک در حوزه‌های اقتصادی مختلف بیانگر این واقعیت است.

توسعه روابط بازرگانی از محور‌های عمده همکاری‌های اقتصادی دو جانبه تهران - باکو است و بر اثر تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته، حجم گردش تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۹ در مقایسه با یک سال قبل ۱۱ درصد افزایش یافته و به ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است که هر دو طرف بر وجود ظرفیت‌های زیادی برای افزایش این شاخص تاکید دارند.

در همین حال با توجه به اعتماد و علاقه متقابل به گسترش همکاری‌های فیمابین در عرصه سرمایه گذاری نیز افزایش یافته و سرمایه گذاران ایرانی تا به حال ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری کرده اند و اکنون یک هزار و ۶۱۴ شرکت ایرانی در حوزه‌های صنعتی، ساختمان، خدمات، کشاورزی و حمل نقل در جمهوری آذربایجان فعال هستند.

فعالیت کارخانه مشترک خودروسازی در کوی صنعتی شهر "نفتچالا" واقع در ۱۶۸ کیلومتری جنوب باکو، نشانگر همکاری‌های ثمر بخش دو کشور در بخش سرمایه گذاری می‌باشد که شرایط خوبی را نیز برای اجرای پروژه‌های اقتصادی جدید بین دو طرف فراهم کرده است.

همچنین در حال حاضر دو کشور همسایه ساخت شهرک صنعتی مشترک مرزی را بررسی می‌کنند و برای اجرای این طرح دو طرف کار گروه ویژه‌ای را برای پیگیری احداث این شهرک صنعتی مشترک مرزی تشکیل داده‌اند.

احداث این شهرک بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاران ایران و جمهوری آذربایجان، توسعه همکاری‌های اقتصادی و ورود محصولات ایرانی به بازار روسیه و کشور‌های آسیای مرکزی تلقی می‌شود.

ایران و جمهوری آذربایجان در حال حاضر در قالب تعاملات اقتصادی منطقه‌ای در راستای اجرای تکمیل دالان حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب نیز همکاری می‌کنند و اتصال خطوط ریلی دو کشور، ساخت پایانه باری در خاک ایران برای حمل و نقل محموله‌ها از ایران از طریق خاک جمهوری آذربایجان به روسیه و بالعکس نتیجه فعالیت مشترک دو کشور در این زمینه می‌باشد.

در سال ۲۰۱۹ میلادی از طریق دالان شمال - جنوب بیش از ۴۰۰ هزار تن محموله و کالا جا به جا شده است که ۴۵ درصد بیشتر در مقایسه با سال پیش از آن می‌باشد.

فعالیت کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و نیز گروه دوستی بین پارلمانی ایران و جمهوری آذربایجان هم در تقویت تعاملات اقتصصادی و سیاسی دو کشور نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در راستای برقراری صلح و ثبات در منطقه نیز موضع یکسان و واحدی داشته و دو کشور در راستای مبارزه با تروریسم، جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر همکاری نزدیک دارند.

کارشناسان سیاسی و صاحب نظران در جمهوری آذربایجان بر این باورند که روابط سیاسی دو کشور پس از برقراری روابط دیپلماتیک جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۹۹۲ میلادی در حال حاضر در بالاترین سطح قرار دارد و رییس جمهوری آذربایجان توانسته در راستای تحقق خط مشی "حیدر علی اف" رهبر فقید جمهوری آذربایجان جهت توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران گام‌های موثر و عملی بردارد.

بنا بر این سفر رسمی الهام علی اف به جمهوری اسلامی ایران برای بررسی چشم انداز روابط دو کشور در عرصه‌های مختلف و نیز مسایل منطقه‌ای و بین المللی فرصتی مناسب برای توسعه بیش از پیش مناسبات تهران - باکو به شمار می‌رود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: الهام علی اف حسن روحانی ایران و آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان جمهوری اسلامی ایران جمهوری اسلامی ایران رییس جمهوری آذربایجان همکاری های اقتصادی دو جمهوری آذربایجان جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری الهام علی اف توسعه روابط روابط سیاسی حال حاضر دو کشور بیش از پیش منطقه ای دو جانبه دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۷۶۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق برگزار شد.

در این اجلاس سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان به همراه اثیر داوود سلیمان الغریری وزیر تجارت عراق و هیئت همراه با اشاره به پیشرفت روابط تجاری و اقتصادی بین ایران و عراق بر تدوام رفع موانع از جمله در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی، مبادلات مالی و ارزی و تسریع در ساخت پروژه‌های جاده‌ای و راه آهن تاکید کرد، گفت: روابط تجاری ایران و عراق موجب پیوند دو ملت ایران و عراق بوده است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: ایران همواره خواهان عراقی یکپارچه و پیشرفته است و در این راستا حمایت های لازم را انجام می دهد.

خاندوزی تاکید کرد: ما برای کشور عراق، خواستار کشوری موفق و مستقل هستیم؛ با این وجود برخی کشور‌های ثالث در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کنند، اما گسترش روابط تجاری میان و عراق برای ما از اهمیتی بالا برخوردار است.

وزیر اقتصاد عنوان کرد: با توجه به دستاورد‌های ایران در زمینه‌های مختلف علمی، صنعتی و فناوری فرصت‌های بالایی به ویژه در بخش انرژی و ساختمان برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور وجود دارد.

وی به وجود مشکلاتی مانند معوقات پیمانکاران ایرانی در کشور عراق اشاره کرد و افزود: این مشکلات نیازمند پیش‌بینی راهکار‌هایی برای حل‌و فصل این مشکلات است.

وی افزود: کمیته‌های متعددی به دلیل اهمیت موضوعات مشترک برای دو کشور تشکیل شده است تا کار را در زمینه‌های متعددی شامل انرژی مناطق آزاد و بانکی و مالی به صورت تخصصی پیگیری کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجازه نمی‌دهیم اقلیم کردستان مرکزی برای تهدید ایران شود
  • دیدار رئیس اقلیم کردستان با دبیر شورای عالی امنیت ملی
  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • از سوء استفاده صهیونیست‌ها و عناصر ضدانقلاب از اقلیم کردستان علیه ایران جلوگیری کنید
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • رئیسی: از سوءاستفاده صهیونیست‌ها علیه ایران جلوگیری کنید/ بارزانی: حرمت کمک‌های ایران را نگه می‌داریم
  • رئیسی: از سوء استفاده صهیونیست‌ها علیه ایران جلوگیری کنید/ بارزانی: حرمت کمک‌های ایران را نگه می‌داریم
  • چرا سفر «نیچروان بارزانی» به ایران مهم است؟
  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است
  • اقلیم کردستان: روابط تاریخی ما را به ایران پیوند داده است