Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، از احداث گذر آقانجفی در حریم درجه یک میدان نقش جهان و تخریب برخی خانه‌های واجد ارزش در همسایگی مسجد شیخ لطف‌الله و پشت دیوارهای میدان ثبت جهانی‌شده اصفهان تا مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله و حالا در تازه‌ترین تصویر تبدیل سرسرای ورودی یکی از بی‌نظیرترین آثار معماری جهان به دروازه فوتبال، همگی حاشیه‌هایی است که میدان نقش جهان اصفهان را از مدتی قبل تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اختصاصی همشهری آنلاین: آشنایی با مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان

در تازه‌ترین تصاویر پس از تصاویر پی‌درپی منتشر شده از دورنگ‌شدن گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان پس از مرمت یک ترک از این گنبد، شلیک‌های پی‌درپی و بدون هدف توپ فوتبال به دیوارها و کاشی‌های مسجد شیخ لطف‌الله در یک نیمه‌شب تعطیل دست به‌دست در شبکه‌های مجازی پیچید و رسانه‌های مختلف را درگیر کرد. ۲جوان یکی ایستاده در دروازه پهن سرسرای مسجد شیخ لطف‌الله واقع در میدان نقش جهان اصفهان که کاشی‌کاری‌های بی‌نظیر و معماری شگرفی دارد و دیگری شلیک‌کننده توپ‌های پی‌درپی و بی‌هدف به در و دیوار این شاهکار معماری ایرانی که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و چند کودک و یک زن که با هر برخورد توپ به کاشی‌کاری‌های نفیس این اثر ثبت جهانی شده فریاد هورا سر می‌دهند، شخصیت‌های اصلی یکی از وندال‌ترین فیلم‌های کوتاه چند دقیقه‌ای هستند که رسانه‌ها و کارشناسان میراث‌فرهنگی را به اعتراض مجبور کردند.

غلامرضا عنایتی، استاد کاشی‌کاری که مرمت بخشی از کاشی‌کاری‌های مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان را برعهده داشته است، با ارسال تصویر به توپ بستن بی‌هدف مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان که به‌نظر می‌رسد با آگاهی انجام شده است، به همشهری می‌گوید: نقاطی که برخورد توپ با آنها صورت می‌گیرد ازجمله نقاط نیازمند مرمت است که در بخش‌هایی از دیوارها و قسمت چپ بالای در چوبی مسجد شیخ لطف‌الله امکان ریزش کاشی‌ها وجود دارد.
عنایتی که پیش‌تر نامه درخواست از معاون اول رئیس‌جمهوری برای جلوگیری از تخریب مسجد شیخ لطف‌الله را امضا کرده است، می‌گوید: فردی که سرسرای ورودی مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان را تبدیل به دروازه فوتبال کرده است، توپ را درست به مقرنس‌ها و کاشی‌های بدنه مسجد شلیک می‌کند. »

این استاد مرمت تأکید کرد: «قسمت سمت چپ بالای سردر چوبی و بیشتر قسمت‌های بالایی سردر در فاصله ۴ تا ۵ متری بنا کاملا طبله شده و در حال ریختن است و این اقدام سبب آسیب جدی به کاشی‌ها و مقرنس‌های این بنای ثبت جهانی شده می‌شود. »او خبر داده است که در قرارداد سال گذشته مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان، مرمت سردر ورودی مسجد نیز گنجانده شده ‌و حتی اعتبار آن نیز تخصیص یافته بود که این مرمت انجام نشد و آن اعتبار هم صرف مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله شد. »

منبع: روزنامه همشهری ۲۳ بهمن کد خبر 483993 برچسب‌ها فرهنگ - میراث فرهنگی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فرهنگ میراث فرهنگی مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله مسجد شیخ لطف الله اصفهان مسجد شیخ لطف الله میدان نقش جهان ثبت جهانی شده کاشی کاری پی درپی کاشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۷۷۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوشمندسازی و مجازی‌سازی فرآیند حمل و نقل کالا در یزد

محمد رستگاری  مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزدگفت: هوشمندسازی و مجازی‌سازی فرآیند حمل‌ونقل کالا یکی از سیاست‌های اصلی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد است که طی سال‌های اخیر این مهم در شهرستان‌های ابرکوه، مروست، بافق و معادن متمرکز بخش ندوشن اجرا، مراحل آزمون‌وخطا را پشت سر گذاشته و پس از تست‌های اولیه به تکامل مطلوب رسیده است.

وی افزود: با توجه به حواشی متعدد حاکم بر ساختار حمل‌ونقل محمولات کاشی و سرامیک، برنامه‌ریزی‌های مختلف برای اجرای این طرح در صنایع نامبرده نیز در دستور کار مجموعه راهداری قرار گرفت که به لطف خدا پس از انجام هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های اجرایی مرتبط، تشکل‌های صنفی و واحد‌های تولیدی، طرح ساختاری اعلام بار مجازی از ۹ اردیبهشت‌ماه سال جاری در رابطه با حمل محمولات کاشی و سرامیک سراسر استان پیاده‌سازی شد.

رستگاری با بیان اینکه در اولین روز اجرا بیش از هزار و ۱۰۰ بارنامه برای محمولات کاشی و سرامیک استان مبتنی بر سامانه هوشمند صادر شد، تصریح کرد: همزمان با آغاز اجرای این طرح، کلیه فعالان حوزه حمل‌ونقل و شرکت نرم‌افزاری سازنده و کنترل کننده این سامانه نیز آماده‌باش بودند تا در صورت وجود هرگونه نقص و ایجاد اختلال، به سرعت مشکل را برطرف نمایند که به لطف خداوند هیچ‌گونه مشکلی گزارش نشد.

وی اظهار داشت: شفافیت، عدالت محوری و چابک سازی در فرآیند حمل‌ونقل از جمله مزایای طرح هوشمند سازی و مجازی‌سازی است که در حوزه حمل‌ونقل استان بروز کرده و منشأ برکات بسیاری خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از پیاده‌سازی ساختار مجازی در فرایند حمل‌ونقل در صنایع کاشی و سرامیک به عنوان یک تحول بزرگ یاد کرد و گفت: مهم‌ترین دستاورد این طرح که پس از ۲ سال برنامه‌ریزی و کار کارشناسی قابلیت اجرا یافت، برقراری عدالت بین رانندگان و رضایت کامل آنان، سهولت و چابک سازی در امر حمل‌ونقل برای همه ارکان فعال در این حوزه است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • ساخت مسجد جامع سکینه خاتون (س) در شهرک گلستان شیراز
  • هوشمندسازی و مجازی‌سازی فرآیند حمل و نقل کالا در یزد
  • مهارت کاشی هفت‌رنگ اصفهان نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرد
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • ۷ شهید درپی حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • حزب الله پایگاه خربه ماعر را زیر آتش سنگین قرار داد
  • باز هم یک حکم قضایی خاص در عجب‌ شیر
  • شلیک ۱۵ موشک از لبنان به الجلیل غربی
  • ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌ به بازار اصفهان از ۱۷ اردیبهشت/بودجه مرمت بازار ۵ برابر شد
  • پیام تبریک رئیس‌جمهور درپی قهرمانی غرورانگیز تیم ملی فوتسال در آسیا