Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت سودان امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، جزئیات حضور عمر البشیر در برابر دادگاه کیفری بین‌المللی را با گروه‌های شورشی اقلیم دارفور و دادگاه بررسی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، خارطوم روز سه‌شنبه در پی جلسه مذاکرات با گروه‌های شورشی در جوبا پایتخت سودان جنوبی تعهد و موافقت خود را با تحویل مظنونان ارتکاب جرایم جنگی به دادگاه کیفری بین‌المللی اعلام کرد که در میان آنها عمر البشیر، رئیس‌جمهوری مخلوع سودان نیز حضور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد صالح، سخنگوی دولت و وزیر اطلاع‌رسانی سودان در کنفرانسی خبری بعد از نشست کابینه گفت، این موضع جای بحث دارد و موضع مذاکراتی (تحویل عمر البشیر به دادگاه کیفری بین‌المللی) است نه یک موضع فردی یا انحصاری.

او افزود: واژه "حضور" بسیار بالاتر از تحویل دادن است و جزئیات مبهم و غیرشفاف با دادگاه کیفری بین‌المللی و گروه‌های شورشی مورد بحث قرار خواهد گرفت اما مهم این بود که اساس آن تثبیت شود و این گامی بزرگتر در تحقق عدالت است.

وی خاطرنشان کرد: این موضع به نمایندگی از تمام نهادهای دولت انتقالی سودان و کابینه و شورای حاکمیتی  است.

این مقام دولت سودان تاکید کرد: بدون تحقق عدالت امکان پیشرفت در این مسیر و صحبت از ایجاد صلح نیست و تا زمانی که جرایمی که در دافور رخ داده باشند باید تمام تلاش‌ها برای تحقق عدالت باشند و این شرط اصلی رهایی از جنایت است.

این در حالی است که ابوبکر هاشم الجعلی، وکیل عمر البشیر گفت، توافق بر سر تحویل مظنونان به دادگاه کیفری بین‌المللی از جمله موکل او خصومتی سیاسی و به منزله انتقام است.

او به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: هیچ خبر رسمی در این باره به دست ما نرسیده و دولت به عنوان نماینده شورای حاکمیتی و کابینه با تحویل مظنونان به دادگاه کیفری موافقت کرده است.

او اضافه کرد: به دلیل اینکه دولت در جریان مذاکرات با گروه‌های شورشی با آن موافقت کرده این تصیم پیامدهای امنیتی و سیاسی عظیمی بر سودان خواهد داشت.

مقامات سودان روز گذشته تصریح کردند، شورای حاکمیتی سودان با برخی رهبران گروه‌های شورشی دارفور بر سر تحویل دادن البشیر و سه تن از معاونانش به دلیل نقش‌شان در درگیری‌های اقلیم دارفور در غرب سودان به دادگاه لاهه موافقت کردند.

البشیر از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه به اتهامات قتل، کشتار، کوچ اجباری، شکنجه و تجاوز که صدها هزار قربانی در جریان درگیری‌های رخ داده در سال ۲۰۰۳ دارد، مظنون شناخته شده است.

الجعلی گفت، تاکید می‌کند سودان دیگر هرگز قبل از زمان تحویل دادن البشیر به دادگاه نخواهد بود و اگر البشیر تحویل داده شود اوضاع سیاسی و امنیتی مثل قبل نخواهد شد و دلیل آن مشخص است و دلیلش این است که این مظنونان شهروندان سودانی هستند و هیچ چیزی دولت را مجبور و ملزم به محاکمه آنها در خارج از کشور نمی‌کند.

در میان اظهارات وکیل عمر البشیر سید شریف جار النبی،‌ عضو مذاکره کننده جنبش عدالت و برابری سودان و یکی از رهبران گروه‌هایی شورشی دارفور از توافق این گروه با دولت سودان بر سر تحویل دادن مظنونان به دادگاه کیفری بین‌المللی استقبال کرد.

وی به اسپوتنیک گفت، توافق با دولت سودان در این باره پرونده عدالت و آشتی را در مسیر تحقق صلح در اقلیم دارفور قرار می‌دهد.

این رهبر جنبش عدالت و برابری گفت، صحبت از تحولی واقعی در مسیر مذاکرات بین خارطوم و گروه‌های شورشی سودان است و این پیروزی‌ای برای انسانیت و فریادهای آزادی و صلح و عدالت سودانی‌هاست و به زودی توافق صلح فراگیر برقرار خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دادگاه عمر البشیر درگیری های دارفور دادگاه لاهه دادگاه کیفری بین المللی گروه های شورشی تحویل مظنونان شورای حاکمیتی بر سر تحویل عمر البشیر تحویل دادن دولت سودان تحقق عدالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۷۹۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی وزارت خارجه: مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر درخصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند

 ناصر کنعانی در پیامی در شبکه ایکس نوشت: انتشار تصاویر تأسف‌بار از برخورد خشن پلیس آمریکا با اساتید دانشگاهی حامی فلسطین و معترض به سیاست حمایتی آمریکا از رژیم جنایتکار صهیونیستی، فاصله میان شعار و عمل در رفتار دولت آمریکا را در معرض قضاوت جهانی قرار داده است. مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهار نظر در خصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر درخصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند
  • کنعانی: مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر درباره حقوق بشر را ندارند
  • سخنگوی وزارت خارجه: مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر درخصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند
  • کنعانی: مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر در خصوص حقوق بشر را ندارند
  • عربده کشی نتانیاهو برای دادگاه لاهه
  • مقامات آمریکا شایستگی اظهارنظر در خصوص حقوق‌ بشر را ندارند+ فیلم
  • مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر در خصوص حقوق‌ بشر را ندارند
  • رضا نصری: احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو از طرف دادگاه کیفری بین المللی / برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!
  • ایران حکم دادگاه کیفری فدرال آرژانتین درباره پرونده آمیا را محکوم کرد
  • توضیحات قاضی از دادگاه منافقین/ تشریح اتهامات از سوی وکیل