Web Analytics Made Easy - Statcounter

منتقد و مدرس سینمای کشور فیلم‌ها و جشنواره فیلم فجر را مورد نقد قرار داد. ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۹ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، سعید مستغاثی درباره موضوعات مهم این دوره از جشنواره فیلم فجر گفت‌وگو کرد.

فیلم‌های این دوره از جشنواره دارای نکاتی مانند بیشتر شدن تنوع گونه‌های سینمایی و یا روآوری به امیدبیشتر در برخی از فیلم‌های سینمایی انتقادی و تلخ بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر داوری جشنواره فیلم فجر مانند هرسال دارای همان مسائل و حواشی هرساله بود که نمونه آن ماجرای داوری فیلم خورشید و اعتراض عوامل فیلم روز صفر بود.

در این خصوص با سعید مستغاثی منتقد و نویسنده سینما گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

مستغاثی در ابتدا در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره تنوع گونه‌ سینمایی در این دوره از جشنواره فیلم فجر بیان کرد: البته باید گفت که تنوع ژانر در سینما را ما هر ساله داریم و سال‌های قبل هم فیلم‌های گونه ترس را در سینما داشتیم. البته اگر بتوان نام سینمای وحشت را بر برخی از فیلم‌های این دوره گذاشت. صرف تقلید از برخی فیلم‌های وحشت را نمی‌شود به عنوان سینمای وحشت دانست و این موضوع هم چیز جدیدی نیست.

وی درباره دو فیلم وحشت این دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: به نظرم فیلم «پوست» فیلم سینمای وحشت نیست بلکه بیشتر فولکلور است. آن شب هم سینمای وحشت نیست بلکه تقلیدی است از فیلم‌های دست چندم سینمای وحشت.

وی در ادامه اضافه کرد: امسال نیز مانند سال قبل فیلم‌های دفاع مقدس تنها یک نماینده داشت که نشان از کم‌توجهی به این گونه مهم سینمایی کشور است. ژانر اکشن هم تنها نماینده جدی‌اش فیلم روز صفر بود که یک فیلم هالیوودی به حساب می‌‌آید. البته باز نکته مثبت آن فضای سینمایی و سرگرم کننده و مخاطب پسند آن است. به علاوه که باقی فیلم‌های جشنواره که بخش اعم آن را شامل می‌شود همان فیلم‌های اجتماعی و تلخ سینمای ما است.

این منتقد سینمای کشور درباره داوری جشنواره نیز مطالبی را بیان کرد. او در این باره گفت: داوری جشنواره فیلم فجر نه تنها در این سال بلکه در تمام سال‌های ادوار جشنواره غلط و غیر منطقی است.

وی درباره چرایی نظرش مبنی بر رویکرد اشتباه داوری جشنواره فیلم فجر گفت: داوری جشنواره فیلم فجر نه مانند نظام داوری کن و برلین است و نه مانند اسکار بلکه چیزی میان این دو جشنواره است.  

در جشنواره اسکار اگر به تمام زمینه‌های هنری سینمایی جایزه داده می‌شود، آکادمی 7 هزار نفره‌ای دارد که متشکل از تمام متخصصین سینمایی است. در این آکادمی هرکدام از بخش‌های سینمایی توسط متخصصین بخش مربوطه داوری می‌شود و سپس بعد از انتخاب نامزدهای هر بخش، تیم دیگری بدون اینکه بداند کدام عضوی نظرش روی چه فیلمی است، برنده را انتخاب می‌کنند تا به این شکل انتخاب نامزدها انجام شود.

وی در ادامه بیان کرد: در جشنواره کن و برلین هم نه برای 20 زمینه بلکه تنها برای چند بخش اصلی مانند بهترین فیلم و بازیگر نامزد انتخاب می‌شود که در این صورت از اعضای محدودی که متشکل از داورانی مانند جشنواره فیلم فجر است، انتخاب می‌شوند و نامزدها و برنده را اعلام می‌کنند.

اما در جشنواره فیلم فجر برای این همه زمینه مهم هنری و فنی چندنفر محدود سینماگر چگونه می‌توانند در زمینه‌هایی که تخصص ندارند نظر بدهند؟ آیا یک بازیگر می‌تواند درباره صدابرداری نظر دهد یا صدابردار می‌تواند درباره طراحی صحنه و لباس نظر دهد؟ اما این اتفاق غیر استاندارد که در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد در جشنواره فیلم فجر رخ می‌دهد.

وی خاطرنشان ساخت که در جشنواره بیستم به دبیری آقای عسگرپور بنا شد که روشی مانند کن و برلین ملاک قرار بگیرد که بسیاری به آن منتقد بودند و بعد از آن دیگر این اتفاق نیافتاد.

به نظر من تنها نکته مثبتی که درباره جشنواره فیلم فجر رخ داد این بود که بخش جهانی فجر از بخش ملی آن جدا شد. زمانی که جشنواره ملی با جهانی همراه بود، فیلم‌های ایرانی برای مهمانان خارجی نمایش داده می‌شد که اصلاً نمی‌دانستند که ایران کجا است؟‌ چه برسد به اینکه مشکلات و مردم و مسائل درست آنان را بشناسند و بتوانند نسبت به فیلم‌های سیاه جشنوراه‌ای ما اظهارنظر کنند.

مستغاثی در بخش دیگری از سخنان خود درباره نگاه انتقادی و سیاهی که در جشنواره‌ سال‌های قبل بسیار برجسته بود و تا حدودی در دو دوره اخیر از جشنواره کمرنگ شده است گفت: اول باید گفت که نفس تلخی چیز بدی در سینما نیست منتها درست و اصولی به تصویر کشیدن آن مهم است. نود درصد این دست فیلم‌ها استاندارد نیستند و در بیان تلخی و غم نیز بسیار الکنند یا افراط می‌کنند. علاوه بر این امسال نیز، فیلم‌های کمتری در این سبک ساخته نشده بوند  وکماکان جریان سیاه‌نمایی در سینمای ما دیده می‌شود.

به عنوان مثال فیلم «قصیده گاو سفید» فیلم بسیار عقب افتاده و دستمالی شده از برخی از فیلم‌های ابتدای انقلاب است. فیلمی بسیار عقب افتاده که نمی‌توان مانند آن را فیلم نامید.

در پایان وی اظهار کرد: جشنوراه فجر تنها یک جشنواره است و کار خاصی برای سینمای ایران نمی‌کند. در صورتی این جشنواره می‌تواند سینمای ما را رونق ببخشد که استانداردتر باشد.

به نظر من آینده سینمای ایران را نباید در این جشنواره سراغ گرفت. باید در جشنواره‌هایی مانند عمار سراغ آن را گرفت که هم حرف مردم را می‌زند و مردمی است و هم از ده‌کوره و روستا گرفته تا شهرهای بزرگ ایران در آن دیده می‌شود و هوای تازه از سینه جوانان مستعد سینمایی کشور را بیرون می‌آورد.

وی فیلم‌های خروج، روز صفر، شنای پروانه، لباس شخصی و خروشید را بهترین فیلم‌های جشنواره دانست.                                                                                                       

انتهای پیام/

R1544/P/S4,34/CT3 واژه های کاربردی مرتبط سینما

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سینما سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر سینما دوره از جشنواره فیلم فجر داوری جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر گفت برخی از فیلم سینمای وحشت کن و برلین سینمای ما روز صفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۸۰۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد

محمد محمدنژاد معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد استان کرمانشاه گفت : طی بازرسی کارشناسان این اداره کل از واحد تولیدی در استان کرمانشاه ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد به دلیل عدم رعایت الزامات استاندارد کشف و توقیف شد.

وی ضمن تأکید بر نظارت جدی و بازرسی‌های مداوم کارشناسان استاندارد کرمانشاه از کلیه مراکز تولید، عرضه و فروش کالا افزود: در راستای اهداف سازمانی خویش کارشناسان این اداره کل تمام سعی و تلاش خود را برای انجام بهینه مسئولیت‌های محوله به کار بسته و همواره نظارت دقیق خود را بر تولید و عرضه کالا‌های مشمول مقررات استاندارد اجباری انجام می‌دهد.

معاونت ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد استان کرمانشاه ضمن تصریح اینکه دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد و درج کد ده‌رقمی در زیر نشان ملی استاندارد، برای تولید فرآورده‌های مشمول مقررات استاندارد، اجباری است، گفت: چنانچه واحد‌های تولیدی محصولات بدون کیفیت و فاقد استاندارد‌های لازم تولید کنند بنا بر مقررات مصرحه در قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، با برخورد قضایی اعم از جریمه نقدی و حبس مواجه می‌شوند.

محمد نژاد ضمن تأکید بر لزوم استانداردسازی واحد‌های تولیدی مشمول مقررات استاندارد خاطرنشان کرد: شهروندان برای آگاهی از اصالت و اعتبار پروانه کاربرد نشان استاندارد، کد ده‌رقمی درج‌شده زیر نشان استاندارد را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال نمایند و در صورت مشاهده محصولات فاقد نشان استاندارد یا فاقد کد ده‌رقمی درج‌شده زیر نشان استاندارد، موضوع را به اداره کل استاندارد اعلام نمایند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • شناسایی سه واحد متخلف غیراستاندارد در یزد
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • محمدحسین لطیفی فیلمی درباره امام رضا (ع) می‌سازد
  • خراسان رضوی بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور را دارد
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • محمدحسین لطیفی فیلمی درباره امام رضا(ع) می سازد
  • فرهاد قائمیان تکلیف ساخت فیلم درباره امام رضا(ع) را روشن کرد
  • کشف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد
  • حضور نیکی کریمی و حامد بهداد در جمع داوران جشنواره فیلم اقوام
  • راهیابی فیلم کوتاه هنرمند گیلانی به فستیوال پاناما