Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@23:45:15 GMT

مواضع اصلاح طلبان در مورد مسائل سیاسی روز چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۸۱۰۰۴

مواضع اصلاح طلبان در مورد مسائل سیاسی روز چیست؟

نشست هم اندیشی «چه باید کرد؟» با موضوع بحث و تبادل نظر پیرامون مواضع اصلاح طلبان و نیروهای فعال اجتماعی - سیاسی در باره مسائل روز، شب گذشته ۲۳ بهمن در محل حزب کارگزاران سازندگی استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این نشست فتح الله معین، نایب رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان اظهار کرد: شرایطی که برای فعالیت اصلاح طلبان فراهم شده، شرایط مناسبی نیست و حضور فعالان اصلاح‌طلب در این برهه از زمان نشان می‌دهد هنوز اعضای این جریان به دنبال اصلاح وضعیت جامعه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، افزود: خداوند، انسان را به عنوان خلیفه و جانشین خود بر روی زمین به فرشتگان معرفی کرد و یکی از ویژگی‌های ذاتی آنها داشتن آزادی و اراده است. خداوند همواره در قرآن کریم بر این ویژگی مخلوقات خود تاکید کرده است. آزادی در انتخاب به عنوان یکی از ارزش‌های انسانی از ویژگی‌ها بارز مخلوقات خداوند است.

نایب رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان اصفهان با بیان اینکه حس انتخاب و پرسشگری همواره در انسان‌ها وجود داشته است، تصریح کرد: انفجار جمعیت یکی از اتفاقات مهم در سه قرن اخیر بوده و پیچیدگی جوامع و رشد تکنولوژی تأثیرات فراوانی بر جامعه داشته و انفجار ارتباطات و اطلاعات نیز موجب شده تا دیگر کسی نتواند برنامه‌ریزی دقیقی برای جوامع انسانی داشته باشد.

معین اضافه کرد: اگر تمام عقل انسان‌ها را به کار نگیریم، نمی‌توانیم جوامع انسانی را اداره کنیم. در قرن ۲۱ هیچکس نمی‌تواند ادعا کند بر همه علوم تسلط دارد. اگر می‌خواهیم در انجام امور موفق باشیم باید همه عقول را با دعوت مکرر به صحنه بکشانیم و زمینه مشارکت آنها را فراهم کنیم. تصور اینکه می‌شود جامعه ۸۰ میلیون نفری کنونی ایران را با روش‌های ۱۰۰ سال گذشته اداره کرد، تصور اشتباه و ناصحیحی است.

وی ادامه داد: معنی بلوغ سیاسی این است که جامعه به نحو مناسب اداره شود.

نایب رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان خاطر نشان کرد: دموکراسی در فرانسه قوی‌تر از بقیه کشورهای اروپایی نیست؛ بلکه این نشان می‌دهد کشورهای اروپایی توانسته‌اند با فرانسه در مسیر دموکراسی همگام باشند. فطرت انسانی احترام به همه انسان‌ها و عقول را توصیه می‌کند و راه حل برگشت به امکان انتخاب و اعتماد مردم‌، به‌کارگیری همه عقول برای حل مشکلات جامعه بوده و بی شک با این روند حل مشکلات نیز تدریجی خواهد بود.

معین با بیان اینکه شرایط کنونی را شرایط مناسبی نمی‌دانیم و به وضعیت موجود همواره اعتراض می‌کنیم، افزود: اگر انتقاداتی به روند بررسی FATF گرفته شده، نتیجه حضور نمایندگان اصلاح طلب در مجلس شورای اسلامی است؛ در صورتی که اگر این نمایندگان نبودند نیاز به مطرح کردن مسائل مربوط به این لوایح در جامعه نبود.

اصلاح طلبی راه بسیار سختی است

کوروش خسروی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست با تاکید بر حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: سندرم موفقیت لحظه‌ای، سندرمی بسیار رایج در کشور ماست. نمونه بارز وجود این سندرم در جامعه در تبلیغات محیطی شهر مشهود است.

وی افزود: سندرم موفقیت لحظه‌ای در فعالیت‌های مذهبی ما نیز وجود دارد و نوع نگاه ما به مسئله انتظار نیز از این سندرم نشأت می‌گیرد. مردم ما به روش تدریجی برای بهبود وضعیت اعتقاد ندارند. در تعاملات سیاسی، سندرم موفقیت لحظه‌ای مشهود است و افراد ناراضی از تصمیمات اخیر به دنبال منجی هستند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان، تصریح کرد: زمانی که روند تحقق دموکراسی در کشورهای دنیا را بررسی می‌کنیم متوجه بازه زمانی طولانی برای تحقق دموکراسی در این کشورها می‌شویم. ما نباید انتظار داشته باشیم راهی که جوامع انسانی پیشرفته برای تحقق دموکراسی طی کرده‌اند را یک شبه طی کنیم.

خسروی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم نیروهای جامعه را کنترل کنیم تا به سمت تصمیمات ویرانگر نروند، اضافه کرد: دولت هشت ساله اصلاحات نمونه درخشان کارنامه اصلاح طلبان بوده و دولت هشت ساله آقای احمدی نژاد نیز تاریک‌ترین کارنامه اصولگرایان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه اصلاح طلبان قدر خاتمی را ندانستند و در سال ۸۴ مسئله عبور از خاتمی را مطرح کردند، ادامه داد: سندرم موفقیت لحظه‌ای چندین دهه است که مردم ایران را آزار می‌دهد. باید برای جامعه تبیین کنیم که موفقیت به طی بازه‌ای زمانی نیاز دارد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: مدیریت عالی نظام به گردش نخبگانی اعتقاد دارد و این استراتژی بلند مدت مقام معظم رهبری است؛ نباید از همین تک صدایی که برای‌مان مانده چشم پوشی کنیم و مجلس را تقدیم جریان‌های دیگر کنیم. پیش بینی نرخ پایین مشارکت در رأی گیری ها و تکثر مشارکت طرفداران جناح‌های دیگر نشان می‌دهد شانس ما برای راهی کردن تنها کاندیدای‌مان متغیر است.

خسروی افزود: راهی شدن کاندیدای مورد نظر اصلاح طلبان استان اصفهان به مجلس شورای اسلامی می‌تواند پیروزی بزرگ و شاخص باشد. امسال ایجاد موج برای کشاندن همه جامعه به سمت انتخابات بسیار سخت بودن و نباید در سال جاری از این ظرفیتی محدودی که ایجاد شده چشم پوشی کنیم.

وی یادآور شد: باید با رأی خود در انتخابات آینده، این پیام را به مردم بدهیم که جریان اصلاحات هنوز زنده است و پویایی دارد. اصلاح طلبی راه بسیار سختی است؛ از طرفی با کسانی طرف هستیم که هیچ ابزاری جز چانه زنی برای تعامل با آن نیست و از سوی دیگر طیفی از مردم ناراضی هستند که از این جریان مطالبه گری می‌کنند.

تهدید شدیم اما از مردم حمایت کردیم

حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، اظهار کرد: اصلاح طلبان در دوره‌های مختلف مورد نامهربانی قرار گرفته‌اند. زمانی که کاندیدای شاخص ما رد صلاحیت می‌شوند مردم دیگر کاندیداها را نمی‌شناسند و رأی نمی‌دهند.

وی افزود: شورای نگهبان، علت رد صلاحیت‌ها را مشکلات اقتصادی عنوان می‌کند، اما مشکلات سیاسی نیز در رد صلاحیت‌ها تأثیر گذار بوده است. مجلس دهم توانست بسیاری از طرح‌ها و لوایحی که مجالس دیگر جرأت ورود به آنها را نداشتند، بررسی کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از وظایف نمایندگان مجلس اعلام نظر مردم در خصوص مسائل مختلف است، تصریح کرد: اگر نسبت به اختیارات و محدودیت‌های نمایندگان مجلس آگاهی داشته باشیم می‌توانیم انتظارات خود از مجلس را ساماندهی و برنامه ریزی کنیم.

عابدی اضافه کرد: جامعه باید پویا بوده و به سمتی برود که احزاب، نمایندگان واقعی مردم باشند. اگر ما با یکدیگر صحبت نکنیم، چه کسی باید ما را نقد کند؟ منبع اطلاعاتی همه ما فضای مجازی شده و از این رو همه اقشار مردم یک موضع سیاسی را دنبال می‌کنند.

وی با تاکید بر نقش دانشگاه در روند توسعه جامعه، ادامه داد: عملکرد مجلس دهم و نمایندگان اصلاح طلب در انتخابات شوراهای شهر را بی نظیر و مثبت ارزیابی می‌کنم و به رغم اینکه با انواع پیام‌ها تهدید شدیم، در راه حمایت از مردم در مصوبات و قوانین عقب ننشستیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اغلب نمایندگان فراکسیون امید، دوره اولی بودند و از این رو اصلاح طلبان در اغلب کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی به هیئت رئیسه راه پیدا نکردند. سعی کردیم در زمان نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی هیچیک از بخش‌های استان را فدای بخش دیگر نکنیم و در بعد نظارت و قانون‌گذاری عملکرد قابل قبولی داشته‌ایم.

کد خبر 410233

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات عضو شورای شهر اصفهان اصلاحات دولت اصلاحات نماینده مردم اصفهان در مجلس مجلس شورای اسلامی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اصلاح طلبان تحقق دموکراسی جوامع انسانی استان اصفهان اصلاح طلب نشان می دهد رد صلاحیت انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۸۱۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«بی حجابی» گره‌ای که با دست باز می‌شود

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مصطفی خدابخشی- طی روزهای اخیر موضوع حجاب وعفاف به عنوان یک موضوع مهم فرهنگی یکبار دیگر با اجرای «طرح نور» از سوی فراجا و با نزدیک شدن به نهایی شدن لایحه حجاب در مجلس شورای اسلامی محور توجه قشر گسترده ای از مردم جامعه قرار گرفته است.

طرحی که به دلیل نبود برنامه ریزی مدون و انجام وظیفه از سوی دستگاه ها، سازمان ها و نهادها در حوزه عفاف و حجاب پس از حدود 20 ماه کش و قوس فراوان در بین ارکان مختلف تصمیم گیر فرهنگی کلان جامعه یکبار دیگر با تغییر نام از سوی نیروی انتظامی به مرحله اجرا گذاشته شده تا این نیرو به تنهایی در این میدان خطیر بار سنگین بر زمین مانده دیگر نهادها را به دوش بکشید، شاید که در قبل آن اوضاع آشفته نوع پوشش در جامعه سامانی یابد.

طی ماه های گذشته موضوع حجاب و نمایش نسخه جدیدی از آن که سنخیتی با جامعه اسلامی ایرانی ندارد ابعادی فراتر از حوزه فرهنگ به خود گرفته تا شیطنت رسانه ای آن را به نماد و رویکردی سیاسی امنیتی برای رویا رویی با نظام اسلامی مبدل سازد. یقینا شرایط ایجاد شده در مقوله حجاب در این روزهای جامعه زائیده یک رویداد و یا مولفه ای تک بعدی نیست بلکه باید آن را معلولی از مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دانست که با چاشنی فتنه انگیزی به صورت گسترده جامعه را به سه بخش  درگیر، همسو و ضد تبدیل کرده است. 

بر این اساس و باتوجه به قرار دادن پازل های شکل گیری این رویداد فرهنگی و اجتماعی که ردپای برنامه ریزانی غربی در آن به راحتی مشهود است باید کشف حجاب را جز در مواردی معدود که ناشی از کم دانشی و عدم برخورداری از تحلیل درست است، آن را شعاری بصری بر علیه نظام حاکمه دانست. برهمین اساس رویا رویی با آن نیاز به دست فرمانی جدید دارد، دست فرمانی که بتواند این حرام شرعی و حرام سیاسی که به چالش مهم ماه های گذشته کشور مبدل شده است را مدیریت و سلامت بصری را به جامعه ارائه کند.

حال سوال اینجاست آیا با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه باید چشم بر مقوله عفاف و حجاب بست؟ آیا می توان به بهانه حفظ وحدت و انسجام اجتماعی، انسجام دینی را نا دیده گرفت؟ پاسخ به این سوال را می توان در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی یافت به گونه ای که ایشان حجاب را مولفه سوم مورد نیاز جامعه امروز بعد از موضوعات اقتصادی و منطقه ای دانسته اند. بر این اساس حجاب را باید نقطه مرکزی حکمرانی فرهنگی و نمادی از فرهنگ دیرینه مردم ایران زمین در نظام و ساختاری دینی در طول تاریخ دانست که بن مایه آن شکل دهنده ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران است. به عبارت بهتر چشم پوششی بر این واقعیت یعنی رسیدن به نقطه پایان حکمرانی فرهنگی در ایران.

یعنی همان چیز که دشمن طی سال ها برای آن برنامه ریزی کرده و رویای شیرین آن را برای خود تصویر کرده است. رویایی که می توان آن را با اطلاع رسانی صحیح و استفاده نو آورانه از ابزارهای رسانه ای و با افزایش سطح آگاهی مردم از این فرایند به سراب تبدیل کرد. 

عبور از این میدان پر مخاطره نیاز به نقشه عملیاتی دارد. متاسفانه در فرایند روایت میدان آنچنان که باید و شاید نتوانسته ایم میدان داری کنیم و عملا میدان در این بخش به شهروند خبرنگاران ضد امنیتی واگذار شده که سازنده خوراک خبری برای رسانه های معاند هستند. کسانی که به صورت عمده نقش موثری در مخالف سازی مردم با مقاله حجاب دارند اما کمتر دیده می شوند. حال باید در این میدان فرهنگی به بحث رسانه توجه ویژه ای شود تا حجاب به عنوان یک حکم شرعی در جامعه باز تعریف و مردم  بر لزوم رعایت حدود آن آگاهی یابند. تحقق این مهم میسر نخواهد بود جز افزایش سواد رسانه ای مردم و استفاده درست دستگاه های تبلیغاتی از رسانه. این یعنی استفاده از ابزار فرهنگی برای یک رویداد یا تهاجمی فرهنگی.

یقینا موضوع حجاب در کشور ما کلاف سر در گم و غیر قابل حل نیست و هم زمان با یافتن سر رشته آن می توان امید به باز کردن گره آن داشت. گره ای که می شود آن را با دست باز کرد و نه با دندان. یقینا میدان مبارزه فرهنگی نیازمند نقشه عملیات فرهنگی است و در آن ترازوی رویکردهای ایجابی می بایست بر رویکردهای سلبی سنگینی کند چیزی که امروز برعکس شده و همین عامل باعث شکل گیری تقابلی جدید با حجاب خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روایت سلیمی نمین از تندروهای مهدی نصیری / او تا نقطه سقوط کامل پیش خواهد رفت / اصلاح‌طلبان پرچم‌داری او را نخواهند پذیرفت
  •  واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان نصیری درباره اتحاد شاهزاده و تاجزاده؛ تکرار یک شوخی بی‌مزه است | ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد | واقعا یک توهم است
  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان درباره مواضع تند مهدی نصیری
  • لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم سازوکار مشارکت مردم در بخش مولد را تسهیل خواهد کرد
  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان درباره مواضع تند مهدی نصیری / براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست
  • لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • «بی حجابی» گره‌ای که با دست باز می‌شود
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • انتقاد تند جهره شاخص اصلاح‌طلبان از سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟