Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران آمریکایی در بررسی‌های خود، پروتئین مهمی را کشف کرده‌اند که فعال شدن آن، به گسترش سرطان رحم منجر می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه یوتا، هورمون استروژن، هورمون مهمی در بدن زنان و مردان است و نقش مهمی را هم در بافت‌های سالم و هم در ابتلا به سرطان بر عهده دارد. استروژن در سرطان پستان و سرطان‌های مربوط به زنان، سیگنال‌هایی را به تومورها می‌فرستد که موجب می‌شوند رشد سلول‌های سرطانی، از کنترل خارج شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژوهش‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده‌اند، نقش تقویت کننده استروژن را در ابتلا به سرطان پستان نشان می‌دهند. استروژن، در ابتلا به سرطان مخاط رحم که از داخل رحم آغاز می‌شود نیز نقش مهمی بر عهده دارد و به رشد تومور می‌انجامد.

پژوهشگران "دانشگاه یوتا"(UofU) امیدوارند که یافته‌های بررسی جدید آنها بتوانند به درک بیشتر سرطان مخاط رحم و ارائه درمان‌های موثرتر کمک کنند.

"آدریانا رودریگز"(Adriana Rodriguez)، دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه یوتا و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: ما کار خود را با این سوال آغاز کردیم که چگونه سیگنال‌دهی استروژن می‌تواند به بروز سرطان مخاط رحم منجر شود. اگرچه ما می‌دانیم که گیرنده‌های استروژن بر ژن‌های متفاوتی در هر دو نوع سرطان اثر می‌گذارند اما بیشتر اطلاعاتی که ما درباره گیرنده استروژن داریم، از پژوهش در مورد سرطان پستان به دست آمده‌اند. ما در این پژوهش، پروتئین‌هایی را بررسی کرده‌ایم که بر گیرنده استروژن در سلول‌های سرطان مخاط رحم اثر می‌گذارند.

پژوهشگران دریافتند که پروتئینی موسوم به "ETV4"، نقش مهمی در نحوه ارتباط استروژن با سلول‌های سرطان مخاط رحم بر عهده دارند. استروژن، سیگنال‌هایی را به سلول‌ها می‌فرستد و گیرنده استروژن، این سیگنال‌ها را حمل می‌کند. این پژوهش نشان داد هنگامی که ETV4 از سلول‌های سرطان مخاط رحم حذف می‌شود، سیگنال‌دهی استروژن تا اندازه قابل توجهی کاهش می‌یابد و به کاهش رشد تومور منجر می‌شود.

دکتر "جی گرتز"(Jay Gertz)، پژوهشگر حوزه سرطان و استاد سرطان‌شناسی دانشگاه یوتا گفت: ما در کمال تعجب دریافتیم که ETV4، سیگنال‌دهی استروژن را به دو روش تقویت می‌کند. نخستین روش، راهنمایی استروژن به محل مناسب برای اتصال به ژنوم و دومین روش، نقش آن در فعال شدن گیرنده‌های استروژن است. اگر ما بتوانیم عامل فعال شدن ETV4 را شناسایی کنیم، امکان کاهش سیگنال‌دهی استروژن در تومورهای رحم را نیز خواهیم داشت.

وی افزود: سرطان رحم، متداول‌ترین نوع سرطان در زنان است و با وجود گسترش، درمان‌های محدودی دارد. ما باور داریم که این پژوهش می‌تواند زمینه‌ای برای پژوهش‌های آینده در مورد روش‌هایی باشد که به توقف سیگنال‌دهی استروژن در سرطان مخاط رحم کمک می‌کنند.

این پژوهش، در مجله "Cancer Research" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سرطان رحم پروتئین استروژن ابتلا به سرطان دانشگاه یوتا سرطان پستان سرطان رحم نقش مهمی فعال شدن بر عهده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۸۱۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با این صبحانه وزنتان را ۴ برابر کم کنید

به گزارش هلث، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، وعده غذایی حجیم برای صبحانه که سرشار از پروتئین و کربوهیدرات باشد با کاهش وزن مرتبط است.

در این تحقیق افراد به رژیم کم کالری و کم کربوهیدرات در طی روز پایبند بودند. افرادی که از این رژیم پیروی کردند، چهار برابر بیشتر از افرادی که رژیم استاندارد کم کربوهیدرات در طول روز داشتند، وزن کم کردند.

دکتر دانیلا یاکوبوویچ و همکارانش نشان دادند که موفقیت این رژیم غذایی در درازمدت به توانایی آن در ایجاد احساس سیری و کاهش میل به کربوهیدرات‌ها و شیرینی‌ها مرتبط است. در این تحقیق ۹۴ زن چاق غیرفعال شرکت و به ۲ گروه تقسیم شدند تا مشخص شود که صبحانه مملو از پروتئین و کربوهیدرات موثرتر از رژیم سخت کم کربوهیدرات است یا خیر.

رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات حاوی ۱۰۸۵ کالری در روز بر اساس ۷۸ گرم چربی، ۵۱ گرم پروتئین و ۱۷ گرم کربوهیدرات بود. برای شرکت‌کنندگانی که از این رژیم استفاده می‌کردند، صبحانه کوچکترین وعده غذایی در طول روز بود که حاوی فقط ۲۹۰ کالری بود.

افرادی که رژیم گرفتند می‌توانستند برای صبحانه شیر، تخم مرغ، گوشت، میوه، غلات و نان مصرف کنند اما میزان کربوهیدرات فقط هفت گرم و پروتئین ۱۲ گرم بود. گروه رژیم غذایی با صبحانه حجیم، روزانه ۱۲۴۰ کالری متشکل از ۹۷ گرم کربوهیدرات، ۹۳ گرم پروتئین و ۴۶ گرم چربی مصرف کردند. صبحانه آنان ۶۱۰ کالری حاوی ۵۸ گرم کربوهیدرات، ۴۷ گرم پروتئین و ۲۲ گرم چربی بود. ناهار  ۳۹۵ کالری، حاوی ۳۴ گرم کربوهیدرات، ۲۸ گرم پروتئین و ۱۳ گرم چربی و شام  ۲۳۵ کالری گرم، پنج گرم کربوهیدرات، ۱۸ گرم پروتئین و ۲۶ گرم چربی بود.

دوره تحقیق هشت ماه بود که چهار ماه اول بر کاهش وزن و چهار ماه آخر بر حفظ وزن متمرکز بود. گروه سختگیرانه کم کربوهیدرات ۲۸ پوند (۱۲.۷ کیلوگرم) و گروه صبحانه حجیم ۲۳ پوند (۱۰.۵ کیلوگرم) وزن کم کردند.

با این حال، در هشت ماهگی، کسانی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشتند،  وزن آنان ۱۸ پوند (۸.۲ کیلوگرم) اضافه شد، در حالی که کسانی که رژیم غذایی صبحانه حجیم داشتند، وزن خود را کاهش دادند و ۱۶.۵ پوند (۷.۵ کیلوگرم)   وزن کم کردند.

به‌طور متوسط، کسانی که صبحانه حجیم مصرف کردند ۲۱ درصد از وزن خود را از دست دادند، اما کسانی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشتند، تنها ۴.۵ درصد وزن کم کردند. علاوه بر این، شرکت‌کنندگان پس از مصرف صبحانه حجیم احساس سیری بیشتری کردند و هوس کمتری به کربوهیدرات و شیرینی نشان دادند.

دکتر یاکوبوویچ گفت: بیشتر نتایج تحقیقات کاهش وزن مشخص کرده‌اند که رژیم غذایی با کربوهیدرات بسیار کم، روش خوبی برای کاهش وزن نیست زیرا میل به کربوهیدرات‌ها را تشدید  و متابولیسم را کند می‌کند. در نتیجه، پس از یک دوره کوتاه کاهش وزن، بازگشت سریع به چاقی وجود دارد.

وی معتقد است که رژیم غذایی با صبحانه حجیم کارایی دارد زیرا او بیش از ۱۵ سال است که با موفقیت از این برنامه غذایی برای بیماران خود استفاده کرده است. صبحانه حجیم اشتها را تحت کنترل نگه می‌دارد و میل به مواد قندی یا نشاسته‌ای مانند شیرینی، دسر، سیب زمینی، پاستا و نان را کاهش می‌دهد. همچنین حاوی میوه و سبزیجات بیشتری است که سطح ویتامین‌ها و فیبر مصرفی را افزایش می‌دهد.

وی افزود: تنها پنج درصد از رژیم‌های محدودکننده کربوهیدرات پس از ۲ سال موفق هستند. بیشتر رژیم‌های محدودکننده کربوهیدرات به انگیزه‌های اعتیادآور خوردن توجه نمی‌کنند.

نتایج این تحقیق در نشست سالانه انجمن غدد درون ریز در سانفرانسیسکو ارائه شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • با این صبحانه وزنتان را ۴ برابر کم کنید
  • پنج نشانه‌ای که شاید وجود موجودات فرازمینی را ثابت کند
  • آیا با خوردن تخم‌مرغ لاغر می‌شویم؟
  • سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است
  • استفاده از کابل دیتا در چراغ‌های راهنمایی رانندگی
  • اجرای پروژه هوشمندسازی در شرکت فولاد مبارکه
  • ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک می‌کنند
  • سیگنال مثبت شفافیت؛ عامل رشد چشمگیر قراردادها در سال گذشته
  • ده نشانه بحث‌برانگیز از وجود حیات فرازمینی
  • بهترین زمان مصرف پروتئین چه وقت است؟ قبل یا بعد از تمرین؟