Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «نماینده»
2024-05-07@03:30:17 GMT

ضعف نظارتی مجلس، ریشه بسیاری از مشکلات

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۸۳۴۱۲

ضعف نظارتی مجلس، ریشه بسیاری از مشکلات

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر «نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی» در گفت‌وگو با «نماینده» درباره داشتن یک مجلس کارآمد، اظهار داشت: «یک مجلس کارآمد باید در مسئله قانون‌گذاری بتواند نیازهای واقعی کشور را بررسی بکند و راه‌حلی برای آن‌ها به دست بیاورد.»

وی ادامه داد: «مسئله بعدی این است که یک مجلس کارآمد باید در حوزه تنقیح قوانین که خود یکی از مشکلات کشور به‌حساب می‌آید، بتواند به‌خوبی عمل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع تنقیح قوانین این است که در سالیان متمادی در مجلس بدون توجه به قوانین گذشته، قوانینی تصویب می‌شود که با قوانین مصوب قبلی تداخل یا ناهمگونی دارد.»

نماینده مشهد در مجلس بیان داشت: «مورد بعدی که یک مجلس کارآمد باید در آن خوب عمل کند بحث نظارت است. متأسفانه مجلس دهم نتوانست در حد و اندازۀ یک مجلس کارآمد در حوزۀ نظارت خوب عمل کند.»

پژمان‌فر با بیان اینکه «ریشه بسیاری از مشکلات کشور ضعف نظارتی مجلس است» ادامه داد: «مجلس دهم نتوانست از ابزارهایی که در اختیارش است به‌خوبی استفاده کند و ما شاهد آن هستیم که یکی از علل مشکلات فعلی کشور، خوب عمل نکردن مجلس در وظایف خود است.»

وی تصریح کرد: «مثلاً برخی از نمایندگان به وظایف نظارتی خود توجه نمی‌کنند درحالی‌که اگر نمایندگان مجلس عملکرد دولت را مورد نظارت دقیق قرار داده و از ابزارهای قانونی خود برای پاسخگویی آنان به‌درستی استفاده می‌کردند، امروز شاهد مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی مردم نبودیم.»

پژمان‌فر بیان داشت: «یکی دیگر از دلایل ضعف مجلس دهم آن است که معمولاً اجازه صحبت به نمایندگان داده نمی‌شود و آنان بسیاری از اوقات نمی‌توانند تذکر و اخطارهای قانونی خود را به‌ویژه درباره مسائل مهم مطرح کنند.»

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه به برنامه‌های مجلس آینده در حوزه فرهنگ و هنر پرداخت و بیان داشت: «یکی از اولویت‌های مجلس آینده پرداختن به مسائل فرهنگی و هنری موجود در درون کشور است و برخی از آن‌ها با مشکلات زیادی در حوزه‌های قانون‌گذاری و نظارت روبه‌رو هستند.»

وی اضافه کرد: «ما در کشور در زمینۀ نظارت بر حوزه فرهنگ و هنر که در جامعه فعالیت دارند خوب عمل نکرده‌ایم و در این حوزه احتیاج به یک بستر قوانینی است که بتوان نظارت دقیقی در این حوزه صورت بگیرد.»

پژمان فر در پایان با اشاره به انتخابات مجلس تصریح کرد: «دموکراسی ارائه شده توسط جمهوری اسلامی بهترین نوع دموکراسی در جهان بوده که چهل سال، آن را تجربه کردیم و بسیار قابل دفاع است.»

منبع: نماینده

کلیدواژه: انتخابات مجلس نماینده یک مجلس کارآمد پژمان فر مجلس دهم خوب عمل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۸۳۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیربومی بودن مدیران یکی از اساسی ترین مشکلات البرز است

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«مصطفی سعیدی سیرایی» از حوزه کرج، فردیس و اشتهارد به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

*در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

با توجه به شکل گیری جریان‌های سیاسی جدید و تغییر موازنه قدرت بین اکثریت اصولگرای سنتی و رویش‌های جدید انقلابی، مجلس دوازدهم باید از پویایی و نشاط سیاسی ویژه ای برخوردار باشد و لابی گری های مرسوم بهم بخورد و در مجموع با درصد قابل توجه نمایندگان انقلابی امیدواریم شاهد تغییرات محسوس به نفع مردم باشیم.

*مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

نقشه راه اجرای برنامه هفتم توسعه، واقعی دیدن بودجه‌ها و جلوگیری از ناترازی بودجه. به فرمایش مقام معظم رهبری ام الخبائث ناترازی بودجه است.

*اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

به دلیل حوزه تخصصی اینجانب و کمبود سرانه‌ها و زیر ساخت‌ها در حوزه انتخابیه حتی الامکان در کمیسیون برنامه و بودجه حضور پیدا خواهم کرد.

*مهمترین چالش استان خود را چه می‌دانید و برای حل آنچه راهکاری دارید؟

کمبود زیرساخت‌ها و عدم نظارت دقیق بر عملکرد مدیران و غیربومی بودن آنها از اساسی‌ترین مسائل ما در استان البرز است که علیرغم نزدیکی به مرکز جزو محروم‌ترین استان‌ها با بیش از ۶۰ محله محروم هستیم که نیازمند رسیدگی فوری هستند.

کد خبر 6098773

دیگر خبرها

  • غیربومی بودن مدیران یکی از اساسی ترین مشکلات البرز است
  • ترکیب جمعیتی از چالش های البرز است/ تردد نیروی کار استان به تهران
  • رفع مشکلات منطقه ۱۳ در دستور کار کمیته نظارتی شورای شهر اصفهان
  • مهم‌ترین اولویت مجلس آینده از نگاه لاهوتی
  • درخواست محمد هاشمی از نمایندگان مجلس آینده
  • درخواست عضو مرکزی حزب کارگزاران از نمایندگان مجلس آینده
  • بهره وری غیر اصولی آب مشکلات آینده را بیشتر می‌کند
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • اهتمام مجالس آسیا به‌ تقویت ابعاد نظارت همگانی
  • ۷۰ درصد ظرفیت شهرک صنعتی شورمست غیرفعال است