Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارس نیوز، فرهاد اخترشناس، فعال سیاسی و مدرس دانشگاه با اشاره به خلأ اجرا نشدن قوانین در کشور بیان کرد: «یکی از معضلاتی که کشور با آن مواجه است مشکل «تورم قوانین» است. درمورد موضوعات و حوزه­های مختلف چندین و چند قانون و بعضاً مغایر و مخالف وجود دارد که متأسفانه دست­اندرکاران حوزه اجرا را سردرگم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از اشکالات اساسی مجلس دهم نیز همین موضوع بود و مجلس دهم نتوانست و شاید هم نخواست گامی در راستای تمرکز قوانین و حذف قوانین متضاد بردارد.»

وی بااشاره به اینکه با وجود تصویب قوانین، اجرا صورت نمی‌گیرد و حتی نظارتی هم بر اجرای قوانین نیست،  افزود: «بااینکه معاونتی با عنوان «معاونت قوانین» در ساختار اداری مجلس شورای اسلامی وجود دارد که توسط رئیس مجلس منصوب می­گردد اما این معاونت نیز نتوانست اقدام خاصی در این راستا انجام دهد.»

این فعال سیاسی ادامه داد: «موضوع دیگر متن قوانین مصوب است که به­دلیل شفاف نبودن متن، از سوی دولت اجرا نمی‌شود و حتی در مواردی بالعکس قانون مصوب عمل می­شود و همین موضوع نمایندگان را ناچار می‌کند که با استفساریه درصدد تفسیر قانونی برآیند که خودشان به طور مثال سال گذشته مصوب کردند. اما این تمام موضوع نیست. از این مهم­تر عدم نگاه راهبردی نمایندگان مجلس در تصویب طرح­ها و حتی لوایح است.»

اخترشناس گفت: «نمایندگان قانونی را تصویب می‌کنند اما موضوع مغایرت و تضاد قانون تصویب شده با قوانین قبلی یا حتی بالادستی به­درستی سنجیده نمی­شود. این­طور است که علی­رغم وجود معاونتی با عنوان «معاونت قوانین» در ساختار مجلس و اظهارنظر درمورد طرح­ها و لوایح، بازهم ما با انباشت و تورم قوانین مواجه هستیم و همین موضوع اجرا را با مشکل مواجه می‌کند.»

*دولتمردان به دنبال راه فرار از اجرای قوانین هستند

او تصریح کرد: «البته این موضوع به­معنای نادیده گرفتن رویکرد برخی از دولتمردان به­عنوان مجریان قانون نیست که به­دنبال مفری برای عدم اجرای قوانین هستند. نمود عینی این موضوع دولت پیر و خسته یازدهم و دوازدهم بود که به­دنبال بهانه­ای برای عدم اجرای بسیاری از قوانین مصوب مجلس بود که در ماجرای مصوبه مجلس به­منظور افزایش پلکانی حقوق کارمندان دولت در سال جاری و عدم اجرای دقیق مصوبه مجلس از سوی دولت مشهود و هویدا بود که اعتراض نمایندگان مجلس را درپی داشت.»

این مدرس دانشگاه ابراز کرد: «در زمینه نظارت نیز اگرچه معاونتی با عنوان «معاونت نظارت» در ساختار اداری مجلس پیش­بینی شده است اما چون در بسیاری از نمایندگان مجلس دهم اراده و عزمی برای نظارت بر عملکرد دولت وجود نداشت، کارکرد نظارتی مجلس با اختلال مواجه شد.»

اخترشناس بیان داشت: «این موضوع بر ذهن ناظران بی­طرف نیز متبادر شد که نمایندگان مجلس تحت فشار موکلان خود نسبت به تصویب قوانین اقدام می­کنند و دغدغه اجرای قوانین و نظارت بر عملکرد دستگاه­های دولتی از حیث عمل به قانون را ندارند یا اگر هم دارند اقدام خاصی در این راستا انجام نمی­دهند و اصطلاحاً «باری به جهتی» عمل می­کنند.»

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: انتخابات مجلس دهم اخترشناس نمایندگان مجلس اجرای قوانین همین موضوع عدم اجرای مجلس دهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۸۳۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی کریمی فیروزجائی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه، ۹ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی بیانیه بیش از ۱۶۰ تن از نمایندگان با موضوع تقدیر و تشکر از فرماندهی محترم فراجا و مردم عزیز ایران اسلامی در همراهی با اجرای طرح عفاف و حجاب را قرائت کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

با سلام و صلوات بر ساحت مقدس شهیدان والامقام

وظیفه خود می‌دانیم از مجاهدت‌های فرماندهی محترم فراجا و نیرو‌های تحت امر در انجام مأموریت‌ها به ویژه حفظ و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و سالم سازی محیط‌های اجتماعی در راستای حفظ کیان خانواده و کرامت زنان، عمیقا تقدیر و تشکر کنیم و ضمن اعلام حمایت برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و حمایت از کرامت خانواده و زنان، موارد زیر را متذکر می‌شویم:

- انتظار می‌رود مسئولان محترم دولتی و قضایی با هم افزایی در انجام وظایف قانونی خود با حمایت از فراجا در راستای سالم سازی محیط‌های اجتماعی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب اهتمام ویژه داشته باشند.

- انتظار می‌رود اکنون که فراجا با دغدغه مندی در این مسیر گام برداشته است ضمن توجه به ادامه مسیر اصلاح در اقدامات اجرایی با حفظ کرامت زنان، با ایجاد ظرفیت‌های لازم، اقدامات خود را منطبق بر شرع مقدس و قانون و محیط مؤمنانه پیش برده و ضمن تجلیل از نیرو‌های دلسوز تحت امر اقدامات خلاف ضوابط را نیز متذکر شده و اصلاح کند.

- مردم عزیز ایران اسلامی که همواره زیست عفیفانه داشته و نسبت به حفظ بنیان خانواده و کرامت زنان توجه ویژه داشته، همواره در میدان انقلاب اسلامی نقشی ممتاز در دفاع از سبک زندگی ایرانی-اسلامی داشته اند، امروز نیز باید همه با هم افزایی، فضایی مؤمنانه با دلسوزی ضمن تذکرات سازنده و محترمانه با حفظ کرامت، مجریان قانون را مورد حمایت قرار داده و برای آینده این سرزمین با همدلی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از کیان خانواده و کرامت زن ایرانی مسلمان حراست نماییم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصویب جدول مربوط به مصارف استانی در مجلس
  • تصویب جدول مرتبط با اختصاص بودجه به طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در مجلس
  • جدول مربوط به «تملک دارایی‌های مالی» تصویب شد
  • افزایش حقوق سربازان به اجرا در می آید؟
  • قدردانی سردار رادان از مجلس
  • رئیس‌جمهور با یک خط می‌تواند فیلتر را بردارد
  • منابع بودجه ۱۴۰۳ تصویب و جدول حقوق و مزایا رد شد
  • پروژه شهرداری الکترونیک به صورت ۱۰۰ درصدی در سنندج انجام شده است
  • بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب
  • روایت پالتیکو از اعمال نفوذ زلنسکی بر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا