Web Analytics Made Easy - Statcounter

طاهره محرمی گفت:باید متولیان فرهنگی برای عرصه مد و لباس گام های جدی تری بردارند زیرا امروز با غفلت وبی مهری مسئولین مد و لباس ایران از تفکر غربی تغذیه می شود در صورتی که طراحان مد بسیاری در ایران صاحب سبک هستند اما به دلیل بی مهری ها به فراموشی سپرده شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد دانشگاه هنر در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: لباس گذشته از جنبه پوشانندگی که پیوسته مد نظر بوده است و به نوعی اولین اختراع بشر محسوب می شود و همواره او را از گرما و سرما مصون داشته، در اثر مرور زمان به نوعی جنبه نمایشی پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طاهره محرمی ادامه داد: بدین منظور چه هنرها که در تزیین لباس به کار نرفته است و چه ابداعات و ابتکاراتی که در تحقق این جنبه دکوراتیو لباس صورت نگرفته است اما امروزه لباس وسلیه ای مناسب در جهت تعارضات فرهنگی نیز به کار گرفته شده و در تهاجم فرهنگی غرب، لباس نیز به عنوان بهترین وسیله مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: مسئله مهم این است که فرهنگ اسلامی دارای چارچوب هایی بوده که شامل پوشش هم می شود و برای لباس هم ایده دارد و ما باید بر اساس این چارچوب ها و با توجه به پدیده مد لباس هایی طراحی کنیم که هم به روز، زیبا و جوان پسند باشند و هم دارای چارچوب اسلامی باشند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: مد و مدگرایی به عنوان حقیقتی اجتناب ناپذیر و جزیی لاینفک از جامعه مصرفی و ماشینی است و تنها جوامعی از این پدیده نوظهور آسیب جدی می بینند که جوامعی تقلید کننده و یا به عبارتی جوامع هدف باشند.متعاقبا باعث منفعل شدن جوانان و از کارافتادن قوه ابتکار و نوآوری و بروز مشکلات عدیده خواهد شد.

محرمی ادامه داد: در چرخه مدگرایی کشورهای توسعه نیافته از کشورهای توسعه یافته و پیشرفته تقلید می کنند و همین جاست که لطمات جبران ناپذیری بر فرهنگ ملتها وارد می کنند.

وی افزود: پیروی از این مدها جوامع را به سوی مصرف گرایی سوق می دهد و زندگی مصرفی هم فرهنگ خاص خود را به دنبال خواهد شدات که ریشه در فرهنگ همان کشورهای مبدا دارد و به تدریج باعث ایجاد تغییرات اساسی فرهنگ در سبک و شیوه زندگی کشورهای مقصد می گردد.

این استاد دانشگاه البرزی تاکید کرد: این چرخه باعث از بین رفتن اعتماد به نفس، قدرت تصمیم گیری و خلق نوآوری در کشورهایی که از مدگرایی پیروی می کنند می گردد؛ زیرا همیشه چشم به این دارند که کشورهای صاحب مد چه مدهای جدیدی از انواع کالاها عرضه خواهند نمود تا آن ها تهیه نمایند.

محرمی گفت: واردات مد جهانی رفته رفته پوشش مردم و در راستای آن فرهنگ جامعه را تغییر خواهند داد و با فرهنگ جامعه آرمان های جامعه را تغییر می کنند پس نتیجه این است که هر جامعه ای نیاز دارد تا طراحانی تربیت کند که لباس هایی طراحی کنند که علاوه بر القای حس زندگی هم راستا با اهداف و عقاید جامعه بوده و همچنین رسانه ای بتواند به خو بی این پوشش ها را تبلیغ کند تا جوانان بپسندند و بپوشند و بیانگر فرهنگ خود آن جامعه باشند نه غیر و این امر نیازمند حمایت دولت است.

 

وی ادامه داد: هرچه پوشش مردم همسوتر با فرهنگ جامعه باشد فرهنگ جامعه رشد بیشتری پیدا کرده و جامعه بیشتر به آرمان هایی که فرهنگ آن در خود می پروارند می رسد.

این مدرس دانشگاه استانی با بیان اینکه استان البرز ظرفیت های بسیار بالایی در مد و لباس دارد، افزود: هر سال نمایشگاه های بسیار ضعیفی در زمینه مد و لباس در البرز برگزار می شود که پاسخگوی جمعیت سه میلیونی استان نیست و این نشان می دهد مااز ظرفیت هایی که داریم استفاده نمی کنیم.

وی ادامه داد: در صورتی که مردم استان به شدت تابعیت مد هستند و اگر نمایشگاه های مد و لباس در خوری در حد پایتخت برگزار شود شاهد استقبال بی نظیر مردم از این نمایشگاه ها خواهیم بود.

محرمی در ادامه یادآور شد : نمایشگاه های مد و لباس علاوه بر تامین پوشش افراد جامعه چرخه اقتصاد استان را به حرکت در می آورد در صورتی که امروز طراحان مد ولباس البرزی ساکن کرج هستند ولی هنر خود را در تهران عرضه می کنند.

این مدرس دانشگاه در خاتمه خاطر نشان کرد: باید متولیان فرهنگی برای عرصه مد و لباس گام های جدی تری بردارند زیرا امروز با غفلت وبی مهری مسئولین مد و لباس ایران از تفکر غربی تغذیه می شود در صورتی که طراحان مد بسیاری در ایران صاحب سبک هستند ولی به دلیل بی مهری ها به فراموشی سپرده شده اند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مدرس دانشگاه بی مهری مسئولین مد و لباس ایران فرهنگ جامعه نمایشگاه ها طراحان مد صاحب سبک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۸۳۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باغچه‌های سلامت خانگی راهی برای ترویج فرهنگ تغذیه سالم

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست جهاد کشاورزی گلبهار باغچه‌های سلامت خانگی را راهی برای ترویج فرهنگ تغذیه سالم دانست.

محمد شجعی کلاتی در حاشیه ایجاد باغچه‌های سلامت خانگی در گفت‌وگو با ایسنا، از اجرای طرح ایجاد باغچه‌های سلامت خانگی در روستای اسجیل این شهرستان خبر داد.

وی بیان کرد: با اجرای این طرح تلاش می‌شود فرهنگ تغذیه سالم و بهبود وضعیت آن در بین زنان روستایی و گنجاندن سبزی و صیفی در برنامه غذایی را ترویج دهیم.

 سرپرست جهاد کشاورزی گلبهار تصریح کرد: در واقع باغچه‌های کوچک خانگی در منازل روستایی راهی برای دستیابی به غذای سالم است.

شجعی با بیان اینکه در برخی از سایت‌های آموزشی با اعطای بذر سالم از سوی جهاد کشاورزی شهرستان گلبهار، فراگیران مورد تشویق قرار می‌گیرند، افزود: توان‌افزایی زنان روستایی در توسعه پایدار منطقه یکی از دغدغه‌های جدی جهاد کشاورزی شهرستان گلبهار است.

سرپرست جهاد کشاورزی گلبهار در ادامه از هزینه‌بر بودن فرآیند دریافت گواهی استاندارد برای محصولات کشاورزی و غیراقتصادی بودن آن در سطوح کشت کوچک که امکان اجرا برای همه ذینفعان طرح میسر نیست، خبر داد.

وی در همین خصوص افزود: برای تحت پوشش قرار دادن تعداد بیشتری از دینفعان، فرهنگ‌سازی استفاده بهینه از نهاده‌های شیمیایی، آموزش و ترویج هر چه بیشتر فرایند مدیریت منابع پایه، بهبود تغذیه خانوار روستایی، حفاظت از محیط‌زیست و در نهایت دستیابی به محصولات سالم‌تر و بهبود کسب و کارهای سبز روستایی، طرح ایجاد باغچه‌های سلامت خانگی در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه به بازدید از مزارع گندم، جو، کلزا و گلخانه‌های سطح شهرستان گلبهار اشاره و اظهار کرد: با هدف بررسی روند فعالیت شبکه مراقبت و بررسی وضعیت گلخانه‌های شهرستان این بازدیدها انجام می‌شود.

وی گفت: سطح زیر کشت کلزا حدود ۱۵۰ هکتار، سطح زیر کشت غلات حدود ۱۰ هزار هکتار و سطح گلخانه‌های شهرستان حدود ۳۲ هکتار است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود
  • شهامت و جسارت در دل جوانان ایرانی جوانه زد
  • مسئولین به صورت پیوسته همان چیزی را می گویند که رهبری فرموده اند، این چه بساطی است؟
  • تالاب درگه سنگی نقده دارای بیشترین حجم آب است
  • تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد
  • تجلیل از قاریان، خادمان و فعالان قرآنی در ارومیه
  • باغچه‌های سلامت خانگی راهی برای ترویج فرهنگ تغذیه سالم
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن
  • مردم از اقدامات مؤثر فراجا در مقابله با بی حجابی حمایت می کنند
  • مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز:صدای امثال علی نژاد ها در غرب برای بی حجاب کردن دختران معصوم این مملکت صدای کودتای سازمان سیا است