Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: استان اردبیل با انجام اقدامات مورد نیاز در سطوح مراکز درمانی وبهداشتی در سطح استان آمادگی مناسبی برای پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، بابک نخستین ظهر امروز در نشست خبری «کرونا ویروس» که در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: با اختصاص درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و بخش‌های مخصوص به کرونا ویروس و آموزش‌های لازم برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس، آمادگی مطلوبی در استان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود‌:هیچ کشوری با بهترین امکانات از ابتلا و پیدایش کرونا ویروس مصون نیست و امکان بستن مرزهای زمینی، هوایی و دریایی و محدود کردن ارتباطات جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا را ندارد و با وضیعت و شرایط موجود کرونا ویروس در جهان، حتما کشورمان هم درگیر این ویروس خواهد شد و آماری که تا به امروز از عدم وجود کرونا ویروس در کشور اعلام می‌شود واقعی است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: شایعاتی در فضای مجازی کشور مبنی بر اینکه ایران ابتلا به کرونا ویروس را مخفی کرده است وجود دارد که این خلاف واقع است و هیچ دلیلی بر پنهان کاری وجود ندارد، در آنفولانزا هم اطلاع‌رسانی برای پیشگیری و اطلاعات مبتلایان اعلام شد و هیچ پنهان کاری نداشتیم و این سیاست وزرات بهداشت و درمان در هر برهه‌ای از زمان رعایت شده است.

وی بیان کرد:کرونا ویروس شبیه و مثل آنفولانزا نیست که داروی خاصی داشته و در صورت نیاز استفاده شود و فعلا هیچ یک از داروهای ضد ویروس موثر نبوده و بهترین درمان در حال حاضر پیشگیری از مبتلا شدن است.

نخستین ادامه داد: در طول سال اکثریت مردم مبتلا به بیماری سرماخوردگی می‌شود که کرونا ویروس همان سرماخوردگی است که شکل و ساختار خشن‌تری پیدا کرده است و تا به امروز آمار فوتی‌هایی که در جهان اعلام شده است نسبت به مبتلایان بسیار پایین بوده و اکثرا اشخاصی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند فوت کردند که البته در مواردی هم مشاهده شده که ویروس به شکل مستقیم ریه‌ها را درگیر و باعث مرگ شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های کرونا ویروس ناشناخته بودن و تغیر ساختار ژنتیکی این ویروس است که ساختار ژنتیکی آن در بدن میزبان و هنگام انتقال به انسان دیگر تغییر یافته و جهش می‌یابد و با توجه به اینکه فعلا در حال حاضر درمان خاص و قطعی ندارد باید به شکل ویژه‌ای در زمینه پیشگیری و اینکه در صورت ابتلا چگونه رفتار شود فعالیت کرد.

نخستین بیان کرد: با توجه به اینکه درگیر شدن کشور به این ویروس قطعی و حتمی است ولی مطمئنا درصد بسیار بالایی این بیماری را در حد یک سرماخوردگی معمول تجربه و سپری خواهند کرد و در موارد شدیدتر مراقب‌های ویژه و خاصی انجام خواهد شد و خوشبختانه مدل پیشگیری و نحوه مراقبت همانند آنفولانزایی است که مدتی قبل در کشور و استان تجربه کردیم.

وی با اشاره به آمار مراجعین به مراکز درمانی و بهداشتی استان گفت: از ۱۱ آذر تا ۳۰ دی‌ماه سال‌جاری که اوج زمان آنفولانزا در استان اردبیل بود، ۱۷۳ هزار و ۴۰۰ نفر با علایم آنفولانزا و غیر آنفولانزا مانند سرماخوردگی، حوادث و... به مراکز درمانی سطح استان مراجعه کردند که ۱۷ هزار و ۴۸۶ مورد علایم آنفولانزا را داشتند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: ۱۵۲ هزار و ۴۲۹ مورد هم به دلایل مختلفی به مراکز بهداشتی استان مراجعه داشتند که ۴ هزار و ۴۴۲ مورد با علایم آنفولانزا به مراکز بهداشتی استان مراجعه کرده بودند.

نخستین تشریح کرد: در مجموع مراجعین در این بازه زمانی ۳۲۵ هزار و ۸۳۱ مورد مراجعه به مراکز درمانی و بهداشتی استان ثبت شده است که ۲۱ هزار و ۹۲۸ مورد با علایم آنفولانزا مراجعه داشتند که در بازه زمانی فوق یک هزار و ۴۰۶ مورد به علت آنفولانزا در بیمارستان‌های استان بستری شدند و از موارد بستری شده ۳۶۵ مورد نمونه برای فعالیت‌های تحقیقاتی گرفته شد که ۷۸ مورد مبتلا به H۱_N۱ بودند.

وی ادامه داد: متأسفانه ۷ فوتی بر اثر آنفولانزا در استان ثبت شد که اردبیل جزء استان‌های بود که درگیری متوسط به بالا با فوتی بسیار پایینی داشت که نشانگر پیشگیری بسیار مطلوبی در سطح استان است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تاکید کرد: توصیه داریم اشخاصی که به کرونا ویروس مبتلا شدند حتما از ماسک‌های معمولی و عادی استفاده کنند و لزومی برای استفاده افراد سالم عادی از ماسک وجود ندارد و مردم به شکل جدی از تهیه و خرید ماسک‌های N95 و N99 پرهیز کنند.

وی بیان کرد: سطوح در هر محل عمومی، منازل و... باید در بین بازه زمانی کوتاهی با الکل ۸۵ درصد و محیط با وایتکس به مقدار یک به صد نسبت به آب، گند زدایی و تمیز شود.

نخستین گفت: باتوجه به نزدیکی عید نوروز و خرید پوشاک، مردم عزیز به هیچ عنوان از بابت آلوده بودن لباس، کیف و کفش و... به کرونا ویروس که از چین وارد می‌شود نگران نباشند که کرونا ویروس حداکثر به مدت ۶ ساعت در محلی مانند لباس زنده می‌ماند و بر این اساس جای نگرانی نیست.

اختصاص بیمارستان برای کرونا ویروس در شهرستان‌ها

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز اظهار کرد: آماری که از آنفولانزا در استان اردبیل اعلام شد مختص مراجعات به مراکز درمانی مانند اورژانس و بیمارستان‌ها در سطح استان و مراکز بهداشتی در روستاها بوده و آمار مراجعات به درمانگاه‌های بخش خصوصی در آن لحاظ نشده است.

رضایی بنا افزود: اقدامات مناسب و مطلوبی در رابطه با کرونا ویروس در استان اردبیل انجام شده است که در صورت درگیری استان با این ویروس آمادگی داریم و در اکثر شهرستان‌های استان یک یا دو بیمارستان وجود دارد و درمانگاه‌های ویژه‌ای با شرایط و پوشش مناسب و خاص کادر درمانی در شهرستان‌ها برای بیماران حاد تنفسی و مشکوک به کرونا اختصاص یافته است.

وی بیان داشت: در صورت وجود شخص مشکوک مبتلا به کرونا ویروس به درمانگاه‌ها مخصوص انتقال خواهند یافت و بیماران مشکوک به کرونا ویروس دیگر مراجعاتی به اورژانس و به دیگر بخش‌ها نخواهند داشت تا بیمارستان‌ها روال عادی خود را داشته باشند.

رضایی تشریح کرد: در بعضی از بیمارستان‌های استان بخش ICU به کرونا ویروس اختصاص یافته است و باتوجه به اقدامات صورت گرفته ر راستای آمادگی استان و نزدیکی تعطیلات عید نوروز تمهیدات لازم جهت جلوگیری از کمبود نیروی‌ انسانی در استان پیش‌بینی شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل  تصریح کرد: در ساختمان تروما اردبیل بخشی برای سوختگی و حوادث پیش‌بینی شده است و برای فعالیت کامل تروما باید مراجعات بیمارستان فاطمی به تروما انتقال یابد که فعلا این اتفاق نیفتاده است و تروما یا بیمارستان امام رضا(ع) اردبیل به کرونا ویروس اختصاص خواهد یافت که تروما می‌تواند یکصر بیمار را به شکل ویژه و با شرایط خاص پذیرش کند.

وی تصریح کرد: در بیمارستان مشگین‌شهر یک بخش ۳۰ تخته به تازگی افتتاح شده است که به کرونا ویروس اختصاص خواهد یافت؛ در دو بیمارستان پارس آباد هم شرایط خوبی وجود دارد که می‌توان به ویروس فوق اختصاص داد و در بیمارستان‌های بیله‌سوار و گرمی می‌توان یک بخش مجزا را به کرونا ویروس اختصاص داده و بیمارستان‌های تامین اجتماعی هم در حالت آماده باش و آمادگی کامل هستند که در صورت لزوم استفاده خواهد شد.

رضایی تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قصد داریم در اولین مرحله مواجه با کرونا ویروس در استان از ظرفیت‌های غیربیمارستانی مانند بخش‌های خصوصی، مطب‌های خصوصی و درمانگاه‌هایی که وابسته به دانشگاه علوم پزشکی نیستند برای کرونا ویروس استفاده شود و در مراحل بعدی از ظرفیت‌ بیمارستان‌ها استفاده خواهد شد.

وی گفت: فوریت‌های پزشکی اورژانس اردبیل در سطح استان با پروتکل‌های ویژه و تمهیدات و لباس‌های خاص و مخصوص در حالت آماده‌باش برای کرونا ویروس هستند.

کنترل شبانه‌روزی مرزهای اردبیل

مدیر بیماری‌های حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اظهار کرد: کنترل‌هایی در مرزهای زمینی، هوایی و دریایی کشور به شکل ویژه فعال است و در مناطق مرز زمینی استان تمهیدات لازم انجام شده است و به‌صورت ۲۴ ساعته و در ۴ شیفت فعال بوده و اولویت کنترل با اتباع چینی و تاجرانی که در مدت دو هفته گذشته در چین حضور داشتند و از طریق کشور آذربایجان وارد ایران می‌شوند، است.

امدادی با اشاره به راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس افزود: با اقداماتی همچون شست‌وشوی مکرر دست با آب و صابون که اساس پیشگیری از انتقال چنین بیماری‌هایی است، استفاده از دستمال کاغذی در مواقع عطسه و سرفه و دفع بهداشتی دستمال، در صورت ابتلا استراحت در منزل و خودداری از حضور در مکان‌های عمومی و در شرایط حاد مراجعه به مراکز درمانی و بهداشتی استان، پرهیز از دست دادن و تهویه مناسب مکان‌های عمومی می‌توان از ابتلا و انتشار ویروسی همچون کرونا جلوگیری کرد.

وی گفت: ویروس کرونا پس از ورود به بدن بیمار به مدت حداکثر ۷ روز به شکل خاموش و بدون هیچ علایمی است و دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در راستای اطلاع‌رسانی در رابطه با پیشگیری از کرونا ویروس ۲۰۰ بنر، ۵ هزار پوستر و ده هزار تراکت برای مدارس، ادارات و مراکز درمانی و بهداشتی سطح استان طراحی و چاپ کرده است.

انتهای پیام/3463/620

منبع: فارس

کلیدواژه: اردبیل دانشگاه علوم پزشکی درمان ویروس کرونا مراکز درمانی و بهداشتی استان کرونا ویروس اختصاص آنفولانزا در استان علایم آنفولانزا برای کرونا ویروس استان اردبیل کرونا ویروس کرونا ویروس ابتلا به کرونا مراکز بهداشتی استان مراجعه بیمارستان ها سطح استان درمانگاه ها شکل ویژه بازه زمانی شهرستان ها انجام شده خواهد شد اعلام شد بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۸۵۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان بهداشت جهانی ۴۴۳ حمله به تاسیسات بهداشتی غزه را ثبت کرد

سازمان بهداشت جهانی از مستند کردن ۴۴۳ حمله رژیم صهیونیستی به تاسیسات بهداشتی غزه خبر داد.

به گزارش مشرق از الجزیره، سازمان بهداشت جهانی طی پیامی در ایکس(توئیتر سابق) اعلام کرد که ۴۴۳ حمله رژیم اشغالگر به تاسیسات بهداشتی و کارکنان حوزه بهداشت را از زمان شروع جنگ غزه، مستند و ثبت کرده است.

این نهاد بین المللی، همچنین از کشته شدن ۷۲۳ نفر و زخمی شدن ۹۲۴ نفر در حملات رژیم صهیونیستی به تاسیسات بهداشتی خبر داد.

براساس این گزارش، در نتیجه حملات رژیم اشغالگر به غزه، ۱۰۱ مرکز درمانی و ۱۰۶ آمبولانس از بین رفته اند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که ابعاد خسارت های وارده به برخی از تاسیسات بهداشتی و درمانی غزه مثل بیمارستان «ناصر» در خان‌یونس، هنوز کاملا برای این سازمان روشن نیست.

ارتش رژیم اشغالگر در ماه فوریه، بیمارستان ناصر را محاصره و به آن حمله کرد که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از بیماران و کادر درمان این بیمارستان و ویرانی بخش هایی از این مرکز درمانی شد.

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، حداقل ۳۰۰ کودک و بیمار کشته شده در حمله صهیونیست ها، در گورهای دسته جمعی کنده شده توسط امدادگران، در بیمارستان ناصر دفن شده اند.

دیگر خبرها

  • سازمان بهداشت جهانی ۴۴۳ حمله به تاسیسات بهداشتی غزه را ثبت کرد
  • تغییر رئیس مرکز آمار ایران
  • اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای همکاری در تقویت زیرساخت‌ های نظام سلامت در قاره آفریقا
  • اعلام آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی به آفریقا
  • آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • شکست سامانه پدافند هوایی آمریکا در مقابله با عملیات «وعده صادق»
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • آمادگی تمامی دستگاه ها برای کمک به  کشاورزان  در بارندگی پیش رو
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت