Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@14:13:59 GMT

«عکس یادگاری بگیریم» با «روح عزیز»

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۸۶۶۷۸

«عکس یادگاری بگیریم» با «روح عزیز»

نوجوانی سن عجیبی است؛ هم در تعریفش و هم در تعیین دورانش قطعیتی وجود ندارد. برخی بزرگ‌ترین دشواری تعریف رمان نوجوان را نبود تعریفی دقیق از «نوجوانی» می‌دانند. به همین دلیل از این دوران به دوره گذار هم یاد می‌شود. اما به هر روی نبود تعریفی منسجم و سنی قطعی از دوران نوجوانی به همین اندازه کار تالیف برای این گروه سنی را نیز دشوار می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوجوان، ایستاده در مسیر بزرگسالی که کودکی را پشت سر گذاشته است، در مرز تغییرات روحی و جسمی در پی مضامینی است که با این حال گذار هم‌خوانی داشته باشد.

سه رمان نوجوان با گروه سنی بالای ۱۵ سال و هر سه از آثار منتشر شده در کانون پرورش فکری می‌تواند پیشنهادهای قابل تامل و استانداردی باشد.

روح عزیز؛ رمانی با محور روابط خانوادگی

کتاب روح عزیز نوشته مینو کریم‌زاده سعی کرده است جای خالی رمان‌هایی را که به روابط خانوادگی می‌پردازند، پر کند. در ابتدای کتاب پیش از شروع ماجرایی که با خودش ماجراهای دیگری می‌آورد، می‌خوانیم:

در زندگی روزهایی هست که عادی و معمولی به نظر می‌آیند. نه کسی درخشندگی رنگ‌شان را می‌بیند، نه عطر جادویی‌شان را در هوا احساس می‌کند؛ اما وقتی یک حادثه‌ی کوچک می‌آید و به سنگینی کوه دماوند می‌افتد روی زندگی و همه‌چیز را خراب می‌کند، همان روزهای عادی و معمولی که کسی حاضر نبود برایشان تره خرد کند، روزهای دور و درخشانی می‌شوند که آدم حاضر است برای برگرداندن آن‌ها، هر کاری بکند، هر کاری... غروب روز آخرین دوشنبه‌ اسفند برای آرش چنین روزی بود.

کریم‌زاده، نویسنده، شاعر و فیلم‌نامه‌نویس است که بیش‌تر در حوزه کودک و نوجوان کار کرده است. رمان‌های او که در سال ۱۳۴۳ در شهرکرد متولد شده است، تاکنون بیشتر در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است.

وی تا پیش از این برای رمان‌های قلب های نارنجی برگزیده کتابخانه مونیخ و برنده جایزه کتاب فصل، رمان پیش از بستن چمدان برنده جایزه کتاب فصل و رمان وقتی یلدا نبود در جایزه مهرگان تقدیر شده است. همچنین او به خاطر نگارش فیلم‌نامه زن دوم در کنار فرشته طائرپور برنده بهترین فیلم‌نامه از جشنواره فیلم کیش شده است.

رمان روح عزیز نخستین بار در سه چاپ پی‌درپی، در ۲۰۴ صفحه و با شمارگان ۷هزار و ۵۰۰ نسخه به قیمت ۳۰ هزار تومان در سال جدید در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

سایبانی برای زمین؛ واقعیتی دردناک از مصائب زیست‌محیطی

سایبانی برای زمین نوشته حمید نوایی لواسانی عنوان رمانی کاملا محیط زیستی است که با حال و هوای این روزهای تهران بزرگ ارتباط دارد، روزهای پر از دود و آلودگی که ساکنان تهران چند سالی است با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. آلودگی‌ای که بعد از تخریب باغ‌ها و کمربند سبز تهران و حومه آن، چند برابر شد.
 
نویسنده که تا به‌حال آثار زیادی در حوزه کودک و نوجوان نوشته، در سایبانی برای زمین واقعیتی دردناک درباره تخریب باغ‌های پربار و باارزش کمربند سبز تهران را در قالب رمانی ماجراجویانه برای مخاطبانش به تصویر می‌کشد و از نوجوانی می‌گوید که به دلیل مشکل فراموشی ناگهانی پدربزرگش، درگیر مساله تخریب باغ قدیمی و خانوادگی‌شان می‌شود و در این راه ماجراهایی برایش پیش می‌آید.

در بخشی از این رمان نوجوان می‌خوانیم:

آن موقع‌ها وقتی بابایوسف از آدم زمین‌خوار برایم حرف می‌زد، بدجوری تخیل کودکانه‌ام به کار می‌افتاد. زمین‌خوار را موجودی غول‌پیکر و زشت می‌دیدم که زمین‌های سرسبز و پردرخت مردم را برمی‌دارد، تکه‌تکه می‌کند و به دهان آب‌افتاده و گشادش فرو می‌برد. بعد با دندان‌های زرد و کثیفش آن‌ها را مثل بیسکویت، خارت خارت می‌جود و آخر سر هم از روی شکم‌سیری آروغ پرگرد و خاکی می‌زند.

انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب سایبانی برای زمین را در ۲۱۶ صفحه با شمارگان دو هزار و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۳۰ هزارتومان منتشر کرده است.

عکس یادگاری بگیریم؛ روایتی از کانون اصلاح و تربیت

همان‌طور که ادبیات جهان به سمت داستان‌هایی با موضوع کودکان با نیازهای ویژه پیش رفته است، ‌نویسندگان ایرانی هم درباره‌ کودکان و نوجوانانی می‌نویسند که بزهکاری، اعتیاد، بیماری و... زندگی آن‌ها را تغییر داده است.

کتاب عکس یادگاری بگیریم، نوشته محمدرضا یوسفی، زندگی چند کودک و نوجوان را روایت می‌کند که در کانون اصلاح و تربیت زندگی می‌کنند. دلیل حضور هر کدام از آنها متفاوت است و هر یک سرگذشت متفاوتی دارند. این داستان براساس یک اتفاق واقعی؛ یعنی قتل یکی از مادریارها در کانون اصلاح و تربیت الهام گرفته شده است.

در آغاز این کتاب می‌خوانیم:

-آخه کی خانم پارسایی رو کشته؟

- یکی که باید پسر یزید باشه.

- چه‌طور دلش اومده؟

- دل نداشته بی‌پدر و مادر.

- خلاصه یه روز گیر می‌افته.

- چه روزی؟

- چه می‌دونم، از همین روزا دیگه.

- برو بابا!

- اون که کشته، ردی از خودش گذاشته؟

- رد کدومه؟

تمام رمان بر اساس دیالوگ‌هایی روایت می‌شود که در فضای داستان حضور دارند.

رمان روح عزیز در ۲۰۴ صفحه و با شمارگان ۷ هزار و ۵۰۰ نسخه به قیمت ۳۰ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

برچسب‌ها کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ادبیات کودک و نوجوان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ادبیات کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ادبیات کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان کانون اصلاح و تربیت عکس یادگاری بگیریم هزار و ۵۰۰ نسخه کودک و نوجوان قیمت ۳۰ هزار رمان نوجوان فیلم نامه تخریب باغ روح عزیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۸۶۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال کانون استان قزوین از برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

در استقبال از حضور کانون در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کارگاه‌های هنری کتاب‌محور در مرکز فرهنگی و هنری مجتمع کانون استان قزوین برپا شده است.

در این کارگاه‌ها به سفارش مدیریت نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آثار هنری سرامیکی با نقش‌هایی براساس محتوای کتاب‌های کانون برای اهدا به بازدیدکنندگان کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهیه می‌شود.

تولید این آثار هنری مبتنی بر اساس محتوای کتاب‌های کانون با هدف استفاده از ظرفیت هنر برای ترغیب کودکان و نوجوانان به کتاب‌خوانی و انس با کتاب انجام می‌شود

کانون پرورش فکری با هزار عنوان کتاب و ده‌ها برنامه فرهنگی و هنری از جمله رونمایی کتاب‌های جدید در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت می‌کند.

انتشارات کانون بیش از ۵۷ سال سابقه فعالیت دارد و در این دوره از نمایشگاه کتاب نیز با کتاب‌های چاپ اول و تجدید چاپ مناسب برای گروه‌های سنی نوباوه (بالای ۴ سال)، نوخوان (بالای ۷ سال)، نونهال (بالای ۹ سال)، نونگاه (بالای ۱۲ سال) و نوجوان (بالای ۱۵ سال) حضور دارد.

کانون پرورش فکری در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از کتاب‌های گروه سنی مثبت صفر (کودکان بدو تولد تا ۳ سال) نیز رونمایی خواهد کرد.

همچنین برگزاری مراسم رونمایی از کتاب‌های جدید کانون از دیگر برنامه‌های کانون پرورش فکری در طول برگزاری این دوره از نمایشگاه خواهد بود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سه سالن ناشران کودک و نوجوان، ناشران عمومی و ناشران آموزشی (ویژه کانون زبان) حضور دارد.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • استقبال کانون استان قزوین از برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • جایزه بوکر عربی ۲۰۲۴ به اسیر فلسطینی رسید
  • نوجوانان بوشهری بر بال آهنین به سودای پرواز پرداختند
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • «مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • برگزاری جشن تولد برای مجموعه کتاب‌های پیامبران اولوالعزم در نمایشگاه کتاب
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم