Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی گفت: حوزه‌ها و مدارس علمیه رکن محوری تحقق تمدن نوین اسلامی هستند و باید در مسیر اسوه‌پروری حرکت کنند. ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، آیت‌الله سید صمصام‌الدین قوامی ظهر امروز در اجلاس سراسری مدیران مدارس علمیه این حوزه، اصول مدیریت در منظر فقه را در راستای چابک‌سازی و جلوگیری از دیوان‌سالاری و خودکفایی مدارس علمیه تبیین کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه هر چه حوزه‌ها آماده‌تر باشند، نظام اسلامی سالم‌تر و بیمه‌تر خواهد بود گفت: مدیریت جهادی در حوزه‌های علمیه یعنی با کمترین هزینه بیشترین بهره را ارائه دهیم.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با تاکید بر اینکه مدیریت اسلامی تفویضی است، افزود: قدرت تدبیر و قدرت مالکیت بر خویش و جامعه و کنترل اوضاع همگانی از جمله وظایف اصلی مدیران است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ربوبیت خدا می‌تواند مدل مدیریتی ما باشد، تصریح کرد: عبودیت اکسیری است که عمق آن ربوبیت است لذا ما اول باید فرهنگ عبودیت را نهادینه کنیم.

وی با اشاره به اسماء متبرکه خداوند، افزود: هر کدام از اسماء خداوند صفتی است که می‌شود انسان به آن متخلق شود و خداوند متعال نیز در قرآن و احادیث قدسی می‌گوید که همانند من باشید لذا شبیه شدن به اخلاق خدا امکان‌پذیر است.

مدیر حوزه علمیه هرمزگان: طلاب و روحانیون ‌شاخص‌های نماینده اصلح را برای مردم تبیین کنند500 مدرسه و مرکز‌حوزه علمیه در سطح کشور فعال استنمایشگاه مطبوعات خلیج فارس| مدیر حوزه علمیه استان هرمزگان: درب حوزه‌های علمیه باید به روی دانشگاهیان باز شود

امام جمعه پردیسان با بیان اینکه ما خدا را مدبرالامور می‌دانیم لذا باید از او یاد بگیریم تصریح کرد: ما در تایید و تبیین مطالب در جامعه به‌دنبال نظر و تفکر اندیشمندان غربی هستیم اما به‌دنبال سخنان خدا در قرآن کریم کمتر رفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه خداوند در 6 هزار و 666 آیه قرآن کریم، روش مدیریتی خود را ارائه داده است تاکید کرد: با توجه به آیه «هو الذی فی الامیین رسولا منهم یتلو علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین» خداوند متعال پیامبران را برای هدایت بشر مبعوث کرد.

قوامی با بیان اینکه اخلاق، عقاید و احکام برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی لازم است و اساس کار حوزه‌های علمیه نیز بر آن استوار است گفت: در مراکز مدیریت اول باید کادرسازی کرد و سپس فرایند رهبری و رهبرپروری در مدارس علمیه را ترویج داد.

وی به نامه امام علی(ع) به مالک اشتر اشاره و افزود: امام علی(ع) در این نامه 27 وظیفه از جمله امر به تقوا و اطاعت خدا، مدارا با مردم، نهی از تکبر، نهی از ظلم، نهی عیب جوئی از مردم، جلب رضایت مردم و مشورت صحیح را به مالک اشتر تفویض کرد.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با بیان اینکه مدیر مافوق باید با اطمینان، مسئولیت را به افسران ارشد خود واگذار کند گفت: مدیر نقش تاثیرگذاری در مدرسه دارد و طلاب به‌عنوان امانت در درجه اول دست مدیر است لذا مدارس علمیه باید به سمت مدرسه مطلوب پیش روند.

وی با اشاره به اینکه مدرسه مطلوب دارای چهار بعد نظم، رشد، انگیزش و معنویت است، ابراز داشت: مدارس علمیه باید اسوه تربیت کنند و در فرهنگ اسلامی، اسوه به معنای پیروی نیک و سودمند است از این رو مدیران مدارس علمیه نقش کلیدی در اسوه‌پروری دارند.

قوامی با بیان اینکه ما انقلاب اسلامی کردیم تا ارزش‌های اسلامی وارد آموزش‌های عالی شوند گفت: اگر نظریه حوزه مدرسه‌محور تایید و اجرایی شود به سمت مدرسه مطلوب در حوزه‌های علمیه خواهیم رفت و تربیت نیروهای اثربخش پیش‌تر از پیش تحقق می‌یابد و با سرعت بیشتری به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی پیش خواهیم رفت.

انتهای پیام/281/ح

R41347/P/S6,1188/CT11

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تحقق تمدن نوین اسلامی حوزه های علمیه مدرسه مطلوب مدارس علمیه حوزه علمیه حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۸۷۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو خبرگان رهبری: اگر گفته‌های ما منطقی باشد مردم به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری با اشاره به تأثیر انقلاب اسلامی در جهان خاطر نشان کرد: کی باور می‌کردیم که عزیزان ما در کشور‌های آفریقایی – به برکت این انقلاب و نظام جمهوری اسلامی – مدافع انقلاب بشوند و حتی هدایت گری مردم را بر عهده بگیرند.

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار رهبر شیعیان کشور آفریقایی مالی، ضمن ابراز خرسندی از ترویج مکتب اسلام و اهل بیت (ع) در دیگر کشور‌ها ابراز داشت: حقیقتاً زمانی که عزیزانی مانند شما را می‌بینیم که به سبب ارتباطی که با حوزه علمیه قم داشته‌اند، امروز در کشور خود مورد اعتماد مردم‌اند و عَلَم اسلام و مکتب اهل بیت را در دست گرفته‌اند، برای ما مایه مباهات است.

وی با اشاره به نقش اخلاق در تبلیغ دین اظهار داشت: پیامبر با رفتار و اخلاق پیروز شد «وَلَو کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ ٱلقَلبِ لَٱنفَضُّواْ مِن حَولِکَ.» بنابراین شما نیز باید با اخلاق، تفکر اهل بیتی را در کشور خود گسترش دهید.

وی ادامه داد: امام رضا – علیه السلام – می‌فرماید «فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا.» یعنی اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را بدانند، از ما پیروی خواهند کرد؛ بنابراین باید قبل از گفتار، با رفتار دین را به مردم معرفی کنیم «کُونُوا دُعَاهً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ.»

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: مردم رفتار ما را نگاه کرده و ارزیابی می‌کنند و در نتیجه همین رفتار است که اگر گفته‌های ما منطقی باشد به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند.

وی تأکید کرد: آنگونه مکتب اهل بیت – علیهم السلام – را به مردم معرفی کنید که دل‌های آماده به شما گرایش پیدا کنند، زیرا شما نماینده مکتبی هستید که می‌تواند ایجاد جاذبه نماید.

استاد حوزه علمیه قم ابراز امیدواری کرد: امیدواریم حضورتان در ایران و خصوصاً شهر مقدس قم، عزم و اراده شما را برای تلاش بیشتر فراهم سازد که خداوند متعال می‌فرماید «وَ الَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا.»

حسینی بوشهری با اشاره به تأثیر انقلاب اسلامی در جهان خاطر نشان کرد: کی باور می‌کردیم که عزیزان ما در کشور‌های آفریقایی – به برکت این انقلاب و نظام جمهوری اسلامی – مدافع انقلاب بشوند و حتی هدایت گری مردم را بر عهده بگیرند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نه تنها مدافع شیعه و مسلمانان، بلکه مدافع تمامی مظلومان جهان است. ما قدر تک تک شما را می‌‎دانیم و در مشکلات در کنار شما خواهیم بود، زیرا جمهوری اسلامی مسلمانان را عنصر پیکر واحد می‌داند.

شایان ذکر است در ابتدای این جلسه، رهبر شیعیان مالی ایران را پشتیبان انسانیت و کشوری عنوان کرد که اسلام را سر پا نگاه داشته است و گفت: همگان می‌دانند که ایران از مظلومان دفاع می‌کند.

همچنین گزارشی از وضعیت شیعیان کشور مالی و انعکاس خوب حمله ایران به رژیم صهیونیستی در کشور‌های آفریقایی ارائه شد.

دیگر خبرها

  • امام صادق (ع) بنیانگذار تمدن نوین بشری
  • المپیاد علمی سراسری طلاب حوزه‌های علمیه پاکستان برگزار شد
  • سفر رهبر شیعیان کشور مالی به قم (+ عکس)
  • عضو خبرگان رهبری: اگر گفته‌های ما منطقی باشد مردم به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند
  • آیت‌الله حسینی بوشهری: اگر گفته‌های ما منطقی باشد مردم به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند
  • مراکز علمی طرح و برنامه علمی برای تحقق شعار سال را داشته باشند
  • انقلاب اسلامی پایگاه حفظ دین اسلام است
  • مراسم تقدیر از استادان برتر حوزه علمیه اصفهان
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی دانشگاه‌
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی باشد