Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدمهدی عسگرپور داور بخش اصلی سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر بخشی از پشت پرده‌های این دوره از جشنواره را تایید کرد و در عین حال از روندهایی رونمایی کرد که جای تامل دارد؛ روندهایی نظیر رای گیری مخفی برای انتخاب برترین‌ها و همچنین دورویی فراگیری که سال‌هاست سینمای ایران را با آسیب‌های جدی مواجه نموده است و نمی‌توان منکر تاثیرات آن بر وضعیت کنونی مهم‌ترین رویداد فرهنگی ایران شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»؛ پس از مجموعه نقدهای مطرح شده درباره سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، تنها محمدمهدی عسگرپور داور بخش اصلی (سودا سیمرغ) سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر از جمع نه داور این بخش و همچنین داوران بخش نگاه نو، خود را در معرض پاسخگویی قرار داد و با حضور در برنامه شهر فرنگ با اجرای حمیدرضا مدقق، برخی روندهای این دوره از جشنواره فیلم فجر را تشریح کرد و بر بعضی حواشی که به صورت غیررسمی در فضای رسانه‌ای مطرح شده بود نیز تلویحاً صحه گذاشت.

در ابتدا شاهین امین منتقد سینما که در مقابل عسگرپور قرار داشت، با طرح مسئله گفت: انتظارات‌مان از جشنواره فجر بالا رفته است. یعنی اشکالات در ساختارهای سینمایی وجود دارد که همه انتظار دارند توسط دبیر جشنواره، برگزارکنندگان و داوران مرتفع شود، در صورتی که این اتفاق نمی‌تواند بیافتد. یک اتفاقی هم در چند سال گذشته افتاده که همه توقع دارند جایزه ببرند و به یک جایزه هم راضی نیستند و انگار تعداد مهم است؛ یعنی انگار جایزه اصل ماجرا است و همه مدعی‌اند. عوامل فیلم روز صفر که پنج جایزه برده، نمی‌آیند و قهر می‌کنند. اصلاً این رفتار برای من حیرت انگیز بود. بعد یک بیانیه منتشر می‌کنند که ما نمی‌خواهیم کنار مدیران فرهنگی که [اصرار بر جا انداختنِ مسیری دارند که شایسته‌ سینمای ایران نیست]. یعنی پنج روز پیش نمی‌دانستند که این مدیران همان مدیرانند؟!

امین یادآور شد: سال‌های قبل نیز هرکسی که جایزه برده بود و نبرده بود نیز اعتراض می‌کرد. من نمی‌دانم، ما دور هم جمع شده‌ایم که کمک به سینما کنیم و یا حداقل درباره سینما حرف بزنیم ولی انگار اصل ماجرا از بین رفته است. در این سینما یک آدم‌های بزرگی بودند که هرگز جایزه بردن مسئله‌شان نبوده، مثلاً عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، رضا میرکریمی، بهرام بیضایی، کیانوش عیاری، رخشان بنی‌اعتماد و آدم‌های معتبر دیگر کی به جایزه بردن یا نبردن‌شان اعتراض کردند؟ فیلم مادر علی حاتمی یک یا دو جایزه در سینمای ایران برده، اجاره‌نشین‌ها در سال اکرانش که فیلم‌های فوق العاده‌ای هم حضور داشتند هیچ جایزه‌ای نبرد، درباره الی یک یا دو جایزه برد و فیلمی جایزه برد که اصلاً در حدش نبود. حالا چه اتفاقی افتاده که در این سال‌های اخیر همه معترضند؟

عسگرپور در واکنش به این پرسش، دعوت کرد هویت جشنواره فجر مرور شود و در این زمینه گفت: از قضا من فکر می‌کنم سینماگران متوجه هویت جشنواره فجر شدند اما برخی استفاده و برخی سوءاستفاده می‌کنند. ما با جشنواره‌ای مواجه هستیم که مشابهی در دنیا ندارد و هیچ جای جشنواره‌ای با مختصات جشنواره فجر نمی‌توانید پیدا کنید؛ جشنواره‌ای 5، 7 یا 9 داور باید به 17 رشته جایزه بدهند. چنین چیزی امکان پذیر نیست. جشنواره‌ای نمی‌توانید پیدا کنید که تمامی فیلم‌های اکران نشده سال آن کشور را در یک سبد در اختیار مخاطبان خودش قرار دهد.

دبیر ادوار پیشین جشنواره ملی فجر گفت: جشنواره‌ای نمی‌توانید پیدا کنید که مردم بسیار زیادی با شکل‌های مختلف در آن حضور می‌یابند؛ بخشی از تماشاگران جشنواره حرفه‌ای‌های سینما هستند، بخشی منتقدین هستند، بخشی مردم عادی هستند، بخشی مردمی هستند که یک بار در سال می‌آیند و فیلم‌ها را در اینجا می‌بینند. بخشی هم بولتن نویس هستند و می‌آیند یک بار همه فیلم‌ها را می‌بینند و در طول سال خوراک دارند برای اینکه چگونه می‌توانند با این سینما مقابله کنند و انگار پرونده سازی که شکل‌های مختلف در این سال‌ها داشته است. بنابراین ما با یک معجون عجیبی مواجه هستیم که از نظر من سال‌هاست غیرقابل اداره شده و این شکل اجرا اساساً مدیریت جشنواره را غیرممکن کرده است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: جشنواره موسیقی فجر ماهواره ظفر کروناویروس وصیت نامه سردار سلیمانی آزادراه تهران شمال انتخابات مجلس یازدهم سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر جواد عزتی جشنواره فیلم فجر جشنواره موسیقی فجر ماهواره ظفر کروناویروس وصیت نامه سردار سلیمانی آزادراه تهران شمال انتخابات مجلس یازدهم توانید پیدا کنید سی و هشتمین جشنواره سینمای ایران جشنواره فجر جشنواره ملی جشنواره ای فیلم فجر فیلم ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۹۰۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی هیئت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید مصطفی موتورچی دبیر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در احکامی جداگانه خانم‌ها اعظم بروجردی، الهام چرخنده و وفا طرفه را به عنوان هیئت داوران پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد منصوب کرد.

در متن این احکام آمده است: با سلام و تحیات الهی برگزاری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد مرهون کوشش و جوشش تلاشگرانی است که از آغاز شکل‌گیری این رویداد، بر مدار آرمان‌های شهدا و امام راحل کوشیده‌اند. هنرمندان متعهد و جوان این عرصه چشم انتظار حضور معنوی و تأثیرگذار شما هستند که با اندیشه مبارک و تجربه گران‌سنگ خود ظرفیت‌های پیدا و پنهان هنر آنان را مورد مهر و ستایش قرار دهید. از این رو سرکار عالی را به عنوان عضو هیئت داوران «پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد» منصوب می‌نمایم.

امید است با همراهی شما بتوانیم گام موثری در برگزاری موفق این جشنواره برداریم. لازم به ذکر است پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در شهرستان بافق استان یزد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تکلیف جایزه بزرگ جشنواره شهرنما چه شد؟
  • (ویدئو) یک دختر جواد عزتی را بغل کرد؛ حراست گیر داد
  • لِه شدن جواد عزتی و الناز حبیبی در فشار مردم!
  • (تصاویر) استقبال پرشور از جواد عزتی و الناز حبیبی در مشهد
  • جشنواره «هات‌داکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاری‌های تهدید کننده
  • «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی در مشهد اکران می‌شود
  • تران آن هونگ رییس داوران جشنواره فیلم شانگهای ۲۰۲۴ شد
  • واکنش تهیه‌کننده «نون خ» به اعتراض یک خواننده درباره استفاده بی‌اجازه از آثارش +فیلم
  • معرفی هیئت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • مایک لی زنبور طلایی را می‌گیرد/ تجلیل برای یک عمر دستاورد هنری