Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون تلفیق مجلس، با اشاره به جنجال مالیات دوپله‌ای از حقوق کارمندان و مدیران دولتی، گفت: تغییرات اساسی که باید در بودجه سال بعد لحاظ می‌شد به دلیل عدم ارائه لایحه اصلاح ساختاری بودجه از سوی دولت اعمال نشد. ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱ اقتصادی اقتصاد ایران نظرات - اخبار اقتصادی -

حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی تسنیم، در خصوص تغییرات بودجه سال آینده گفت، تغییراتی که مورد انتظار بوده تا در بودجه سال 99 شاهد آن باشیم اتفاق نیفتاده و همان چهارچوبی که قبل از انقلاب وجود داشته در حال استمرار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علت اصلی این موضوع نیز این است که دولت لایحه اصلاح ساختار بودجه را قبل از بودجه نیاورده و لذا تغییرات عمده ای ایجاد نشده است، البته نمی توان گفت  تغییری صورت نگرفته اما آن تغییرات عمده‌ای که باید صورت می‌گرفت تا ریل بودجه ریزی کشور را با اصلاح ساختار بودجه در مسیر درستی قرار بدهد اتفاق نیفتاد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس در مورد مدل مالیات بر حقوق و مزایا در بودجه 99 گفت: مدل مالیات بر حقوق و مزایا به صورت چهار مرحله‌ای در نظر گرفته شد، طبقه اول از 3 میلیون به بالا شروع می‌شود و همینطور تا مبالغ بیشتر، تا چهار مرحله که در مرحله نهایی به کسر 25 درصدی مالیات می‌رسد. در مدلی که در کمیته مربوط طراحی کردند 10 درصد از حداکثر مالیات بر حقوق و مزایا را نسبت به بودجه سال 98 کاهش دادند.

این نماینده مجلس ادامه داد، استدلال آنها این بود که به نوعی کم بود درامدی که در طبقات متوسط حقوق بگیر به وجود می‌آید را با کاهش مالیات جبران کنند چراکه فراوانی این بخش بیشتر و هرم آن بزرگتر است، سپس این تقسیمات بین حقوق بگیران بالای سه میلیون تومان انجام شد. قبلاً دولت دو طبقه را پیشنهاد داده بود اما در کمیته‌های مربوطه این پیشنهاد تغییر کرد و تنوع طبقات را بیشتر کردند. درصد تعلق بیمه هم کاهش پیدا کرد و برای ترمیم این بخش آن درصد بالا (35 درصد سال گذشته) را کاهش دادند.

وی افزود، اما از طرفی فضایی در کمیسیون‌ها شکل گرفته بود مبنی بر اینکه برخی از افراد تنظیم کننده یا دنبال کننده این پیشنهاد، بیشتر هوای مدیران با حقوقهای بالا را داشتند، چنین فضایی در خود سطح کمیسیون هم مطرح بود.

نماینده مردم شاهین شهر در مورد انتقادها از نحوه رسیدگی به لایحه بودجه 99  در کمیسیون تلفیق و صحن علنی نیز گفت، در حال حاضر کلیه احکام بودجه رسیدگی شده اما ردیفهای  بودجه باز هم  بررسی نشدند. این موضوع یکی از اشکالات این نوع بودجه ریزی در کشور است، بحث بررسی ردیفهای لایحه بودجه خود می‌توانست در  اصلاح ساختار بودجه اصلاح شود ولی هنوز اتفاقی برای رفع این چالش نیفتاده است.

وی در خصوص پیش بینی بخشهایی از بدهیهای دولت در بودجه گفت: همان طور که در بودجه سالهای گذشته پیش پیش‌بینی شده بود تا بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی پرداخت شود، امسال هم همین احکام آمد ولی تحقق آن بستگی دارد که دولت چه مقدار خودش را متعهد به عمل بداند. چرا که در سالهای 98 و 97، در هر سال 50 هزار میلیارد تومان برای جبران بدهی پیش بینی شده بود ولی اجرایی نشد.

به گفته حاجی دلیگانی، امسال تفاوتی که در نحوه اجرا و شرطی که در بودجه گذاشته شد این بود که 12 هزار میلیارد تومان آن حتما در راستای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هزینه شود.

به گزارش تسنیم، ادیانی عضو کمیسیون تلفیق نیز در خصوص تصویب تغییر مدل مالیات بر حقوق و مزایا از پنج پله‌ای به دو پله‌ای در کمیسیون تلفیق گفت:  این گزارش غلط است، در لایحه دولت اخذ مالیات دو پله‌ای بود، اما در کارگروهی که کمیسیون تلفیق تشکیل داد هم نسبت به سقف حقوق و هم نسبت به نحوه اخذ مالیات بررسیهای لازم انجام شده، بنابراین اخذ مالیات دو پله‌ای نیست و چند پله‌ای خواهد بود. این مالیات از حداقل 10 درصد آغاز و تا 25 درصد برای حقوقهای بالا در نظر گرفته خواهد شد. براساس آمار و ارقام فعلی، به طور میانگین مالیات بر حقوق 15 درصد می‌شود که برای حقوق بالا، 1 درصد بیشتر و برابر با 16 درصد خواهد بود. لذا کمیسیون تلفیق لایحه دولت که دو پله ای بود را جا به‌ جا کرد.

وی افزود، البته بنده و تعداد معدود دیگری از نمایندگان نظرات دیگری در جهت افزایش مالیات بر حقوقهای بالا داشتیم که در کمیسیون تلفیق مورد تصویب قرار نگرفت.

انتهای پیام/

R1389/P/S7,77/CT2 واژه های کاربردی مرتبط بودجه ایران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بودجه ایران بودجه ایران اصلاح ساختار بودجه عضو کمیسیون تلفیق کمیسیون تلفیق حقوقهای بالا حاجی دلیگانی بودجه سال اخذ مالیات مالیات دو دو پله ای پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۹۰۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمجید رئیسی از اعتراضات در دانشگاه‌های غربی

آفتاب‌‌نیوز :

سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز یکشنبه در جلسه هیأت دولت، ضمن اظهار تاسف عمیق نسبت به آنچه در روز‌های اخیر در محیط‌های دانشگاهی آمریکا و برخی کشور‌های غربی رخ داده است، شکسته شدن حرمت دانشجو، استاد، دانشگاه و مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی، قانون، آزادی بیان، آزادی قلم و دفاع از حقوق انسان را فجایعی توصیف کرد که چهره حقیقی تمدن غرب را برای جهانیان آشکار و حقانیت مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر دورغ بودن ادعا‌های غرب درباره دفاع از حقوق بشر و آزادی را اثبات کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه غربی‌ها با پنهان کردن چهره استبدادی و ضد حقوق بشری خود پشت شعار‌های فریبنده، خود را مدافع این ارزش‌ها جا زده بودند، افزود: رخداد‌های غزه پرده از این چهره غربی‌ها کنار زد و امروز شاهد تقابل جریان شرافت ِقشر آگاه و فهیم دانشجویی با جریان شرارتِ سرمداران متجاوز و متجاسر به قانون، حقوق و آزادی‌های انسانی غرب هستیم و باور داریم این حضور و ایستادگی آگاهانه دانشجویان آمریکایی و غربی روشنگری و بازدارندگی موثری در برابر جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت‌های آمریکا خواهد داشت.

رئیسی با اشاره به رویکرد‌های حمایتی جریان علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از حرکت‌های ضدصهیونیستی ابراز امیدواری کرد: رسیدن پیام همبستگی و حمایت دانشجویان و اساتید کشورمان از حرکت اخیر دانشجویان و اساتید آمریکایی و غربی، آن‌ها را در احقاق حقوق ملت مظلوم و مقتدر فلسطین استوارتر می‌کند.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با جامعه معلمان را بسیار روشنگرانه و چراغ راه دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت کشور توصیف و تاکید کرد: عمل به این رهنمود‌ها جریان تعلیم و تربیت کشور را روز به روز به جایگاه شایسته خود نزدیک‌تر خواهد کرد، لذا تکلیف همه دست‌اندرکاران آموزش و پرورش برای تحقق این رهنمود‌ها مضاعف است.

در جلسه امروز هیئت دولت وزیر نفت در گزارشی از فعالیت‌های پالایشگاه آبادان، با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۴ وزیر نفت وقت با اعلام زیان‌ده بودن این پالایشگاه گفته بود، دولت حاضر است آن را رایگان واگذار کند، خاطرنشان کرد: با اقداماتی که در دولت مردمی با تکیه بر توان سازندگان، متخصصان و پیمانکاران داخلی و به بهره‌برداری رساندن فاز دوم این پالایشگاه انجام شد، پالایشگاه آبادان امروز یکی از سودده‌ترین واحد‌های تولیدی است که سال گذشته ۱۲ همت سودآوری داشته است.

 وزیر نفت با اشاره به رسیدن تولید بنزین در این پالایشگاه از ۸ میلیون لیتر در روز در ابتدای دولت به ۱۵ میلیون لیتر، تولید گازوئیل از روزانه ۱۵ میلیون لیتر به ۱۹ میلیون لیتر و کسب رتبه نخست صادرات در بورس کالا و انرژی در سال گذشته گفت: تا ۲ ماه آینده واحد هیدروکراکر این پالایشگاه نیز به بهره‌برداری خواهد رسید و مابه‌ازای ارزی تولید گازوئیل یورو ۵ آن ۳ میلیون یورو دیگر افزایش خواهد یافت.

وزیر نفت همچنین با اشاره افزایش ۲۱۰ هزار بشکه‌ای تولیدات و تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی تبریز، شازند، بندرامام، بوعلی و رازی، افزود: در طول فعالیت دولت مردمی تعداد محصولات تولیدی این پالایشگاه از ۲۱ محصول در سال ۱۴۰۰ به ۳۴ محصول رسیده و با اقدامات انجام شده فقط در سال گذشته ۱۳۰۰ فرصت شغلی ثابت و غیرثابت در این مجتمع ایجاد شده که امسال نیز ۶۰۰ نفر به نیرو‌های شاغل در پالایشگاه اضافه و حداقل هزار نفر نیز در پیمانکاری‌های توسعه فاز ۳ آن مشغول فعالیت خواهند شد.

در ادامه جلسه امروز رئیس کل بانک مرکزی نیز با اعلام این خبر که بر اساس گزارش‌های تهیه شده نرخ رشد نقدینگی که تا پایان اسفند سال گذشته به ۲۴ درصد کاهش یافته بود، در فروردین به ۲۳ درصد رسیده است، اظهار داشت: بر اساس این گزارش نرخ رشد پول نیز که سال گذشته ۳۳ درصد بود، تا ۱۶ فروردین امسال به ۱۶ درصد کاهش یافته است.

فرزین در توضیح این گزارش افزود: رشد پول معیار مهمی برای انتظارات تورمی است و کاهش نرخ رشد آن نشانگر کاهش انتظارات تورمی است. همچنین در فروردین امسال میزان دارایی‌های ارزی کشور حدود ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافته که به معنای تراز مثبت ۲۰۰ میلیون دلاری خرید دارایی‌ها ارزی نسبت به فروش آن است.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • خبر خوش شورای نگهبان برای بازنشستگان | افزایش چشمگیر حقوق بازنشستگان از این ماه
  • سهم ۱۹ درصدی آموزش عالی از کل بودجه عربستان/ دولت به دانشگاه‌ها آزادی عمل می‌دهد
  • تمجید رئیسی از اعتراضات در دانشگاه‌های غربی
  • زمان افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان مشخص شد/ رییس کمیسیون تلفیق بودجه درباره همسان‌سازی حقوق چه گفت؟
  • کاخ سفید برای تأمین کسری بودجه دست به دامن افزایش مالیات می شود؟
  • کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه ۱۴۰۳ / ۶۳ درصد منابع دانشگاه فرهنگیان با کسر از حقوق دانشجومعلمان تأمین می‌‎شود
  • خبر جدید درباره افزایش حقوق بازنشستگان/ تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد
  • ۷۰ درصد ظرفیت شهرک صنعتی شورمست غیرفعال است
  • تحقق درآمد ۴۴۰ میلیاردی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
  • چند درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق می شود؟ | بیشترین جهش بودجه ای در این وزارتخانه