Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@00:32:51 GMT

شکل‌گیری نهضت مرمت نسخ خطی تاریخی قرآن در پاوه

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۹۱۳۲۳

شکل‌گیری نهضت مرمت نسخ خطی تاریخی قرآن در پاوه

ایسنا/کرمانشاه رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه گفت: طی دوسال اخیر تمامی نسخ خطی قدیمی قرآن مساجد پاوه مورد مرمت قرار گرفته‌اند.

هادی شریفی در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به مرمت پنج نسخه دست نویس و قدیمی قرآن مساجد پاوه، اظهارکرد: طی دوسال گذشته چهار قرآن قدیمی مساجد روستاهای دودان(دو نسخه)، زردویی و دخان پاوه مورد مرمت قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: حدود چهارماه پیش هم مرمت قرآن دست نویس مسجد میرعمر شروع شد و اخیرا هم به پایان رسیده که برای عید نوروز از آن رونمایی خواهیم کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی پاوه اظهار کرد: باتوجه به اتمام مرمت این نسخ خطی، فضای استانداردی را در مساجد محل نگهداری آنها ایجاد کرده‌ایم تا گردشگران بتوانند در ایام نوروز 1399 امکان بازدید از این نسخ خطی را داشته باشند.

وی در ادامه به اهمیت و جایگاه این نسخ قرآن قدیمی در بین مردم بومی منطقه اشاره کرد و گفت: آنطوری که مردم محلی عنوان می‌کنند، نسخ خطی و قدیمی این مساجد توسط بانوان کتابت شده‌ که البته در این زمینه سندی در دست نداریم.

شریفی قدمت نسخ قدیمی مساجد پاوه را مربوط به سالهای حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هجری قمری اعلام کرد و گفت: باتوجه به نوع تزئینات و نقوش این کتب مقدس به‌نظر می‌رسد همگی آنها مربوط به یک دوره یعنی دوره تیموریان باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه علاوه براین چهار نسخه قدیمی قرآن، نسخ دست نویس و قدیمی دیگری نیز بین مردم این منطقه وجود دارد، عنوان کرد: مرمت نسخ دست نویس مساجد روستاهای دودان، دخان، زردویی و میرعمر نهضتی را درخصوص مرمت نسخ قدیمی در این شهرستان بوجود آورده و مردمی که نسخ قدیمی در دست دارند، علاقمند و مشتاق به مرمت نسخ خود شده‌اند.

رئیس میراث فرهنگی پاوه یادآورشد: قطعا گذشت زمان و تاثیر نم و رطوبت آسیب دیدگی نسخ خطی قدیمی بویژه نسخی که در منازل هستند را بدنبال دارد، لذا برای حفظ این میراث با مردم همکاری می‌کنیم و نسخ آنها را مرمت خواهیم کرد.

انتهای پیام  

منبع: ایسنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی نسخه خطی قرآن کريم پاوه كرمانشاه مرمت استانی فرهنگی و هنری میراث فرهنگی قدیمی قرآن مساجد پاوه نسخ قدیمی دست نویس مرمت نسخ نسخ خطی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۹۱۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محله گردی به مقصد محله قدیمی صیقلان رشت

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ یکی از لذت بخش‌ترین تجربه‌ها، گشت و گذار در خیابان‌ها و محله‌های قدیمی شهر است که خاطره‌های مردم نسل گذشته را زنده می‌کند.

نام گذاری اکثر محله‌ها با توجه به شغل اهالی آن انتخاب شده و پشت هر محله سنتی که قدمت خود را حفظ کرده است، تاریخچه‌ای از اتفاقات تلخ و شیرین نهفته وجود دارد.

طبق روال دوشنبه‌های خبر ۲۰ و سلسله گزارش‌های محله مج، امروز همراه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، سری به یکی دیگر از محله‌های قدیمی شهر رشت زدیم: محله صیقلان.

دیگر خبرها

  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • درخواست بهسازی و مرمت راه عشایری قره داغ اهر ارسباران
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • ظهور تحول در دانشگاه های جهان را باید نتیجه خون‌های ریخته شده در غزه دانست
  • نمایش نوزده نقشه قدیمی خلیج فارس در شهر کاریز کیش
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • محله گردی به مقصد محله قدیمی صیقلان رشت
  • مساجد به عنوان محور همه برنامه‌ها قرار داده شود
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان