جوشش خون یحیایی ات را بنگر سردار
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۹۱۳۹۶
هرچند زندگی بعد از تو در جریان است اما اصلا حال دلمان خوش نیست پهلوان، چشمانمان گریان است و بغضی خفه کننده در گلو داریم و قلبمان شکسته و از وجودمان شرر خشم و عصیان زبانه می کشد.
سرباز رشید میهن چهل روزی از آن حادثه و خبر شوم می گذرد، خبری تلخ تر از هر زهر بدون پادزهری که در همه بلاد پیچید هرچند امید فراوان داشتیم بگویند این خبر دروغ و وهم انگیز و کذب است اما حقیقت خبر امیدمان را ناامید کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پهلوان خبر دادند که تو دیگر نیستی، دیگر نگاه نافذ و چشمان همیشه بیدارت بسته شده، دیگر صدای گام های محکم و استوارت به گوش نمی رسد، دیگر خنده هایت و صلابت کلامت را کسی نمی شنود.
البته پهلوان چه زیبا گفته شاعر که "پهلوانان نمی میرند کشته نشاید پهلوان " و تو مصداق این شعر زیبا هستی که جاوید ابدی تاریخ شدی و همان لحظه که پرستو وار پر گشودی و رفتی صدها و نه بهتر بگویم هزاران پهلوان دیگر از خون سرخت تکثیر شد.
پهلوان مگر تو چه معامله ای و قراری با خدایت داشتی که اینگونه زیبا خریدارت شد و نام بلندآوازه و دشمن افکنت را حتی بعد رفتنت در تارک هستی جاودان تر از هر زمانی ساخت و هیمنه ات حتی بعد از عروج ناباورانه ات نیز لرزه بر وجود ناپاک دشمنان انداخته است.
پهلوان تو مصداق بارز سوره انسان هستی افتاده بر خاک همیشه سرخ نینوا که همچون مولایت و ارباب مظلومت به دست شقی ترین و ناپاک ترین افراد زمان بدن پاکت با خون سرخت رنگین شد.
سردار مگر تو چه عهدی و انسی با اربابانت داشتی که از هرکدامشان یک نشان داری، از مادرت زهرا اولین شهید مدافع حرم بدنی سوخته، از مولایت علی جگری خونین و سری خضاب شده، از حسن بدنی تیرخورده، از عباس بازوانی قطع شده، از علی اکبر بدنی پاره پاره و قطعه قطعه شده، از حسین پیکری به خون نشسته و یک عَلَم قرمز جهاد، از یحیای نبی هم خونی مدام در حال جوشش و فوران.
راستی فرزند نام آور ایل مان می دانی بعد عروج خونین حسینی وارت شامیان و یزیدیان زمانه خیمه گاه را بدون شیر دیدند و هلهله و پایکوبی کردند و بزم رقص و شادی برپا کردند چرا که آنها خود نیک می دانند چه یلی را از قبیله ما کشتند.
دشمنان بعد از گذشت چهل روز از عروجت همچنان هلهله و کل می کشند و خوشحالند چرا که بیشه را خالی از شیر گمان کرده اند ولی تو اکنون میلیون ها شیر غرنده شده ای و برق آسا برسرشان فرود می آیی.
پهلوان چه کسی گفته تو رفته ای و دیگر نیستی، تو همچون شیشه عطر خوش بویی هستی که با شکستن شیشه عمرت حال دیگر عطر وجودت در تمام گیتی پراکنده شده و همگان سرمست شده اند از این رایحه خوشی که تو به دنیا بخشیدی.
رستم دیوکش ایران زمین بلند شو ببین دیوان و ددان نعره سر داده اند، دیوان و ددانی که تا دیروز از ترس حضورت در غارهای نمور و تاریک پنهان شده بودند و جرات عرض اندام نداشتند، البته باید به آنها حق بدهیم خوشحال باشند و هلهله شادی سر دهند آنها رستمی دیو کش را از ما گرفتند.
هرچند همواره در طول تاریخ رسم بر این بوده که دیوان و ددان روسیاه نامردی و از پشت خنجر زدن کارشان باشد و این رسم جدیدی نیست.
ولی آنها غافلند از اینکه کسی که غرق در قربهً الی الله شود خدایش برایش کافی است و تو پهلوان همان غرق شده در دریای بیکران فضل الهی و جلوه ای عیان از سوره انسان هستی که فرشتگان بر او سجده کردند.
سردار دلاور، مرد روزهای سخت، شهادت غرورآفرینت دوست و دشمن را خوشحال کرد، دشمن زان سبب خوشحال است که یک صخره را از میان برداشته اما دوستدارانت خرسندند چرا که با شهادتت صخره را تبدیل به کوه و دریا را مبدل به اقیانوس کردی.
مرد تو چه حیرت آور هستی که حیات و مماتت خواب را از چشمان دشمنان و نامحرمان ربوده و حتی الان که به ظاهر نیستی بازهم وحشت آفرین دشمنان دون شده ای و سایه سار ایمن برای قبیله ات.
سردار در این چهل روز همه جا حضور داری بیشتر و پررنگ تر از گذشته و همیشه، خونت به سان خون ریخته یحیای مظلوم در حال جوشش و غلیان است و فراتر از زمان و مکان را در برگرفته است.
سردار بی گمان ۴۰ سال و ۴۰۰ سال و حتی بیشتر از رفتنت بگذرد خون به ناحق ریخته ات همواره در جوشش خواهد بود تا زمانی که کاخ بخت النصرهای زمان را بر سرشان آوار نسازد.
مرد روزهای رزم وجهاد خسته نباشی پهلوان، شهادت غریبانه و مظلومانه ات وقتی که ما خواب بودیم، رگ غیرت مان را بیدار کرده و تا نابودی کامل دیوان رستم کش از پای نخواهیم نشست.
برچسبها ایلام قاسم سلیمانیمنبع: ایرنا
کلیدواژه: ایلام قاسم سلیمانی ایلام قاسم سلیمانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۹۱۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دشمنان به دنبال ضربه به هیاتهای مذهبی هستند
به گزارش خبرنگار مهر، هیأت از یکجهت پدیده مذهبی - اجتماعی و از طرف دیگر، آئینی مذهبی است که حول محور حب اهلبیت (ع) و تعظیم شعائر دینی برپا میشود. اگرچه اصلیترین رسالت هیأتهای مذهبی اقامه عزاداری و ذکر مصیبت اهلبیت (ع) است؛ اما آنچه کمتر مورد توجه قرارگرفته، نقش اجتماعی هیأتهای مذهبی در جامعه و کارکرد آنها در سطوح مختلف است. ازاینجهت حجتالاسلام مرتضی وافی، دینپژوه و استاد معارف اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهر ضمن تعریف یک هیأت ایدهآل به بیان ظرفیتها و کارکردهای اجتماعی آن پرداخت.
هیأت ظرفیتی برای خدمات اجتماعی و جریانسازی جمعی
حجتالاسلام وافی با بیان اینکه هیأت یک پدیده دینی و برآمده از روح مذهب است، گفت: از آثار و کارکردهای هیأت میتوان به ظرفیتی برای خدمات اجتماعی و جریانسازی جمعی و بهنوعی تأثیرگذاری در حوزه شهروندی و جامعه دینی نام برد.
او ادامه داد: هیأت، اجتماعی مؤمنانه است که باتکیه بر دو بال توکل و توسل احیا شده است. به استناد عمل به روایت پیامبر که میفرماید " إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ اَلثَّقَلَیْنِ…؛ همانا من دو چیز گرانبها در میان شما میگذارم که اگر شما بر آن دو چنگ بزنید هرگز گمراه نخواهید شد؛ یکی کتاب خدا و دیگری فرزندان من است، این دو از هم جدا نمیشوند تا اینکه بر من وارد شوند در کنار حوض." ما نیز با برگزاری هیئت مذهبی به دنبال احیای امر اهلبیت (ع) هستیم.
ویژگی یک هیأت موفق و پرمحتوا
حجتالاسلام وافی عمل به آئینها و مناسک آئینی که برآمده از شرع، عقل و عرف است را یکی از بهترین ظرفیتهای شکلگیری مناسک و رفتارهای آئینی دانست و افزود: طبیعتاً در هیأت بهعنوان یک نگاه حداقلی، ما با یک سخنران و مبلغ دینی و خدمتگزاری یک مداح و ذاکر آئینی روبرو هستیم. اینها طبیعتاً مستقیم باتکیه بر فن بیان، مخاطبشناسی، آگاهیبخشی نسبت به مسائل روز، باتکیهبر تاریخ و احکام شرعی، حکایات اولیا و بزرگان، تفسیر قرآن، بهرهمندی از اسرار روایات و زیارات و… به دنبال معرفت افزایی هستند.
این کارشناس مذهبی در توصیف مداحان اهلبیت (ع) گفت: مداح هیأت با تأکید بر هنر و محتوای معتبر و استفاده از روشهای پذیرفته شده در آئین ستایشگری به دنبال معرفت افزایی و گسترش بصیرت نسبت به جریان دینداری در مخاطبان خود است.
او تأکید کرد: مداحانی که در هیأتهای مذهبی خدمت میکنند باید از پنج رکن مهم برخوردار باشند؛ آشنایی با شعر و ادبیات آئینی، انس و توجه به تاریخ و مقاتل و سیره اهلبیت (ع)، آشنایی با فنون اجرا و مهارت مجلس داری، تسلط بر ابعاد گوناگون صوت و لحن و صداسازی و توجه به آداب و اخلاق مرثیهخوانی و مداحی.
حجتالاسلام وافی با بیان ویژگیهای یک هیأت موفق گفت: هیأتی که بر پایه مدح و ستایشگری و تبلیغ دین شکل میگیرد میتواند زمینه بهرهمندی مخاطبان از معارف دینی و زمینه رشد آنها را برای آشنایی بیشتر با ابعاد گوناگون دین و دینداری فراهم کند.
او ادامه داد: هیأت بهعنوان یک ظرفیتی برای اجتماع قلوب و تربیت انسان انقلاب اسلامی، زمینهای برای حیات قلب و بستری برای تمرین زندگی است. حس مشارکت، ایثار و فداکاری، تسلیم و خضوع، تمرین برای خدمت به دیگران، ایجاد روحیه دلسوزی، حرکت بر مبنای اخلاق و اخلاص و صبر و خویشتنداری، تقسیم مسئولیت و جوابگو و پاسخگوی مسؤولیتها بودن برآمده از یک هیئت موفق است.
آفتهای تهدیدکننده هیات
حجتالاسلام وافی گفت آسیبها و آفتهای هیأت و هیأت داری بهطورکلی چند دسته است: دسته اول، به جهت معنای کلی است که بر اساس اصل منطقی هر فرصتی که درست استفاده نشود تبدیل به تهدید میشود. کمکاری، کمتوجهی و بهرهمند نشدن از ظرفیت مهم هیئت و تشکلهای دینی یک آفت است. باید به دنبال روشهایی برای فعالسازی و اثربخشی هیئتها باشیم تا گرفتار این آسیب جدی نشویم.
او دسته دوم آفتها را آسیبهای درون دینی دانست و افزود: آسیبهای درون دینی طبیعتاً توسط افراد کم فهم و کجفهم شکلگرفته است اما از جنس آسیبهایی است که توسط مخاطبان یا شهروندان جامعه دینی یا عناصر تأثیرگذار در هیئتها مثل مداحان، منبریها، خادمان، قاریان، شاعران، اهالی هنر و رسانه پیوند خورده با هیأت شکل میگیرد؛ طبیعتاً برای این جهت هم باید فکری اندیشید.
این دینپژوه تصریح کرد: آن چیزی که ما از آن با عنوان آسیبها و آفتهای کلان یاد میکنیم، اتفاقات کاملاً برنامهریزیشدهای است که دشمنان به دلیل درک اهمیت و ضربههایی که از جریان هیئت خوردهاند، با بخشی از نقشهها و توطئههای خود به دنبال خالیکردن هیئت از محتوا و روشهای اصیل هستند.
حجتالاسلام وافی جدیترین آسیب هیأتها را فراموشی آرمانهای انقلاب و وصیت امام و شهدا دانست و گفت: بهطورکلی، آسیبها و آفتهای پیشروی هیأتها چه از ناحیه مخاطبان خودی و چه از سوی دشمنان، بیتوجهی به اصل هیأت و فراموشی آرمانهای انقلاب و وصیت امام و شهدا است؛ مثلاینکه هیأت برگزار بشود اما مخاطبان دردهای مشترک اجتماعی نداشته باشند، مجلس توسل و روضهای پیدا بشود اما انسانهای بیتفاوت نسبت به اطراف و مسائل روز دنیا و بدون روحیه استکبارستیزی در هیأت وارد شوند، گریه کنند و از هیئت خارج شوند؛ اینها آفتهایی است که در آینده هیئتها را از مساجد، عالمان دینی، مدارس و حوزههای علمیه جدا میکند.
او ادامه داد: این آفتها در عرصه سیاسی و اجتماعی ظاهر میشود و تأثیرگذاری در این عرصهها را در مجموعه هیأت به حداقل میرساند؛ افرادی که خودشان را ولایی مینامند اما مخاطب هیأت را باروح قیام سیدالشهدا که مبارزه بافاصله طبقاتی، مقابله با ظلم و دارای روحیه ظلمستیزی و… است، بیگانه میکنند و او را در حالتی از تخدیر و سکون قرار میدهند. بهنوعی هیئت را به یک اجتماع بیخاصیت تبدیل میکنند که صرفاً برای ارضای هیجانات و عواطف و تخلیه برخی از هیجانات است.
راهکار عملی برای جدا شدن از آسیبهای هیأت
حجتالاسلام وافی راهکار عملی برای جداشدن از این آسیبها و آفتها و مداخله در این جنس نگرش حداقلی به هیأتها را تکلیفکردن عناصر تأثیرگذار در امر آموزش دانست. او گفت: ما برای بازیابی هویت هیئت و باز تعریف کارکرد هیئتها نیازمند بازسازی حلقههای فکری و آموزشی برای عناصر تأثیرگذار در هیئت هستیم. ما نیازمند ایجاد لااقل ده مؤسسه و مرکز برای امر آموزش هستیم. از مراکزی که جمعی از انسانهای اندیشهورز باروحیه و سلایق مختلف و معیارهای علمی هستند تا کسانی که در عرصههای هنری و رسانهای و اجرایی هیئت کار میکنند، اینها باید متکلف امر آموزش هیئت مذهبی بشوند.
او تأکید کرد: در تمام دورههایی که متولیان و مرتبطان هیأتهای مذهبی مشغول فعالیت بودند، خلأ در نظام آموزشی هیأت در همه ابعاد به چشم میخورد که امیدواریم این خلأ برطرف شود.
این کارشناس مذهبی شکلگیری جریان فکر، تبلیغ، آموزش و فرهنگسازی در هیأتها را منوط به نگاه تمدنی، مسالهمحور و آیندهنگر دانست و افزود: چنانچه در اسناد کلان کشور برای هیئت مذهبی فضا و جایگاه معقول و متناسب با ظرفیت هیئتها تعریف نشود، در حلقههای پایینتری از حلقه سیاسی و اجرا نیز شاهد تحول نخواهیم بود.
سخنرانی رسانهای تأثیرگذار در هیأت
به گفته حجتالاسلام وافی، از سخنرانی و خطابه همچنان در هیأتها بهعنوان یک رسانه تأثیرگذار یاد میشود؛ البته این مشروط به شرایطی است. سخنرانی که شخصیت و جایگاه خود را در حوزه علم، حافظه، اخلاق فردی و اجتماعی و رعایت آداب ظاهری بهخوبی تعریف کند، نیازهای مخاطب خود را بشناسد، دایماً عکسالعملهای جامعه را رصد کند و سلیقهای عمل نکند، توانمندیهای خود را در فن بیان و فن گویش بالا ببرد و شیوههای خطابه و ارتباط با مخاطب را یاد بگیرد، صدای خوب و بیان قوی و آرامش بخشی داشته باشد، موقعیت را نسبت به زمانه بشناسد، موانع پیشرو را برای تأثیر بر مخاطب بشناسد و بهنوعی زمینههای دینگریزی مخاطب را درک کند و با جنسی از نصیحت، اخلاص، صداقت و تواضع با مخاطب برخورد کند، طبیعتاً چنین سخنرانی یکی از پایههای جریان هیئت به شمار میرود.
او در پایان تأکید کرد: چنین سخنرانی هم خود را جدا از هیئت نمیداند و هم هیئت و هیأتی به سمت او اقبال میکند و پای چنین منبری زانو خواهد زد. سخنرانهای ما یکی از حلقههای میانی مهم در عرصه فرهنگ و جامعه دینی هستند که امیدواریم همه ما توجه به عظمت این جایگاه داشته باشیم.
کد خبر 6098076 سمانه نوری زاده قصری