Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@16:55:06 GMT

برف و مشکلات آن در آذربایجان‌شرقی

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۹۴۲۹۵

برف و مشکلات آن در آذربایجان‌شرقی

به گزارش ایرنا، بارش برف در آذربایجان شرقی از یکشنبه شروع شد و دیشب خاتمه یافت؛ برفی که نوستالژی برف های دهه ۱۳۶۰ را در ذهن میانسالان و کهنسالان این دیار زنده کرد و باعث شد همه مردم وقتی به هم می رسند، در گفت و گو از برف، جمله «۳۰ سال است چنین برفی نباریده است» را تکرار کنند. 

اما بارش برف با وجود همه نعمت هایش، مشکلات عدیده ای را در شهرها و روستاها برای مردم  به وجود آورد؛ راه ارتباطی ۵۵۰ روستا بسته شد، آزادراه تبریز - زنجان ۲ بار مسدود شد و سرمای هوا در برخی از شهرستان ها و مناطق به زیر ۲۰ درجه سانتی گراد رسید؛ سرمای سوزناکی که با همراهی کولاک، زندگی در روستاهای دورافتاده و مرتفع را تا سر حد ناممکن رساند؛ سرمای هوا در شهرستان بستان آباد به ۲۴ درجه زیر صفر رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته شهری ها نیز از مشکلات برف سنگین هفته جاری در آذربایجان شرقی بی نصیب نماندند. در کلان شهر ۲ میلیون نفری تبریز، بارش مداوم برف، شهر را فلج کرد و شهرداری با وجود ۵ هزار تن نمک پاشی، از برآورده کردن انتظارات شهروندان ناکام ماند و از آنان خواست که معابر و خیابان های فرعی را خودشان برفروبی کنند.

بااش برف همچنین موجب شد که در هفته جاری دانش آموزان آذربایجان شرقی در بسیاری از شهرها و در اغلب مقاطع تحصیلی تنها ۲ روز به مدرسه بروند.

وقوع بیش از ۷۰۰ فقره تصادف رانندگی به دلیل لغزندگی جاده ها در ۲ روز نخست بارش برف از دیگر مشکلات بارندگی، کولاک و یخبندان در راه های آذربایجان شرقی بود.

برای تبیین دشواری نهادهای خدمات رسان در برف سنگین هفته جاری آذربایجان شرقی، اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که این استان دارای ۱۴۲ دهستان و ۲ هزار و ۷۰۶ روستا بوده و حدود یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۴۴۲ نفر در این روستاها سکونت دارند.

آذربایجان شرقی همچنین دارای ۲۳۵ کیلومتر آزاد راه، ۴۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۹۲۲ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۴۴۱ کیلومتر راه روستایی است.

راه ۵۵۰ روستای آذربایجان‌شرقی بسته است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی با اشاره به تداوم بارش برف و کولاک در استان گفت: در زمان حاضر محورهای اصلی و فرعی باز ولی راه ۵۵۰ روستا بسته است.

اورجعلی علیزاده به ایرنا گفت: راه های روستایی که به علت بارش برف بسته شده است در شهرستان های هشترود، میانه، ورزقان، بستان آباد، اهر، مرند ، هریس و چاراویماق واقع هستند.

وی با بیان اینکه شدت کولاک به حدی است که عملیات برف روبی ممکن نیست ، گفت: راه های بازگشایی شده هم به علت تداوم بارش و کولاک بسته می شود.

علیزاده با اعلام اینکه در برخی محورهای اصلی هم بارش برف ادامه دارد ، افزود: در گردنه ها کولاک داریم و به علت محدودیت دید تردد با کندی انجام می شود.

اصغری کارشناس هواشناسی استان هم از تداوم فعالیت سامانه بارشی برای امشب و فردا خبرداد و بارش متناوب برف و شدت باد در برخی نواحی همچنین کاهش دما برای فردا پیش بینی کرد. 

بسته شدن مسیر اهر - کلیبر و هوراند در اثر کولاک شدید

 سرپرست پلیس راه آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به وجود پدیده کولاک در مسیر اهر - کلیبر و اهر - هوراند این مسیرها بسته بوده و تا اطلاع ثانوی مسدود است.

سرهنگ رضا کریمی نژاد در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وجود کولاک در برخی جاده های استان افزود: هم اکنون در گردنه صایین و سامبران نیز کولاک وجود دارد و این پدیده موجب لغزندگی این مسیرها و ایجاد مشکل برای تردد خودروها شده بنابراین رانندگان برای تردد در جاده های کولاک گیر استان خودروهای خود را به زنجیر چرخ مجهز کنند.

وی با اشاره به اینکه به غیر از مسیر اهر به کلیبر و هوراند، تمامی راه های اصلی و فرعی و آزادراه تبریز - زنجان باز بوده و تردد در آن ها در جریان است، اظهار داشت: با تلاش نیروهای راهداری طی شب گذشته ۲ باند از آزادراه تبریز - زنجان باز شده و تردد خودروها به کندی انجام می شود.

سرهنگ کریمی نژاد، از رانندگان خواست در روزهای برفی و کولاکی تا حدامکان از سفرهای غیرضروری خودداری کرده و در صورت ضرورت وسیله خود را به زنجیر چرخ و وسایل زمستانی مجهز کنند.

وی همچنین از رانندگان خواست برای تردد در جاده های استان قوانین و مقرررات رانندگی، سرعت مطمئنه و فاصله طولی مناسب با خودروی جلویی را رعایت کنند.

امدادرسانی به حدود سه هزار مسافر گرفتار در برف و کولاک آذربایجان‌شرقی

نجات‌گران جمعیت هلال احمر آذربایجان‌شرقی نیز در برف و بروان هفته جاری به ۲ هزار و ۶۸۵ مسافر گرفتار در برف و کولاک و نیز صدها خودرو مانده در محورهای مواصلاتی استان امدادرسانی کردند.

ورود سامانه بارشی به آذربایجان شرقی و بارش شدید برف و کولاک و مختل شدن عبور و مرور در بسیاری از محورهای مواصلاتی اصلی و فرعی، نجات‌گران مستقر در پایگاه های امداد جاده ای و شعب هلال احمر را جهت امدادرسانی به صدها دستگاه خودرو گرفتار در برف و کولاک به جاده ها کشاند.

برابر گزارش دریافتی از مرکز کنترل اطلاعات و هماهنگی عملیات های امدادی معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی، نجاتگران هلال احمر در محورهای مواصلاتی به کمک مسافران و خودروهای گرفتار در برف و کولاک رفتند.

امدادرسانی به خودروهای گرفتار در برف وکولاک توسط نجاتگران پایگاه استاد شهریار بستان آباد،  گردنه صائین، جاده اهر هریس تبریز،  گردنه سامبران، جاده اهر - کلیبر  و اهر به هریس، کمک به وصل برق ۲۵ روستا در چاراویماق و نجات بیمار با علائم سکته قلبی از جمله اقدامات داوطلبان هلال احمر استان در شبانه روز گذشته است.

در این عملیات ها که با کمک نیروهای راهداری، اورژانس و پلیس راه و با اعلام بخشداری ها و فرمانداری ها و ستاد مدیریت بحران شهرستان ها انجام شد، نجاتگران جمعیت هلال احمر اقدام به رها سازی خودروها از برف و کولاک و کمک به هدایت به جاده و ادامه مسیر و همچنین اسکان مسافران در اماکن امدادی و اتاق های اسکان پایگاه های امداد جاده ای و اماکن عمومی و مساجد شهرها نموده و تغذیه و لوازم گرمایشی در بین اسکان داده شدگان توزیع شد.

لغزندگی محورهای مواصلاتی آذربایجان شرقی

سرپرست پلیس راه آذربایجان شرقی نیز با اعلام اینکه بارش شدید برف و کولاک، محورهای مواصلاتی استان را لغزنده کرده است. گفت: در گردنه های نصیر آباد و راهسازی در اتوبان تبریز_زنجان و گردنه سامبران در محور اهر–کلیبر، محور نظرکهریزی در جاده هشترود_مراغه و جاده تبریز_ آذرشهر کولاک و برف، شدید است و باعث محدودیت دید و لغزنده شدن محورها شده است.

سرهنگ رضا کریمی نژاد افزود: در پی بارش برف درمحورهای مواصلاتی استان همراه داشتن زنجیر چرخ برای تردد در این محورها الزامی است.
وی ادامه داد: با توجه به مسدود شدن را حدود ۳۰۰روستای استان به علت بارش سنگین برف و کولاک شدید رانندگانی که قصد عبور از محورهای مختلف استان را دارند علاوه بر تجهیز خودروهای خود به وسایل ایمنی، قبل از حرکت اطلاعات لازم را در مورد وضع جاده ها از پلیس راه کسب کنند.

سرپرست پلیس راه استان گفت: با توجه به شرایط بارش، رانندگان از سفرهای غیرضروری در این مسیرها خودداری کنند و در صورت ضرورت علاوه بر داشتن زنجیر چرخ ، تجهیزات زمستانی، لباس گرم و غذای کافی از سالم بودن بخاری و برف پاک کن خودرو مطمئن شوند.

وی از رانندگان خواست ضمن کنترل سرعت و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و استفاده از زنجیر چرخ در صورت وقوع هرگونه حادثه در مواقع بارندگی و مه آلود بودن هوا، چراغ بزرگ خودروهای خود را روشن نگه دارند.

منبع: جماران

کلیدواژه: انتخابات 98 بودجه 99 جشنواره فیلم فجر ۳۸ ویروس کرونا آذربایجان شرقی امداد و نجات جمعیت هلال احمر بارش برف تصادف راهداری و حمل و نقل جاده انتخابات 98 بودجه 99 جشنواره فیلم فجر ۳۸ ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی محورهای مواصلاتی استان گرفتار در برف و کولاک آذربایجان شرقی آذربایجان شرقی رانندگان خواست جمعیت هلال احمر سرپرست پلیس راه آزادراه تبریز برف و کولاک خودروهای خود برای تردد کیلومتر راه اصلی و فرعی کریمی نژاد بستان آباد شهرستان ها ۵۵۰ روستا هفته جاری زنجیر چرخ مسیر اهر بارش برف ۲ هزار جاده ها بسته شد جاده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۹۴۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی صبح امروز جمعه به همراه استاندار آذربایجان شرقی با حضور میدانی در قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه در جریان پیشرفت کار آن قرار گرفتند.

در این بازدید اعلام شد قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه ۲۸ کیلومتر طول دارد که قرار است با هفت هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ساخته شود.

قرار است ۱۶ کیلومتر از قطعه ششم آزادراه امسال افتتاح شود که ۱۲ کیلومتر آن آماده آسفالت است.

کل ۲۸ کیلومتر قطعه ششم آزادراه نیز تا پایان سال ۱۴۰۵ تکمیل و افتتاح می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی در این بازدید گفت: امیدوارم تا پایان دولت خبرهای خوبی در حوزه راه استان بشنویم.

مالک رحمتی افزود: قرارداد قطعات سوم و پنجم آزادراه راه تبریز- ارومیه آماده شده و نیازمند دستور وزیر محترم راه است.

وی اضافه کرد: بر اساس مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان ۵۰۰ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ به این طرح اختصاص یافته است.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی نیز از محل اعتبارات سازمان برنامه و بودجه باید به این طرح اختصاص یابد که تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان محقق شده است.

وی یادآوری کرد: سال قبل نیز سازمان برنامه و بودجه قول داد ۲۰۰ میلیارد تومان بدهد که هنوز محقق نشده است.

رحمتی تشریح کرد: بر اساس مصوبه سفر استانی رئیس جمهور ۱۵ هزار تن قیر هم باید به طرح بدهند که اگر هشت هزار تن هم بدهند، مشکل شأن حل می‌شود.

کد خبر 6088928

دیگر خبرها

  • افزایش ترانزیت جاده‌ای در کشور
  • افزایش ترانزیت جاده‌ای کشور
  • افزایش ۵۸ درصد ترانزیت جاده ای کشور در سال گذشته
  • اختصاص یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل کمربندی ایلخچی
  • جاده گنجنامه-تویسرکان بازگشایی شد
  • مشکلات مالیاتی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی آذربایجان‌شرقی
  • وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد
  • افتتاح هشت هزار و ۴۰۴ واحد مسکونی در آذربایجان شرقی
  • سفر وزیر راه و شهرسازی به تبریز
  • اهدای ۱۷۹ واحد خون در مهربان