Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@10:52:36 GMT

کنترل وضعیت سلامتی حیوانات وحشی بدون نیاز به بیهوشی

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۹۴۸۵۹

کنترل وضعیت سلامتی حیوانات وحشی بدون نیاز به بیهوشی

به گزارش خبرگزاری شینهوا، محققان دانشگاه «سوات استرالیا» در یک مطالعه مقدماتی متوجه شدند که با فیلم برداری با وضوح بالا از حیوانات وحشی از جمله ببر و شیر می توان روش دیگری در اختیار دامپزشکان قرار داد، تا آهنگ تنفس و یا نبض آنها را بررسی کنند.  

محققان در این مطالعه به مدت سه دقیقه از فاصله ۴۰ متری از ۹ گونه عجیب و غریب از جمله یک پاندا غول پیکر، یک شیر آفریقایی، یک اورانگوتان، یک کانگورو و یک ببر سوماترا فیلمبرداری کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دامپزشکان با استفاده از این فیلم ها توانستند حرکات ظریف قفسه سینه را که نشان دهنده ضربان های قلب و تنفس هستند، تشخیص دهند. 

این مطالعه بدون هیچگونه تماس فیزیکی با حیوانات و بدون مختل کردن هر گونه عادات روزانه آنها انجام شد.

این در حالیست که تا کنون برای کنترل علائم حیاتی حیوانات وحشی از تجهیزات مخصوص استفاده و این کار معمولاً باعث مزاحمت برای آنها و محیط زیست آنها شده است.

اما محققان در این آزمایش نشان دادند که دوربین های دیجتالی با موفقیت توانستند سیگنال های قلبی ریوی را از حیوانات در یک باغ وحش استخراج کردند.

با این حال این تکنیک هنوز به اصلاح و اعتبارسنجی بیشتری نیاز دارد اما نشان می دهد که حیوانات وحشی می توانند از راه دور برای علائم ضعیف سلامتی تحت کنترل قرار گیرند که این امر تشخیص زودهنگام بیماری ها را امکان پذیر می سازد.

پیش از این تنها روش برای ارزیابی سلامت عمومی حیوانات وحشی از طریق بیهوش کردن آنها میسر بود؛ رویه ای که برای حیوانات استرس اور و ناجور بود. اما این مطالعه ابزار بسیار امیدوارکننده ای برای کنترل وضعیت سلامتی حیوانات هم در باغ وحش ها و هم در مناطق باز و محیط های حیات وحش ارائه می دهد. 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حیوانات وحشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۹۴۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

این نوع سردرد‌ها که به "سردرد‌های خوشه‌ای" معروف هستند، بسیار دردناک بوده و می‌توانند از ۱۵ دقیقه تا سه ساعت در هر بار طول بکشند. این مطالعه جدید نشان داد افرادی که به این نوع سردرد مبتلا هستند ممکن است بیش از سه برابر بیشتر در معرض سایر بیماری‌های پزشکی مانند بیماری قلبی یا اختلالات روانی قرار داشته باشند.

«کارولین ران»، نویسنده این مطالعه از مؤسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد، می‌گوید: «در سرتاسر جهان، سردرد تأثیر بسیار منفی بر کیفیت زندگی افراد، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اجتماعی دارد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «نتایج ما نشان می‌دهد که افراد مبتلا به سردرد خوشه‌ای با افزایش خطر ابتلاء به سایر بیماری‌ها مواجه هستند.»

این مطالعه شامل بیش از ۳۲۰۰ سوئدی ۱۶ تا ۶۴ ساله بود که سردرد‌های خوشه‌ای داشتند. بیشتر آن‌ها مرد بودند، زیرا مردان بیشتر در معرض سردرد‌های خوشه‌ای هستند. محققان آن گروه را با ۱۶۲۰۰ نفر بدون سردرد مقایسه کردند که از نظر سن، جنسیت و عوامل دیگر مشابه بودند.

محققان سوابق کاری افراد را بررسی کردند تا مشخص کنند که افراد چند روز در سال به دلیل بیماری و ناتوانی از کار غیبت می‌کنند.

یافته‌ها نشان داد افراد مبتلا به سردرد خوشه‌ای به طور متوسط ۶۳ روز به دلیل بیماری و ناتوانی غیبت از محل کار داشتند درحالیکه افراد بدون سردرد خوشه‌ای ۳۴ روز غیبت از محل کار داشتند.

به گفته محققان، حدود ۹۲ درصد از افرادی که سردرد‌های خوشه‌ای داشتند حداقل یک بیماری دیگر هم داشتند و حدود ۷۸ درصد از افرادی که سردرد خوشه‌ای نداشتند، دو بیماری دیگر داشتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • کشف موجوداتی که 540 میلیون‌ سال قبل اقیانوس‌های زمین را نورانی می‌کردند (+عکس)
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • چرا افراد مسن سرعت حرکت بدنشان کم می‌شود؟
  • محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • مسمومیت ۵۳ نفر بر اثر مصرف قارچ وحشی/ رشد سه برابری مسمومیت با قارچ وحشی
  • مواظب مصرف داروهای خواب آور باشید
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • بدون همکاری شهروندان معضل سگ‌های ولگرد حل نمی‌شود
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟