Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@19:34:44 GMT

رویکردهای نو در کنار بازآفرینی سبک‌های کهن

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۹۷۵۰۳

رویکردهای نو در کنار بازآفرینی سبک‌های کهن

تخته‌ها و سازه‌های سبک بسته و چفت می‌شوند. گروه‌ها یک به یک می‌آیند و می‌روند، رنگ‌ها و نور صحنه نمایان می‌شوند، سرود ملی پخش و به همه‌ خوشامد گفته‌می‌شود: جشن موسیقی فجر برپاست. نواها همه‌جا را فرامی‌گیرند و سویه‌ای دیگر از هستی تجربه می‌شود. این روزها جشنواره موسیقی فجر در جریان است. جشنواره موسیقی فجر روندی از کانونمندی بر سرودهای انقلابی در دهه ۶۰ تا موسیقی جهانی، پژوهش، جوان‌گرایی، زنان، بازشناسی سازها و آفرینش‌های نو را از سر گذرانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید امروز برای جوان‌ترها تجربه زیسته کنشگران موسیقی از دهه شصت تاکنون بویژه در شهرستان‌ها چندان باورپذیر نیست، ولی داستان موسیقی در ایران چنین پیموده شده است. یکی از بهترین ویژگی‌ها و کارکردهای جشنواره موسیقی فجر زنده نگه داشتن نغمه‌ها، نواها و سازهای موسیقی بومی و محلی گوناگون ایران به‌شمار می‌رود. نغمه‌ها و نواهای بومی منطقه‌ای با زندگی مردم و آیین‌های فرهنگی، از زایش تا مرگ در پیوند هستند. موسیقی جانی است در فرهنگ ایران که بر لهجه‌ها و گویه‌های گوناگون آفریده شده است. موسیقی محلی قوم‌ها و مناطق ایران از تن‌افشانی و پایکوبی تا سوگ و زاری را بیان می‌کند و مکتب‌های شناسنامه‌دار و استواری دارد. این سرمایه فرهنگی چنان پرمایه است که به‌درستی جشن و جشنواره‌ای پربار را به گردش درمی‌آورد. چند بخشی بودن جشنواره موسیقی کمک کرده تا هم درونداشت(محتوا) و هم ابزار، هم فرد هم گروه و هم سنت هم نوآفریده موضوع کار باشد. توجه به موسیقی محلی در جشنواره‌ و جشن موسیقی ملی از آن رو که بویژه موسیقی سویه‌ای از هویت بومی و تنیده در سبک و سیاق زندگی مردمان است، بیشتر برجسته می‌شود. به‌رسمیت شناختن شناسه‌های هویتی مردم خوزستان، لرستان، یا خراسان در پیوند و بر صحنه‌ در کنار موسیقی آذربایجان و سیستان گام ارزنده و مانا در راستای همبستگی و پیوندهای درون‌ جامعه به‌شمار می‌رود. ویژگی ارزنده جشنواره دیگر فراهم کردن موقعیت برای رویکردهای نو در کنار بازآفرینی سبک‌های کهن است. گرچه این هدف‌ها همگی بسنده و پر و پیمان برآورده نشده‌اند، ولی روند بالندگی جشنواره موسیقی امیدبخش است. هر کاری دارای کاستی‌هایی است و جشنواره‌ای چون جشنواره موسیقی دچار دشواری‌هایی. خوب است که با پاسداشت زنده نگه داشتن موسیقی بومی برای بهتر برگزارشدن این جشنواره همراه باشیم.
 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جشنواره موسیقی فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۹۷۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممکن است فاجعه بم تکرار شود !

به گزارش همشهری آنلاین،‌ محمد آئینی ظهر امروز در همایش بزرگداشت روز ملی شوراهای اسلامی که در سالن شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد، با تاکید بر اینکه مردم در بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی حق حیات دارند و جان آن‌ها در خطر است، گفت: در ایران ۱۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده، حاشیه‌ای و تاریخی و بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان وجود دارد.

وی با بیان اینکه شوراها باید زبان گویای مردم باشند، افزود: در صورتی‌که جریان نوسازی مسکن در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده کشور شتاب نگیرد، شاهد تکرار فاجعه‌ای مانند بم خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به برخی از حقوق مردم ساکن در بافت‌های فرسوده، خاطرنشان کرد: این شهروندان در وهله اول حق حیات دارند، باید حقوق آنان به رسمیت شناخته شده و به منظور نوسازی واحدهای مسکونی در سکونتگاه‌های غیررسمی، موانع صدور اسناد مالکیت به منظور فراهم شدن امکان دریافت تسهیلات برطرف شود.


آئینی با اشاره به نهضت سنددار کردن اراضی در سکونتگاه‌های غیررسمی، تصریح کرد: بهره‌مندی از امکانات شهری در حد متوسط محلات برخوردار شهری و فراهم کردن زیرساخت‌های خدمات آموزشی، فرهنگی، ورزشی، درمانی، بهداشتی اهمیت دارد.

وی با اشاره به بیش از ۶۰ درصد معابر در بافت‌های فرسوده شهری، خاکی هستند، ابراز امیدواری کرد: با همکاری وزارت راه و شهرسازی و تخصیص قیر، طی مدت باقیمانده از دولت، هیچ معبر خاکی در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند متناسب با پراکنش جمعیت در این مناطق، خدمات و زیرساخت‌های لازم را تأمین کنند.

وی حق اشتغال را از دیگر حقوق ساکنان مناطق بافت فرسوده شهری برشمرد و گفت: باید با ارائه آموزش‌های شغلی، زمینه اشتغال‌زایی برای ساکنان این مناطق فراهم شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پایان با تأکید بر ارائه تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی صدور پروانه ساخت‌وساز در مناطق فرسوده و ناکارآمد شهری خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات و امکانات و حمایت‌های نهضت ملی مسکن، حق تغییر کاربری طبقات همکف و صدور پروانه ساخت‌وساز برای واحدهای مسکونی با هر متراژ زمین، از اهرم‌های تشویقی دولت در بافت فرسوده است.

کد خبر 847896 منبع: تسنیم برچسب‌ها بافت‌ فرسوده خبر مهم

دیگر خبرها

  • جشنواره دست سازه ها در بجنورد
  • دانشگاه‌ها برای احیای سنت‌های محلی گام بردارند
  • برگزاری جشنواره بازی‌های محلی و بومی در روستای گورزانگ به مناسبت روز ملی خلیج فارس + تصاویر
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • جشنواره بومی محلی در روستای شورجستان آباده
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس
  • مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری : ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • نحوه پخت نان‌های محلی ترکیه‌ای در یک نانوایی استانبولی (فیلم)
  • ممکن است فاجعه بم تکرار شود !