Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز (شنبه) ۲۶ بهمن ماه مصادف با ولادت فاطمه زهرا(س) و بزرگداشت مقام زن، در تقویم رسمی کشور روز «زن، معنویت، سیره فاطمی، سبک زندگی ایرانی - اسلامی» نامگذاری شده است. شخصیت و الگویی برای زنان جامعه ایران و جهان که پیاده سازی سبک زندگی، حجاب، طهارت، عبادت، همسرداری و تربیت فرزند این بزرگوار، اثر انکار ناپذیری در غنای هویتی و فرهنگی آنان خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابعاد وجودی این بزرگ بانوی اسلام می تواند به عنوان محوری برای برنامه ریزی های کلان فرهنگی جامعه باشد.

موضوعی که سیده زهرا شجاعی در گفت وگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا به آن اشاره کرد و گفت: هرآنچه که فرهنگ جامعه ما به آن نیاز دارد در سیره و روش زندگی این بزرگ بانوی جهان اسلام یافت می شود اما نحوه بیان آن نیاز به زبان روز و متناسب با مخاطب دارد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود یادآور شد: ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه (س) تنها در خانه داری و همسر داری خلاصه نشده و ایشان در تمام عرصه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مشارکت داشته اند.  

سبک زندگی فاطمه (س) سیره زندگی عامه

شجاعی در بخشی دیگر از این گفت وگو تصریح کرد: معادل اسلامی سبک زندگی، سیره و روش است، مجموعه معیارها و شاخص هایی که هر فرد برای زندگی خود بر اساس باورها و ارزش ها انتخاب می کند.

وی ادامه داد: این سبک زندگی ممکن است تحت تاثیر تحولات و تغییرات اجتماعی یا پیشرفت های بشری، ظاهری متفاوت داشته باشد اما اگر بر اصول و مبانی استوار باشد و آن را حفظ کند در طول زمان دارای یک شالوده محکم و یک مبانی قابل دفاع خواهد بود.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب یادآور شد: به همین دلیل است که عنوان می شود از شخصیت و سیره عملی حضرت فاطمه (س) که چهارده قرن پیش زندگی می کردند، می توان در همه مکان ها و زمان ها و افکار استفاده کرد زیرا ایشان طیبه النسا العالمین هستند و محدود به یک زمان خاص یا جغرافیای خاص نیستند.

ضرورت شناسایی اصول و ارزش های زندگی زهرا (س) برای الگوپذیری

شجاعی اتخاذ روش هایی برای سبک زندگی مبتنی بر الگوی تمام عیار و کامل انسانیت را مشروط به شناسایی اصول و ارزش های زندگی حضرت فاطمه (س) عنوان و خاطرنشان کرد: باید آن را در حوزه های مختلف فردی، اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و سیاسی احصاء و به تناسب اقتضائات زمان و مکان پیاده کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه فردی وقتی ما به سیره حضرت فاطمه (س) و سبک زندگی ایشان مراجعه می کنیم می بینیم که ساده زیستی و مدیریت زمان، بهره وری از شرایط و امکانات و همچنین اجرای اصل مودت، رحمت و مشارکت در محیط خانواده در همه لحظات زندگی جز روش های حضرت بوده است.

رییس مرکز مشارکت امور زنان ریاست جمهوری در دوره اصلاحات، فعالیت در حوزه سیاسی، استقلال رای، مشارکت سیاسی، حق جویی و مبارزه علیه ظلم را از دیگر ابعاد زندگی حضرت زهرا عنوان کرد و اظهار داشت: مشارکت اجتماعی، همکاری و احساس مسئولیت در مقابل جامعه هم از ابعاد اجتماعی حضرت است که در مجموع می تواند الگو و منشی برای زنان جامعه امروز باشد.

چه کنیم تا نسل جوان این سیره و سبک را براحتی بپذیرند

شجاعی در پاسخ به این پرسش، بر لزوم بهره گیری از زبان روز در بیان و تبیین شخصیت حضرت فاطمه (س) برای نسل جوان تاکید کرد و گفت: به دلیل آن که ساحت مقدس حضرت و این الگوی تمام عیار انسانیت را آنطور که باید و شاید غبارروبی و بیان نکردیم، شخصیت ائمه اطهار و بزرگواران دین برای نسل جوان دارای  ابهام و سوال است. ضمن این که تکرار بخشی از بخش های زندگی حضرت بدون در نظر گرفتن تغییرات فرهنگی، اجتماعی و به تعبیر دیگر معاصر نکردن این الگو سبب شده که این تصور به وجود آید که شاید قابلیت تبعیت و پیروی وجود نداشته باشد.

این فعال حوزه زنان، استفاده از ابزارها و روش های نوین و جدید در قالب های فرهنگی و هنری از جمله سینما، تئاتر، شعر و داستان به زبان ساده را از ابزارهای معاصر کردن سیره و روش زندگی حضرت فاطمه(س) عنوان و تشریح کرد: می توان از سطوح پایین تر تحصیلی یعنی مهد کودک ها تا مدارس و محیط های فرهنگی و مساجد این شیوه را ارائه داد و به طور حتم ابهام ها رفع می شود.

وی با تاکید بر این که باید ابعاد قدسی مقام و منزلت و خلقت نوری حضرت را به تناسب مخاطب مطرح کرد، توضیح داد: مخاطب شناسی و بیان ابعاد و وقایع زندگی حضرت فاطمه (س) می تواند نقش موثری در پذیرش و جذب مخاطب داشته باشد و ما را در مسیر تقریر عملی به آن حضرت موفق تر قرار دهد.

شجاعی خاطرنشان کرد: تا کنون در ادبیات دینی ما حضرت فاطمه (س) به عنوان یک شخصیت عابده مطرح شده است، شخصیتی مظلومه. باید از تک بعدی مطرح کردن حضرت پرهیز کنیم و اگر بتوانیم سایر ابعاد وجودی حضرت مثلا شاعر بودن، زیبایی دوستی، رابطه عاطفی وی با پدر و فرزندان و رابطه عاشقانه وی با همسرکه مصادیق آن وجود دارد را به بیان ساده مطرح کنیم هرکسی به تناسب نیاز خود از این الگو بهره مند می شود.

وی افزود:‌ حضرت فاطمه (س) منشوری نورانی است که از هر طرف به آن نگاه کنیم درخشندگی دارد پس یک بعدی مطرح کردن و فقط پرداختن به مصائب حضرت که دوره محدودی از زندگی وی بوده آن هم به شکل غلط و غیرمستند تاریخی جاذبه ای برای پیروی ایجاد نمی کند.

هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر سال ۱۳۹۸ همزمان با تولد حضرت فاطمه (س) از ۲۶ بهمن تا ۲ اسفند ماه برگزار می شود. روزهای این هفته به ترتیب با عناوین «زن، معنویت، سیره فاطمی، سبک زندگی ایرانی-اسلامی»، «زن، خودباوری، سلامت و نشاط، سرمایه اجتماعی»، «زن، تعادل کار و زندگی، شکوفایی اقتصاد خانواده»، «زن، مسئولیت اجتماعی، کارآفرینی، رونق تولید»، «زن، امید به آینده، تعالی خانواده و جامعه»، «زن، عدالت اجتماعی، حقوق شهروندی، مشارکت سیاسی» و «زن، اصلاح الگوی مصرف، حفظ محیط زیست» نامگذاری شده است.

برچسب‌ها حقوق زنان فعال سیاسی اصلاح طلب سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حقوق زنان فعال سیاسی اصلاح طلب سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی حقوق زنان فعال سیاسی اصلاح طلب سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی سبک زندگی ایرانی زندگی حضرت فاطمه سیره و روش ارزش ها نسل جوان زبان روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۹۸۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (12 اردیبهشت)

حاشا که من به موسم گل ترک می کنم
من لاف عقل می‌زنم این کار کی کنم

مطرب کجاست تا همه محصول زهد و علم
در کار چنگ و بربط و آواز نی کنم

از قیل و قال مدرسه حالی دلم گرفت
یک چند نیز خدمت معشوق و می کنم

کی بود در زمانه وفا جام می بیار
تا من حکایت جم و کاووس کی کنم

از نامه سیاه نترسم که روز حشر
با فیض لطف او صد از این نامه طی کنم

کو پیک صبح تا گله‌های شب فراق
با آن خجسته طالع فرخنده پی کنم

این جان عاریت که به حافظ سپرد دوست
روزی رخش ببینم و تسلیم وی کنم

تفسیر :

تحول فکری عمیقی در شما رخ داده و دوران جدیدی از زندگی تان آغاز شده است. بلوغ فکری و عقلی باعث شده یک گام جلوتر گذاشته و درهای تازه ای به روی شما گشوده شود.

از مشاهده دورویی و فریبکاری اطرافیان دچار رنجش می شوید، به زودی خداوند به شما نگاه کرده و خبر مسرت بخشی دریافت خواهید کرد. با ایمان به خدا و عبادت توشه آخرت را پر کنید.

زندگی نامه حافظ

حافظ، شاعر فارسی زبان قرن هشتم هجری بوده که در سال ۷۲۷ هجری قمری در شهر شیراز متولد شد. پدر او بهاءالدین محمد نام داشت که در دوران کودکی حافظ، از دنیا رفت. حافظ در دوران نوجوانی شاگرد نانوا بود و به‌همراه مادرش زندگی سختی را سپری می‌کرد. گفته می‌شود او در اوقات فراغت خود به مکتب‌خانه‌ای که نزدیک نانوایی بود می‌رفت و خواندن و نوشتن را از همان جا فراگرفته است. او در مجالس درس علما و بزرگان زمان خود شرکت می‌کرد و نیز‌زمان برای کسب درآمد به کارهای سخت و طاقت فرسا می‌پرداخت. خانه حافظ در محله شیادان شیراز بود.

این شاعر بزرگ در دوران جوانی بر تمام علوم مذهبی و ادبی مسلط شد و در دهه بیست زندگی خود به یکی از مشاهیر علم و ادب سرزمین خود تبدیل شد. جالب است بدانید که او قرآن را به‌طور کامل حفظ بود و به همین خاطر تخلص حافظ را برای او انتخاب کردند. شمس الدین محمدبن بهاءالدین محمد حافظ شیرازی حدود چهل سال در حوزه درس استادان آن زمان از قبیل قوام الدين عبدالله، مولانا بهاء الدين عبدالصمد بحرآبادی، مير سيد شريف علامه گرگانی، مولانا شمس الدين عبدالله و قاضی عضدالدين عيجی  شرکت می‌کرد و به همین خاطر به اکثر دانش‌های زمان خود مسلط بود.

حافظ در دوران شاه شیخ ابواسحاق به دربار راه پیدا کرد و شغل دیوانی را برای خود انتخاب کرد. او علاوه بر شاه ابواسحاق، در دربار شاهان دیگری همانند شاه شیخ مبارزالدین، شاه شجاع، شاه منصور و شاه یحیی نیز حضور پیدا کرده بود. حافظ از طریق دیوانی امرار معاش می‌کرد و شاعری شغل اصلی او نبود. جالب است بدانید که بزرگ‌ترین گناه از نظر حافظ، ریاکاری و مردم‌فریبی بود. حافظ در دوران زندگی خود اشعار به‌ویژه غزلیات بسیار زیبا و معنی‌داری سروده است که نیز‌اکنون پس از گذشت قرن‌ها از آن، بوی تازگی داده و خواندنش آرامش‌بخش است. دیوان اشعار حافظ شامل غزلیات، قصیده، مثنوی، قطعات و رباعیات می‌شود.

حافظ در دوران جوانی عاشق دختری به نام شاخه نبات شد؛ البته برخی بر این عقیده‌اند که نام همسر حافظ نسرین بود و او این نام را به‌دلیل شیرین زبانی معشوقه‌اش به او اختصاص داده است. او برای رسیدن به معشوقه‌اش، ۴۰ شبانه روز را به‌طور مستمر در آرامگاه باباکوی شب زنده‌داری کرده و به دعا پرداخت. سپس، با شاخه نبات ازدواج کرد و حاصل این ازدواج یک فرزند پسر بود. حافظ تنها یک بار ازدواج کرد و پس از مرگ همسرش مجرد ماند. به همین خاطر بسیاری از عارفان و عاشقان، عشق مقدس و واقعی را در حافظ جستجو می‌کنند. پسر این شاعر بزرگ نیز در دوران جوانی در راه سفر نیمه‌کاره به هند همراه پدرش از دنیا رفت.

در تقویم رسمی ایران، ۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ است و هر ساله در این روز مراسم بزرگداشت حافظ با حضور پژوهشگرانی در سراسر دنیا روی آرامگاهش در شهر شیراز برگزار می‌شود.

 

آثار حافظ

دیوان حافظ شامل ۵۰۰ غزل، ۴۲ رباعی و چند قصیده است که آن را در در ۵۰ سال از زندگی خود سروده است؛ یعنی به‌طور متوسط در هر سال تنها ۱۰ غزل سروده است؛ زیرا او در لحظاتی خاص به سرودن اشعار خود می‌پرداخت و تمرکز خود را روی خلق آثاری ناب گذاشته بود که شایسته مقام معشوق باشد. این نکته بسیار قابل‌توجه و تامل‌برانگیز بوده و به همین خاطر دیوان او را به یک کتاب خاص و خواندنی تبدیل کرده است. دیوان حافظ بیش از ۴۰۰ بار به زبان فارسی و زبان‌های دیگر دنیا به چاپ رسیده است. حافظ لقب ماهرترین غزل‌سرای زبان فارسی را نیز با اقتدار از آن خود کرده و تک بیت‌های او بسیار درخشان و تماشایی است.

شاید تعبیر کردن یا قدرت تاویل پذیری را بتوان از مهم‌ترین خصوصیات اشعار حافظ به حساب آورد؛ زیرا هر کس که دیوان حافظ را باز کرده و غزلی از آن می‌خواند، با توجه به شرایط روحی خود برداشت متفاوتی از آن می‌کند؛ به‌گونه‌ای که حافظ آن شعر را فقط برای حال آن لحظه او سروده است. در اشعار حافظ، تناسبات هنری به شکلی ظریف و دقیق رعایت شده‌اند و ایهام و ابهام را به جا و درست به کار برده است. در برخی از اشعار حافظ، زبان طنز نیز به کار گرفته شده تا ناگفته‌ها به کمک زبان طنز بیان شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (11 اردیبهشت)

دیگر خبرها

  • حماسه «وعده صادق» نیازمند تبیین و روایتگری است
  • ارزش‌های دین اسلام و انقلاب را باید تبلیغ و تبیین کنیم
  • ببینید | سخنان شاپور بختیار در مورد شخصیت و سبک زندگی امام خمینی در جلسه‌ی شورای امنیت حکومت پهلوی
  • مجالس شهدا میدان مقدس و اطهر حضرت فاطمه(س) است
  • درس اخلاق | چرا باید صابر باشیم؟
  • مراسم دسته روی شهادت امام جعفر صادق (ع)در مازندران برگزار می شود
  • نهادینه‌شدن باشگاه شهراندیشان در شهرداری و شهر اصفهان پیگیری می‌شود
  • گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان تاثیرات گسترده داشته است
  • روایت «ایران» از زندگی در باغچه‌بان
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (12 اردیبهشت)