Web Analytics Made Easy - Statcounter

 سعید سعادتی روز شنبه همزمان با نخستین روز از داوری مرحله نهایی آثار انتخاب شده در رویداد فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مسجد) به خبرنگار معارف ایرنا گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یکی از مجموعه های فراگیر در پهنه گسترده جغرافیایی قرار دارند؛ به گونه ای که این کانون ها در ۲۵ هزار محله حضور دارند و بیش از نیمی از آنها در روستاها فعالیت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد به دلیل این پراکندگی جغرافیایی و اقتضائات بومی، محیطی و همچنین حضور اقوام و مذاهب و خرده فرهنگ های مختلف تصمیم گرفت تا تنوعی در فعالیت های این کانون ها ایجاد کند و ضمن ساماندهی این فعالیت ها یک چتر حمایتی به نام فهما را بگستراند.  

به همین دلیل در بسیاری از برنامه های کانون ها به دنبال اهداف و راهبردهای مشترکی هستیم و ضمن احترام به اقتضائات بومی و محلی، طرح پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران با عنوان فهما شکل گرفت تا کانون های مساجد در کنار برنامه های ملی خود، برنامه های استانی و بومی نیز داشته باشند.

وی ظرفیت های مسجد را یک گنج پنهان دانست و گفت: به عنوان نمونه بیش از ۱۲ هزار کتابدار در مساجد به صورت داوطلبانه خدمت می کنند و هیچگونه حقوق و مزایایی دریافت نمی کنند.

معاون ستاد هماهنگی کانون های مساجد با اشاره به اهمیت اشتراک محتوا در کانون ها اظهار داشت: اگر یک کانون تجربه موفقی داشته باشد آن فعالیت و تجربه در سطح محله خود دیده می شود ولی اکنون حتی یک تجربه در دورافتاده ترین روستای کشور را می توان در پایتخت فهما مشاهده کرد و ۲۵ هزار کانون می توانند از آن تجربه استفاده کنند.

سعادتی ایجاد رقابت سالم و انگیزه بخش را یکی دیگر از اهداف ایجاد فهما دانست و گفت: راه اندازی سامانه بچه های مسجد در بستر فهما باعث شد کانون ها بتوانند رتبه بندی فعالیت های خود را نسبت به سایر کانون ها در سطح شهرستان یا استان همچنین از نظر رشته تخصصی مانند سرود یا تئاتر مشاهده کنند.

وی افزود: به اشتراک گذاشن فعالیت ها و برنامه های کانون ها باعث رشد و هم افزایی آنها می شود؛ به عنوان نمونه در گذشته اگر از سوی این ستاد فراخوانی اعلام می شد شاید کمتر از دو هزار نفر مشارکت می کردند ولی اکنون بیش از ۲۰ هزار ایده و طرح فرهنگی از سوی کانون ها در سامانه به ثبت رسیده که هفت هزار طرح شامل برنامه هایی است که اجرا شده و ۱۳ هزار ایده نیز برای اولین بار مطرح می شود.

سعادتی فضای مجازی را یکی دیگر از محورهای فهما دانست و افزود: اگر در گذشته مسابقات تفسیر برگزار می کردیم، شاید هفت هزار نفر شرکت می کردند ولی وقتی سامانه بچه های مسجد راه اندازی شد، بیش از ۶۳ هزار نفر ثبت نام کردند.  

وی با بیان این که بیش از ۸۰ درصد از کانون های فرهنگی هنری مساجد در سطح کشور فعالیت دارند، درباره نظارت و ارزیابی کانون ها اعلام کرد: در پایتخت فهما ۲۰ هزار امتیاز برای فعالیت کانون ها پیش بینی شده و کانون هایی که امتیازی بیش از میزان متوسط را کسب کنند، به مرحله داوری راه پیدا می کنند.

سعادتی ضمن معرفی داوران مرحله نهایی فهما که قرار است از امروز تا چهارشنبه ۳۰ بهمن به ارزیابی آثار منتخب بپردازند، اعلام کرد: بیش از ۳۰ شخصیت فرهنگی و هنری در قالب هشت تیم آثار را داوری می کنند.

وی افزود: همزمان با سالروز ولادت حضرت علی (ع) از کانون های برتر در ۱۸ عرصه در سطح ملی تجلیل خواهد شد  و این برنامه در الگوسازی و رسیدن به مسجد تراز اسلامی موثر خواهد بود.

به گفته سعادتی داوران شاخصه قرآن و عترت را حجت الاسلام حمید محمدی، عباسی سلیمی، مهدی قره شیخ لو و مجتبی کلباسی تشکیل می دهند و فرهاد قائمیان، سیدسعید سیدزاده و انسیه شاه حسینی در بخش فیلم به داوری می پردازند. شهرام کرمی، کوروش زارعی و سیدحسین فنایی در بخش نمایش و شهروز حقی، امید عرفان پور و مسعود نکویی در بخش سرود داوری می کنند.

فهمیه باب الحوائجی، محسن حاجی زین العابدینی، ابراهیم حیدری در شاخصه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حجج اسلام سیدناصر میرمحمدیان، احمدی، حجت گنابادی نژاد و رضا روستاآزاد در شاخصه پاسداشت مناسبت های ملی مذهبی داوری می کنند.

از دیگر داوران نیز می توان به حسین اسدی، مهدی عباسی، روح الله رازینی در شاخصه خلاقیت و نوآوری، بهروز مینایی، محمدرضا بهمنی، رضا باقری اصل در شاخصه فضای مجازی و رسانه، حجت الاسلام حجت الله ذاکر، امیرحسین آل اسحاق، رضا برزگر و شعبانعلی رمضانیان در شاخصه غنی سازی اوقات فراغت اشاره کرد.

برچسب‌ها مسجد روستائیان ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور گذران اوقات فراغت هنرمند تئاتر شعر قرآن کریم فیلم کوتاه کتابخوانی فضای مجازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسجد روستائیان گذران اوقات فراغت هنرمند تئاتر شعر قرآن کریم فیلم کوتاه کتابخوانی فضای مجازی مسجد روستائیان گذران اوقات فراغت هنرمند تئاتر شعر قرآن کریم فیلم کوتاه کتابخوانی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۹۸۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای رویداد هنری «وعده صادق» در استان خوزستان

ایسنا/خوزستان سازمان بسیج هنرمندان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندر ماهشهر رویداد هنری وعده صادق را در سطح استان خوزستان برگزار می‌کنند.

کانون بسیج هنرمندان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندر ماهشهر فراخوان استانی رویداد هنری وعده صادق را در چهار محور مختلف منتشر کردند.

به گزارش ایسنا، محورهای مطرح شده در این فراخوان به این شرح است: هنرهای‌ تجسمی (طراحی، نقاشی، گرافیک، پوستر و کارکاتور)، عکس و فیلم (سبک‌های مختلف خوشنویسی، تایپوگرافی، آیه‌های قرآنی، شعارهای مرتبط)، هنرهای نمایش (تئاتر خیابانی و صحنه‌ای) شعر و داستان (سبک آزاد).

علاقه‌مندان برای شرکت در رویداد و دریافت اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۰۲۵۶۸۸۰۳۸ تماس بگیرند.

آخرین مهلت ارسال آثار تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شرکت زوج‌های عضو کانون‌های مساجد کردستان در دوره علمی آموزشی«شمس»
  • اجرای بیش از هزار برنامه در دهه کرامت اصفهان
  • اسامی ۱۶ گروه برگزیده دومین جشنواره ملی سرود کانون اعلام شد
  • نمایش 600 اثر هنرمندان ایرانی در دبی
  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • تکمیل ساختمان کانون پرورش فکری خمام نیازمند حمایت مسوولان است
  • لزوم راه اندازی مرکز فرهنگی هنری در مسکن مهر رشت
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • اجرای رویداد هنری «وعده صادق» در استان خوزستان
  • چرا دختران و پسران با مسجد قهر کردند؟/ تاثیر اجرای تئاتر در مساجد