تفاوت ماهوی جایگاه زن در اسلام با دیگر ادیان
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۹۹۰۸۷
مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) زنجان گفت: جایگاه زن در اسلام از جهت خلقت، جنسیت، موقعیت و نگاه تربیتی تفاوت ماهوی و مبنایی با دیگر ادیان دارد.
زهرا علمیفرد، مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) زنجان در گفتوگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: جایگاه زن در اسلام از جهت خلقت، جنسیت، موقعیت و نگاه تربیتی تفاوت ماهوی و مبنایی با دیگر ادیان دارد و از دیدگاه قرآن آن چیزی که قابلیت رشد، تکامل و لیاقت تقرب الهی دارد، نفس و انسان است که در این نفس جنس مذکر و مونث معنا ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به اینکه مرد و زن به عنوان یک نفس واحده خلق شدند و قابل تربیت هستند، تصریح کرد: اصلاً اینطور نیست که تفاوتهای جنسیتی باعث رشد و کمال انسان شود، بلکه تفاوتها وظایف متفاوت برعهده افراد میگذارند.
مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) ادامه داد: عبارات «یا ایهاالذین آمنوا» و «ایها الناس» که در قرآن ذکر شده در واقع همان نفس و انسان قابل رشد را مورد خطاب قرار داده است. برای عبودیت، رشد و رسیدن به درجات والا زن و مرد تفاوتی ندارند و در این راه مسیرهای جداگانهای برای آنها تعریف نشده است.
این مسئول با بیان اینکه در ادیان دیگر بهویژه مسیحیت خلقت زن را پایینتر از مرد قرار داده است، ابراز کرد: این در حالی است که پیامبر(ص) حکومتی تشکیل داد و برای تأیید حکومت نیاز به بیعت مردم داشت و حتی نبی مکرم اسلام فرمودند که خانمها هم برای پذیرش حکومت بیعت کنند و این کار با آداب خاص آن زمان انجام شد.
وی یادآور شد: این نگاه ویژه اسلام به زن و بیعت گرفتن پیامبر(ص) از بانوان زمانی اتفاق افتاد که در آن دوران روم و غرب در حال برگزاری نشستها و جلساتی بودند تا به نتایجی برسند که زن انسان است یا حیوان و این موضوع، دیدگاه عقبمانده غرب نسبت به زن را نشان میدهد.
هبوط آدم و حوا برای تکاملعلمیفرد به موضوع خلقت آدم و حوا و هبوط از بهشت برزخی به بهشت دنیایی اشاره کرد و گفت: در دین اسلام بر این موضوع اعتقاد داریم که آدم و حوا هر دو باهم هبوط کردند و هر دو با هم این طلب و خواهش را از خداوند داشتند از دنیا به تکامل برسند و بر این باوریم هر انسانی به هر مقامی که میخواهد برسد باید از زمین و با زحمت و سختی با بالا برسد.
وی ادامه داد: این موضوع در دین مسیح و یهود اینگونه آمده که هبوط حضرت آدم به دلیل اغوای حوا بوده و به همین خاطر خداوند به او و تمام زنانی که بعد از او میآیند فرمان داده که باید به زحمت بیفتند و درد قاعدگی و زایمان را تحمل کنند. بطن زنان آلوده است و فرزندی که به دنیا میآید باید غسل تعمید داده شود، در حالی که دین اسلام میگوید، فرزندی که از روز اول متولد میشود، دارای فطرتی الهی و پاک است.
مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) با اشاره به اینکه پیش از رنسانس زن موجودی پست و طفیلی محسوب میشد، بیان کرد: در آن زمان غرب بر این باور بود که چون نمیدانیم زن انسان است یا حیوان، بنابراین زن به شکل انسان آفریده شده که مرد به وحشت نیفتد و از اینرو کارهای پست را به زنان میسپردند.
وی افزود: این رفتارها با خشم و نفرتی که در زنان پدید آورد به انقلاب رنسانس انجامید تا زنان حق خود را بگیرند؛ انقلاب فرانسه از یک طرف نفرت زنان و از طرف دیگر سوء استفاده سرمایهداران بود که قصد داشتند از زنان بهرهکشی کنند؛ چراکه کارگری مفت بودند و توقع چندانی نداشتند.
این مسئول تصریح کرد: از نگاه اسلام خداوند راههای میانبر و سهلالوصولی را برای زنان در راه رسیدن به کمال قرار داده است؛ به عنوان مثال اگر زن در خانه کار میکند، ثواب جهاد را برای او قرار داده، اگر در این راه به زحمت بیفتد و آسیب ببیند، او را در زمره جانبازان قرار میدهدو اگر فرزند به دنیا بیاورد، همچون سرابازان جنگ تلقی میشود. زن جایگاه ویژهای دارد، بنابراین کارهایش نیز باارزش است.
علمیفرد با بیان اینکه زن وظیفه کار کردن بیرون از خانه را ندارد، اما حق آن را دارد، اظهار کرد: خداوند بر اساس ظرفیت وجودی زن وظایفی را تعیین کرده که تربیت خانواده و رکن اساسی خانواده بودن از جمله آنها است و برای این وظایف پاداشهای فوقالعاده نیز در نظر گرفته است.
وی به جایگاه زنانگی حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: ایشان در زمان ازدواج با حضرت علی(ع) یک مشاور قوی یعنی پیامبر(ص) را داشتند. پیامبر(ص) در تقسیم وظایف، کارهای خانه که با ظرافت زنانه سازگار است را به حضرت فاطمه(س) و کارهای سخت و خشن بیرون را به حضرت علی(ع) سپردند که دخت نبی مکرم اسلام از این عدالت به سجده افتاد.
کار کردن زن تکلیف نیستاین مسئول با اشاره به اینکه کار کردن زن بیرون از منزل تکلیف نیست، ابراز کرد: امروزه کار بیرون از منزل بانوان خیلی مد شده که باعث میشود از تکلیفها، رسیدگی به همسر و فرزند عقب بمانند و آسیب ببینند و حتی ازدواجها به تاخیر بیفتد، البته در مواقعی کار زن هم میتواند تکلیف محسوب شود، مثلا اگر پزشک زن وجود نداشته باشد و کار درمانی مختل شود.
مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) تصریح کرد: حضرت زهرا(س) در تبیین بهترین جایگاه زنان در نزد خداوند میفرماید: بهترین جایگاه برای زن قعر بیت است؛ قعر یعنی ستون و زیربنا و بیت یعنی جایی که خانواده در آن است. با این توصیف بهترین و مقربترین جایگاه به خداوند برای یک زن در همه مراحل زندگی جایی است که اولویت نخست آن خانواده باشد.
وی حضرت زهرا(س) را انسانی کامل و همهبعدی خواند و گفت: سردار سلیمانی نیز مصداقی از انسان کامل بود؛ دلسوز برای ایتام، افتاده برای محرومان، سختگیر برای دشمنان، متفکر سیاسی برای کشور، دارای روحیه تعاملی بالا برای اصلاح امور مسلمین و این انسان کامل قطرهای از فضایل حضرت فاطمه(س) را در خود پرورش داده بود.
علمیفرد با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) از جهت مرجعیت علمی و سیاسی در کمال قرار داشت، بیان کرد: ولایتمداری ایشان به دلیل دفاع از همسر و فرزند نبود بلکه ایشان همه عمر بندگی و عبودیت را سرلوحه خود قرار دادند و هدف نهایی این بود که نشان دهد برای دفاع از ولی امر مسلمین از همه چیز میگذرد.
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: زنجان حضرت زهرا آدم و حوا جایگاه زن در اسلام جایگاه زن در اسلام دیگر ادیان قرار داده تفاوت ماهوی حضرت زهرا س آدم و حوا کار کردن علمی فرد پیامبر ص
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۹۹۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وجدان مراکز علمی و دانشگاهیان در غرب بیدار شده است
رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه وجدان مراکز علمی و دانشگاهیان در غرب بیدار شده است، گفت: سرمنشأ موج بیداری در میان دانشجویان آمریکایی انقلاب اسلامی است - اخبار اجتماعی -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در جلسه هیأت عمومی که صبح امروز با حضور قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور برگزار شد، با تبریک فرارسیدن روز معلم اظهار کرد: در آستانه دوازدهم اردیبهشت ماه سالروز شهادت متفکر و اندیشمند و اسلام شناس نامی این عصر مرحوم شهید مطهری هستیم که این روز به حق روز معلم نامگذاری شده است.
وی ادامه داد: شهید مطهری یکی از ذخایر علمی کشور و از اساتید فلسفه و کلام اسلامی و تفسیر قرآن بود و آثار بسیاریدر موضوعات مختلف نگاشته است و تأمل عمیق در مسائل مختلف اندیشه اسلامی را در بیانات و کلمات زیبایی بیان فرمودند.
حجت الاسلام والمسلمین منتظری افزود: روز معلم روز بسیار مهمی است، در مکتب آسمانی اسلام شاید موضوعی مهمتر از مسأله علم نداشته باشیم، اولین آیهای که بر پیامبر نازل شد به خوبی جایگاه علم در دین مبین اسلام را مشخص نموده است.
رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به آیاتی از سوره علق تصریح کرد: خداوند در قرآن میفرمایند: اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِی خَلَقَ،خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ، اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ، الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ، عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ ... آیات نورانی قرآن مکتب تعلیم و تربیت اسلامی را به زیبائی هرچه تمام ترسیم کرده است و به تناسب اهمیت علم برای سعادت بشر، جایگاه معلم نیز روشن و مشخص است.
حجت الاسلام والمسلمین منتظری ادامه داد:علم هنگامی که در ظرف انسان مومن قرار گیرد مثل یک مشعل نورانی است که راه تاریک زندگی هر انسانی را روشن می کند؛ پیامبر اکرم(ص) فرمود: "إنَّما بُعِثتُ مُعَلِّما" من معلم برانگیخته شدهام و ائمه اطهار و بزرگان دین نیز هر یک معلمانی برجسته و راهنمایانی بسیار شایسته بودهاند.
رئیس دیوان عالی کشور: نظارت الکترونیکی بر محاکم را محور کار قرار دادیموی تصریح کرد: معلم حق فراوانی به گردن همه دارد و تاثیر گستردهای در تشکیل ساختار شخصیت انسان دارد به گونهای که یک فرد در طول دوران تحصیل از پیشدبستانی تا دانشگاه در ارتباط مستقیم با معلم قرار دارد و این معلم است که می تواند شخصیت وجودی انسان را بسازد.
رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: امیرالمومنین (ع) میفرماید: "کسی که یک حرف به من بیاموزد من را بنده خودش کرده است" این سخن به روشنی جایگاه علم و معلم را در اسلام نشان میدهد، مقام معلم مقام والایی است و معلمان وارثان انبیاء شمرده میشوند.
رئیس دیوان عالی کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اعتراضات در دانشگاههای آمریکا اظهار کرد: حوادث اخیر در قلب کشورهای غربی توسط دانشجویان دانشگاههای دنیای غرب و برخی کشورهای اروپایی در دفاع از مردم مظلوم غزه نشان داد که وجدان مراکز علمی، دانشجویان و اساتید دانشگاهها بیدار شده است و نمیتوانند در برابر جنایتها، وحشیگری، نسلکشی وآدمکشی علیه مردم مظلوم فلسطین سکوت کنند.
وی ادامه داد: موج بیداری در میان دانشجویان آمریکایی و اروپایی در حمایت از مردم غزه به گونهای است که رژیم غاصب صهیونیستی با صرف هزینههای بسیار و آمریکا با اتخاذ سیاستهای پنهانش نتوانستهاند؛ این اعتراضات و موج بیدار باش و آگاهی را سرکوب کنند، موجی که سرمنشأ آن انقلاب اسلامی است؛ روزی که امام راحل (ره) فرمودند انقلاب صادر میشود، معنی و مفهوم آن را در اعتراضات اخیر دانشجویان آمریکا مشاهده میشود.
رئیس دیوان عالی کشور خاطرنشان کرد: دنیا در ظلم و ستم باقی نخواهد ماند و ان شاءالله با آمدن منجی حقیقی ، عدل و داد به دست منجی صورت خواهد گرفت.
وی همچنین روز کارگر را به کارگران عزیز و زحمتکش که یکی از ارکان تاثیرگذار در رشد و پیشرفت کشور هستند تبریک گفت و افزود: اگر قشر کارگر نباشد؛ قطعاً زندگی مختل خواهد شد، روز کارگر را به کارآفرینان و کارگران که با تولیدات خود گام های پیشرفت کشور را در عرصه اقتصادی استوارتر نموده اند؛ تبریک و تهنیت می گویم.
رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به جایگاه کارگر در اسلام تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) 1400 سال پیش دست کارگر را بوسید و این نمادی از اهمیت جایگاه کار وکارگر در اسلام است که نمونه ای از آن را در هیچ کجا نمیتوانید پیدا کنید.
به گزارش تسنیم، گزارش پروندههای اصراری حقوقی در جلسه امروز هیأت عمومی با موضوع عسرو حرج زوج و زوجه در خصوص طلاق، مورد بررسی قرار گرفت؛ که رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به تشکیل کارگروه خانواده در دیوان عالی کشور از قضات حاضر در جلسه خواست ضمن آسیب شناسی پروندههای طلاق، راهکارهای خود را در این زمینه ارائه دهند.
انتهای پیام/