Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@07:48:14 GMT

«آرتیست»؛ نگاه انتقادی به زیست جامعه امروزی

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۹۹۳۱۹

«آرتیست»؛ نگاه انتقادی به زیست جامعه امروزی

سعید تشکری (زاده ۱۳۴۲) نویسنده، کارگردان رمان‌نویس ایرانی، کارگردان و فارغ‌التحصیل ادبیات نمایشی عضو کانون ملی منتقدان تئاتر عضو بین‌المللی کانون جهانی تئاتر ITCA مدرس ادبیات نمایشی و داستان‌نویسی است که چاپ مقالات در مطبوعات در حوزه ادبیات و هنر، چاپ آثار در حوزه رمان  و ادبیات نمایشی، ساخت فیلم و نگارش سریال های تلویزیونی و نگارش نمایشنامه‌های رادیویی را در کارنامه خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مخاطبان تشکری بیش از هر چیز او را با داستان‌های شورانگیز تاریخی‌ و دینی او مثل سیمیا می‌شناسند که ترکیبی از شور و عشق است، اما رمان جدید او، آرتیست برای مخاطبان این نویسنده خراسانی بدون شک شروعی تازه به شمار می‌رود.

آرتیست یکی از متفاوت‌ترین آثار داستانی تشکری است؛ نویسنده خطه خراسان که قلمش از یک سو ریشه در تاریخ بلندقامت خراسان بزرگ و زبان فارسی دارد و از سوی دیگر در سودای تاریخ است و کلام رایج و جاری در آن. قلم تشکری از سنت تصویری نگارش متاثر از هنر نمایشنامه‌نویسی است اما گاه لحنش شاعرانه می‌شود.

آرتیست اما در میان آثار او داستانی بلند و به غایت متفاوت است. داستانی برخاسته از دغدغه‌های امروزین نویسنده که ریشه در نگاه انتقادی به چهارچوب‌های زیست و زندگی در جامعه ای دارد که هر کس به خود اجازه بهره‌کشی از هم‌نوع را می‌دهد.

در این داستان نویسنده تلاش کرده است شمه‌ای از هنر و تکنیک خود در روایت را به رخ مخاطب خود بکشد و این امر از ابتدایی‌ترین جملات داستان پیداشت:

وسط خیابون، باب اسفنجی و میمون و جوجه از پشت یه وانت پایین پریدن و دوره‌ام کردن.

خب آره، اولش من هم خندیدم؛ حتی دست به جیب شدم تا هزینه این غافلگیری ناخواسته مثلا بامزه رو بپردازم و از دایره‌ای که دورم درست کرده بودن، بیرون برم؛ اما مشت و لگدها شروع شد و منِ نینجوتسوکار، حریف اونها نشدم. بعد یه ضربه محکم به پشت سرم و بیهوشی ...

توی یه اتاق، زیر یه خروار عروسک، با دهن و دست و پای بسته، توی یه لباس اردک داشتم خفه می‌شدم.

تشکری مخاطب را به قلب داستان می‌برد، در دل چالش‌هایی که به شکل گرفتن شخصیت‌های یک داستان سوق می‌دهد. او یک نویسنده است که با مخاطبش درباره چگونگی و چرایی ساخت شخصیت‌های داستانی در چالش است. 

نویسنده در آرتیست زبانی تازه برای مواجهه با مخاطب خود خلق کرده است؛ زبانی که خودمانی و صمیمی و همانقدر هم روان است. مخاطب در این اثر با زبانی مواجه است که نه محاوره است و نه رسمی بلکه نویسنده با در هم تنیدن هر دو زبان نویسنده به لحنی منحصر به فرد دست می‌یابد.

آرتیست از منظر ساخت داستانی نیز روایت خلق شدن یک داستان است. روایتی که در آن نویسنده، مخاطب را به قلب چالش‌های پیش رویش برای شکل دادن به داستان می‌برد و از این منظر تلاش نویسنده برای خلق اثری متفاوت که تنه به تنه برخی از روایت‌های مهم سینمایی و داستانی جهان می‌زند ستودنی است.

کتاب نیستان، آرتیست را در ۱۱۴ صفحه و شمارگان ۸۰۰ نسخه روانه بازار کتاب کرده است. این رمان برای علاقه‌مندان به آثار این نویسنده اثری متفاوت و تجربه‌ای تازه و برای علاقه‌مندان به داستان ایرانی محسوب می‌شود.

برچسب‌ها کتاب ادبیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتاب ادبیات کتاب ادبیات ادبیات نمایشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۹۹۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ فیلم کوتاه داستانی در مهاباد تولید شد

رحیم بایزیدی رئیس انجمن سینمای جوان مهاباد گفت: فیلم کوتاه داستانی خون به نویسندگی و کارگردانی انور محمودی‌آذر، فیلم خانه من به نویسندگی و کارگردانی یاسین تپه قادرآبادی و فیلم تروما به نویسندگی و کارگردانی شرمین سلطانیان آماده نمایش شده است.

وی اضافه کرد: فیلم خون روایت مردی ۳۰ ساله به دلایل شخصی همسر خود را به قتل رسانده است و هنوزم در توهم زندگی با اوست.

بایزیدی افزود: فیلم خانه من کودکی قصد ساختن خانه‌ای برای عروسکش دارد که در ساختن خانه با مشکلاتی مواجه می‌شود.

رئیس انجمن سینمای جوان مهاباد ادامه داد: و فیلم کوتاه داستانی تروما بیانگر موضوعی است که مادری که دارای دو فرزند است به دلیل مشغله‌های فراوان یکی از کودک خود را در ماشین جا گذاشته و او برای پیدان کردن کودک گم شده اقدام می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • ون‌های تاکسی تهران در اختیار یک شرکت شهرداری/ قرارداد‌های اتوبوسرانی خارجی به کجا رسید؟ 
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • وزیر کار: جامعه کار و تولید مخاطب اصلی شعار سال
  • تولید سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد
  • شهید مطهری روشن‌فکر، زمان‌شناس و مخاطب‌شناس بود
  • ۳ فیلم کوتاه داستانی در مهاباد تولید شد
  • ماجرای اهدای دکترای افتخاری به رئیسی و انتقادی که گاف از آب درآمد!
  • دشمن با نشانه رفتن حجاب قصد ضربه به روح و روان جامعه را دارد
  • یک داستان عاشقانه از پارسا پیروزفر و حواشی‌اش
  • معلمان سکانداران علمی جامعه هستند