Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مطالعه جدید نشان داد که سال ۲۰۱۹، بزرگترین جهش کشورها در هزینه‌های نظامی و دفاعی طی یک دهه بوده است. آمریکا به عنوان صدرنشین هزینه‌کرد نظامی در جهان، همچنان در پی مقابله با قدرت نظامی‌ چین است.

به گزارش ایسنا، موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS ) اعلام کرد مجموع کشورهای جهان در سال ۲۰۱۹، چهار درصد بیشتر از سال ۲۰۱۸ برای خرید تجهیزات نظامی‌ خود هزینه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بیشترین افزایش هزینه نظامی ‌در ۱۰ سال گذشته ارزیابی و اعلام شده است. میزان سرمایه‌گذاری آمریکا در حوزه تحقیق و توسعه، در مقایسه با همه کشورهای اروپایی، حدوداً چهار برابر بیشتر است.

به گزارش دویچه‌ وله انگلیسی، در گزارش این موسسه که با عنوان "توازن نظامی"، روز ۱۴ فوریه منتشر شده، آمده است که ایالات متحده و چین، هزینه نظامی‌خود را به میزان ۶.۶ درصد افزایش داده‌اند. جزئیات این بخش نشان می‌دهد واشنگتن در بودجه نظامی ‌خود ۶۸۴.۶ میلیارد دلار معادل ۶۳۱.۸ میلیارد یورو هزینه کرده که ۲۷۵.۴ میلیارد دلار آن به دو مقوله خریدار تسلیحات و تحقیق و توسعه یا به عبارتی "سرمایه‌گذاری دفاعی" بوده است.

این رقم به خودی خود بیشتر از مجموع هزینه‌های نظامی ‌چین به مبلغ  ۱۸۵ میلیارد دلار و حدوداً سه برابر هزینه چین در همان بخش است.

در این گزارش همچنین اعلام شده که هزینه نظامی ‌آمریکا فقط از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ مبلغی معادل ۵۳.۴ میلیارد دلار یعنی حدوداً به اندازه مجموع بودجه نظامی‌ بریتانیا افزایش پیدا کرده است.

بر اساس تحقیقات موسسه IISS، روسیه در بخش سرمایه‌گذاری دفاعی، رتبه سوم را به خود اختصاص داده ولی بودجه نظامی ‌آن تقریباً ۱۰ برابر کمتر از ایالات متحده بوده است.

در همین حال، اروپا هزینه‌های دفاعی خود را به میزان ۴.۲ درصد افزایش داده است. این درصد افزایش در میان کشورهای اروپایی، بعد از بحرانی مالی جهان در سال ۲۰۰۸ صورت گرفته است.

گزارش سالیانه موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS) همچنین نشان داد که جایگاه ۱۵ کشور در حوزه هزینه‌های دفاعی در سطح سال ۲۰۱۸ همچنان حفظ شده است و تنها یک تغییر در آن دیده می‌شود و ایتالیا از استرالیا پیش افتاده و در جایگاه دوازدهم جدول قرار گرفته است. ایالات متحده، چین، عربستان، روسیه و هند پنج کشوری هستند که به ترتیب در جایگاه نخست قرار دارند.

این مطالعه همچنین نشان داد که از میزان کمک‌های مالی آمریکا برای تامین هزینه‌ها و بودجه دفاعی متحدانش کاسته شده است. به نظر می‌رسد این امر بر اساس سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با عنوان "اول آمریکا" صورت گرفته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هزینه های نظامی هزینه های نظامی ایالات متحده سرمایه گذاری میلیارد دلار درصد افزایش بودجه نظامی هزینه نظامی سال ۲۰۱۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۹۹۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین خطاب به آمریکا: تلافی می‌کنیم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، چین امروز دوشنبه بحث انتقام‌جویی از آمریکا بابت قانونی کردن مصوبه‌ای را پیش کشید که به تقویت توان نظامی تایوان منجر می‌شود و به دنبال سلب مالکیت صاحب چینی شبکه اجتماعی تیک‌تاک است.

چهارشنبه گذشته، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، مصوبه بسته کمک‌های نظامی جدید کنگره را امضا کرد که بخش قابل‌توجهی از آن به اوکراین و رژیم صهیونیستی اختصاص داده‌ شده است.

هم‌زمان، وی لایحه جداگانه‌ای را هم امضا کرد که ضمیمه این مصوبه بود و شامل لغو مجوز تیک‌تاک در آمریکا در صورت امتناع مالک چینی از واگذاری حق مالکیت ظرف مدت ۹ ماه تا یک سال می‌شود.

در همین ارتباط، «لین جیان» (Lin Jian) سخنگوی وزارت خارجه چین، آمریکا را از اجرای بخش‌های منفی این مصوبه که به چین مربوط است، بر حذر داشت.

وی دراین‌باره گفت: اگر آمریکا در ادامه دادن به این مسیر سرسختی به خرج دهد، چین هم گام‌های قاطعانه و قدرتمندی را در راستای دفاع از امنیت و توسعه منافعش بر خواهد داشت.

 آمریکا به‌رغم عدم برخورداری از روابط دیپلماتیک با تایپه، اصلی‌ترین حامی نظامی تایوان است- جزیره‌ای خودمختار که پکن حق مالکیتش را خط قرمز خود می‌داند و بار‌ها به واشینگتن درباره تحریک جریان‌های جدایی‌طلب آن هشدار داده است.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در اندونزی
  • چین: فیلیپین اراده پکن برای حفاظت از حاکمیت خود را به جالش نکشد
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • هزینه‌ها کلانی که هوش مصنوعی روی دست مایکروسافت می‌گذارد
  • اسکله نظامی آمریکا در غزه ۳۲۰ میلیون دلار هزینه دارد
  • هر کیلومتر آسفالت ۳.۵ میلیارد تومان هزینه دارد
  • چین خطاب به آمریکا: تلافی می‌کنیم
  • بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه در پیچ و خم شورای شهر
  • تعرفه معاینه فنی تنها یک سوم از هزینه این خدمات را پوشش می‌دهد
  • درخواست افزایش تعرفه معاینه فنی خودرو در سال ۱۴۰۳