Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-06@16:40:36 GMT

۵ استان کشور به بالن‌های مخابراتی مجهز شد

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۹۹۳۸۹

رحیم احسانی در خصوص اقدامات پژوهشگاه فضایی در زمینه طراحی و ساخت سکوهای استراتسفری، افزود: قرار گرفتن ماهواره در فضا به منظور ارائه سرویس‌های متنوع آن است؛ ولی تا رسیدن به این هدف، ما راه‌های میانبری را در پیش گرفتیم که از آن جمله می‌توان به سکوهای استراتسفری اشاره کرد.

رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران رحیم احسانی کاربرد این سکوها را در شرایط بحرانی دانست و یادآور شد: در صورتی که ماهواره‌ای در فضا نداشته باشیم و بخواهیم به خدمات ارتباطی همچون مخابراتی و یا تصویربرداری دسترسی داشته باشیم، یکی از راهکارهای آن سکوهای استراتسفری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احسانی با بیان اینکه این سکوها در دو نوع ثابت و متحرک هستند، خاطر نشان کرد: سکوهای ثابت استراتسفری، "بالن"ها هستند که در این زمینه ۳ نوع سامانه را آماده کردیم که قادرند محموله‌های ۱۵ کیلوگرمی، ۵۰ کیلو و ۳۰۰ کیلوگرمی را از زمین بلند کنند و سرویس‌های مخابراتی، تصویربرداری و تقویت بی‌سیم را ارائه دهند.

کشتی‌هوایی پروژه فضایی دیگر کشور

رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران، سکوهای متحرک را موسوم به "کشتی هوایی" دانست و یادآور شد: در زمینه کشتی‌های هوایی مطالعات اولیه آن را انجام دادیم، ولی هنوز وارد مرحله ساخت و عملیاتی کردن و نمونه ساختن، نشدیم. به دلیل منابع محدود مالی قصد داریم در این زمینه گام به گام به جلو برویم.

تجهیز استان‌ها به بالن‌

وی در خصوص برنامه‌های این پژوهشگاه در زمینه توسعه بالن‌ها، اظهار کرد: بر اساس سیاست‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، قرار است هر استان مجهز به یک بالن شود که متولی اجرای این سیاست، کمیته پدافند غیر عامل وزارت ارتباطات و مجری آن، این پژوهشگاه است و در حال حاضر با تعاملی که میان این کمیته، معاونت برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات و پژوهشگاه فضایی ایجاد شده، قرار است پنج بالن را ظرف مدت ۵ تا ۶ ماه آینده آماده کنیم و به این کمیته تحویل دهیم تا در پنج استان توزیع شود.

احسانی ادامه داد: علاوه بر آن با توافقی که با شرکت زیرساخت داشتیم، قرار است پنج بالن نیز برای این شرکت آماده کنیم.

وی از ساخت این بالن‌ها برای سازمان صدا و سیما خبر داد و گفت: این سازمان از بالن‌های ساخته‌شده به عنوان سامانه‌ای برای شرایط بحرانی بهره‌برداری خواهد کرد و در صورت بروز چالشی از طریق بالن کارهای رسانه‌ای این سازمان انجام خواهد شد.

به گفته این محقق حوزه فضایی، این توافق در فاز مطالعاتی قرار دارد و در صورت نهایی شدن این طرح به عنوان یک پروژه تعریف می‌شود.

احسانی به مکانیزم عملکردی این بالن‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه این بالن‌ها یک هفته مداومت پروازی دارند، خاطر نشان کرد: از آنجایی که در بالن‌ها از گاز هلیوم به عنوان گاز سبک استفاده می‌شود و به مرور زمان نشت می‌کند و این امر موجب پایین آمدن بالن خواهد شد؛ از این رو مداومت پروازی این تجهیزات محدود است.

استفاده از نانو کاتالیست در ماهواره ناهید-۲

رئیس پژوهشکده حمل‌ونقل فضایی از مطالعات این پژوهشکده در زمینه نانو فناوری خبر داد و با تاکید بر اینکه این مطالعات با رویکرد کاربرد نانو مواد در فعالیت‌های فضایی اجرایی شده است، افزود: استفاده از نانو مواد در سپرهای حرارتی در موتورهای فضایی از جمله این مطالعات است. موتورهای فضایی یک سپر حرارتی دارند که به آن "نازل" می‌گویند و زمانی که موتور روشن می‌شود، شعله از درون آن عبور می‌کند و بیرون می‌آید. چون دمای این شعله ۶۰۰ تا هزار درجه سانتی‌گراد (در صورت برخواستن از زمین ۳ هزار درجه سانتی‌گراد) است؛ از این رو هر آلیاژی نمی‌تواند در برابر این دما مقاومت کند.

احسانی، با بیان اینکه در سپرهای حرارتی فضایی از الیاف شیشه و رزین استفاده می‌شود، اظهار کرد: ما با استفاده از نانو مواد، مقاومت این سپرها را در نمونه‌های آزمایشگاهی در مقابل سایش و حرارت ارتقا دادیم.

وی، تولید کاتالیست‌ها با فناوری نانو را از دیگر دستاوردهای این پژوهشگاه در زمینه نانو فناوری ذکر کرد و ادامه داد: این نانو کاتالیست را که در تراسترهای دارای واکنش‌های شیمیایی به کار می‌رود، در ماهواره "ناهید- ۲" نیز مورد استفاده قرار دادیم.

رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل‌ونقل فضایی با بیان اینکه از سرریز دانشی این مطالعات در سایر حوزه‌ها نیز استفاده شده است، توضیح داد: از نانو ذرات تولید شده به عنوان پوشش‌دهی ظروف یک بار مصرف به منظور افزایش زمان ماندگاری محصولات لبنی استفاده کردیم. از این طرح در فاز آزمایشگاهی به دستاوردهای خوبی رسیدیم و در حال مذاکره با یکی از شرکت‌های تولیدکننده لبنیات هستیم که در صورت نهایی شدن از این نانو پوشش‌ها برای افزایش ماندگاری لبنیات استفاده می‌شود.

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000HB3 برچسب ها: بالن مخابراتی ، احسانی ، مخابرات

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: بالن مخابراتی احسانی مخابرات وزارت ارتباطات استفاده از نانو پژوهشگاه فضایی استفاده می شود بالن ها نانو مواد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۹۹۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان شرقی استان پیشرو در زمینه کاهش آسیب اجتماعی کودکان کار

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام مهدی ملکی روز شنبه در نشست کارگروه ساماندهی کودکان کار و خیابان آذربایجان شرقی، با تاکید بر لزوم نظارت ویژه در حوزه آسیب اجتماعی و اکتفا نکردن به گزارش عملکردها، افزود: آثار و نتایج عملکردها باید در صحنه میدان دیده شود.

وی تاکید کرد: باید به بدنه شورای اجتماعی استان‌ها توجه شود تا میزان اثربخشی اقدامات مورد بررسی و در صورت نیاز مورد بازنگری و بازبینی قرار بگیرد.

وی بر ضرورت تقویت برنامه‌های تحولی و کارآمد در حوزه آسیب‌های کودکان و نوجوانان تاکید و اظهار کرد: کارگروه کودکان کار و خیابانی شورای اجتماعی وزارت کشور که از ۶ ماه قبل فعالیت خود را شروع کرده است، در حوزه پیگیری مصوبات شورای اجتماعی کشور و ناظر به مساله کودکان کار و مشکلاتی که در سطح کشور وجود دارد، فعالیت دارد و به دنبال ارزیابی اقداماتی است که دستگاه‌های اجرایی و خدماتی انجام می‌دهند.

ملکی ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و در نهایت تهیه و ارائه گزارشی جامع از وضعیت کودکان کار و خیابانی در استان‌ها را جزو تکالیف این کارگروه عنوان کرد.

وی بر بازنگری و بررسی میزان اثربخشی اقدامات تاکید کرد و ادامه داد: در این میان یکی از اولویت‌های مهم بهره مندی از ظرفیت‌های مردمی فعال، سمن‌ها و مؤسسه‌های خیریه و گروه‌هایی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند.

ملکی استفاده از تجربیات، ایده‌ها و مدل‌های مختلف تشکل‌های مردمی و مردم نهاد برای برون رفت از مشکلات کودکان کار را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: مشکلات و چالش‌ها و دغدغه‌های این حوزه پیگیری شود و با رفع موانع موجود به دنبال ارتقای کیفی و کمی آنها پیش برویم.

وی از آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی کودکان کار یاد کرد و گفت: الگوبرداری و بهره‌مندی سایر استان‌ها از تجربه‌های موفق آذربایجان شرقی در حوزه‌های اجتماعی ضروری است.

ملکی ادامه داد: آذربایجان شرقی و تبریز در زمینه پیشگیری از آسیب‌های کودکان کار، سامان‌دهی و مواجهه با این پدیده جزو بهترین‌ها بوده و از ظرفیت‌های مردمی بسیار وسیعی برخوردار است.

وی اظهار کرد: برای هم افزایی و هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های فعال در حوزه کودکان کار باید شبانه روز تلاش کنیم تا مأموریت‌ها و تکالیف ذاتی خود را با کمترین مانع انجام دهند و به موازات آن ظرفیت‌های مردمی نیز مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرد تا دغدغه کمتری در حوزه‌های اجتماعی کشور وجود داشته باشد.

کد خبر 6097641

دیگر خبرها

  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم
  • انسولین با کمک فناوری نانو خوراکی می‌شود
  • پیشگامی ایران در زمینه دانش تالاسمی
  • چتر فناوری روی محصولات بهداشتی باز شد/معرفی ۱۳ محصول نانوسلامت فناورانه
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • آذربایجان شرقی استان پیشرو در زمینه کاهش آسیب اجتماعی کودکان کار
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضای منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • شناسایی یک شهاب سنگ از هسته سیارک توسط محققان کشور
  • برچسب هوشمند برای پایش مواد غذایی دریایی ساخته شد
  • تجهیز صنایع کشور با ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی