Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: در دوره فعلی مدیریت شهری شاهد کاهش تولید پسماند در پایتخت از روزانه 7 هزار و 500 تُن به 5 هزار و 300 تُن بوده‌ایم که بخشی از این کاهش نتیجه اقداماتی همچون طرح کاپ انجام است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، صدرالدین علیپور با بیان این‌که یکی از مهم ترین چالش‌های کلانشهرهای جهان از جمله تهران، بحث مدیریت پسماند و کاهش تولید زباله است، گفت: واقعیت این است که طبق آمارهای موجود، تهرانی‌ها دو برابر میانگین جهانی زباله تولید می‌کنند و این بدان معناست که در دهه‌های گذشته فرهنگ‌سازی مناسب در خصوص کاهش تولید و تفکیک پسماند از مبداء صورت نگرفته است و نتیجه این امر چیزی جز صرف هزینه‌های گزاف برای جمع‌آوری و دفع و ایجاد پدیده زباله‌گردی و تخریب محیط زیست نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان این‌که برای حل مسئله پسماند، مدیریت شهری پایتخت طی ماه‌های گذشته اجرای طرحی با عنوان کاپ (کاهش پسماند) را آغاز کرده است، عنوان کرد: در این دوره از مدیریت شهری شاهد کاهش تولید پسماند در پایتخت از روزانه 7 هزار و 500 تُن به 5 هزار و 300 تُن بوده‌ایم که بخشی از این کاهش نتیجه اقداماتی است که در قالب طرح کاپ انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تصریح کرد: بخشی از این اقدامات شامل ساماندهی پسماندهای حجیم مانند شیشه، لاستیک و سرشاخه در مبدا و تفکیک پسماند در مخازن مجزا که در ساختمان‌های اداری، آموزشی و شهرک‌های مسکونی صورت می‌گیرد.  

ادامه روند کاهشی تولید پسماند با اجرای طرح کاپ در پایتخت

علیپور در ادامه به نتایج اجرای طرح کاپ اشاره و عنوان کرد: واقعیت این است که با اجرای گسترده این طرح روند کاهشی تولید پسماند در تهران ادامه پیدا می‌کند. ضمن این‌که پسماند تر یا آلی باقیمانده خلوص بهتری خواهد داشت و کمپوست بهتری حاصل می شود. اگرچه در حال حاضر نیز کیفیت کمپوست تولیدی ما بسیار مطلوب است و در مناطق مختلف شهرداری استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت در اجرای طرح کاپ این است که در قالب این طرح پسماندهای باقی مانده که مناسب تفکیک و کمپوست نیست هم تحت عنوان «ریجکت» با افزایش ظرفیت زباله سوز تبدیل به انرژی خواهد شد. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به یکی از ابعاد جدید طرح کاپ که برای نخستین بار انجام می شود، پرداخت و گفت: یکی از تجربیات جهانی در بحث کاهش تولید پسماند اجرای طرح‌هایی چون یک روز بدون پسماند است. در همین راستا، سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در نظر دارد تا طرح «شنبه‌های بدون پسماند» را در پایتخت اجرا کند. در قالب این طرح، شهروندان این فرصت را دارند که در طول هفته پسماندهای خشک خود را به روش‌های علمی که به آن‌ها آموزش می‌دهیم فشرده‌سازی و تفکیک کنند و در ابتدای هفته در اختیار نیروهای سازمان پسماند قرار دهند و در ازای آن مبلغی را دریافت کنند. 

وی در توضیح دلایل اجرای طرح  شنبه‌های بدون پسماند گفت: بر این باور هستیم که اجرای طرح کاپ زمانی نتیجه بخش خواهد بود که بتوانیم آحاد شهروندان را با آن همراه کنیم و فرهنگ درست مدیریت پسماند را در ذهن مردم نهادینه کنیم. به طور قطع، یکی از بازوهای اجرایی ما در این زمینه دانش‌آموزان هستند. آموزش به این گروه نه تنها به کاهش تولید پسماند در سال های آینده کمک می‌کند بلکه موجب می شود هر یک از آن‌ها مروج و مبلغ این فرهنگ در خانواده خود باشند. 

حمایت از مدارس برای ترویج فرهنگ کاهش تولید زباله و تفکیک پسماند از مبدا 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان این‌که طرح شنبه‌های بدون پسماند در گام اول در مدارس اجرایی خواهد شد گفت: دانش‌آموزان این فرصت را دارند تا در ابتدای هفته پسماند خشک را تحویل دهند و در مقابل شهرداری تهران مبلغی را برای ترویج فرهنگ کاهش تولید زباله و تفکیک پسماند از مبداء در اختیار مسئولان مدارس قرار دهند.

علیپور با تأکید بر این‌که در حال حاضر نیز طرح تفکیک پسماند از مبداء و جمع‌آوری آن، با جدیت در بیش از 50 درصد از ساختمان‌های اداری و شهرک‌های مسکونی پیگیری می‌شود، عنوان کرد: در نظر داریم تا در گام بعدی این طرح را در تمامی مجتمع‌های مسکونی اجرا کنیم. 

وی در پایان با بیان اینکه اجرای طرح «شنبه بدون پسماند» با این هدف صورت می‌گیرد که در یک روز از هفته پسماندهای خشک تفکیک شده با حداکثر ظرفیت و با مکانیزم‌های تشویقی جمع آوری شوند، خاطرنشان کرد: به طور قطع، اگر شهروندان با ابعاد محیط زیستی تولید حجم بالای زباله و هزینه‌های گزافی که این امر به شهر تحمیل می‌کند آگاه شوند، در اجرای طرح همکاری و مشارکت خواهند کرد.

انتهای پیام/4105/

منبع: آنا

کلیدواژه: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران طرح کاپ مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تولید پسماند در پایتخت تفکیک پسماند از مبداء کاهش تولید پسماند تفکیک پسماند کاهش تولید زباله اجرای طرح کاپ هفته پسماند مدیریت شهری جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۰۱۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید زباله مسافران، نمکی روی زخم بی‌درمان گیلان!/ اقداماتی که گردشگران باید برای بحران پسماند انجام دهند + عکس

آمار جمعیت گیلان بیش از ۲ میلیون ۵۰۰ هزار نفر است که در ایام تعطیلات با میزبانی از مسافران این رقم افزایش پیدا می‌کند و اگر هر نفر در ایام سفرش یک کیلوگرم هم زباله تولید کند به آمار تولید زباله استان اضافه شده و به مشکلات آنان می‌افزاید.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، سید اسحاق موسوی؛ یکی از مسائلی که ریشه در عدم مدیریت در دهه‌های قبلی دارد و مدتی زیادی است که به یکی از بحران‌های استان‌های کشور مخصوصا استان‌های شمالی تبدیل شده و در شرایط فعلی این زخم سر باز کرده است بحث پسماند و زباله است؛ در این گزارش قصد داریم بیشتر زوایای مختلف این مشکل را مورد بررسی قرار دهیم و با ارائه چند راهکار ساده نقشی در حل شدن این مسئله داشته باشیم.

از سال ۱۳۹۰ مسئله زباله و پسماند در سر زبان‌ها افتاد و اگر در گذشته مورد توجه جدی مسئولان قرار می‌گرفت شاید به بحران تبدیل نمی‌شد؛ وقتی از گیلان صحبت می‌کنیم مناطق سرسبز در ذهن متبادر می‌شود و به خیال خود در استان‌های شمالی هیچ مشکلی وجود ندارند، در حالی که بحران پسماند بنا به دلایلی مختلفی مانند عدم فرهنگ‌سازی در حال افزایش است و اگر مسافران در کنار اهالی نباشند در آینده دریا و جنگل از بین خواهد رفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان درباره خطرات عدم توجه به این مهم در آینده‌ای نزدیک اظهار کرد: این حجم زیاد موجبات حجم وسیعی از آلودگی محیط زیست را فراهم می‌آورد و با ادامه این روند رهاسازی زباله در دل طبیعت دیگر جایی برای نشستن و استفاده از مناطق جذاب گردشگری استان باقی نخواهد ماند.

 

 چرا موضوع پسماند و زباله در گیلان به بحران تبدیل شده است؟

عدم توجه به محیط زیست در استان‌های شمالی و جنوبی (پوشش گیاهی، دریا و...) عدم مدیریت در دهه‌های قبلی با اجرای طرح‌های غیرکارشناسی نبود زباله‌سوز و لندفیل‌ استاندار (محل دفن زباله و پسماند) سایت پسماند سراوان تنها و مهم‌ترین دفن‌گاه زباله غیر اصولی بودن سایت پسماند سراوان انباشت زباله در سایت سراوان تفکیک نشدن زباله‌ از مبدا عدم فرهنگ‌سازی

 

اقدامات انجام شده برای حل شدن بحران پسماند در استان گیلان:

ورود رئیس جمهور و وزیر کشور به موضوع تخصیص اعتبار به منظور ساماندهی پسماند سراوان دستور توقف ورود زباله به سایت پسماند سراوان عملیات بهسازی محل دفن زباله سراوان رشت جمع شدن سطل‌های زباله از سطح محلات

 

جمع شدن سطل‌های زباله؛ تفکیک زباله از مبدا توسط اهالی گیلان

شاید خیلی از مسافران این نکته را نمی‌دانند که سطل‌های زباله از بیشتر مناطق گیلان جمع شده و مردم مدت زیادی است که تفکیک از مبدا رو شروع کرده‌‍اند تا حجم ورودی زباله به دفن‌گاه‌ها کم شود و دوباره کوهی از زباله مانند سایت پسماند سراوان به وجود نیاید.

 

تاثیر سایت پسماند سراوان در استان گیلان:

سخت شدن زندگی اهالی با بوی پسماند، افزایش حشرات و... ورود ۱۰ تا ۲۰ لیتر شیرابه در هر ثانیه به منطقه آلوده شدن رودخانه و آب‌های زیرزمینی از بین رفتن جنگل و پوشش گیاهی افزایش بیماری در بین مردم آلوده شدن چرخه غذایی

 

تاثیر مسافران در جمعیت گیلان و تولید زباله!

آمار جمعیت گیلان بیش از ۲ میلیون ۵۰۰ هزار نفر است که در ایام تعطیلات با میزبانی از مسافران این رقم افزایش پیدا می‌کند؛ به طور مثال مردم خوب گیلان در نوروز امسال میزبان ۷ میلیون و ۷۸ هزار نفر بودند و حالا اگر هر نفر در ایام سفرش یک کیلوگرم هم زباله تولید کند به آمار تولید زباله استان اضافه شده و به مشکلات آنان می‌افزاید.

روزانه حدود ۵۸ هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود که در این میان سهم استان های گردشگر پذیر مانند گیلان، مازندران و گلستان بسیار نگران کننده است؛ در این سه استان در حالت عادی روزانه حدود ۶ هزار تُن پسماند تولید می‌شود که این رقم در ایام نوروز گاه تا سه برابر افزایش می‌یابد.

 

اقداماتی که مسافران باید برای بهتر شدن حال گیلان انجام دهند:

تولید زباله را در سفرها به حداقل برسانیم زباله‌ها را به هیچ عنوان در مناطق مختلف گیلان رها نکنیم تفکیک زباله‌های خشک و تر را انجام دهیم اگر شرایط فراهم بود زباله‌های تر را دفن کنیم در حد امکان زباله‌های خشک را به شهر خودمان برگردانیم در حد توان زباله‌های رها شده دیگر مسافران را از محیط جمع کنیم

 

در ادامه می‌توانید اسلایدشو این گزارش را مشاهده کنید:

دیگر خبرها

  • روزانه بیش از ۲۰۰ تن پسماند در شهرستان مهاباد تولید می‌شود
  • کاهش اتکا به تسهیلات بانکی با اجرای قانون تامین مالی تولید
  • «اصپاک» در شهر اصفهان ۱۳ هزار مشترک دارد/ بیش از ۱۰ هزار خانه بیمه آتش‌سوزی شد
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می‌دهد
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می دهد
  • تئاتر زمین پاک در مدارس یزد اجرا شد
  • راهکارهای اقتصاد دایره‌ای برای بهینه‌سازی مدیریت پسماند
  • ساخت آجر‌های هوشمند انرژی با استفاده از پسماند
  • معضل کشت‌های زیرپلاستیکی در همدان و آلودگی محیط زیست
  • تولید زباله مسافران، نمکی روی زخم بی‌درمان گیلان!/ اقداماتی که گردشگران باید برای بحران پسماند انجام دهند + عکس