Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-04@07:11:54 GMT

ژانویه؛ گرم‌‌ترین ژانویه در تاریخ شد

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۰۱۲۴۰

ژانویه؛ گرم‌‌ترین ژانویه در تاریخ شد

به گفته دانشمندان اداره ملی اقیانوسی و جوی ، ژانویه سال ۲۰۲۰ گرمترین ژانویه در سابقه ۱۴۱ ساله جهانی آب و هوا بود.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از شینهوا، به گفته دانشمندان اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA)، ژانویه سال ۲۰۲۰ گرمترین ژانویه در سابقه ۱۴۱ ساله جهانی آب و هوا بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بر اساس داده‌های هواشناسی، میانگین دمای کره زمین در ماه ژانویه امسال از میانگین دمای هوای ماه‌های ژانویه سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰ میلادی ۳.۱ درجه سانتیگراد بیشتر بود.

دمای جهانی سطح زمین و اقیانوس در ژانویه ۱.۱۴ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین قرن بیستم بود و از رکورد تعیین شده در ژانویه ۲۰۱۶ فراتر رفت.

ال نینو یک تغییر آب و هوایی نامنظم است که بر منطقه استوایی اقیانوس آرام تأثیر می‌گذارد؛ گرم ترین ژانویه بدون تأثیر ال نینو نیز شواهد محکم‌تری از واقعیت گرم شدن کره زمین ارائه می‌دهد.

براساس داده‌های موجود، دهه ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ نیز گرمترین دهه‌ای بوده که انسان از زمان ثبت داده‌های هواشناسی تاکنون تجربه کرده است.

به گفته کارشناسان علمی، ژانویه سال ۲۰۲۰ چهارمین ژانویه متوالی و ۴۲۱ ماه متوالی با درجه حرارت بالاتر از حد متوسط ​​قرن بیستم بود.

دانشمندان مرکز ملی ایالات متحده برای اطلاعات زیست محیطی نیز احتمال می‌دهند، سال ۲۰۲۰ احتمالاً در بین پنج سال گرم ثبت شده قرار خواهد گرفت.

محققان تأکید می‌کنند، میزان یخ‌های دریای قطب شمال ۵.۳ درصد کمتر از میانگین سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰ بوده است، در حالی که پوشش یخی دریای قطب جنوب  مجددا در ماه ژانویه ۹.۸ درصد پایین‌تر از حد متوسط بوده است.​​

دانشمندان هشدار می‌دهند، با ادامه روند کنونی و عدم کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دمای کره زمین تا پایان قرن بیست و یکم چهار تا پنج درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آب هواشناسی گرما گرمایش جهانی ژانویه ال نینو ژانویه سال ۲۰۲۰ درجه سانتیگراد کره زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۰۱۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوی ناپایدار در اروند

محمد سبزه زاری مدیر سازمان هواشناسی خوزستان گفت: آسمان امروز آبادان و خرمشهر ابری است و دمای هوا در این شهر‌ها روی نقشه هواشناسی ۲۳ درجه را نشان می‌دهد.

به گفته مدیر سازمان هواشناسی خوزستان در حال حاضر نم نسبی هوا ۷۳ درصد و دید افقی شش هزار متر است.

او گفت: بیشترین دمای ثبت شده در آبادان و خرمشهر طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۹ درجه و کمترین میزان دمای ثبت شده در این مدت زمانی ۲۲ درجه گزارش شده است.

این مسئول گفت: سرعت وزش باد در آبادان و خرمشهر ۲ متر بر ثانیه و هفت کیلومتر بر ساعت است.

باشگاه خبرنگاران جوان آبادان آبادان

دیگر خبرها

  • بارندگی در این مناطق کشور ادامه دارد
  • چرا نمی‌توان بالای کوه اورست تخم مرغ آب‌پز کرد؟
  • پیش بینی بارش باران در برخی مناطق کرمان
  • پیش بینی شدت بارش باران در خراسان رضوی
  • افزایش سه درجه ای دما در آبادان و خرمشهر
  • بارش شدید باران در راه مشهد
  • ادامه بارش‌ها در برخی مناطق کرمان
  • نفوذ ناپایداری‌ها به جو خراسان جنوبی
  • جوی ناپایدار در اروند
  • دمای هوای زنجان کاهشی شد