مرحله استانی به مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) اضافه شود
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۰۲۷۷۳
داور بخش حسن حفظ رشته 10 جزء، سیزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) گفت: هر شرکتکننده حتی ضعیفترین آن میتواند، تجربه حضور در یک مسابقات قرآن در سطح کشوری را داشته باشد، پس لازم است، دارالقرآن امام علی(ع) مرحله استانی نیز در نظر بگیرد.
الهام ماندگارمهر، دانشجوی مقطع دکتری در رشته علوم قرآن و حدیث است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ایکنا ـ درباره نوآوری این دوره از مسابقات در قیاس با ادوار گذشته توضیح دهید.
در ادواری که هیئت داوران فقط از میان بانوان انتخاب میشد به عنوان داور حضور داشتم و دو دوره نیز متسابق بودم و با روند این مسابقات آشنا هستم. اضافه شدن استاد راهنما و پیامک شدن ریز نمرات متسابقان در مدت زمان کوتاه از ویژگیهای خوب این دوره بود و متسابقان حدود 10 دقیقه پس از اجرا و نمرهدهی مسئول فنی هر سالن از کارنامه خود مطلع میشدند، حتی از کارنامه نیز عکس گرفته میشد تا اگر کارنامه کاغذی به دست شرکتکننده نرسیده باشد، برای او ارسال شود.
ایکنا ـ وجه تمایز این مسابقات در قیاس با مسابقات دیگر دستگاهها و نهادها چیست؟
مهمترین وجه آن مردمی بودنش است و فردی خیّر بانی این رویداد شده و تفاوت این رقابتها با مسابقات دولتی این است که خیلی از فیلترها را ندارد و همین امر سبب حضور افراد ضعیف میشود و در نتیجه آنان تجربه حضور در رقابتهای کشوری را کسب میکنند. همچنین اهدای جایزه به افرادی که حد نصاب را کسب کردهاند وجه تمایز دیگر این مسابقات است.
ایکنا ـ آیا این موضوع و ازدحام متسابقان موجب خطای تیم داوری به ویژه در ساعات پایانی قضاوت نمیشود؟
داوران افراد باسابقهای هستند که این شرایط را در دیگر مسابقات تجربه کردهاند و تلاش میشود که خطایی رخ ندهد یا به حداقل برسد.
ایکنا ـ پیشنهادتان برای برگزاری بهتر این مسابقات چیست؟
بهتر است این مسابقات در بخش بانوان تا قبل از غروب برگزار شود، زیرا هرچه به ساعات پایانی روز نزدیک شویم، خستگی مانع اجرای خوب میشود و باید توجه کرد که بانوان زودتر به منازل خود بازمیگردند. همچنین، نظم این دوره در قیاس با ادوار پیشین بهتر بود. سال گذشته پیشنهاد دادم با توجه به شعبی که دارالقرآن در شهرهای مختلف دارد، مرحله استانی نیز در نظر گرفته شود و تیمهای داوری را گروه گروه به استانها اعزام کنند و رقابتهای استانی را با همین قانون فعلی پیش ببرند که اگر هر کسی امتیاز حد نصاب را کسب کند، هدیه نقدی را دریافت خواهد کرد. سپس برگزیدگان برای کسب رتبه طی روزهای معیّن در مرحله کشوری حضور یابند.
ایکنا ـ درباره نقش خیرین در پشتیبانی از فعالیتهای قرآنی بگویید.
مشارکت نهادهای دولتی و بخش مردمی در امور قرآنی ضروری است و میتوانند مکمل هم باشند. البته من فراگیری قرآن را از جلسات خانگی شروع کردم، جلساتی که به همت اعضای یک خانواده برگزار میشد. تأثیر این جلسات غیرقابل انکار است. همچنین، برای نمونه خانم جعفری، که در شهرک واوان زندگی میکند، با هزینه شخصی سه سال است که مسابقهای را در همانجا برگزار میکند. او از قرآنآموزان دارالقرآن امام علی(ع) بود که به اذعان خودش با الگو گرفتن از این مؤسسه اقدام به این امر کرده است و حتی از لحاظ اجرای نوبتدهی، پذیرایی و دعوت از داوران و برپایی مراسم افتتاحیه و اختتامیه و ... سعی دارد که آن مسابقه را به دیگر مسابقات نزدیک کند.
ایکنا ـ برخی به اصل برگزاری مسابقات قرآن نقد دارند و مخالف آن هستند. این مسابقات چه آسیبهایی را در پی دارد؟
از جمله این آسیبها میتوان به اصرار برای کسب نمره حتی به صورت ناحق، اعتراض مکرر و نابجا به داوریها و مسئولان مسابقات، که خیلی از مواقع مرزهای اخلاقی را رد میکنند، اشاره کرد. دلیل آن این است که پرداختن به صوت، لحن، وقف و ابتدا و صحت حفظ در ذهن متسابق از اصل کار، یعنی انس با قرآن و مفاهیم آن، پررنگتر شده است.
در گذشته پیشنهاد دادم که در تمامی رشتهها، بیست نمره برای سؤالات مفهومی به صورت شفاهی در نظر گرفته شود و فقط به آزمونهای کتبی کلیشهای بسنده نشود. در واقع قائل به حذف مسابقات نیستم، بلکه معتقدم باید اصلاح انجام شود. اگر فردی که با زبان عربی آشنا نیست، قرآن را با ترجمه مطالعه کند؛ سبک زندگی او متحول میشود.
ایکنا ـ نظرتان درباره افزوده شدن رشته جدید به مسابقات امام علی(ع) چیست؟
این مسابقات بیشتر جنبه تشویقی دارد و میتوان افرادی را که حافظ چند جزء هستند تشویق و در رشتههای حفظ برای برگزاری اجزای کمتر حتی پنج جزء و یک جزء برنامهریزی کرد. البته این رشتهها در ادوار اولیه مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) بودند، اما به دلیل متقاضی زیاد حذف شدند. اگر درصدد افزودن بخشهای پژوهشی و... باشیم، نیازمند شکلگیری کمیتههای علمی و تخصصی هستیم.
ایکنا ـ نقش بانوان را در ترویج فعالیتهای قرآنی بیان کنید.
قطعاً مؤثرند. اگر دختر، همسر و مادر هرکدام با توجه به جایگاهشان در خانواده اهل قرآن باشند، تأثیرگذار خواهند بود. البته در حال حاضر شاهد استقبال بانوان هستیم و باید قدردان اهتمام و حضور پرشور در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) بود، اما همیشه تعداد زیاد دلیل بر کیفیت خوب نیست، برای مثال در مسابقات بانوان تعداد زیادی شرکت میکنند و نیمی از آنها حذف میشوند، اما در بخش آقایان بیشتر افراد با تسلط حضور مییابند. دلیل آن این است که سیستمهای آموزشی استاندارد در بسیاری از شهرها محدودند و آقایان میتوانند در جلسات خوب دیگر شهرها حضور یابند، اما بانوان معذوریت دارند.
مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) طی ۳ تا ۱۰ بهمن ویژه بانوان و ۲۱ تا ۲۵ بهمن ویژه آقایان در مجتمع یاوران مهدی(عج) برگزار شد.
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: مسابقات دارالقرآن امام علی ع قم مسابقات دارالقرآن امام علی ع مسابقات قرآن مرحله استانی رقابت ها رشته ها ایکنا ـ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۰۲۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتاللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
آیتاللّه العظمی نوری همدانی در پیامی به همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث تاکید کرد: مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار خلقت زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچمکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
به گزارش جماران، متن پیام آیتاللّه العظمی نوری همدانی به همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث بدین شرح است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللَّهِ فِی الأرَضینَ.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم.
موضوع «جایگاه و موقعیّت بانوان» از دیر باز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمینه دیدگاههای گوناگونیارایه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند؛ که این موضوع با مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار خلقت زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچمکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند؛ که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) رفعت مقام و شأن والای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرّر داشت؛ و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلندِ تحجر و تمدّنِ کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیّت و زندان بردگی مُدِرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افتراءآت. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و بعنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مُجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح!
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» بعنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوّم مطرح بود و تلخی و محرومیّت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینیها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کَران تا کَران روشن نمود و ندای عطوفتآمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمّد مصطفی (صلی الله علیه و آله) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیّت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگیها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود اینموجود بدیع قرار داده است را گوشزد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همهکمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»
«إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا»
و این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته نیز به عنوان الگو معرفی میشود:
«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیْئًا وَقِیلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَکَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شدهاست که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثناء نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل میخواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزار کنندگان این جلسه محترم و بویژه نماینده معظم، ولی فقیه آیت الله آقای نورمفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و متلمس دعای خیر میباشم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
قم مقدسه
حسین نوری همدانی