شب استقبال دولتمردان از جشنواره موسیقی فجر / هنرمندان به یاد مادران ایران خواندند
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۰۲۷۸۷
به گزارش حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، در سومین روز از این جشنواره ۱۱ گروه و خواننده موسیقی در ۶ سالن پایتخت به روی صحنه رفتند و با اجرای برنامههای خود در یکی از سردترین شبهای تهران، برگ سوم از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر را در حالی به دفتر خاطرات این جشنواره اضافه کردند که تعدادی از مقامات عالی رتبه کشوری از این اجراها دیدن کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سومین شب از جشنواره موسیقی فجر در حالی برگزار شد که اکثر هنرمندان سالنهای پایتخت را به عطر و مهر مادری آراستند و اجرای خود را در آستانه روز مادر تقدیم به مادران عاشق ایران زمین کردند.
از خوزستان تا آذربایجان با میسان و هاوار
اجراهای گروه «میسان» خوزستان و گروه کردی «هاوار» آذربایجان غربی در سردترین شب بهمن ماه، گرمابخش جشنواره موسیقی فجر در تالار سوره بود.
اعضای گروه «میسان» در اولین سانس از دومین شب جشنواره با دشداشههای سفید در تالار سوره به صحنه رفتند و در این اجرا گروه میسان قطعه «انا اشمالنی اصغیرون» (قسمت نبود) بعنوان قطعه آغازین برنامه خود پیشکش مخاططبان خود کرد گفتنی است این قطعه در کنار قطعات شاد دیگری نظیر «هیه قسمه» (تا ب کی)، «ساعت السوده» (همه چیز تمام شد)، «الی وین» (روزگارم سیاه) برای اولین بار در بخش موسیقی نواحی سیو پنجمین جشنواره فجر اجرا شدند؛ که این اجرا با استقبال پرشور حاضران در سالن روبرو شد.
گروه میسان که برای دومین بار در جشنواره موسیقی فجر حضور دارد از ۱۳۸۰ شروع به کار کرده و سابقه حضور و اجرا در کشورهای قطر، لبنان، کویت و امارات هم دارد. این گروه در سه بخش موسیقی مقامی خوزستان، موسیقی آئینی و رقص سنتی، همچنین بخش نوجوان فعالیت میکند.
علی نیری، رشید حربی، علی عموری، علی معاوی، سجاد حلاس، احمد سلامی، خلیل قالیپور، باسم حمادی، مجتبی سواری اعضای گروه میسان خوزستان بودند که به سرپرستی مهدی سواری به صحنه رفتند.
در بخش دوم سانس اول گروه «هاوار» با لباسهای کردی به صحنه رفتند و اجرایشان را با دونوازی دوزله و ضرب شروع کردند. این گروه که برای نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر حاضر شده است، سابقه اجرا در کشورهای ترکیه، عراق و اروپا را هم دارند.
مقام «قطار»، مقام «گلو»، قطعه «باران» یا «بارانه»، مقام «سوار سوار» به معنی سوارکار اسب، قطعه «گَریان» به معنی چرخش رقص کردی از مهمترین قطعاتی بودند که اجرا شدند.
گروه «هاوار» فعالیتش را از سال ۱۳۸۵ شروع کرده و هدفشان این است که موسیقی فولکلور کردی را به همان شکلی که وجود دارد و بدون دخل و تصرف به مخاطبان ارائه دهند. اعضای این گروه بین ۱۹ تا ۳۵ سال هستند.
فوادیاره، آروین و امید دباغی به سرپرستی ناصح بهرام بیگی از اعضای گروه «هاوار» بودند. به گفته سرپرست این گروه، تعداد اعضای گروه هشت نفر است که به دلیل اجراهای دیگر، این تعداد روی صحنه رفتند و در نهایت اجرای خودشان را با دونوازی نرمه نای و ضرب به پایان رساندند.
درخشش ستارههای پارسی در شب سرد زمستانی
در شب سوم اجراهای مربوط به سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، شامگاه جمعه ۲۵ بهمن ماه و در ساعت ۱۸/۳۰ ارکستر بادی پارس به سرپرستی ناصر نظر و رهبری حسین شریفی با همراهی سازهای کوبهای و گیتار الکتریک و گیتار باس و پیانو در تالار وحدت با اجرای قطعاتی از موسیقی کلاسیک، آثار موسیقی سینمای جهان و چند قطعه محلی اجرایی موفق و خاطره انگیز را در کارنامه خود ثبت کرد.
در قسمتی از کنسرت حسین شریفی از ناآشنا بودن سازهای بادی در ایران سخن گفت و از عزم مجموعه ارکستر پارس در شناساندن این سازها سخن گفت؛ و افزود سازهای بادی فقط برای اجرای قطعات مارش گونه و نظامی نیستند و این سازها قابلیت اجرای قطعات رمانتیک و حتی آوازی را هم دارند.
در این اجرا ارکستر پارس با آنسامبل ارکستر بزرگ پاپ کلاسیک با خوانندگی علیرضا هاشمی فر به روی صحنه رفت و قطعات اوورتور کارمن اثر جرج بیزه، پتری گون و رودخانه ماه اثر هنری مانسینی، مرا به ماه ببر اثر برت هوارد، کاروان اثر دوک الینگتون، احساس خوب اثر آنتونی تیولی، نوسان و تیک و تاک اثر حسین شریفی، موسیقی فیلم پاپیون اثر جری گلداسمیت، شکار آهو منوچهر اسلامی، ترکیش مارش اثر ولفگانگ آمادئوس موتسارت، اورتوور اپرای کارمن اثر حرج ریزه (برای کوارتت)، رودسکی مارش اثر یوهان اشتراوس، راه من اثر ژاک روو و تاریخ عشق قطعه فولکلوریک اسپانیایی با تنظیم حسن فراهانی و چند قطعه دیگر نظیر سوای را اجرا کرد.
در میان اجرا حسین شریفی از سرپرست این ارکستر ناصر نظر خواست تا دقایقی با حضار صحبت کند. نظر در سخنان کوتاهی گفت: یاد روز اولی افتادم که فرزندم یک اکتاو کامل را اجرا کرد. بسیار خوشحالم که رهبر این ارکستر به زیر ساخت یک ارکستر که همان کوک صحیح است توجه شایانی داشته است.
وی افزود: در این کنسرت عشق وافر حسین شریفی به اینکار کاملا مشهود بود. خوشحالم که در سه دهه گذشته موفق شدیم روی پای خود بایستیم. امیدوارم نوجوانانی که در این کنسرت حضور دارند در آینده نیز حضور موفقی در این صحنه و سایر صحنهها داشته باشند
در انتها پس از تشویق ممتد حاضران قطعه سوای بعنوان قطعه بیز مجددا اجرا شد. گفتنی است این قطعه در سال ۲۰۰۴ میلادی با اجرای مجددی برای فیلم shall we dance با بازی سوزان ساراندون و ریچارد گیر به شهرتی جهانی دست یافت.
ارکستر پارس در سال ۱۳۶۴ با هدف آموزش موسیقی به کودکان و نوجوانان توسط ناصر نظر پایه گذاری شد و تا کنون چند نسل از بهترین موزیسینها را به عرصه هنر ایران معرفی کرده است.
عطر گیسوان مادر در انبوه جمعیت تالار وحدت
در سومین شب از جشنواره موسیقی فجر و در نوبت دوم اجراهای تالار وحدت، حجت اشرف زاده در شامگاه جمعه ۲۵ بهمن ماه در ساعت ۲۱/۳۰ با گروه خود بنام ماهیما عاشقانههای خود را تقدیم هواداران کرد که برای شنیدن صدای هنرمند مورد علاقه خود تمام صندلیهای تالار وحدت را اشغال کرده بودند.
این هنرمند در ابتدای کنسرتش خطاب به جمعیت گفت: در تالار وحدت جایی که بسیاری از بزرگان موسیقی ایران در آن هنرنمایی کردند کار سادهای نیست؛ و امشب من این افتخار را دارم که در این سالن برای شما هنرنمایی میکنم و خوشحالم که این افتخار در شبی نصیب من شده که معطر به عطر وجود نازنین مادران است و احرای من در شبی برگزار میشود که در آستانه روز مادر هستیم و من این اجرا را تقدیم مادران عزیز میهنم میکنم؛ و خوشحالم در این شب عاشقانه هایم برای مردمی میخوانم که عاشقشان هستم. وی در ادامه از حضور محمد علی بهمنی ترانه سرای معاصر در سالن خبر داد که باعث تشویق ممتد این ترانه سرا توسط حاضران در سالن شد.
این هنرمند در کنسرت شب گذشته خود قطعات بی خبر از تو، آتشم باش، عاشق توام، دلم گریه میخواد، جان منی تو، ماه و ماهی، نگارم را اجرا کرد.
این هنرمند در ادامه برنامه خود با بیان اینکه ماه نماد عاشقی و نرسیدن است قطعه بعدی خود را با نام ماه بی تکرار من، اجرا کرد.
در ادامه قطعه برف آمد با ترانهای از روزبه بمانی و قطعهای خراسانی به نام عزیز بشینه کنارم، مهدخت و ترانه قطعه پرسون پرسون، سفر نرو، توسط گروه ماهیما و صدای حجت اشرف زاده اجرا شد.
پایان بخش اجرای گروه ماهیما و حجت اشرف زاده تکرار قطعه آتشم باش بود.
طنین «بانگ نو» و حضور مدیرعامل خانه موسیقی
سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر روز سوم خود را در حالی تجربه کرد که فرهنگسرای نیاوران در نخستین سانس خود به میزبانی گروه موسیقی «بانگ نو» رفت. در شب بیست و پنجم بهمن این گروه به سرپرستی نسترن هاشمی و خوانندگی مهیار شادروان، قطعات خود را با رویکرد موسیقیایی مبتنی بر مدهای موسیقی دستگاهی ایران و نگرش چند صدایی، به گوش علاقهمندان این سبک موسیقی رساندند.
«تصنیف منگر این چنین» آغازگر این اجرا بود و مقدمه مناسبی برای جذب مخاطبان حاضر در سالن شد. بعد از آن نوبت به تکنوازی رسید تا صدای سنتور گوش نواز شود و مهارت نوازندگان که در کل اجرا مشهود بود، بیشتر نمایان شود. «ضربی بیداد» در امتداد «تصنیف خیال» قرارگرفت و پس از آن «ضربی بوسلیک»، «سوز و گداز» و «غبار» هر یک به نوبت اجرا شدند.
«تصنیف شعر زن» بعد از «غبار» ادامه دهنده اجرا بود. سپس «ضربی نوازی»، «ضربی دشتی»، «ساز و آواز دشتی»، «تصنیف رویا» و «رنگ دشتی» نواخته شدند و همراهی منظم اعضای گروه با یکدیگر رقم خورد.
نسترن هاشمی، سرپرست، نوازنده سنتور و همخوان، مهیار شادروان، خواننده، امیرعلی لطفی، نوازنده تار، میلاد قریشی، نوازنده کمانچه، عرفان کنعانی، نوازنده عود، سام خواجه وند، نوازنده دف، آذینیوسفان، نوازنده کمانچه، سمر عراقی، نوازنده بم تار و کوروش کشاورز، نوازنده ویولنسل، اعضای گروه «بانگ نو» را تشکیل میدادند. حمید رضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی و پیمان خازنی، آهنگساز و نوازنده تار، از مهمانان اجرایی از این گروه بودند که باید آنرا بعنوان یک امتیاز مثبت در کارنامه هنری گروه ثبت کرد.
ظرفیت بالای جشنواره موسیقی فجر در مسیر اعتلای موسیقی
به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر مدیرعامل خانه موسیقی در حاشیه این اجرا در گفتگو با ستاد خبری این جشنواره گفت: باید از ظرفیت منحصر به فرد جشنواره موسیقی فجر برای رشد موسیقی استفاده شود.
وی افزود: دورادور شاهد تلاشها و زحمات دوستان در ستاد جشنواره موسیقی فجر، دفتر موسیقی و همه همکاران اجرایی بودم. با توجه شرایط ویژه و سختی که همه در این چند ماه اخیر با آن مواجه بودیم و تجربه کردیم، در آن حال و هوا تلاش دوستان جای خسته نباشید دارد. بنا به تجربیات خودم در این زمینه، خوب میدانم کار و مسیولیت صعب و سنگینی بر دوش بزرگواران است.
وی ادامه داد: با توجه به جدول اجراهای جشنواره، شاهد حضور سبکها و کنسرتهای مختلفی برای تمامی مخاطبان با ذایقههای متفاوت، خواهیم بود. ما حصل تلاش با شرایط موجود و همراهی هنرمندان را در این جشنواره به تماشا نشسته ایم و برای همگی آرزوی موفقیت میکنم.
مدیرعامل دفتر موسیقی به جایگاه کنونی جشنواره اشاره کرد و بیان کرد: من از گذشتههای دور همواره منتقد جشنواره بودم و دوست داشتم جشنواره موسیقی فجر به جایگاهی که لایق آن است برسد. متاسفانه سال گذشته زحمات بسیاری که برای ارتقا جشنواره کشیده شده بود، از بین رفت. دوباره ساختن کار سختی است. بر هیچ کس پوشیده نیست که جشنواره موسیقی آن طور که باید و شاید عیار پیدا نکرده و حمایت کافی را برخود ندیده است. همه باید تلاش کنند تا جشنوارهای که متعلق به هنرمندان موسیقی و بستری برای موسیقی این مرز و بوم است، ارتقا پیدا کند. باید از ظرفیت منحصر به فرد جشنواره موسیقی فجر برای رشد موسیقی استفاده شود، تا در جامعه بین المللی نیز جایگاهش را پیدا کند. همان طور که همه جشنوارههای موفق سابقههای طولانی دارند، این امر نیز نیاز به یک کار مستمر و دراز مدت دارد.
تجلیل از نادر مشایخی در تالار رودکی
سومین روز از سیوپنجمین دوره مهمترین رویداد موسیقی کشور دو گروه در تالار رودکی به اجرای برنامه پرداختند و محمد الهیاری (مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و رییس جشنواره موسیقی فجر)، شاهین فرهت (دبیر جشنواره) و برخی از هنرمندان خارجی حاضر در جشنواره به دیدن برخی اجراها پرداختند.
اجرای اول تالار رودکی به ارکستر فرهنگ و هنر اختصاص داشت. طی این اجرا، مراسم بزرگداشتی نیز برای نادر مشایخی هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی برگزار شد و پیش از کنسرت مستندی درباره او برای حاضران پخش شد.
حرف دل و حدیث عاشقی دلدادهای رنجور
نادر مشایخی طی آن مستند از اهمیت و ماهیت موسیقی گفت و درباره دلبستگیها و علاقههایش صحبت کرد و به ذکر خاطراتی از گذشتههای نزدیک و دور پرداخت. نادر مشایخی سپس از اتفاقاتی گفت که او را در کودکی به موسیقی علاقمند کرده است.
پخش این مستند با استقبال حاضران مواجه شد. گفتنی است قرار است طی برگزاری جشنواره امسال از سه هنرمند دیگر نیز تجلیل شود.
پس از پخش مستند محمد اللهیاری (مدیر کل دفتر موسیقی و رییس جشنواره) و شاهین فرهنگ (دبیر جشنواره) از نادر مشایخی تجلیل کردند.
دقایقی پس از پخش مستند و تجلیل از نادر مشایخی اعضای ارکستر فرهنگ و هنر به روی صحنه رفتند و به اجرای برنامه پرداختند.
گفتنی است نادر مشایخی به دلیل کسالت تمام قطعات را رهبری نکرد و شهرام توکلی رهبر ثابت ارکستر تا نیمههای اجرا اعضای ارکستر را رهبری کرد. نادر مشایخی از میانه اجرا به عنوان رهبر میهمان ارکستر فرهنگ و هنر را همراهی کرد و حضورش بر روی صحنه با استقبال مخاطبان مواجه شد.
نادر مشایخی ضمن پوزش از مخاطبان به دلیل کسالتش رو به حاضران گفت: قطعات امشب متعلق به دورههای مختلف است و برایم مهم بود که قطعات کمتر شنیده شده توسط نوازندگان جوان ارکستر اجرا شود. در ادامه نادر مشایخی به اتفاق اعضای ارکستر قطعه صلح را اجرا کرد و پس از آن ضمن توضیح به اجرای آثار بعدی پرداخت. او تا پایان اجرا در فاصله میان قطعات درباره آنها توضیحاتی داد..
اعضای ارکستر فرهنگ و هنر عبارت بودند از شهرام توکلی و نادر مشایخی (رهبر ارکستر)، نیما زاهدی، ساناز نوربخش، زهرا کریمی، سارا نادری، کوروش علیمحمدی، محمدحسین ابراهیمزاده، مونیکا لران، نغمه روشندل، سبا علیمحمدی، احسان اکبری، ستار ترابی، سپیده ساداتسام، عطا کلاهیکار، موحد مهدوی، محمدامین عطایی، تارخ سبزواری، پویان زادمجید، علیرضا چهرهقانی، حسام احمدی و فرداد صدقی) نوازندگان ویلن). داریوشحجازی، امیرحسین منصوری، مهدی منادی، رکسانا ریحانیان، اشکان نظر، احمد مقدسیزاده، سید علیرضا نوکیانیزدی و علی سلامپور) نوازندگان ویولا). مسعود فیروزینژاد، کریم قربانی، هستی حامدسپاسی، سهیلا عظیمیان، هادی میثمی و شقایق نجاتی (نوازندگان ویلنسل). عادل اصغرزاده و پروانه انارکی (نوازندگان کنترباس). روشنک نوشی و عرفان رهبران (نوازندگان فلوت). سالار خاتونآبادی و نگین نیکنژاد (نوازندگان ابوا). امیررضا صالحی و شایان هاتف (نوازندگان ترومپت). نیما سرایی و باران ذوالفقای (نوازندگان هورن). محمدحسین پورمعین و علی زنجانی (نوازندگان کلارینت). عرفان فرشیزاده و هانی میر امانی (نوازندگان پرکاشن). کیوان جولایی و سیامک کریمپور (نوازندگان ترومبون). فروغ فضلی (نوازنده پیانو) و فرشاد محمدی (نوازنده فاگوت).
ارکستر فرهنگ و هنر به سرپرستی سوسن تقیپور (رییس مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۴۶ تهران) در سال ۱۳۹۳ تشکیل شده و علیاکبر قربانی و شهرام توکلی با همراهی جمعی از دانشجویان، فارغالتحصیلان و اساتید رشته موسیقی رهبری آن را به عهده داشتهاند.
ارکستر فرهنگ و هنر در بهمنماه سال ۱۳۹۳ طی مراسمی در تالار وحدت با حضور وزیر ارشاد آن مقطع افتتاح شد و کار خود را آغاز کرد. این ارکستر طی این سالها با خوانندگانی، چون رشید وطندوست، وحید تاج، ماریو تقدسی، مهدی محمدی، محمد معتمدی و سالار عقیلی همکاری کرده و به اجرای برنامه پرداخته است. لازم به ذکر است که ارکستر مذکور همچنین با اساتیدی، چون فرهاد فخرالدینی و رامیز قلیاف (تار نوازی اهل آذربایجان) همکاری کرده است.
بداهه نوازی علیاصغر عربشاهی در حضور سخنگوی دولت در تالار رودکی
تالار رودکی در سومین شب از جشنواره موسیقی فجر میزان گروه «نواساز» به سرپرستی علیاصغر عربشاهی بود. علی ربیعی سخنگوی دولت و محمد الهیاری رییس دفتر موسیقی به دیدن این اجرا نشستند.
به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، اجرای دوم تالار رودکی در سومین شب، جمعه ۲۵ بهمنماه، در سانس ۲۱:۳۰ به گروه «نواساز» اختصاص داشت. محمد الهیاری (مدیر کل دفتر موسیقی و رییس جشنواره) و علی ربیعی (سخنگوی دولت) همراه با علاقمندان موسیقی ایرانی به دیدن اجرای گروه «نواساز» نشستند.
«نواساز» گروهی است به سرپرستی علیاصغر عربشاهی که در سال ۱۳۹۵ تشکیل شد و پس از آن در همان سال کنسرت «سیاه مشق» را در تالار رودکی به روی صحنه برد و سپس با حضور در جشنوارههای مختلف به فعالیت خود ادامه داد.
گروه «نواساز» در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به اجرای کنسرت «کوارتت تار» پرداخت. بخش اول کنسرت به بداههنوازی اختصاص داشت و رهگذار، تکنوازی، قطعه آذری با آهنگسازی عبدالله قربانی و تنظیم علیاصغر عربشاهی، تکنوازی، ضربی غوغا، تکنوازی، مقدمه هنگامه در هنگام و ضربی سبکبار بخش دوم کنسرت بودند.
علیاصغر عربشاهی، مسعود آزین و آناهیتا رمضانی (نوازنده تار)، سهیل کاکاوند (نوازنده بم تار)، اعضای ارکستر «نواساز» هستند.
«اقبال آذر» در فرهنگسرای نیاوران نواخت
شامگاه بیست و پنجم بهمن ماه گروه موسیقی «اقبال آذر» به سرپرستی و خوانندگی سبحان مهدی پور، در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت. این گروه موسیقی که به احترام آواز خوان صاحب سبک، اقبال آذر، نام گذاری شده است، در دومین سانس این روز جشنواره قطعات خود را با اشعاری از حافظ، سعدی، فروغی بسطامی،. اجرا کرد.
این گروه برنامه خود را با یاد اقبال آذر آغاز کرد، مژده انتشار قطعاتی را نیز در سال آینده داد و سراغ نخستین قطعه با نام «پیش درآمد آواز افشاری» از علی اکبر شهنازی رفت. بعد از آن شعر حافظ با صدای خواننده در میان نوای ساز ها، شنیده شد.
تصنیف «در بهار امید» از محمدعلی امیر جاهد، خوانده شد تا نوبت به «ضربی صدری» با کلامی از سعدی برسد و هماهنگی شایسته اعضای گروه را به نمایش بگذارد. ساز و آواز با کلامی از فروغی بسطامی ادامه دهنده طنین سنتور با همراهی دیگر سازها شد تا این قطعه نیز مانند دیگر قطعات با تاثیر پذیری از شیوه آوازی اقبال آذر شنیده شود.
در انتها این گروه به عنوان حسن ختام، ضربی رهاب را به روایت اقبال آذر اجرا کردند و مورد تشویق ممتد حضار قرار گرفتند.
سبحان مهدی پور، سرپرست و خواننده، امین دادوری، نوازنده دف، حمیدرضا برزویی، نوازنده سنتور، کامران یعقوبی، نوازنده تنبک، مرتضی صنایعی، نوازنده نی، علی درویش نوری، نوازنده تار و عود اعضای گروه موسیقی «اقبال آذر» را تشکیل میدادند.
«اقبال آذر» پیش از این چند اجرا در تهران و شهرستانها روی صحنه برده است و دو آلبوم موسیقیایی را تحت عنوان «یادواره اقبال آذر ۱ و ۲» منتشر کرده است.
خنیاگران خیام و تکرار موفقیت حضور در جشنواره فجر
به گزارش روابط عمومی سیو پنجمین جشنواره موسیقی فجر، گروه «خنیاگران خیام» در دومین شب و سانس جشنواره فجر، موسیقی اصیل ایرانی را در تالار سوره اجرا کردند. رژرتوار اجرایی این گروه عبارت بود ازچهار قطعهای که «خنیاگران خیام» اجرا کردند توسط صمد برقی سرپرست گروه تنظیم و ساخته شده بود این قطعات عبارت بودند از چهار قطعهی محلی خراسانی «الله مزار»، «سبزه پری»، «ممد وُسین»، همچنین تصنیف «مردم آزاده».
چهار مضراب «دل انگیز» اثر زنده یاد استاد پرویز مشکاتیان از دیگر قطعات اجرا شده توسط این گروه بود.
در ادامه این گروه با درخواست یکی از مخاطبان در سالن برای اجرای قطعه «از خون جوانان لاله دمیده» روبرو شد؛ و در ادامه تکنوازی تمبک و کمانچه یکی دیگر از بخشهای این اجرا بود که مورد توجه مخاطبان جشنواره موسیقی فجر قرار گرفت.
سیامک برقی، سیما برقی، شهاب نطاق، سعید عبداللهزاده، مهدی کهیازی، علی ربوبیان، سروش ترابی، محمد حسین نطاق و آرش زحمتی اعضای گروه «خنیاگران خیام» بودند که به سرپرستی صمد برقی روی صحنه تالار سوره رفتند.
این گروه در مهرماه ۱۳۹۵ با حضور تعدادی از هنرمندان خراسان، با هدف تمرین و اجرای آثار بزرگان موسیقی ایرانی و همچنین ارائهی تجربههای جدید به سرپرستی صمد برقی تشکیل شد. «خنیاگران خیام» سابقه حضور و اجرا در پنجمین فستیوال بین المللی موسیقی "موغام" (کنسرواتوار ملی آذربایجان، باکو) و همچنین فستیوال (سالن فیلارمونیک آذربایجان) را دارد. گفتنی است این گروه در سیو چهارمین جشنواره موسیقی فجرنیز حضور داشته و در سالن برج آزادی موسیقی اصیل ایرانی در دستگاه همایون و آواز دشتی اجرا کرده بود.
درخشش گروه موسیقی «اَش» در اولین حضور در جشنواره موسیقی فجر
کنسرت گروه موسیقی تازه تأسیس «اَش» به خوانندگی و سرپرستی علیرضا اشرف پور، شامگاه جمعه ۲۵ بهمنماه طییک سانس در سالن برج آزادی برگزار شد.
در ابتدای این کنسرت علیرضا اشرف پور ضمن تشکر از حضور هواداران در این کنسرت، از دلایل گروه برای شرکت در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر گفت و خاطرنشان کرد: عدهای معتقد بودند که به دلیل شرایط حساس کنونی کشور نباید در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کنیم و به نوعی این جشنواره را تحریم کنیم، اما من با این عقیده مخالف هستم. من معتقدم که جریان موسیقی کشور باید به هر شکلی که شده ادامه پیدا کند ضمن اینکه گروه ما گروهی پاپ، شاد و مناسبتی نیست که بخواهیم در این جشنواره حضور پیدا نکنیم.
نت سیاه سکوت بر برج آزادی
وی ادامه داد: در چند ماه گذشته اتفاقات تلخ و ناگواری از قبیل اتفاقات طبیعی و غیرطبیعی در کشور رخ داد و همه ما متأثر بودیم، اما من فکر میکنم که تصمیم درست برای گروه ما این بود که در این جشنواره شرکت کنیم و در کنار افرادی قرار بگیریم که دوست داریم در کنار آنها باشیم.
سپس اشرف پور از حضار داخل سالن درخواست کرد تا به احترام تمامی جانباختگان حوادث اخیر کشور، یک دقیقه سکوت کنند.
کنسرت با اجرای قطعه «جراحت» با شعری از مهدی اخوانثالث آغاز شد و این گروه در ادامه قطعات سبز، دستان،ای کاش، پیر فرزانه، تنها، ساقی، باران، دلق ازرق فام، خیال، گلکو، خبرت هست؟ و صبا را اجرا کرد.
از نکات جالب توجه این کنسرت، تقدیم قطعات «سبز» به جانباختگان حوادث اخیر در کشور و قطعه «ای کاش» به تمام زنان سرزمین بود.
علیرضا اشرف پور (رهبر ارکستر، خواننده و نوازنده گیتار الکتریک و فرتلس)، آشور ظفر مرادیان (نوازنده درامز)، آرش طهماسبی (نوازنده پیانو و گیتار باس) و آرش اسکندرلو (نوازنده پیانو و سینتی سایزر) اعضای ارکستر گروه «اَش» را تشکیل دادند.
گروه موسیقی تلفیقی «اَش» در ابتدای سال ۱۳۹۸ توسط علیرضا اشرف پور تشکیل شد. اعضای این گروه را هنرمندانی باسابقه تشکیل میدهند که هرکدام پیش از این تجربه حضور در اجراهای صحنهای و آلبومهای مختلف را داشتهاند. آهنگسازی و تنظیم قطعات گروه را نیز علیرضا اشرف پور برعهده دارد.
رضا بهرام و تجربه نخست جشنواره موسیقی فجر
در سومین شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، رضا بهرام، شامگاه ۲۵ بهمنماه طی دو سئانس کنسرت در نمایشگاه بینالمللی میلاد با هواداران خود دیدار کرد.
بهرام که مدت زیادی از شهرتش در بازار موسیقی نمیگذرد، در ابتدای این کنسرت قطعه "مو به مو" را اجرا کرد و پس از آن به ترتیب آهنگهای "آرامشی دارم"، "بیمار"، "آتش" و "گل عشق" را خواند.
او در ادامه همراه با نوازندگان خود بر روی صندلی نشسته و آهنگ "از عشق بگو" را به صورت آنپلاگد اجرا کرد و بعد از هواداران خود خواست که نور گوشیهای همراه خود را روشن کنند تا یک فضای زیبایی را در سالن به وجود بیاورند. دومین آهنگی که بهرام به صورت آنپلاگد اجرا کرد، قطعه "مو به مو" بود که این قطعه برای بار دوم در کنسرت امشب بهرام اجرا شد.
یکی از حاشیههایی که اخیراً برای بهرام به وجود آمد، ماجرای پلی بک بودن اجراهای این خواننده بود که این ماجرا باعث شد تا بهرام بار دیگر برای اثبات زنده بودن اجراهایش دست به خواندن بدون حضور نوازندهها بزند. وقتی قطعه "مو به مو" به پایان رسید، بهرام بخشهایی از این قطعه را همراه با مخاطبان خود به صورت زنده اجرا کرد.
حضور مادر در شب هنرنمایی فرزند
پس از اجرای این قطعات، بهرام از حضور مادرش در سالن کنسرت خبر داد و سپس با معرفی مادرش رو به او گفت شاید الآن نباید میگفتم که تنها عشق زندگی من هستی.
بهرام پس از اجرای آهنگ "کجایی" از اجرای آهنگی خبر داد که خودش خیلی آن را دوست دارد و در این لحظه قطعه "هیچ" که یکی از احساسیترین آهنگهای بهرام است اجرا شد.
قطعات "کاش"، "لطف"، "دل" و "لعنت" دیگر آهنگهایی بودند که بهرام تا لحظات پایانی کنسرت اجرا کرد. در نهایت بهرام برای اجرای قطعه آخر از تماشاگران حاضر در سالن نظرخواهی کرد که نتیجه این نظرخواهی منجر به اجرای دوباره آهنگهای "گل عشق" و "کاش" شد.
در لحظاتی از این کنسرت، بهرام به محمدحسین توتونچیان تهیهکننده اشاره کرد و گفت او در این مسیر خیلی کمکش کرده است.
علی اصغر مونسان معاون ریاست جمهوری و وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بهمن حسینزاده، مدیرعامل نمایشگاههای بینالمللی ایران از مهمانان ویژه این کنسرت بودند.
نوازندگانی که رضا بهرام را در این کنسرت همراهی میکردند، محمد شعبانی (درامز)، مجید پروریان (گیتار باس)، مصطفی شعبانی (ساکسیفون)، امید عسگری (گیتار)، مازیار احمدپور (گیتار الکتریک)، و احساس یزدانی (کیبورد) سعید جامع (درامز) بودند.
سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۳ تا چهارشنبه ۳۰ بهمن در شش سالن وحدت، رودکی، نیاوران، سوره، برج آزادی و میلاد نمایشگاه برگزار میشود. در این مدت ۸۲ گروه در بخشهای موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بینالملل، ارکسترال، پاپ، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۲ اجرا روی صحنه میروند.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: جشنواره موسیقی فجر موسیقی فجر سومین شب از جشنواره موسیقی فجر جشنواره موسیقی فجر جشنواره موسیقی فجر مدیرعامل خانه موسیقی مدیر کل دفتر موسیقی ارکستر فرهنگ و هنر فرهنگسرای نیاوران علی اصغر عربشاهی روی صحنه رفتند اجرای برنامه حضور در جشنواره روی صحنه رفت رییس جشنواره تالار رودکی نادر مشایخی تالار رودکی گیتار الکتریک سومین شب نوازنده پیانو سی و پنجمین تالار سوره صحنه رفتند حجت اشرف زاده محمد اله یاری تالار وحدت اعضای ارکستر موسیقی ایران اجرای قطعات سرپرستی علی نوازنده تار جشنواره فجر سخنگوی دولت گروه موسیقی ارکستر پارس شهرام توکلی بین المللی اعضای گروه حسین شریفی برنامه خود اجرای قطعه اجرا کردند گروه میسان برای اجرای تشویق ممتد پس از آن اجرا شدند برج آزادی برگزار شد رضا بهرام اقبال آذر موسیقی ا تشکیل شد ناصر نظر مو به مو بانگ نو اجرا شد گروه ما اجرا ها ساز ها من اثر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۰۲۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نظر علیرضا طلیسچی درباره حضورش در شبهای زودیاک و آهنگ پرطرفدارش «پاقدم»
همشهری آنلاین:تولید و پخش رئالیتیشوها از مافیا گرفته تا پدرخوانده و... در شبکههای نمایش خانگی داغ است و یکی از این برنامه ها که اینروزها طرفداران قابل توجهی پیدا کرده، رئالیتیشو «زودیاک» است که با عنوان «شب های مافیا»، بازی جذابی را برای طرفدارانش پخش میکند، در این برنامه یک قاتل سریالی به نام «زودیاک»، شهروندان و مافیای سیسیل را هدف قرار می دهد. در این برنامه محمد بحرانی نقش گرداننده بازی را بر عهده دارد.سریال شب های مافیا؛ زودیاک به کارگردانی محمدرضا رضائیان در سال ۱۴۰۲ ساخته شده است. در فصل دوم این رئالیتیشو سریال فرزاد حسنی، دارا حیایی، جواد خواجوی، محیا دهقانی، متین ستوده، مجتبی شفیعی، علیرضا طلیسچی، سعید فتحی روشن، بهار قاسمی، مریم مومن، مهدی مهدی پور و امیرحسین هاشمی به هنرمندی پرداختهاند. علیرضا طلیسچی یکی از خوانندگان شناخته شده و پرطرفدار پاپ است. خوانندهای که توانسته جایش را با کنسرتهایی که برگزار میکند؛ تثبیت کند. خواننده پاپ متولد ۶۴ که از میانه دهه ۸۰ فعالیتش را به شکل رسمی آغاز کرد؛ تک آهنگهایش طرفداران خاص خودش را دارد. طلیسچی در این گفتوگو از حضورش در برنامه شبهای مافیا می گوید و در بخشهای دیگری از این گفت وگو از وضعیت امروز موسیقی صحبت کرده است.
این روزها رئالیتیشوهای متنوعی در شبکه نمایش خانگی پخش میشود؛ چطور شد که در برنامه شبهای مافیا؛ زودیاک شرکت کردید؟
از طریق تیم تولید به برنامه دعوت شدم و علاقه داشتم که ببینم چطور میتوانم در این سناریو، بازی کنم. من قبلا هم در یک شو، مافیا بازی کرده بودم اما به نظرم زودیاک شیکتر است و پیچیدگیهایش، بازی را برای بیننده، جذابتر میکند.
خیلیها به برد و باخت در یک مسابقه اهمیت میدهند، برد و باخت برای شما چطور بود؟
حضورم و شرکت در این برنامه بیشتر برایم جنبه سرگرمی دارد. اینطور نگاه میکنم که با یک گروه خوب دور هم هستیم و هدفمان این است که برای بینندههای برنامه، برای لحظاتی حال خوب ایجاد میکنیم که امیدوارم به چنین نتیجهای رسیده باشیم.
اخیرا در نمایش خانگی، محصولاتی در حوزههای مختلف ورزش، موسیقی، مذهبی و ... تولید شده است. از نظر شما تولید برنامههای حوزه موسیقی مثل صداتو، چه تاثیری بر ارتباط بیشتر مردم با موسیقی دارد؟
ساخت برنامههای خوب در این حوزه، به ارتباط بیشتر مردم با موسیقی کمک میکند اما اینکه این برنامهها بتواند آرتیست بسازد، مبحث دیگری است. چون یک خواننده هر چقدر هم تخصصی وارد یک حوزه بشود، تا جو کار و فعالیت حرفهای در فضای تولید و استیج را تجربه نکند، به موفقیت نمیرسد. از نظر من، ورود به عرصه خوانندگی و فضای حرفهای موسیقی، کاملا نیازمند تجربه واقعیت این قضیه است. تمام این مسابقاتی هم که اخیرا تولید و پخش شده، یکی دو چهره را به فضای موسیقی معرفی کرده اما به لحاظ ایجاد سرگرمی برای مردم، کاملا موفق ظاهر شدهاند و اگر از این قبیل برنامهها مجدد هم تولید بشود، به و فهم و درک بیشتر مردم از به فضای موسیقی، کمک قابل توجهی میکند.
پیشنهادی برای حضور در برنامههای موسیقی داشتهاید؟
پیشنهاد داشتهام اما علاقه، نه. چون به نظرم در جایگاهی نیستم که بخواهم کسی را قضاوت کنم و اصولا هم موسیقی تا یک جایی به صورت علمی و پایه، آموختنی است و از آن به بعدش دیگر سلیقهای میشود. پس قضاوت کردن راجع به صداها را باید به مردم بسپاریم.
این روزها بازار کنسرتهای پاپ داغ است، درست است که موسیقی در کشور افت و خیزهای زیادی دارد و با مشکلات خاص خودش دست و پنجه نرم میکند؛ با این حال اوضاع این روزهای موسیقی کشور چطور است؟
به نظرم وضعیت موسیقی ما در حال بهبود است و البته این گفته من نیست و گفته خیلی از بزرگان حال حاضر موسیقی ایران است. موسیقی ما در سالهای اخیر دچار تحولات عجیب و غریبی شد که بخشی از این تحولات، مثبت بود و بخشی هم منفی. خوشحالم که با ورود هنرمندان حرفهایتر و صداهای قشنگتر و احساس بیشتری که در کارها وجود دارد، موسیقی در حال نجات پیدا کردن از آن حالت قبلی و ترمیم خودش است.
برویم سراغ مسئله ترند شدن برخی از قطعهها موسیقی مثل قطعه «پاقدم» که اخیرا بسیار شنیده و معروف شد. چه میشود که یک کار، انقد دیده و شنیده و پرطرفدار میشود؟
بخش زیادی از این اتفاق، مربوط به تجربه است و بخشی هم سلیقه و هوش مارکت. ولی در نهایت یک کار را مردم، بولد میکنند. یعنی اگر مردم کاری را دوست داشته باشند، آن کار به موفقیت بزرگی میرسد. پاقدم، یک قطعه موسیقی دهه شصتی است که در آن استانداردهای ضبط موسیقی آن دوران، کاملا رعایت شده و فکر میکنم جدا از تنظیم و میکس و مستر خوب امیر بهادر دهقان، شعر و ترانه کار و ملودی هم خیلی به کارهای آن دهه نزدیک است.
شما در قطعههای معروفتان هم سبک شاد دارید و هم قطعههای احساسی و غمگین. تمایل مردم بیشتر به شنیدن کدام یک است؟
اگر به تاریخمان رجوع کنید میبینید که مردم ما پر از غم و غصه بودهاند و طبیعتا تمایلشان به آهنگهای شاد، بیشتر است. در کنسرتها هم همینطور است. وقتی یک پدر یک بودجه مشخصی را برای خانوادهاش کنار میگذارد که در یک کنسرت شرکت کنند، دلش نمیخواهد که مجددا در یک فضای غمگین قرار بگیرند. بنابراین تمایلشان به شنیدن و همراهی در خواندن آهنگهای شاد بیشتر است. البته از قدیم هم همین بوده که یک موزیک شاد نسبت به یک قطعه غمگین، بیشتر شنونده و طرفدار داشت.
این روزها مدام نام خوانندههای جدیدی را میشنویم که در فضای مجازی معرفی میشوند. یا گاهی روی بیلبوردها، کنسرت خوانندههایی را میبینیم که خیلیها نمیشناسندشان. این افزایش ورود به عرصه خوانندگی، اتفاق مثبتی است یا منفی؟
ما خوانندگانی را داشتهایم که با یک قطعه، روی استیج آمدند و بقیه قطعههایشان یک حالت مکمل روی همان یک قطعه را داشته. از آن طرف هم هنرمندی داشتهایم که با هر قطعه جدید، مخاطبان بیشتری را جذب کردند و به تدریج معروف شدند. در هر صورت، دیده شدن یک اثر هنری و محبوب شدن هنرمند در نهایت به مردم بستگی دارد.
به تجربه حوزههای هنری دیگر مثل بازیگری هم فکر میکنید یا پیشنهادی داشتهاید؟
من یکبار این را تجربه کردهام و متاسفانه بازخورد خوبی از این قضیه نداشتم، بخاطر اینکه تیم تولید آن کار، تیم که فکر می کردم باید باشد، نبود. البته که بازیگران و بقیه عوامل، همه خوب بودند اما تجربه خوبی برای من نبود و ترجیح میدهم که فعلا دوباره آن فضا را تجربه نکنم و در کار خودم پیش بروم. هرچند که از آینده و تصمیمات بعدیام خبر ندارم.