Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@14:51:32 GMT

کشورهایی با سیستم رأی‌گیری الکترال

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۰۳۰۴۹

کشورهایی با سیستم رأی‌گیری الکترال

ایسنا/خراسان رضوی به‌طورمعمول در هر انتخاباتی، فردی که بیشتری رأی را داشته باشد، برگزیده انتخابات خواهد بود اما در سیستم رأی‌گیری الکترال این مورد متفاوت است، یعنی ممکن است فردی بیشترین رأی مردمی را کسب کند اما رقیب وی با تکیه بر رأی‌گیری الکترال برنده انتخابات شود.

رأی‌گیری الکترال فرآیندی است که بنیان‌گذاران آن در قانون اساسی، این نوع رأی‌گیری را به‌عنوان مصالحه بین انتخاب رئیس‌جمهور با رأی کنگره و رأی مردمی شهروندان واجد شرایط، ایجاد کردند و شامل انتخاب رأی‌دهندگان در جلسه‌ای است که انتخاب‌کنندگان به رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور مدنظر رأی می‌دهند و شمارش آراء انتخاباتی آن نیز توسط کنگره انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نوع رأی‌گیری در ایالات‌متحده اجرا می‌شود و تاکنون چهار رئیس‌جمهور این کشور از این سیستم استفاده کردند و به کاخ سفید راه یافتند.

کالج انتخابی از 538 انتخاب‌کننده تشکیل‌شده است. برای انتخاب رئیس‌جمهور 270 رأی لازم است. هر ایالت امریکا، تعداد انتخاب‌کنندگان برابر با تعداد اعضاء خود در هیأت نمایندگان کنگره دارد، یعنی یک نفر برای هر عضو در مجلس نمایندگان به‌علاوه دو سناتور. تعداد نمایندگان هر ایالت نیز بر اساس جمعیت آن ایالت متغیر است. به‌عنوان‌مثال، تعداد نمایندگان کالیفرنیا با 39 میلیون جمعیت 53 نفر است.

انتخابات عمومی هر چهار سال یک‌بار و بعد از اولین دوشنبه ماه نوامبر برگزار می‌شود. وقتی به یک نامزد ریاست جمهوری رأی داده می‌شود، درواقع، انتخاب‌کنندگان به نامزد برگزیده  خود رأی می‌دهند. اکثر ایالت‌ها سیستمی دارند که همه آراء خود را  به یکی از کاندیدای ریاست جمهوری اعطاء می‌کنند تا رأی مردمی ایالت را کسب کند.

در سیستم انتخابات ایالات‌متحده کاندیداها مجبورند هم رأی مردمی و هم رأی‌الکترال داشته باشند. در برخی موارد ممکن است رأی الکترال با رأی مردمی متفاوت باشد که در این صورت به آن الکتورهای غیر وفادار می‌گویند( مانند رأی‌گیری در زمان انتخابات دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون).

بعد از انتخابات عمومی، فرماندار هر ایالت تاییدیه صادر می‌کند و اسامی همه افراد موجود در لیست را برای هر کاندیدا ذکر می‌کند. گواهی تاییدیه، تعداد آراء دریافتی هر فرد را نیز نشان می‌دهد و بیان می‌کند که چه افرادی به‌عنوان منتخبان دولت منصوب‌شده‌اند. گواهی تشخیص دولت به NARA یعنی به سوابق رسمی انتخابات ریاست جمهوری ارسال می‌شود.

جلسه انتخاب‌کنندگان اولین دوشنبه بعد از دومین چهارشنبه ماه دسامبر پس از انتخابات عمومی برگزار می‌شود. رأی‌دهندگان در ایالت‌های مربوطه خود گرد هم جمع شده و فرد موردنظر خود را برای رئیس‌جمهوری و معاون رئیس‌جمهور به‌صورت آراء جداگانه ثبت می‌کنند. گواهی آرای منتخبان دولت، در این جلسه توسط این گروه تهیه می‌شود، تاییدیه رأی این ایالت به کنگره فرستاده می‌شود و در آنجا آراء شمارش شده و به NARA ارسال می‌شود.

آراء انتخاباتی هر ایالت در جلسه مشترک کنگره در تاریخ 6 ژانویه بعد از جلسه انتخاب‌کنندگان شمارش می‌شود. اعضاء مجلس و سنا برای انجام شمارش رسمی آراء انتخاباتی در مجلس نمایندگان حضور می‌یابند. معاون رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس مجلس سنا، شمارش را بر عهده دارد و نتایج آراء را اعلام می‌کند. سپس رئیس سنا اعلام می‌کند چه شخصی به‌عنوان رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور ایالات‌متحده انتخاب‌شده‌اند.رئیس‌جمهور منتخب، به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در 20 ژانویه همان سال سوگند یاد می‌کند.

معرفی سیستم انتخاباتی مشابه الکترال در چند کشور

برمه (میانمار)

این کشور آسیای شرقی دارای سیستم انتخاباتی پیچیده‌ای است که در آن سه کاندیدای ریاست جمهوری توسط کالج انتخاباتی ریاست جمهوری انتخاب می‌شوند و متشکل از اعضاء جایگاه پایین و بالا Pyidaungsu Hluttaw  یا مجمع اتحادیه و اعضاء ارتش هستند. مجمع کامل، رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کند و از دو نفر باقی‌مانده یک نفر معاون رئیس‌جمهور می‌شود. قدرت واقعی دولت در دست مشاور دولت است، که شبیه یک نخست‌وزیر عمل می‌کند.

بوروندی

این ملت کوچک آفریقای شرقی از سیستم انتخاباتی مشابه ایالات متحده برای انتخاب نمایندگان در ایناما ننگوزوزاماتکا یا سنا استفاده می‌کند. 36 نفر از 43 قانون‌گذار این نهاد به‌طور غیرمستقیم توسط کالج شوراهای استان انتخاب می‌شوند و از سیستم رأی‌گیری در سه دوره استفاده می‌کنند. در دو دوره اول، یک نامزد باید اکثریت دوسوم آراء را کسب کند و دوره نهایی با اکثریت و ساده‌تر مشخص می‌شود.

استونی

این جمهوری کوچک شوروی سابق در دریای بالتیک، رئیس‌جمهور خود را از طریق یک سیستم پیچیده‌تر از رأی پارلمان ایالات‌متحده انتخاب می‌کند. زمانی که هیچ‌یک از کاندیداها در سه مرحله رأی‌گیری موفق نشوند، کالج انتخاباتی متشکل از اعضاء پارلمان و اعضاء شورای محلی بین دو نامزد که بیشترین تعداد آراء را به خود اختصاص داده‌اند، یک نفر را انتخاب می‌کند.

هند

کشوری در جنوب آسیا، رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور را به‌طور غیرمستقیم از طریق کالج انتخاباتی متشکل از اعضاء پارلمان هند(دو مجلس)  انتخاب می‌کنند. بر اساس سیستم انتخاباتی هند، ریاست جمهوری نقشی کاملا تشریفاتی و شبیه پادشاهی است، زیرا این سمت هیچ اختیارات اجرایی واقعی ندارد و اقتدار واقعی به نخست‌وزیر کشور برمی‌گردد.

ماداگاسکار

این کشور جزیره‌ای در ساحل آفریقای شرقی دارای کالج انتخاباتی از رهبران شهری، گروه‌های منطقه‌ای و استانی است که 42 نفر از 63 عضو آنتیمیمیران-دوهولونا یا سنا را انتخاب می‌کنند و بقیه این تعداد توسط رئیس‌جمهور انتخاب می‌شوند.

نپال

این کشور آسیایی ، 56 نفر از 59 عضو مجمع ملی آن توسط کالج انتخاباتی رؤسای ایالتی و رهبران دولت انتخاب می‌شوند.

پاکستان

رئیس‌جمهور این کشور واقع‌شده در جنوب آسیا، توسط کالج انتخابی متشکل از اعضاء سنا، مجلس ملی و انجمن‌های استانی انتخاب می‌شود.

ترینیداد و توباگو

رئیس‌جمهور جزیره کارائیب توسط  کالج انتخاباتی اعضاء منتخب سنا و مجلس نمایندگان انتخاب می‌شود.

وناتو

رئیس‌جمهور مجمع‌الجزایر کوچک جنوب اقیانوس آرام نیز توسط کالج انتخاباتی متشکل از پارلمان و رؤسای 6 استان این کشور انتخاب می‌شود.

واتیکان سیتی

رهبر سیاسی واتیکان، پاپ کلیسای کاتولیک روم است. پاپ، معمولا توسط کالج کاردینالز، گروه بین‌المللی از رهبران کلیساهای عالی، انتخاب می‌شود.

علاوه بر این، برخی دیگر از کشورها مانند بوتسوانا(کشوری در جنوب آفریقا)، میکرونزی (یکی از سه مجمع‌الجزایر بزرگ اقیانوس آرام و از مناطق قاره اقیانوسیه)، جزایر مارشال(جزیره‌ای در اقیانوس آرام)، نائورو(کشور جزیره‌ای و کوچک در منطقه میکرونزی اقیانوسیه)، آفریقای جنوبی و سورینام(کشور کوچکی در شمال آمریکای جنوبی) نیز به مجمع‌های ملی خود اجازه می‌دهند، رئیس‌جمهور انتخاب کنند. اما در 65 از 125 کشور دموکراتیک جهان، رئیس‌جمهور به‌طور مستقیم توسط رأی‌دهندگان انتخاب می‌شود، بر اساس اطلاعات مرکز تحقیقات پیو، هیچ کشور دموکراتیک دیگری انتخابات خود را کاملا به روش ایالات‌متحده اجرا نمی‌کند و فقط تعداد انگشت‌شماری مشابه ایالات‌متحده عمل می‌کنند.

جورج سی.ادواردز سوم، استاد برجسته دانشگاه علوم سیاسی در دانشگاه A&M تگزاس گفت: "علت این مورد در ایالات‌متحده شرایط خاص آن است که در آن برخی نمایندگان به مردم اعتماد ندارند، برخی از مشروعیت یک مدیر اجرایی منتخب نگران هستند، برخی نگران برده‌داری و برخی دیگر نگران انگیزه‌های فردی دیگری هستند. "

منابع:

people.howstuffworks.com

archives.gov/electoral-college

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی انتخابات رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور سیستم انتخاباتی سیستم انتخابات مجلس نمایندگان انتخابات عمومی انتخاب کنندگان آراء انتخاباتی انتخاب می شوند سیستم رأی گیری رئیس جمهور انتخاب می شود عنوان رئیس ریاست جمهوری اقیانوس آرام ایالات متحده انتخاب کنند رأی دهندگان رأی گیری رأی مردمی جزیره ای بر اساس یک نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۰۳۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور: این درخشش نشانه‌ای دیگر بر شایستگی‌های جوانان پویای این مرز و بوم است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.

متن پیام رئیس جمهور به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم

پیروزی­ مقتدرانه و غرورانگیز تیم ملی فوتسال کشورمان و کسب مقام قهرمانی رقابت­‌های جام ملت‏های آسیا ۲۰۲۴ در تایلند و اهتزاز پرچم پرافتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، موجب سرافرازی و شادمانی همه ایرانیان ورزش‏‌دوست شد.

اینجانب با مسرت، این درخشش را که نشانه­ای دیگر بر شایستگی­‌های جوانان پویا و سرزنده این مرز و بوم است، صمیمانه به ملت بزرگ ایران تبریک می­‌گویم و از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­نمایم و امیدوارم این پیروزی­ که در سایه اتکال به خدای متعال و تلاش مستمر ورزشکاران عزیز به دست آمد، در سایر آوردگاه­های ورزشی نیز تداوم یابد.

برای همه ورزشکاران عزیز کشور آرزوی سلامتی دارم و تداوم موفقیت آنان را که مایه‌ی سربلندی ملت عزیز ایران هستند، از درگاه خداوند سبحان مسئلت دارم.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیس جمهور: این درخشش نشانه‌ای دیگر بر شایستگی‌های جوانان پویای این مرز و بوم است
  • پمپ هیدرولیک
  • هزینه فایده سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • رئیسی: ایران تحریم‌ناپذیر است
  • علی‌آبادی: از کشورهایی کالا می‌خریم که از ما کالا بخرند
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • رئیس جمهور روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند