Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست گروه نمایش آیینی فرخه گفت: اگر می‌خواهیم در شرایط کنونی صنعت توریسم رونق پیدا کند، باید به داشته‌های فرهنگی خود توجه کنیم.

محمدحسن توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری این گروه و اجرای حرکات آیینی در کشورهای مختلف، بیان کرد: نمایشگاه فیتور اسپانیا که هرساله در مادرید اسپانیا برگزار می‌شود، یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های گردشگری است که امسال چهلمین سال برگزاری آن بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از 160 کشور در این نمایشگاه غرفه دارند و روزانه بیش از 15 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید می‌کنند. این بازدیدکنندگان هم شهروندان اسپانیا و هم توریست‌هایی هستند که از کشورهای مختلف حضور پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: تمام کشورهایی که در این نمایشگاه غرفه دارند، سعی می‌کنند در طول این 5 روز نهایت استفاده را ببرند و جذابیت‌های فرهنگی، هنری و اقلیمی کشور خود را به نمایش بگذارند تا بتوانند گردشگر جذب کنند. بازدهی این نمایشگاه بالاتر از بسیاری از نمایشگاه‌های دیگر است؛ به همین دلیل مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرد و به عنوان یکی از مهمترین نمایشگاه‌ها اطلاق می‌شود.

«فرخه»؛ شایسته‌ترین گروه هنری برای حضور در نمایشگاه فیتور   

سرپرست گروه نمایش آیینی فرخه عنوان کرد: گروه حرکات آیینی فرخه برای دومین سال است که به عنوان شایسته‌ترین گروه هنری انتخاب می‌شود تا برای غرفه ایران که در بخش خاورمیانه است، اجرای برنامه داشته باشد. دو سال پیش و در فیتور 2018، ما همین کار را انجام دادیم و امسال نیز برای غرفه ایران اجرا داشتیم. این غرفه شامل حدود 20 شرکت مسافرتی و خدمات سفر بود.

توکلی اظهار کرد: غرفه ایران در بخش خاورمیانه در کنار کشورهایی مانند دبی، مصر و فلسطین بود. ما با اجرای نمایش‌های آیینی اقوام مختلف کشور ایران مورد توجه قرار می‌گرفتیم و بازدیدکنندگان با شرکت‌هایی که به صورت بخش بخش در غرفه حضور داشتند، صحبت می‌کردند تا بتوانند به برنامه‌ریزی سفر خود نظم بیشتری بدهند و ببینند آیا ایران را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند؟

وی خاطرنشان کرد: در بخش خاورمیانه نمایشگاه، فقط ایران و فلسطین نمایش‌های آیینی داشتند. نقطه قوت ما این بود که کشور فلسطین فقط یک آیین را تکرار می‌کرد که سال‌های گذشته نیز تنها همان اجرا را با لباسی که داشتند اجرا می‌کردند. اما ما هفت مدل لباس داشتیم. ما تنها گروهی هستیم که این قابلیت را داریم تا انواع مختلفی از رقص‌های محلی را اجرا کنیم و بنابراین لباس‌های متنوعی هم برای این حرکات داشتیم و با موسیقی‌های فولکلور اجرا می‌کردیم.

سرپرست گروه نمایش آیینی فرخه افزود: از شمال خراسان نمایش کرمانجی و از جنوب و شرق خراسان آیین‌های مختلف تربت جام را که کشاورزی، کاشت، داشت، برداشت، آب‌پر و رزم چوب است، اجرا می‌کردیم. با لباس شمال انواع رقص‌های شمال ایران را اجرا می‌کردیم. با لباس آذربایجانی رقص‌های یالّی و لزگینکا و شیش و هشت آذری را انجام می‌دادیم. با لباس کردستانی رقص‌های گروهی کردستان را انجام می‌دادیم و با لباس ترکمنی کوشت دپتی و ذکر خنجر را اجرا می‌کردیم. این تنوع در هیچ یک از کشورهایی که آن‌جا حضور داشتند دیده نمی‌شد و همین مایه جلب توجه و شگفتی بازدیدکنندگان بود که هر زمانی که به غرفه ایران می‌آمدند، یک نمایش جدید را می‌دیدند و ما توضیح می‌دادیم که این نمایش مربوط به کدام قسمت از ایران است، این لباس با توجه به اقلیم و نحوه زندگی مردم آن منطقه چرا این‌گونه است و نمایشی که اجرا می‌کنیم، چه روایتی از زندگی مردم آن منطقه یا تاریخ آن منطقه است.

هدف از فعالیت گروه فرخه، جذب گردشگر و رونق توریسم در ایران است

توکلی گفت: بازدیدکنندگان از تماشای این اجرا به وجد می‌آمدند. پس از اجرای اصلی از برخی از آقایان دعوت می‌کردیم که به ما بپیوندند و بخشی از حرکت‌هایی که ساده بود را با آن‌ها کار می‌کردیم و آن‌ها نیز انجام می‌دادند، لذت می‌بردند و بازدیدکنندگان عکس و فیلم می‌گرفتند. این امر بسیار مهم است که در فضای مجازی، عکس‌ها و فیلم‌هایی که از ما و غرفه ایران گرفتند را با یک حس بسیار خوب پخش می‌کنند. تکرار این موضوع بسیار مهم است تا فضای عمومی را برای سفر به ایران و رونق صنعت گردشگری بهتر کند. گزارش‌هایی که از ما تهیه می‌شد، نیز بسیار مهم است. همچنین رسانه‌ها و شبکه‌های مختلف اسپانیا و رسانه‌های کشورهای دیگر از جمله پرتغال و هند با گروه ما در مورد این حرکات محلی و آیینی مصاحبه کردند. 

وی بیان کرد: هدف کلی این فعالیت و حضور در نمایشگاه، توسعه و رونق صنعت گردشگری بود تا علی رغم تمام مشکلاتی که در این زمینه است، ما بتوانیم باز هم گردشگران را به ایران دعوت کنیم.

سرپرست گروه نمایش آیینی فرخه ادامه داد: امیدواریم که همه شرایط برای ورود گردشگر به ایران دست به دست هم بدهد. زیرا ما فقط یک حلقه از زنجیره رونق گردشگری هستیم و بقیه حلقه‌ها هم باید بتوانند به درستی این سیستم را برای پذیرایی و جلب رضایت گردشگر مهیا کنند. 

توکلی عنوان کرد: طبق آماری که مسؤولان برگزاری نمایشگاه در غرفه ایران دادند، ورودی به غرفه ایران نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر بود؛ اما در مجموع نمایشگاه نسبت به دو سال پیش کمی خلوت‌تر و در عین حال، درصد وارد شدن به غرفه ایران و مذاکره و عقد قرارداد بیشتر بود.

نمایش رقص‌های محلی، گزینه مناسب برای جذب گردشگر است

وی اظهار کرد: سال گذشته یک گروه موسیقی سنتی در غرفه ایران در نمایشگاه فیتور اسپانیا حضور داشتند. اما امسال خودشان به این نتیجه رسیدند که برای یک نمایشگاه گردشگری که فضای بزرگی دارد و بازدیدکنندگان با هدف تعیین مقصد گردشگری می‌آیند، نمایش رقص‌های محلی مناسب‌ترین گزینه است. ما در نمایشگاه‌های داخلی نیز همین نقش را ایفا کردیم.

سرپرست گروه نمایش آیینی فرخه بیان کرد: سفیر ایران در اسپانیا نیز تقریباً تمام روزها در نمایشگاه حضور داشتند و حضورشان بسیار مؤثر و برای ما موجب دلگرمی بود. ما در یک جمع اختصاصی برای رئیس کل نمایشگاه فیتور در کنار سفیر جمهوری اسلامی ایران اجرایی از رقص خراسانی داشتیم که بسیار مورد توجه قرار گرفت و این اتفاقات بسیار مؤثر است.

هنرهای آیینی در رونق صنعت توریسم مورد توجه قرار گیرد

توکلی گفت: فکر می‌کنم اگر می‌خواهیم در این شرایط صنعت توریسم رونق پیدا کند، باید بسیار به داشته‌های فرهنگی خود توجه کنیم. این هنرهای آیینی و مخصوصاً گروهی مانند کار گروه فرخه که چندوجهی است و می‌تواند انواع مختلفی را اجرا کند، در واقع قابلیت زیادی برای جذب گردشگر دارد و باید در کنار گام‌های دیگری که لازم است انجام بدهیم؛ از جمله مسائل پرواز، اقامت، ارتباطی، مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست گروه نمایش آیینی فرخه اضافه کرد: بعد از نمایشگاه فیتور، به ایتالیا رفتیم و در ونیز، فلورانس، پیزا و رم اجرا داشتیم که این هم اتفاق خوبی است. هر کسی که از ما می‌پرسید شما از کجا آمده‌اید؟ می‌گفتیم که از ایران آمده‌ایم، خودمان اهل مشهد هستیم و این هم لباس محلی یک منطقه است. ما این فعالیت را در شکل‌های مختلف خود ادامه می‌دهیم. به تهران هم که رسیدیم در جشنواره تئاتر خیابانی فجر با نمایش «بهار میاد»، در مقابل تئاتر شهر، ولی‌عصر و خانه هنرمندان ایران اجرا کردیم که این کار هم بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نمایشگاه فیتور اسپانیا بخش خاورمیانه نمایشگاه فیتور مورد توجه قرار غرفه ایران بسیار مهم اجرا می کردیم رقص های محلی صنعت توریسم نمایشگاه ها حضور داشتند جذب گردشگر ایران اجرا رونق صنعت آن منطقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۰۳۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«آسید کاظم» در تماشاخانه‌ ایران‌شهر نمایش‌نامه خوانی می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش‌نامه‌خوانی «آسید کاظم‌» به کارگردانی قاسم زارع روز شنبه ۸ اردیبهشت ساعت ۲۰ در سالن استاد سمندریانِ این تماشاخانه اجرا می‌شود.

گفتنی است در این نمایش‌نامه‌خوانی مسعود کرامتی، قاسم زارع، بهرام ابراهیمی، فرهاد بشارتی، بهرام درخشان، علی عطایی‌حور، حسن شفیعی، دانیال ابراهیمی، آیدا قدرتی حضور خواهند داشت.

علاقه‌مندان به تهیه‌ اینترنتی بلیت‌های این اجرا می‌توانند به سایت تماشاخانه‌ ایران‌شهر و یا سامانه‌ تیوال مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ظرفیت‌ها و فرصت‌های عظیم موجود در استان فارس معرفی شود
  • (تصویر) هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روز‌ترین محصولات خودرویی جهان در چین
  • هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روز ترین محصولات خودرویی جهان در چین (+گزارش تصویری)
  • هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روزترین محصولات خودرویی جان در چین (+گزارش تصویری)
  • توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است
  • نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس
  • «آسید کاظم» در تماشاخانه‌ ایران‌شهر نمایش‌نامه خوانی می‌شود
  • ایجاد ظرفیت فرامرزی در صنعتی سازی مسکن