Web Analytics Made Easy - Statcounter

زندگی شیخ اسدالله حکیم قمشه‌ای در کمال سادگی و بی اعتنایی به امور دنیوی بود؛ او با بزرگان اهل علم و ادب نیز دوستی و مصاحبت داشت. ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، مجموعه تاریخی و فرهنگی تخت فولاد مدفن دانشمندان و عرفای بسیاری است که در جامعه اسلامی و ایرانی بسیار تاثیرگذار بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه ساله تعداد زیادی گردشگر و مسافر برای بازدید مجموعه تخت فولاد به اصفهان می‌آیند و از نزدیک با این مکان تاریخی و فرهنگی آشنا می‌شوند.

بسیاری از بزرگان مدفون در تخت فولاد هنوز به درستی نزد مردم شناخته شده نیستند. خبرگزاری تسنیم در ادامه سلسله گزارش‌های «ستارگان مدفون در تخت فولاد» در این گزارش به معرفی شیخ اسدالله حکیم قمشه‌ای می‌پردازد.

شیخ اسدالله حکیم قمشه‌ای فرزند مشهدی جعفر از بزرگان حکما، دانشمندان، عرفا و شعرای اصفهان در حدود سال 1297 قمری در قمشه (شهرضا) اصفهان به دنیا آمد. در جوانی با وجود اشتغال به کشاورزی، عاشق و شیفته علم و حکمت بود. در آنجا نزد حکیم میرزا نصرالله قمشه‌ای (از شاگردان حاج ملاهادی سبزواری) ادبیات، فقه، کلام، منطق و حکمت را فرا گرفت و هر دو طریق مشایی و اشراقی را فرا گرفت. سپس برای تکمیل تحصیلات به اصفهان مهاجرت کرد و در مدرسه چهارباغ ساکن شد و در مدرسه صدر به  تدریس حکمت و ریاضیات قدیم و جدید پرداخت.

گوهری گرانمایه و با فضایل اخلاقی والا

انواع خطوط، به ویژه خط شکسته را به خوبی می‌نوشت و زبان فرانسه را بدون استاد آموخته بود. وی « سال‌ها در درس حکمت و کلام و غیره مشغول و در مدرسه چهارباغ فیلسوفانه در کمال نزاهت و آزادی به سر می‌برد و در ضمن انواع علوم ریاضی را به دو طریقه مرسومه قدیم و جدید تدریس می‌نمود. هر چند در معلومات مسطوره و غیرها همسری نداشت با این وصف مقام علو طبع، حدّت ذهن، قوه حافظه و جمیع فضایل اخلاقیش به درجه‌ای بود که از روی انصاف می‌توان گفت که چنین گوهری گرانمایه کمتر زیب عالم انسانیت گشته است. افسوس در عنفوان جوانی در سن 36 سالگی در اصفهان دار فانی را وداع گفت».

جلال‌الدین همایی  در شرح حال خود و حوزه‌های درسی اساتید بزرگ که در محضر آنان کسب کمال نموده اشاره‌‌ای به شیخ اسدالله می‌نماید و می‌نویسد: «دیگر از اساتید فلسفه من مرحوم شیخ اسدالله حکیم قمشه‌ای است که در شعر«دیوانه» تخلص می‌کرد و نمونه اشعارش در مجموعه شعرای اصفهان طبع شده است. متأسفانه عمر او کفاف نداد و در جوانی به سال 1334 هجری قمری درگذشت».

زندگی حکیم قمشه‌ای در کمال سادگی و بی اعتنایی به امور دنیوی بود

این حکیم فرزانه، مجرد و عزلت گزین بود و زندگی‌اش در کمال سادگی و بی اعتنایی به امور دنیوی بود. در اثر فقر در مدرسه گلبهار استخدام و با ماهی چهل ریال تدریس می‌نمود. وی با بزرگان اهل علم و ادب نیز دوستی و مصاحبت داشت. از جمله می‌توان به میرزا علی آقا شیرازی و شیخ محمدباقر الفت و بسیاری دیگر از اهل علم و ادب اشاره کرد. همایی مقداری از فلسفه و حکمت را حکیم قمشه‌ای فراگرفت.

از شاگردان وی وحید دستگردی و سید ضیاءالدین جناب بودند که جناب کتب‌های حکمت مانند اسفار ملاصدرا و شرح منظومه سبزواری را از وی فراگرفت و همچنین از دیگر شاگردان او می‌توان به مرتضی خاتون‌آبادی، ابراهیم انواری، جلال‌الدین همایی، شیخ محمد حسن فریدی نطنزی، سید مهدی حجازی و سید محمدعلی مبارکه‌ای اشاره کرد.

ستارگان مدفون در تخت فولاد| «افتخارالدین» از علمای معروف به اجتهاد و درستی بودستارگان مدفون در تخت فولاد| قدرت سید آقاجان نوربخش در ادبیات عربستارگان مدفون در تخت فولاد| آیت‌الله منیرالدین بروجردی عالمی که تا لحظه مرگ زیارت عاشورا را ترک نکرد

طبع شاعرانه شیخ اسدالله حکیم قمشه‌ای

وی طبعی عاشقانه و ذوقی لطیف داشت و گاه گاهی با تخلص «دیوانه» شعر می‌سرود. اگرچه اشعار او زیاد نیست ولی از لحاظ کیفیت، عالی و لطیف است و حاکی از احساسات پرشور و عرفان عاشقانه است. او به سبک شعرای قدیم شعر می‌سرود و گاهی در مضامین عارفانه و عاشقانه خود از حافظ شیرازی الهام می‌گیرد و به استقبال غزلیات او می‌رود.

وی در انواع شعر به غزل توجه داشت و قسمتی از اشعارش در دانشنامه الفت به چاپ رسیده است. نمونه‌هایی از اشعار و غزل‌های او در کتاب « سخنوران نامی معاصر ایران» نیز آمده است. وی همچنین چند قطعه در رثاء و وصف برخی از بزرگان زمان خویش همچون استادش حکیم نصرالله قمشه‌ای و شهید فضل الله نوری و ... سروده است. چنانکه به مناسبت به دار آویختن شهید شیخ فضل الله نوری شعری سروده است. از تألیفات دیگر او کتاب « علم الاشیاء » است که جهت محصّلان مدارس جدید تألیف نموده و به چاپ رسیده است.

سرانجام این عالم عارف و ادیب در 18 ذی قعده 1334 قمری مصادف با1294شمسی در جوانی در 36 سالگی وفات یافت و در تکیه ملک (گلستان شهدا) نزدیک قبر آخوند کاشی مدفون شد.

انتهای پیام/164/ ت

R41346/P/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ستارگان مدفون در تخت فولاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۰۳۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند خبر کوتاه از شهرستان های سبزوار و سرخس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، مراسم راه اندازی و معرفی رئیس نمایندگی استاندارد و تحقیقات صنعتی سبزوار در ساختمان مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه حکیم سبزواری با حضور مسولان اداره کل استاندارد خراسان رضوی برگزار شد.

 در این مراسم، جواد رستم زاده به عنوان نخستین رئیس نمایندگی استاندارد و تحقیقات صنعتی سبزوار معرفی شد و محل موقت دفتر نمایندگی استاندارد سبزوار نیز، در مرکز رشد فناوری دانشگاه حکیم سبزواری تعیین شد.

مرکز مشاوره دانشگاه حکیم سبزواری سبزوار، جزو مراکز برتر کشوری

مدیر روابط عمومی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: در آیین اختتامیه دومین گردهمایی مشترک مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی و مدیران مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور به میزبانی زاهدان، مراکز مشاوره برتر، نمونه و فعال دانشگاهی کشور، معرفی شدند.

 این گردهمایی از  مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه حکیم سبزواری سبزوار به عنوان مراکز برتر و فعال دانشگاه‌های کشور تجلیل شد.

سفر مدیر عامل شرکت توزیع برق خراسان رضوی به شهرستان سرخس

 نائب رییس شورای اسلامی شهرستان سرخس در این نشست با  مدیر عامل شرکت توزیع برق خراسان رضوی با اشاره به طولانی شدن اجرای طرح تعرفه برق مناطق گرمسیری در سرخس گفت: در  شهرستان سرخس بطور میانگین حدود ۵ ماه در سال ما شاهد گرما و درجه بالای هوا هستیم که ریزگرد‌ها هم مزید بر علت شده است که با توجه به تعرفه بالای برق و استفاده مدام از کولر گازی، توان پرداخت این تعرفه بالا در خانواده‌ها وجود ندارد

مهدی علیمیرزایی با اشاره  به قطعی ۵ ساعته چاه‌های کشاورزی در تابستان افزود: بطور میانگین با این قطعی برق شاهد افت ۲۰ درصدی محصولات کشاورزی کشاورزان هستیم و تلاش شود خبر‌های خوبی در این راستا به ما بدهید و قطعی به حدااقل و یا صفر کاهش پیدا کند.

علیرضا خدابنده، مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان رضوی هم در این دیدار با توجه به دغدغه جدی وکلای مردم در راستای مطالبات مردمی در سرخس گقت: تلاش می‌کنیم به زودی خبر خوبی را درباره طرح تعرفه برق مناطق گرمسیری در سرخس بدهیم همچنین درباره مشکل  قطعی برق چاه‌های کشاورزی هم اقدام خواهد شد تا کشاورزان متضرر نشوند

دیگر خبرها

  • برد پرگل هندبال سپاهان در مصاف با پلیمر خرم آباد
  • زمان پایان لیگ بیست و سوم مشخص شد + برنامه بازی ها
  • رسمی؛ اعلام برنامه هفته های 27، 28، 29 و 30 لیگ برتر
  • اعلام برنامه ۴ هفته پایانی لیگ برتر/ ۱۱ خرداد پایان مسابقات
  • اعلام برنامه ۴ هفته پایانی لیگ برتر
  • زمان پایان لیگ برتر فوتبال اعلام شد
  • پیگیری‌های شورای شهر موجب امیدآفرینی برای مردم شده است
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های سبزوار و سرخس
  • اصفهانی‌ها ایده‌های خود را برای معرفی بهتر تخت‌فولاد ارائه دهند
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد