Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@14:50:12 GMT

تولید پوشش خوراکی برای بهبود ماندگاری میوه‌ها

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۰۴۲۷۳

تولید پوشش خوراکی برای بهبود ماندگاری میوه‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تک اکسپلوریست، محققان هندی موفق به تولید نوعی پوشش خوراکی شده‌اند که در صورت پوشاندن میوه‌ها با آنها، ماندگاری و عمر میوه‌های چیده شده به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد.

هند بعد از چین از نظر میزان تولید میوه در جهان در رتبه دوم قرار دارد. این کشور در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۰۰ میلیون تن میوه و سبزی تولید کرده و بخش زیادی از آن را به بازارهای جهانی صادر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸۰ تا ۹۰ درصد از وزن میوه‌های مختلف را آب تشکیل می‌دهد که بعد از چیده شدن میوه‌ها، آب آنها به تدریج تبخیر شده و در نتیجه طعم و مزه آنها تغییر می‌کند. مشکلات ناشی از ضعف روش‌های نگهداری میوه در هند باعث از دست رفتن ۲۵ تا ۳۰ درصد از آنها می‌شود.

در نتیجه محققان هندی یک نوع پوشش کامپوزیتی خوراکی و غیر مسموم برای پوشاندن و سالم نگهداشتن طولانی مدت میوه‌ها ابداع کرده‌اند. در این پوشش از پلی ساکارید گندم و اسید استئاریک مشتق از پلی ساکارید سبوس جو دوسر استفاده شده است.

استفاده آزمایشی از این پوشش برای افزودن بر ماندگاری میوه‌هایی همچون سیب، گلابی و موز موفقیت آمیز بوده و این کار از کاهش وزن و نرم و فاسد شدن میوه‌ها نیز جلوگیری کرده است.

با استفاده از این پوشش سیب، گلابی و موز به ترتیب به مدت ۳۰ روز، شش تا هشت روز و نه روز بدون کاهش کیفیت سالم باقی مانده‌اند. سهولت تولید پوشش یادشده و هزینه پایین این کار از جمله دیگر مزایای این روش محسوب می‌شود.

کد خبر 4852999

منبع: مهر

کلیدواژه: میوه هندوستان گندم ویروس کرونا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری نانو موبایل تحقیقات علمی نوآوری فناوری فضایی شرکت دانش بنیان ماهواره ظفر هوش مصنوعی سامسونگ زیست فناوری گوگل اینترنت میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۰۴۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیر گاو یکی از چالش برانگیزترین مشکلات پزشکی را حل کرد

بر اساس یک مطالعه جدید، شیر گاو حاوی نانوذراتی است که می‌تواند برای ارائه درمان‌های مبتنی بر آران‌ای (RNA) اصلاح کننده بیماری به صورت خوراکی استفاده شود. با توجه به اینکه داروهای مبتنی بر آران‌ای در حال حاضر فقط به صورت تزریقی قابل تجویز هستند، این کشف راه را برای درمان‌های ارزان‌تر و در دسترس‌تر برای طیف وسیعی از بیماری‌ها باز می‌کند.

به گزارش ایسنا، یکی از بزرگترین چالش‌هایی که محققان با آن روبرو هستند، تبدیل داروهای تزریقی به نسخه‌هایی است که می‌توانند به صورت خوراکی مصرف شوند. داروهای خوراکی معمولا شکست می‌خورند زیرا نمی‌توانند در برابر محیط سخت روده مقاومت کنند و توانایی دارو برای جذب و اعمال اثر درمانی بر بدن از بین می‌رود.

به نقل از نیواطلس، دسته‌ای از داروها که فقط با تزریق قابل مصرف هستند، درمان با آران‌ای است. این داروها با استفاده از مولکول‌های مبتنی بر آران‌ای، بیان و فعالیت مولکول‌های هدف را دستکاری می‌کنند و مسیرهای زیستی را برای درمان یک بیماری خاص تغییر می‌دهند. آران‌ای درمانی امکان درمان بیماری‌هایی را فراهم می‌کند که داروهای معمولی بر روی آنها موثر نیستند.

تحقیقات جدید کینگز کالج لندن نشان داده است که نانوذرات زیستی موجود در شیر گاو به نام وزیکول‌های خارج سلولی(EV) ممکن است راهی برای تجویز درمان‌های مهم آران‌ای به صورت خوراکی باشند.

دریتون ولاسالیو(Driton Vllasaliu)، نویسنده مسئول این مطالعه و مدرس ارشد داروسازی در دانشکده کینگز کالج لندن، می‌گوید: تجویز خوراکی داروها قابل قبول‌ترین، راحت‌ترین و معمولا ارزان‌ترین راه برای مصرف دارو است، زیرا به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی متکی نیست. توانایی ارائه داروهای «زیستی»، مانند درمان‌های آران‌ای، اغلب به عنوان نقطه عطف تحویل دارو در نظر گرفته می‌شود، اما همچنان یک چالش سخت باقی مانده است. این مطالعه مهم است زیرا نشان می‌دهد که ممکن است تحویل خوراکی داروهای آران‌ای با استفاده از فناوری مبتنی بر وزیکول‌های خارج سلولی شیر امکان پذیر باشد.

وزیکول‌های خارج سلولی نقش مهمی در ارتباطات سلولی دارند. بیشتر سلول‌های ما آنها استفاده می‌کنند. وزیکول‌های خارج سلولی را مانند پوشش‌های سلولی در نظر بگیرید که برای انتقال محموله‌هایی مانند پروتئین‌ها، لیپیدها و اسیدهای نوکلئیک، از جمله آران‌ای، در فواصل طولانی تا سلول‌های هدف کار می‌کنند. آنها توسط یک لایه لیپیدی محافظ احاطه شده‌اند و مهم‌تر از همه، می‌توانند از موانع زیستی عبور کنند.

محققان بررسی کردند که آیا وزیکول‌های خارج سلولی استخراج شده از شیر گاو می‌توانند به عنوان وسیله‌ای برای رساندن دارو به دستگاه گوارش مشکل‌ساز ما استفاده شوند یا خیر. وزیکول‌های خارج سلولی شیر پیش‌تر برای درمان بیماری روده تحریک پذیر(IBS) در مدل‌های موش مورد بررسی قرار گرفته است.

وزیکول‌های خارج سلولی شیر با استفاده از مدل‌های ارگانوئید واقعی روده انسان آزمایش شد و مشخص شد که آنها از دیواره روده عبور می‌کنند.

محققان می‌گویند که وزیکول‌های خارج سلولی شیر می‌تواند برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های قلبی و دیابت، با استفاده از درمان های خوراکی استفاده شود.

علاوه بر این، از آنجایی که بسیاری از مردم پیش از این به طور مرتب در معرض وزیکول‌های خارج سلولی شیر گاو قرار گرفته‌اند، بعید است که بر خلاف نانوذرات مصنوعی که در حال حاضر برای ارائه درمان آران‌ای از طریق تزریق استفاده می‌شوند، این روش جدید پاسخ ایمنی نامطلوبی ایجاد کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تولید بیشتر توت فرنگی با روش علمی
  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • خوراکی‌هایی که افسردگی شدید می‌آورند
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • مردم از مصرف قارچ خودرو در طبیعت خودداری کنند
  • انواع شربت های میوه ای و غیر میوه ای و فرآورده های یخی خوراکی غیرمجازند
  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • شیر گاو یکی از چالش برانگیزترین مشکلات پزشکی را حل کرد
  • فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی