Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- آمارها نشان می‌دهد منابع صندوق پس انداز مسکن یکم در مهر ماه سال گذشته در اوج خود به 9 هزار و 30 میلیارد تومان رسیده بود اما از آن زمان به بعد روند نزولی داشته تا جایی که در پایان آذر ماه امسال کل منابع صندوق به 6 هزار و 970 میلیارد تومان کاهش یافته است.

 صندوق پس‌انداز مسکن یکم و وام 80 میلیون تومانی مسکن برای خانه اولی‌ها در شرایطی شکل گرفت که وام این صندوق به طور متوسط نیمی از بهای مسکن را پوشش می‌داد و در برخی مناطق حتی معادل 70 درصد قیمت مسکن بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این صندوق که کاملا وابسته به سپرده‌گذاری متقاضیان تسهیلات است، با غیرممکن شدن خرید مسکن با این تسهیلات، انگیزه سپرده‌گذاری در این صندوق را به شدت کاهش داد و سیر نزولی منابع صندوق آغاز شد. 
براساس آخرین آمارهای بانک مرکزی حجم منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم به 6 هزار و 970 میلیارد تومان کاهش یافته است.در حالی که منابع صندوق تا پایان سال گذشته به 8 هزار و 310 میلیارد تومان و تا آذر ماه سال قبل معادل 8 هزار و 860 میلیارد تومان بود. اوج منابع صندوق مسکن یکم در مهر ماه 97 بود که به سطح 9 هزار و 30 میلیارد تومان رسید.
بنابراین از مهر ماه 97 تا آذر ماه 98 حجم منابع صندوق 2 هزار و 60 میلیارد تومان کاهش یافته و در یک سال منتهی به آذر ماه 98 هم 1890 میلیارد تومان افت کرده است.
 این روند نشان می‌دهد منابع صندوق پس‌انداز مسکن در حال کاهش است و کسانی توانایی خرید مسکن با این وام را ندارند، اقدام به بستن حساب خود و دریافت سپرد‌ه‌های خود می‌کنند. چرا که تنها انگیزه سپرده‌گذاری در این صندوق دریافت تسهیلات برای خرید مسکن بود.
چارچوب صندوق به‌گونه‌ای بود که به ازای هر دو سپرده‌گذاری 40 میلیون تومانی یک نفر تسهیلات دریافت می‌کرد و بنابراین در صورتی که سپرده‌گذاران این صندوق انگیزه سپرده‌گذاری خود را از دست بدهند و اقدام به بستن حساب کنند، با توجه به اینکه بخش زیادی از سپرده‌ها پیشتر در قالب تسهیلات پرداخت شده است، صندوق با کسری منابع مواجه خواهد شد. البته معلوم نیست هم‌اکنون وضعیت ترازنامه صندوق چگونه است اما روند نزولی منابع نشان می‌دهد منابع و مصارف با هم هم‌خوانی ندارد و صندوق مجبور است از بانک مسکن اعتبار بگیرد.   فارس برچسب ها: صندوق پس انداز یکم ، خرید مسکن ، خانه اولی ها

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: صندوق پس انداز یکم خرید مسکن خانه اولی ها منابع صندوق پس انداز مسکن یکم میلیارد تومان کاهش یافته هزار و 970 میلیارد تومان نشان می دهد منابع خرید مسکن آذر ماه مهر ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۰۴۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت تسهیلات ۸ هزار پرونده طرح نهضت ملی مسکن قم

سید رسول میرخلفی، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان قم گفت: در طرح نهضت ملی مسکن نیز تاکنون برای افزون بر هشت هزار پرونده تسهیلات مصوب پرداخت شده است.

میرخلفی گفت: ۵۱.۸ همت منابع مالی استان قم طی سال گذشته در مجموع به ۲۱۱ هزار فقره پرونده معرفی شده به بانک‌ها پرداخت شده است.

وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲، منابع بانکی استان قم ۲۰ درصد رشد داشته و بیست و یکمین استان کشور از نظر سهم منابع مالی بوده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان ادامه داد: همچنین استان قم با رشد ۴۱ درصدی مصارف منابع مالی در سال گذشته در رتبه دوم کشور قرار گرفته که یک موفقیت قابل‌توجه برای این استان است.

میرخلفی با اشاره به بهبود وضعیت و نسبت بین منابع و مصارف بانکی خاطرنشان کرد: نسبت بین منابع و مصارف منابع مالی استان هم اینک به ۸۳ درصد رسیده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان قم اظهار داشت: ۷۹ همت مجموع منابع مالی قم در بین ۲۱ بانک فعال در این استان بوده است.

وی عنوان کرد: ۹ همت تسهیلات قرض‌الحسنه تکلیفی نیز سال گذشته برای ۱۲۱ هزار پرونده پرداخت شده که بخش مهمی از آن در حوزه ازدواج، فرزندآوری و خوداشتغالی بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • غفلت در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز، چه بر سر آینده اقتصاد می آورد؟
  • گشتی در اقتصاد جهان | خوش‌بینی صندوق بین‌المللی پول به اقتصاد آسیا
  • رئیس جمهور ۲۰ اردیبهشت به قم سفر می‌کند
  • پرداخت تسهیلات ۸ هزار پرونده طرح نهضت ملی مسکن قم
  • منابع محدود بانک‌های خراسان شمالی مشکل‌زا‌ شده است
  • وجود بیش از ۱۰۰۰ خوابگاه متأهلی برای دانشجویان علوم پزشکی
  • پرداخت وام ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل در شش ماهه نخست امسال
  • مسکن مهر چاله‌ های بزرگ دارد
  • افزایش ۱۰ درصدی وام ودیعه مسکن دانشجویی در سال تحصیلی آینده
  • چرا بانک مسکن قرارداد با صندوق توسعه ملی را امضا نکرد؟