Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@18:52:53 GMT

تکاپوی دانشگاه‌ها برای برگزاری اعتکاف دانشجویی

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۰۶۰۸۲

تکاپوی دانشگاه‌ها برای برگزاری اعتکاف دانشجویی

اعتکاف از جمله عبادت‌های مستحب است که در آن، فرد برای مدتی در مسجد می‌ماند و روزه می‌گیرد. ارکان این عبادت، اقامت در مسجد و روزه داری است و معتکفان بیشتر وقت خود را به اعمال عبادی اختصاص می‌دهند.

مراسم اعتکاف امسال روزهای ایام البیض از  ۱۸ تا ۲۰ اسفندماه مصادف با ۱۳ تا ۱۵ ماه رجب در مساجد دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعتکاف، فرصتی است تا انسانی که در پیچ و خم‌های مادی دنیا غرق شده، خود را بازیابد و برای بهره گیری از ارزش‌های معنوی از علایق مادی دست بکشد و به دریای بیکران مهر خداوندی متصل شود.

ثبت نام در مراسم اعتکاف دانشگاه شهید بهشتی از امروز(شنبه) آغاز شد

مراسم معنوی اعتکاف به همت هیات فاطمیون دانشگاه شهید بهشتی در مسجد الزهراء این دانشگاه برگزار خواهد شد.

زمان اعلام شده برای ثبت نام در این مراسم، از ۲۶ بهمن‌ماه تا ۱۰ اسفندماه اعلام شده است.

 دانشگاه علامه طباطبایی تا ۱۰ اسفند برای مراسم اعتکاف ثبت نام می‌کند

ثبت‌نام اعتکاف دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی نیز از ۲۲ بهمن ماه آغاز شده  و تا ۱۰ اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

این مراسم معنوی دانشجویی به همت هیات‌ اصحاب عاشورایی و با همکاری هیات رسانه دانشگاه صداسیما از ۱۸ تا ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ در مسجد امام علی (ع) دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود.

۷ اسفند آخرین فرصت ثبت نام در مراسم اعتکاف دانشگاه الزهرا (س) 

مراسم اعتکاف دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) از اذان صبح روز یکشنبه ۱۸ اسفند ماه مصادف با ۱۳ رجب آغاز می‌شود و تا اذان مغرب روز سه شنبه ۲۰ اسفند ماه مصادف با ۱۵ رجب ادامه دارد.

ثبت نام در این مراسم نیز از ۱۹ بهمن ۹۸ آغاز شده و تا ۷ اسفند ۹۸ ادامه خواهد داشت.

دانشگاه علم و صنعت ایران ۱۵ اسفند ماه را پایان مهلت ثبت نام اعلام کرد

کانون قرآن و عترت (ع) دانشگاه علم و صنعت ایران برای اعتکاف رجبیه زمستان ۹۸، تاریخ ۱۵ اسفند ماه را اعلام کرد. البته برای انصراف از ثبت نام نیز زمان ۱۲ اسفند ماه تعیین شده و پس از این زمان هزینه ثبت نام عودت داده نمی‌شود.

 دانشگاه تربیت مدرس ۷ اسفندماه را پایان مهلت ثبت نام اعلام کرد

دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه تربیت مدرس که متقاضی شرکت در هشتمین مراسم معنوی اعتکاف این دانشگاه  هستند، می‌توانند تا ۷ اسفندماه با مراجعه به سایت نهاد نمایندگی رهبری در این دانشگاه برای ثبت نام در مراسم اعتکاف اقدام کنند.

۳۰ بهمن مهلت ثبت نام در دانشگاه امیرکبیر به پایان می‌رسد

ثبت نام شرکت در مراسم اعتکاف دانشجویی دانشگاه امیرکبیر از ۱۹ بهمن آغاز شده و تا ۳۰ بهمن ادامه دارد.

علاقمندان می توانند با مراجعه به  سایت masjed.aut.acI.ir برای ثبت نام اقدام کنند.
۲ اسفند ماه مهلت ثبت نام در اعتکاف دانشگاه شریف است

ثبت نام شرکت در مراسم اعتکاف دانشگاه شریف از ۲۲ بهمن آغاز و تا ۲ اسفند ماه ادامه دارد.

طبق اعلام این دانشگاه، اولویت ثبت نام و پذیرش با دانشجویان دانشگاه شریف است.

دانشگاه جامع علمی و کاربردی ۱۵ اسفندماه را مهلت ثبت نام اعلام کرد

معاون فرهنگی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز اعلام کرد تمام دانشجویان این دانشگاه در سراسر کشور می‌توانند از ۱۲بهمن تا ۱۵ اسفندماه ۱۳۹۸ با مراجعه به سامانه info.uast.ac.ir/etekaf برای ثبت نام در مراسم اعتکاف اقدام کنند.

ثبت نام در اعتکاف دانشگاه تهران به پایان رسید

دانشگاه تهران پیش از این اعلام کرده بود که نظر به درخواست‌های مکرر و افزایش ظرفیت اعمال شده در پذیرش معتکفین، فرصت ثبت نام در اعتکاف دانشجویی از ۱۵ تا ۱۸ بهمن ماه برای بار دیگر امکان پذیر است.

خداوند متعال در قرآن کریم نیز به اهمیت اعتکاف اشاره کرده است؛ جایی که در سوره بقره می فرماید: «و عهدنا الی ابراهیم و اسمعیل ان طهرا بیتی للطائفین و العاکفین و الرکع السجود» و ما به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان از هرگونه آلودگی تطهیر کنند.
علامه طباطبایی(ره) در تفسیرالمیزان نیز می‌نویسد: زمانی که حضرت مریم (س) به افتخار دیدار با فرشته الهی نایل آمد از مردم فاصله گرفت، هدف از دوری کردن از مردم روی آوردن به سنت اعتکاف بوده است.
علامه مجلسی در بحارالانوار از اعتکاف حضرت سلیمان (ع) در بیت المقدس روایت کرده است و علامه حلی (ره) نیز در کتاب تذکره الفقها به مشروعیت این ایام در ادیان پیشین تصریح کرده است کــــه «ایام البیض» دارای پیشینه ای به قدمت همه ادیان الهی و آسمانی است.
حضرت رسول اکرم(ص) نیز در خصوص اعتکاف فرمودند: هرکس سه روز از میانه ماه رجب (سیزدهم تا پانزدهم) را روزه بدارد و در شب هایش به نماز شب قیام کند، از دنیا رحلت نمی‌کند مگر با توبه نصوح.

 امام صادق(ع) نیز در این باره فرمودند: هرکس ایام البیض ماه رجب را روزه بگیرد خداوند متعال به ازای هر روز، ثواب روزه داری و شب زنده داری یک سال را برای او می نویسد و او روز قیامت در جایگاه ایمن شدگان از آتش دوزخ خواهد ایستاد.

برچسب‌ها دانشگاه علامه طباطبایی دانشگاه تهران دانشجو دانشگاه الزهرا دانشگاه تربیت مدرس دانشگاه تربیت مدرس دانشگاه علم و صنعت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه علامه طباطبایی دانشگاه تهران دانشجو دانشگاه الزهرا دانشگاه تربیت مدرس دانشگاه تربیت مدرس دانشگاه علم و صنعت دانشگاه علامه طباطبایی دانشگاه تهران دانشجو دانشگاه الزهرا دانشگاه تربیت مدرس دانشگاه تربیت مدرس دانشگاه علم و صنعت اعتکاف دانشجویی دانشگاه مراسم اعتکاف دانشگاه ثبت نام در مراسم اعتکاف دانشگاه علامه طباطبایی مهلت ثبت نام اعلام دانشگاه تربیت مدرس دانشگاه علم و صنعت ثبت نام در اعتکاف دانشگاه الزهرا برای ثبت نام دانشگاه تهران دانشگاه شریف ماه مصادف مراسم معنوی تا ۱۰ اسفند اقدام کنند ایام البیض اسفند ماه ۲۰ اسفند آغاز شده ۱۵ اسفند بهمن ماه ۷ اسفند ماه رجب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۰۶۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات حمایت از غزه در شهر‌های مختلف جهان

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ مردم در شهر‌های مختلف جهان در حمایت از غزه و با درخواست آتش بس تظاهرات برگزار کردند.

 


تظاهرات دانشجویی حمایت از فلسطین به ژاپن کشیده شد
به گزارش وبگاه میدل ایست مانیتور، به گزارش خبرگزاری آناتولی، تظاهرات دانشجویی حمایت از فلسطین روز جمعه به ژاپن کشیده شد و تظاهراتی در دانشگاه واسدا در توکیو در اعتراض به ادامه تهاجم اسرائیل به نوار غزه برگزار شد.
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ده‌ها دانشجو در این دانشگاه در حمایت از فلسطینیان تجمع کردند و شعار "فلسطین را آزاد کنید، فلسطین را آزاد کنید و فلسطین آزاد خواهد شد" سردادند.
آنها همچنین بنر‌ها و پلاکارد‌هایی با شعار‌هایی علیه اسرائیل و "فلسطین را آزاد کنید، غزه را نجات دهید" در دست داشتند.
همچنین، با بالاگرفتن درخواست‌ها برای خارج کردن سرمایه‌ها از اسرائیل، دانشجویان و فعالان در دانشگاه‌های بزرگ استرالیا، از جمله در سیدنی، چادر‌هایی برپا کردند.
تظاهرات در حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های استرالیا در حالی برگزار شد که آمریکا شاهد برپا شدن بیش از ۱۵۰ چادر در سراسر این کشور برای نشان دادن همبستگی با غزه بود. بیش از دو هزار نفر از جمله دانشجویان در طی تظاهرات طرفداران فلسطین توسط مقامات آمریکایی دستگیر شده اند.
اعتراضات دانشجویی در کانادا و فرانسه نیز برگزار شده است.
تظاهرات دانشجویی در ۱۷ آوریل در دانشگاه کلمبیا در اعتراض به حمله اسرائیل به غزه آغاز شد. این تظاهرات نقطه عطفی برای جنبش‌های گسترده‌تر در اعتراض به نسل کشی اسرائیل در غزه بوده است.
در تهاجم اسرائیل به غزه تاکنون بیش از ۳۴ هزار و ۶۰۰ فلسطینی کشته و ۷۷ هزار و ۷۰۰ نفر زخمی شده اند.
به گزارش سازمان ملل، جنگ اسرائیل علیه غزه، ۸۵ درصد از جمعیت این منطقه را به سمت آوارگی، کمبود شدید غذا، آب آشامیدنی و دارو سوق داده است، این در حالی است که ۶۰ درصد از زیرساخت‌های غزه آسیب دیده یا ویران شده است.





اعلام همبستگی با غزه در کانادا
کانال تلگرام الجرمق؛ ویدئویی از فعالیت‌های اعلام همبستگی با فلسطین و غزه در خیابان‌های کانادا منتشر کرد.
شرکت کنندگان در این فعالیت ها، پرچم فلسطین را در دست و چفیه بر سر وصورت داشتند. آنها همچنین پلاکارد اسرائیل را تحریم کنید حمل می‌کرند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی






تظاهرات حمایت از فلسطین در شهر اوپسالا سوئد
شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر با انتشار تصاویر زنده اعلام کرد، مردم شهر اوپسالا (Uppsala) سوئد در حمایت از فلسطین و برای درخواست توقف جنگ اسرائیل علیه غزه، به خیابان‌ها آمدند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 



حمایت استاد یهودی دانشگاه نیو سوث ولز استرالیا از دانشجویان حامی فلسطین
به گزارش کانال تلگرام خبرگزاری شهاب، پیتر اسلزاک، استاد فلسفه دانشگاه نیو سوث ولز استرالیا با حضور در محوطه این دانشگاه، جایی که چادری برای حمایت از غزه برپا شده است، گفت: این اقدام بسیار مهم است. دانشجویان با ایستادن در برابر جنایات وصف نشدنی اسرائیل در غزه از خود شجاعت بسیاری نشان دادند. این مهم است که من به عنوان یک یهودی، مانند دیگر یهودیان جهان، اینجا باشم و مهم است که با دانشجویانی اعلام همبستگی کنم که شجاعانه مقابل جنایات رژیم صهیونیستی ایستاده اند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

تظاهرات میلیونی یمنی‌ها در صنعا ضد رژیم صهیونیستی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

تظاهرات دانشجویان دانشگاه کلمبیا مقابل منزل رئیس این دانشگاه
دانشجویان دانشگاه کلمبیا پس از مواجه شدن با سرکوبگری نیرو‌های پلیس و برچیده شدن چادر‌های تحصنشان با توسل به زور، به تظاهرات خود در حمایت از فلسطین ادامه دادند و مقابل منزل رئیس این دانشگاه تجمع کردند.
استقرار نیرو‌های پلیس آمریکا در مهم‌ترین دانشگاه‌های این کشور و تلاش برای برهم زدن تحصن‌های دانشجویان با اتخاذ اقدامات خشونت آمیز، از شدت موج اعتراضات دانشجویی نکاست و این خیزش دانشجویی همچنان در حال شدت گرفتن در این کشور است و سوال‌هایی درباره احترام آمریکا به حق آزادی بیان و اعتراض در خصوص مخالفت با سیاست واشنگتن در حمایت از اسرائیل مطرح می‌شود.
نیرو‌های امنیتی تحصن دانشجویان را با اتخاذ اقدامات خشونت آمیز برهم زدند و با توسل به زور چادر‌های اعتراضاتشان را برچیدند. همه این سرکوبگری‌ها مانع از ادامه تظاهرات دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک در حمایت از غزه و فلسطین نشد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

 

دیگر خبرها

  • تظاهرات حمایت از غزه در شهر‌های مختلف جهان
  • جشنواره تیتر ۱۳؛ نقطه عطفی در رونق نشریات دانشجویی
  • برگزاری مراسم «آگاه زمان»
  • معرفی برگزیدگان مسابقات ریاضی دانشجویی کشور در تبریز
  • ۲۰۰ بازداشت فقط در یکی از دانشگاه‌های امریکا
  • برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی، ورزشی بومی -محلی در دانشگاه آزاد بجنورد
  • جشنواره «اتاق نمونه دانشجویی» دانشگاه علامه‌ طباطبائی برگزار می‌شود
  • ۱۷۰۰ نفر در تظاهرات دانشجویی در آمریکا بازداشت شدند
  • برگزاری مراسم شهادت امام صادق(ع) در هیئت میثاق با شهداء دانشگاه امام صادق(ع)
  • اعلام بازداشت بیش از ۱۵۰۰ دانشجو در دانشگاه های آمریکا/برگزاری بیش از ۲ هزار تظاهرات در نیویورک/ وحشت دموکرات‌ها از ادامه اعتراضات دانشجویی در آستانه انتخابات