Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-03@02:39:22 GMT

آمار عجیب از تولدنوزادان باسندرم داون

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۰۷۹۸۷

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: از هر هزار تولد زنده در تمامی کشورهای دنیا، یک نوزاد با اختلالات شایع کروموزومی که مهم ترین آنها سندرم داون است، به دنیا می آید. ناطقان: صدیقه حنطوش زاده، افزود: این در حالی است که با توجه به وجود امکانات تشخیصی در کشور، مادران باردار می‌توانند در سه ماهه اول بارداری از وضعیت سلامتی جنین خود مطلع شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی اظهار داشت: تولد نوزادی که دچار اختلالات کروموزومی و یا بیماری‌هایی همچون بیماری‌های قلبی، کلیوی و سرطان خون است، علاوه بر اینکه بار اقتصادی و اجتماعی برای جامعه دارد، بار معنوی و مادی نیز برای خانواده ایجاد می‌کند، و لذا، این حق والدین است که قبل از تولد فرزندشان، بدانند که جنین سالم است و یا مبتلا به اختلال یا بیماری خاصی می‌باشد، تا خودشان بتوانند در مورد ادامه بارداری، تصمیم بگیرند.

حنطوش زاده که یکی از مجریان طرح کشوری «تعیین جایگاه استفاده از آزمایش NIPT در غربالگری ناهنجاری‌های کروموزومی در سه ماهه اول بارداری» در بیمارستان امام (ره) تهران است، افزود: مادران باردار با استفاده از طرح غربالگری ناهنجاری‌های کروموزومی، که شامل سونوگرافی و آزمایش خون می‌شود، از سلامت جنین و یا احتمال وجود اختلال مطلع می‌شوند.

وی ادامه داد: با تأیید سلامتی جنین، بارداری بدون انجام آزمایش‌های تخصصی ادامه می‌یابد، اما در صورتی که احتمال اختلال و یا بیماری در جنین وجود داشت، مادر به مرحله انجام آزمایش‌های تخصصی و تشخیصی، جهت بررسی بیشتر و دستیابی به نظر نهایی و قطعی، راهنمایی می‌شود.

این استاد دانشگاه، با اشاره به اینکه بهترین زمان برای انجام غربالگری ناهنجاری‌های کروموزومی بین هفته یازدهم تا ۱۳ هفته و ۶ روزگی حاملگی است، گفت: ما انتظار داریم که با انجام غربالگری که از اول اسفند امسال در ۹ استان کشور آغاز می‌شود، حداقل بیش از ۸۰ درصد از موارد سندرم داون در میان جنین‌های مادران باردار، تشخیص داده شوند.

حنطوش زاده افزود: تمام خدمات و آزمایش‌های طرح غربالگری ناهنجاری‌های کروموزومی تحت پوشش بیمه‌ها انجام خواهد شد و پیش بینی شده است که بیش از ۵۰ درصد مادران باردار برای انجام غربالگری، به مراکز دولتی و بیشتر از این رقم، به مراکز خصوصی مراجعه کنند.

طرح تحقیقاتی کشوری «تعیین جایگاه استفاده از آزمایش NIPT در غربالگری ناهنجاری‌های کروموزومی در سه ماهه اول بارداری» ، از اول اسفند ۹۸ به همت مؤسسه پزشکی نسل امید، با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، و با همکاری دانشگاه‌های علوم بهزیستی و توانبخشی، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی و علوم پزشکی اصفهان، و توسط مؤسسات پزشکی و تحقیقاتی دانشگاهی و خصوصی در ۹ استان کشور اجرا خواهد شد.

جهت آشنایی مجریان این مطالعه کشوری و همچنین سایر متخصصان و کارشناسان فعال در این حوزه، همایش علمی و کارگاه‌های آموزشی مرتبط با طرح، طی روزهای اول و دوم اسفند ۹۸ (پنجشنبه و جمعه)، در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار می‌شود. منبع: ایسنا برچسب ها: نوزادان ، سندروم داون ، تولد

منبع: ناطقان

کلیدواژه: نوزادان سندروم داون تولد سه ماهه اول بارداری انجام غربالگری مادران باردار حنطوش زاده علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۰۷۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام مرحله نخست واکسیناسیون فلج اطفال اتباع خارجی در کردستان

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: فرآیند واکسیناسیون تکمیلی مرحله اول فلج اطفال ویژه اتباع خارجی در کردستان به اتمام رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جهانبخش یوسفی اظهار کرد: برنامه جهانی ریشه‌کنی فلج اطفال و حفظ دستاوردهای آن از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان جهانی بهداشت است.

وی افزود: هر چند تلاش‌ها برای تحقق اهداف برنامه همچنان تداوم دارد، اما افزایش تردد به داخل کشور از کشورهای همسایه نشان دهنده خطر بالای ورود ویروس به کشورمان است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: عملیات ایمن سازی تکمیلی سال ۲۰۲۴ میلادی در مناطق غیر گرمسیری در مرحله اول از روز یکشنبه دوم اردیبهشت تا روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت سال جاری همزمان با سراسر کشور شروع و به اتمام رسید و مرحله دوم نیز از سی‌ام اردیبهشت تا یکم خرداد سال جاری اجرا خواهد شد.

یوسفی خاطرنشان کرد: در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کردستان طرح ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال با هدف ریشه‌کن کردن کامل این بیماری در کودکان زیر پنج سال مهاجران خارجی اجرا شد و بیش از ۷۵ درصد موارد واکسیناسیون شدند.

کد خبر 749770

دیگر خبرها

  • جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور
  • تغییر رئیس مرکز آمار ایران
  • انجام مرحله نخست واکسیناسیون فلج اطفال اتباع خارجی در کردستان
  • یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط جنین در یزد پلمب شد
  • سالانه ۲ میلیارد آزمایش پزشکی در کشور انجام می شود
  • پلمب یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط‌ جنین در یزد
  • انجام سالانه ۲ میلیارد آزمایش پزشکی با حداقل خطا در کشور
  • پلمب یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط جنین در یزد
  • برگزاری آزمون غربالگری شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد