Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: بخش عظیمی از مردم ایران شخصیت‌هایی مانند علامه طباطبایی و شهید سلیمانی را نمی‌شناسند و متأسفانه در حوزه اسطوره سازی و اسطوره پردازی ایران ضعف جدی وجود دارد.

حجت‌الاسلام محمد قطبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان،درخصوص اسطوره‌سازی و اسطوره پردازی شخصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، توجه به بعد عاطفی اسطوره را عامل توسعه آن دانست و اظهار داشت: حماسی و هیجانی شدن یک اسطوره عامل امتداد آن است و با سناریو پردازی قوی می‌توانیم از آن برای همه اقشار جامعه سخن بگوییم، اسطوره‌های افسانه‌ای در همه فرهنگ‌ها و ملل جهان وجود دارد و می‌توان به‌راحتی آن‌ها را پرورش داد و به هر نحوی که بخواهیم توصیف کرده و به آن بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: اما درباره اسطوره‌سازی از شخصیت‌های تاریخی این آزادی وجود ندارد و ما محدود به شخصیت و وقایع تاریخی می‌شویم و نمی‌توانیم آن‌گونه که می‌خواهیم اسطوره پردازی کنیم، هرچند گاهی کارهای مرکبی هم انجام می‌شود.

ضعف اسطوره پردازی در ایران و قوت آن در غرب

وی با اشاره به مجموعه شعر تازیان نامه اثر خوسفی و مشتمل بر 22 هزار بیت به سبک شاهنامه در وصف امیر مؤمنان (ع)، بیان داشت: مقداری از این اشعار در قالب کتابی بانام خاوران نامه منتشر شده است، شخصیت‌هایی نظیر علامه طباطبایی و سید محمدحسین طباطبایی در حوزه کاری خود باید به‌عنوان اسطوره‌هایی موردتوجه قرار بگیرند که متأسفانه این کار انجام نگرفته است و بخش عظیمی از مردم ایران این شخصیت‌ها را نمی‌شناسند.

قطبی کار صورت گرفته در حوزه اسطوره‌سازی در غرب را بسیار بزرگ دانست و تصریح کرد: نقش بی‌بدیل رسانه در این خصوص بسیار حائز اهمیت که حتی در مواردی آن اسطوره اصلاً در حد این پرداخت نبوده و شایستگی لازم را نداشته است، اما به دلایلی ابزار رسانه‌ای توانسته‌اند یک چهره بین‌المللی از او بسازند و اسطوره‌سازی کنند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بابیان اینکه برای اسطوره پردازی باید به ویژگی‌های مهم و منحصربه‌فرد اسطوره در همه زمان‌ها و مکان‌ها توجه ویژه داشته باشیم، ابراز کرد: سومین موضوع مهم در اسطوره‌سازی این است که به‌ویژگی بپردازیم که تنها اختصاص به شیعه و اسلام ندارند و در بین همه ادیان آسمانی مطرح هستند و چهارمین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم، ویژگی‌هایی است که فارغ از همه ادیان و فرهنگ‌ها و قومیت‌ها، یک مسأله مهم برای تمام بشریت باشد و البته ویژگی‌هایی که از اسطوره مطرح می‌شود، بایستی ممتاز و تمایز بخش و به‌نوعی منحصربه‌فرد باشد.

وی مجاهدت حاج قاسم سلیمانی را یک ویژگی ممتاز بین المللی دانست و تأکید کرد: شهامت و ظلم‌ستیزی و سعادت گروی هم ازجمله این ویژگی‌های ممتاز هستند، موضوع مهمی که باید در اسطوره پردازی مد نظر قرار دهیم، حسی و عاطفی بودن ویژگی‌های اسطوره است، چراکه اگر این بعد مهم را در نظر نگیریم، قطعاً نمی‌توانیم بسیاری از طیف‌ها را تحت تأثیر قرار دهیم.

دارا و سارا؛ اسطوره‌هایی زوال یافته و فاقد عنصر حماسه و سناریوپردازی

قطبی حماسی و هیجانی شدن یک اسطوره نزد اذهان مردم را عامل امتداد آن اسطوره خواند و خاطرنشان کرد: اگر حماسی شدن اتفاق نیفتد، عاطفی بودن اسطوره هم دوام چندانی ندارد، فیلم‌نامه پذیری شرط مهم دیگر پویایی وزنده ماندن اسطوره است، برهمین اساس دارا و سارا اسطوره‌هایی بودند که بعد حسی و عاطفی خوبی هم داشتند، اما جنس حماسی و داستان‌پردازی آن‌ها ضعیف بود و به همین دلیل نتوانست ادامه پیدا کند و از بین رفت

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان درپایان گفت:  برای اینکه بتوانیم برای همه اقشار جامعه از اسطوره سخن بگوییم، باید این بعد را تقویت کنیم، غربی‌ها برای شخصیت باربی هم‌جنس عاطفی، هم‌جنس حماسی و هم داستان‌پردازی را داشتند و موفق هم شدند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ج۳۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: اسطوره سازی اسطوره های ایرانی سردار سلیمانی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اسطوره پردازی اسطوره سازی اسطوره هایی شخصیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۰۸۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)

حمزه(ع) یکی از شخصیت‌های بزرگ تاریخ اسلام است. ایثار، جهاد، هجرت و دفاع جانانه‌اش از پیامبر (ص) در مکه بی‌بدیل است و از نظر مفسران اسلامی آیاتی در قرآن در شأن آن حضرت نازل شده است. از جمله «وَالَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللّه، وَالَّذِینَ آوَوا وَنَصَرُوا أُوْلَئِکَ هُمْ الْمُؤْمِنُونَ حَقّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَرِیمٌ» در شأن او و جمعی دیگر از مخلصان اصحاب پیامبر(ص) است. آیات زیادی در قرآن در شأن اوست که مفسرین ذیل آیات اشاره نموده‌اند اما آیه السابقون السابقون اولئک المقربون و چند آیه دیگر به تصریح برای تبیین شخصیت حمزه(ع) کافی است که چه نقش بزرگی در دین در دوره دعوت و استقرار و دفاع از حریم رسول الله(ص) ایفا کرد.

آیات ایمان در شأن او و حضرت علی(ع)

حمزة بن عبدالمطلب را در رأس مؤمنان حقیقی مشاهده می‌کنیم. ایمان آوردن در وضعیت سخت، یاری‌کردن و پناه‌ دادن به رسول خدا(ص) در مقابل دشمنان آنگاه که همه مشرکان و دشمنان علیه او بسیج شده بودند و در آیه شریفه «لاَیَسْتَوِی مِنْکُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قَاتَلَ أُوْلَئِکَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنْ الَّذِینَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَقَاتَلُوا»، حمزه در اول این صف از مؤمنان است که قبل از فتح، جان خویش را در طبق اخلاص گذاشت.

حضرت حمزه (ع) با دشمنان به قتال و جهاد پرداخت و به خیل اولین شهدای اسلام پیوست. قتال و شهادتی که با مثله و قطعه قطعه شدن اعضای بدنش توأم شد و علف‌های بیابان بر پیکر خونینش کفن شدند. البته آیات متعدد دیگری هست که سیدالشهدا، حمزه مصداق روشن و نمودار بارزی از این آیات است.

اولین عزاداری در اسلام برای حمزه بود

پس از ایمان حمزه به پیامبر(ص) و در آمدن به جرگه دعوت‌شدگان، اسلام قدرتی گرفت و بسیاری به جهت ایمان حمزه به سوی اسلام گرویدند. شهادت او نیز برای اسلام گران بود، چون هیبتی داشت که دل دشمن را به ترس و اضطراب می‌انداخت. حمزه کسی است که پیامبر(ص) پس از شهادتش بر او بسیار گریست و زنان انصار و مهاجرین را فرمود تا برای او اقامه عزا و گریه کنند و این اولین عزاداری در اسلام برای عزیز پیامبر (ص) بود.

شهادت او فقدانی برای اسلام بود و برای پیامبر غمی جانکاه بود که هرگز جبران نشد. شیخ صدوق در ضمن حدیث مفصلی از سلمان نقل می‌کند: «در ایام بیماری رسول خدا(ص) در روزهای آخر زندگی، حضرت فاطمه زهرا(س) وقتی ضعف شدید را در پدر بزرگوارش دید گریست. رسول خدا(ص) برای تسلی و آرامش دخترش از عنایات و برکات خداوند بر اهل بیت (ع) سخن گفت.

حمزه سیدالشهدا اول است

در اسلام دو سید الشهدا هست یکی حمزه(ع) و دومی امام حسین(ع) هر یک از این دو شهید در حیات اسلام به نوعی نقش تعیین کننده دارند. پیامبر اکرم(ص) در گفتگو با دخترش فاطمه زهرا(س) بخشی از نعمت‌های خدا را که بر این خاندان ارزانی داشته است برشمرد تا بدین جا رسید: دخترم! ما اهل بیتی هستیم که خداوند 6 صفت و ویژگی را بر ما عطا کرده است که بر هیچ یک از گذشتگان و آیندگان عطا نکرده است. زیرا پیامبر ما سید انبیا و مرسلین است و آن پدر تو است و وصی ما سید اوصیا است و آن همسر تو است و شهید ما سیدالشهدا است و آن حمزة بن عبدالمطلب عموی پدر تو است. فاطمه(س) گفت: ای فرستاده خدا، آیا او فقط سید شهیدانی است که با وی به شهادت رسیده‌اند؟ پیامبر فرمود: نه، بلکه او سید شهدای اولین و آخرین، به جز انبیا و اوصیا است.

و در ادامه فرمود: ما فرزندان عبدالمطلب، سروران اهل بهشتیم. رسول الله، حمزه سیدالشهدا، جعفر ذوالجناحین، علی، فاطمه، حسن، حسین و مهدی (عج)، با اینکه پیامبر (ص) بیش از هفت عمو داشت، اما عمویی چون حمزه و ابوطالب نداشت، ابوطالب در دوره حیات خود و با تقدیم فرزندان خود به محضر پیامبر از دین حمایت کرد تا او زنده بود، کسی جرأت اذیت حضرت را نداشت. به همین خاطر سال وفاتش عام الحزن پیامبر بود. حمزه پس از ابوطالب بزرگ‌ترین پشتیبان پیامبر (ص) بود، لذا فرمود: «اَحَبّ اِخوانی اِلَیَّ علّی بن أبیطالب و أحَبّ أعْمامی‌ اِلیَّ حَمْزَة»؛ محبوب‌ترین برادرانم علی بن ابیطالب و محبوب‌ترین عموهایم حمزه است.

نام حمزه محبوب‌ترین ‌ها

یکی از اصحاب پرسید: یا رسول الله! خداوند فرزندی عنایت کرده نامش را چه بگذارم. فرمود: «سَمِّهِ بأحَبِّ الأسماء اِلیّ حَمْزه»، نام او را که همنام محبوب‌ترین نام‌ها نزد من است بگذار و آن حمزه است. ابن حجر عسقلانی نقل می‌کند که رسول خدا(ص) چون در کنار جسد مُثله شده عمویش حمزه نشست، خطاب به وی چنین فرمود: «رَحِمکَ اللّه أی عمّ، لَقَدْ کُنتَ وَصُولاً لِلرَّحِمِ فَعُولاً لِلْخیرات»، ای عمو! خدای رحمت کند تو را که در صله رحم و انجام‌دادن کارهای نیک فعال و کوشا بودی.

دیگر خبرها

  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید
  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید/ رابطه عجیب صدای بلند خودرو و ابتلا به سادیسم، روان‌پریشی و خودشیفتگی
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد
  • افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم
  • ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد
  • تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مدارس تیران در دستور کار قرار گیرد
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • اقتصاد فوتبال ایران رونق می‌گیرد؟
  • لزوم توجه بیشتر به مقاوم سازی بافت فرسوده در بویین زهرا
  • لزوم توجه بیشتر به مقاوم سازی بافت فروسوده در بویین زهرا