Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-05@23:18:17 GMT

فاطمه (س) در تعریف و توصیف امیرالمؤمنین (ع)

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۰۹۶۴۱

فاطمه (س) در تعریف و توصیف امیرالمؤمنین (ع)

 بهترین طریق شناخت یک زن تعریف و توصیف شوهرش است.
 زیرا شوهر از افراد دیگر، حتی از پدر و مادر، همسرش را بهتر می‌شناسد و بر خفایای افکار و رفتار و عادت‌های خوب یا بد او آشناتر است؛ بنابراین حضرت علی علیه السّلام همسرش زهرا علیهاالسلام را کاملاً می‌شناسد و بهتر از دیگران می‌تواند تعریف و توصیف نماید. امیرالمؤمنین سخنان فراوانی درباره زهرا دارد لیکن در اینجا به دو کلام اکتفا می‌شود:

کلام اول را بامداد اولین روز عروسی در جواب سؤال پیامبر اکرم فرمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله صبح اولین رو زعروسی وارد حجله شد، از داماد پرسید: کیف وجدت اهلک؟ فقال: نعم العون علی طاعة اللَّه [بحار ج. ۴۳ ص. ۱۱۷.]یعنی رسول خدا از حضرت علی پرسید: همسرت را چگونه یافتی؟ او در جواب عرض کرد: بهترین کمک است بر اطاعت از خدا.


کلام دوم را در آخرین ساعت‌های عمر، حضرت زهرا علیهاالسلام فرمود: امیرالمؤمنین و زهرا در آخرین ساعت‌ها با هم خلوت کردند؛ و قال: اوصینی بما احببت. قالت: یا ابن عم ما عهدتنی کاذبة و لا خائنة و لا خلفتک منذ عاشرتنی. فقال علیه السلام: معاذ اللَّه انت اعلم باللَّه وابرّ واتقی و اکرم و اشدّ خوفاً من اللَّه من ان اوبّخک بمخالفتی، قد عزّ علیّ مفارقتک [بحار ج. ۴۳ ص. ۹۱.]یعنی: زهرا در آخرین ساعت‌های وداع به امیرالمؤمنین گفت: پسر عمو! در طول عمر هرگز به تو دروغ نگفتم و خیانت نکردم و هیچگاه با تو مخالفت ننمودم. امیرالمؤمنین در پاسخ فرمود: آری‌ای دختر پیامبر! معاذ اللَّه که تو خلافی را مرتکب شده باشی. مرتبه خداشناسی و نیکوکاری و تقوا و خداترسی تو بالاتر از آن است که با من مخالفت کرده باشی. مفارقت از تو بسیار بر من سخت است.

امیرالمؤمنین در آغاز زندگی زناشوئی خود حضرت زهرا علیهاالسلام را به عنوان بهترین همسری که با کمک او می‌تون خدای را اطاعت نمود معرفی کرد. جمله (نعم العون علی طاعة اللَّه) جمله‌ای کوتاه، ولی بسیار پر محتوا است. در این جمله هدف ازدواج را بیان کرد که کمک گرفتن از همسر برای اطاعت از خدا باشد و همسرش زهرا را به عنوان بهترین مصداق برای توفیق در این امر مهم دانست. در آخرین ساعت‌های وداع فاطمه علیهاالسلام نیز مقام عرفان و نیکوکاری و تقوا و خوف از خدای آن حضرت را ستود و نظر گذشته اش را تأیید نمود. معلوم می‌شود زهرا در طول مدت ازدواج نه تنها مزاحم شوهرش در اطاعت از خدا و انجام دادن مسؤولیت سنگین ولایت نبوده، بلکه در تمام ابعاد مؤید و معاون او هم بوده است.

با توجه به شخصیت فوق العاده امیرالمؤمنین، و موقعیت اخلاقی، سیاسی، اجتماعی آن حضرت، شخصیت ممتاز همسرش زهرا علیهاالسلام نیز روشن می‌شود.

علی بن ابی طالب علیه السلام یک فرد عادی نبود، بلکه دومین شخصیت ممتاز اسلام، سپهسالار و سرباز نیرومند و فداکار اسلام بود. مرد عدالت، زهد، انفاق، مواسات، مساوات، ایثار، تقوا، و بالاخره، ولی مسلمین و خلیفه رسول خدا بود. خود و خانواده اش در کمال عسرت زندگی می‌کردند و آنچه را که داشت در راه خدا انفاق می‌نمود. بیت المال را در بین مسلمین بالسویه تقسیم می‌کرد و هیچ کس را بر دیگری ترجیح نمی‌داد، حتی سهم خودش و امام حسن و امام حسین نیز بیش از سایرین نبود. وقتی برادرش عقیل شدت فقر خود را به آن حضرت عرض کرد حاضر نشد چیزی اضافه از آنچه به سایر مسلمین می‌داد بدهد. [بحار ج. ۴۱ ص. ۱۱۴.]حضرت صادق علیه السلام درباره آن حضرت می‌فرماید: علی بن ابی طالب علیه السلام از جهت غذا و رفتار شبیه‌ترین مردم به رسول خدا بود. خودش نان با زیتون می‌خورد، ولی به مردم نان و گوشت می‌داد. او آب و هیزم منزل را تهیه می‌کرد و فاطمه علیهاالسلام آرد درست می‌کرد و خمیر می‌نمود و نان می‌پخت و لباس‌ها را می‌شست و وصله می‌کرد. [بحار ج. ۴۱ ص. ۱۳۱.]امیرالمؤمنین علیه السلام در زمان خلافت که همه گونه امکانات برایش فراهم بود، به دنیا خطاب کرده می‌فرمود:‌ای دنیای پست! آیا به من روی آورده اظهار علاقه می‌کنی؟ هیهات، هیهات، دیگری را مغرور کن، من نیازی به تو ندارم. تو را سه طلاقه کرده ام که دیگر رجوع ندارد. [بحار ج. ۴۱ ص. ۱۲۱.]در همان زمان می‌فرماید: آیا به همین مقدار اکتفا کنم که مرا امیرالمؤمنین بگویند، ولی در سختی‌های روزگار با مردم شریک نباشم و در سختی زیستن برای آن‌ها الگو نباشم؟ من آفریده نشده ام که به خوردن غذا‌های لذیذ مشغول شوم، مانند حیوان بسته‌ای که جز علف خوردن کاری ندارد، یا حیوان آزادی که سرگرم خوردن و پشگل انداختن است، و از آینده اش غفلت دارد. [نهج البلاغة کتابه الی عثمان بن حنیف.]امیرالمؤمنین علیه السلام چنین مردی بود و می‌خواست این چنین زندگی کند و برای این چنین زیستن به همسری موافق نیاز داشت؛ و جز حضرت زهرا علیهاالسلام هیچ زن دیگری لیاقت هسمری با او را نداشت، تنها او بود که می‌توانست درباره اش بگوید: نعم العون علی طاعة اللَّه.

در اینجاست که مقام ممتاز فاطمه روشن می‌شود و می‌توان او را به عنوان تنها همسر لایق حضرت علی معرفی نمود. او بود که توانست در بیت علی و بر طبق میل او زندگی کند و در اطاعت خدا و انجام مسؤولیتی که بر عهده اش نهاده بود، مؤید و مشوقش باشد. زهرا علیهاالسلام با رفتار اسلامی خود توانست لیاقت خود را برای فرزندی پیغمبر اکرم (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) و همسری امیرالمؤمنین علیه السلام باثبات رساند و به همین جهت از جانب پیامبر به عنوان بزرگترین و شایسته‌ترین زنان جهان معرفی شد. فاطمه بانوی نمونه‌ی اسلام است و بانوان اسلام باید از آن حضرت درس زندگی بگیرند.

در این میان خانواده‌ی رجال دین و روحانیین از مسؤولیت بیشتری برخوردارند. خانمی که همسری یک عالم دین را پذیرفته باید به مسؤولیت مقام شوهرش توجه داشته باشد.

باید بداند که خانه او به منزله خانه پیامبر و علی است. خانه معنویت، علم، عدالت، مواسات، مساوات، ایثار، تقوا، فضیلت، توجه به خدا، خدمت به اسلام و مسلمین، و در یک کلام خانه دعوت به همه فضائل و مکارم اسلامی و انسانی است.

باید بداند که مردم سخنان پیامبر و امامان (علیهم السلام) را از این خانه‌ها می‌شنوند و انتظار دارند عمل آن‌ها را نیز در همین خانواده‌ها مشاهده نمایند.

زن و فرزند یک عالم دین باید بدانند که خانه آن‌ها جای خوشگذرانی و تجمل پرستی نیست بلکه بیت نمایش سیره‌ی پیامبر و علی و فاطمه علیهم السلام است.

باید بدانند که اعمال و رفتار آن‌ها مورد توجه مردم می‌باشد. با رفتار اسلامی خود می‌توانند مروج اسلام باشند و مردم را به خوبی دعوت نمایند و با رفتار غیر اسلامی خود می‌توانند بزرگ‌ترین ضربه را بر پیکر اسلام وارد نمایند و مردم را نسبت به علماء دین بدبین سازند و سخنانشان را از اعتبار بیندازند. می‌توانند شوهر یا پدرشان را در انجام مسؤولیت کمک نمایند و بدین وسیله مروج دین و در ثواب او شریک باشند، و می‌توانند او را از رعایت شؤون مقام مقدس روحانی بازدارند و سخنان او را از اعتبار ساقط سازند و مردم را به ارتکاب گناه و تخلف از قوانین شریعت تشویق نمایند و خود نیز در کیفر این گناهان سهیم و شریک باشند.

البته رجال دین در یک مرتبه نیستند بلکه هر چه مقام علمی و اجتماعی بالاتری را داشته باشند، خود آن‌ها و خانواده شان نیز مسؤولیت بیشتر و سنگین تری را بر عهده دارند؛ و به همان مقدار که در انجام مسؤولیت خویش جدیت کنند نزد خدا مأجور خواهند بود. هر عالمی که در یکی از مقامات علمی و دینی قرار گرفت لیاقت آن را ندارد که خلیفه پیامبر و علی (علیهماالسلام) و عالم دین باشد، بلکه لیاقت او در صورتی است که اخلاق و رفتارش مانند پیامبر و علی علیهماالسلام باشد. هر زن و فرزند عالمی هم لیاقت آن را ندارد که به عنوان همسر و فرزند یک عالم دین معرفی شود بلکه لیاقت او در صورتی باثبات می‌رسد که اعمال و رفتارش بر طبق اعمال و رفتار حضرت زهرا علیهاالسلام باشد.

متن بالا خلاصه‌ای از آثار نگاشته شده به قلم آیت الله ابراهیم امینی است.         منبع:افکارنیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: حضرت فاطمه س امام علی ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۰۹۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» منتشر شد

از اهداف سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» به‌کارگیری هنر به مثابه ابزار در جهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسین‌ابن علی(علیه‌السلام) و همچنین اثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا و ایجاد فضایی برای اشتراک‌گذاری دیدگاه‌ها، جذب متخصصان برجسته حوزه‌های مختلف و تشویق پژوهشگران به تحقیق در زمینه‌های نو و نیز افزایش آگاهی مردم در زمینه آرمان‌های مهدویت و جریان سازی در جامعه است.

سوگواره در بخش‌های علمی، ادبی و هنری با موضوعیت «پیراهن معظم حضرت سیدالشهدا علیه السلام» در ۱۲محور برگزار می‌شود و آثار مربوطه به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و اردو خلق خواهند شد.

بر اساس این فراخوان، هنرمندان تا اول محرم الحرام ۱۴۴۶ فرصت دارند نسبت به ثبت‌نام و ارسال آثار خود در پایگاه سوگواره به نشانی www.al-nejat.com اقدام کنند.

همچنین هنرمندان می‌توانند در مسیر خلق اثر، برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با اسناد تاریخی و معرفتی مربوط به پیراهن معظم سیدالشهدا علیه‌السلام به نشانی www.atigh.org مراجعه کنند.

متن فراخوان این سوگواره بدین شرح است:

پیراهن معظم حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام، پرچم برافراشته قیام قائم عجل‌الله تعالی فرجه، عطر ظهور در سوگواره جهانی سفینة‌النجاة به حول و قوّه الهی.

سوگواره جهانی سفینة‌النجاة آغازی است برای پاسخ به مهم‌ترین آرزو و بلکه نیاز فطری بشر یعنی نجات از هرگونه درد، رنج و نابودی.

سوگواره بین‌المللی سفینة‌النجاة فرصتی است برای عرض تعظیمی نو به بارگاه بلند مرتبه حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه السلام. هماره قلب ما با احساس نیاز به رکوع خاضعانه به این دردانه بی مثال حق، در پی بهانه ای است برای جلوه‌گر شدن خود، تا شاید در حین این رکوع به حقیقت سجده رسیده و جوهر عبودیت را در خود یافته به کنه ربوبیت رهسپار شود.

پیراهن معظم پدر بندگی، امروز اجازت بر جلوه گرفته تا شاید جای خالی تصویر تام عاشورا را در هزاران هزار ایام و روزگاران پر کند و چشم آخرالزمانی‌ها را در پیدایش قبله‌ای برای اظهار وجود، روشن کند.

پیراهن حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پرچم قیام صاحب ماست، پس با این نماد تام مظلومیت می‌توانیم جهان را به توجه، تدبر و خضوع دعوت کنیم. جهانیان تشنه هستند، تشنه حقیقت حسین(علیه السلام» خادم مسیح حسین، حضرت علی‌اصغر(ع) - داود منافی‌پور دبیر سوگواره جهانی سفینة‌النجاة

اهداف برگزاری سوگواره

تبیین و آشکارسازی نیروهای نجات بخش در کربلا به عنوان ظرفیت‌های اثرگذار برای تهییج فطرت‌ها در جهت رسیدن به آرمان‌های حسینی

استفاده مطلوب از ذوق و استعدادهای هنری و به‌کارگیری هنر به مثابه ابزار در جهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسین بن علی علیه‌السلام

ثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا، جغرافیای نجات‌بخش

ایجاد فضایی برای ارتباط و اشتراک‌گذاری تجربه و دیدگاه‌ها و جذب متخصصان برجسته حوزه‌های مختلف

شویق پژوهشگران به تحقیق در زمینه‌های نو و افزایش آگاهی و دانش مردم در زمینه آرمان‌های مهدویت

جریان‌سازی در جامعه و در میان گروه‌های مختلف از طریق آگاهی‌بخشی به ایشان در موضوعات مطرح شده

دامنه برگزاری: بین‌المللی و به زبان‌های فارسی، عربی، اردو، انگلیسی و آذری

محورها و موضوعات سوگواره:

هرساله این سوگواره مختص به موضوعی است و به فضل الهی امسال با موضوع پیراهن معظم حضرت سیّدالشهدا علیه‌السلام برگزار خواهد شد.

نزول پیراهن از بهشت و قبول توبه آدم(ع) به واسطه این پیراهن

سیر و اسفار این پیراهن در میان انبیای عظام و نجات همه ایشان به واسطه این پیراهن

نزول پیراهن در هنگام به آتش افتادن حضرت ابراهیم(ع) و نجات ایشان

شفای چشمان حضرت یعقوب علیه‌السلام به واسطه این پیراهن

نجات حضرت یونس(ع) از شکم ماهی به واسطه این پیراهن

تحویل پیراهن به حضرت زینب(س) توسط حضرت صدیقه کبری(س)، سه روز پیش از شهادتشان جهت ارسال به کربلا

به غارت بردن پیراهن در روز عاشورا

بازگرداندن پیراهن به اهل بیت(ع) پس از تقاضای امام سجاد(ع)

پیراهن نزد حضرت صاحب علیه‌السلام در هنگام ظهور و پوشیدن این پیراهن توسط ایشان

اهتزاز پیراهن امام حسین(ع) از اول ماه محرم از عرش

اعلام زمان ظهور برای حضرت صاحب علیه‌السلام به واسطه جوشش خون از این پیراهن در شب ظهور

تظلّم حضرت صدّیقه کبری علیه السلام در روز قیامت با پیراهن خونین سیدالشهدا علیه السلام

بخش‌های مختلف سوگواره:

بخش علمی، بخش هنری، بخش ادبی

بخش علمی: مقاله علمی، پایان نامه رساله و ...

بخش هنری: هنرهای دیجیتال (طراحی گرافیکی، پوستر، تصویرسازی و نقاشی دیجیتال، موشن‌گرافیک و تولید هنری با استفاده از فناوری‌های مدرن(هنرهای مرتبط بارسانه) اعم از فیلم کوتاه ۳دقیقه‌ای، فیلمنامه‌نویسی، مستند، نماهنگ، پادکست، تولید موسیقی برای تولیدات رسانه‌ای(فتوگرافی)، عکاسی، تصویربرداری در ابعاد مختلف از عکس‌های خبری گرفته تا هنری، هنرهای تجسمی، نقاشی، مجسمه سازی و ...

بخش ادبی: شامل شعر (قالب‌های مثنوی، غزل، قصیده، قطعه، دوبیتی، رباعی، ترجیع‌بند، مستزاد، مسمّط، ترکیببند)، متن، قطعه ادبی و ...

بخش ایده و طرح: این بخش فرصت را به علاقه‌مندان می‌دهد تا طرح‌ها و ایده‌های خود را در زمینه موضوعات سوگواره ارائه کنند؛ در واقع هدف از این بخش، ایجاد خلاقیت و نوآوری در زمینه‌های مذکور است.

جوایز نفرات برگزیده هر بخش: سفر زیارتی کربلای معلی، تندیس نجات، سکه تمام بهار آزادی

نفرات شایسته قدردانی هر بخش: سفر زیارتی کربلای معلی، ربع سکه بهار آزادی

زمان بندی: مهلت ثبت نام و ارسال آثار تا اول محرم الحرام ۱۴۴۶متقاضیان محترم برای ثبت‌نام و ارسال آثار به سایت رسمی سوگواره بین المللی سفینه النجاه به نشانی www.al-nejat.com مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه
  • خدمت اهالی هرمزگان در چایخانه حضرت رضا علیه السلام
  • مشهد در سوگ ششمین ولی مسلمین/عطر شهادت در اجتماع صادقیون پیچید
  • فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» منتشر شد
  • بندرلنگه در سوگ حضرت صادق علیه‌السلام
  • لرستان؛ سیاهپوشِ اختر ششم
  • فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی سفینه النجاه
  • انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی سفینه النجاه
  • سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)