Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرقی ندارد آن فرد، رئیس‌جمهوری در قلب واشنگتن باشد یا پسرکی پس از گل زدن در فوتبال در روستایی کوچک. این روزها دیگر شاید کمتر کسی تلفن همراه خود را برای عکس گرفتن به دیگران بدهد و ما مردمان همین عصریم. در این بین کم نیستند کسانی که برای زیباتر شدن سلفی‌ها و عکس‌ هایشان دست به استفاده از نرم‌افزار‌هایی می‌زنند که احتمالا از عواقب آن هم بی‌خبر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عواقبی که از قضا برای خیلی‌ها سنگین خواهد بود.

بیماری به نام سلفی


واژه انگلیسی «Selfitis» یا «علاقه بیش از حد به گرفتن عکس‌های سلفی» اولین بار سال ۲۰۱۴ معرفی شد. درست در انتهای همان سال، برای اولین بار انجمن روان‌شناسان آمریکا نظریه اعتیاد شدید به سلفی را مطرح کرد و این نظریه را معضلی جهانی دانست. آنها این عادت ناشایست را جزو مشکلات روحی و روانی و البته در میان بیماری‌های روانی طبقه‌بندی کردند و آن را سندرم سلفی گرفتن نامیدند. از نظر روان‌شناسی، آنهایی که دائما سلفی می‌اندازند، دچار یک نوع بیماری به نام خود زشت انگاری هستند و در مقابل آنها عده‌ای دیگر هم به دلیل خودشیفتگی شان دائما جلوی دوربین گوشی همراهشان قرار می‌گیرند و تصاویرشان را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارند تا جلب توجه کنند!

اپ‌های زیباسازی

حتما در میان عکس‌هایی که روزانه در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید و لایک می‌کنید، متوجه تغییر در برخی عکس‌ها و چهره‌ها شده‌اید!

این تغییرات دقیقا همان نرم‌افزار‌هایی است که در این گزارش مشخصا درباره آنها صحبت می‌کنیم. نرم‌افزار‌هایی که روی تلفن همراه شما نصب می‌شود و شما با عکاسی از طریق آنها یا ویرایش عکستان به وسیله آنها می‌توانید تغییراتی در صورت خود به وجود بیاورید. نکته جالب تعداد بالای این نرم‌افزار‌ها است و از آنجا که تعداد نرم‌افزارهای منتشر شده برای گرفتن سلفی‌های جذاب بسیار است، پیدا کردن آنها بهترین و کم‌خطرترین گزینه نیز احتمالا کمی مشکل به نظر می‌رسد!

هشدار امنیتی

در این بین اما از آنجا که امنیت سایبری و حفاظت از حریم خصوصی کاربران در سال‌های اخیر اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده و از طرفی دیگر، نفوذ و هجوم هکرها برای انتشار بدافزار، ویروس و سرقت‌های اطلاعاتی نیز تشدید شده است، بسیاری از کارشناسان و متخصصان فعال در حوزه فناوری با بررسی نرم‌افزارهای مختلف موجود در فروشگاه‌های آنلاین و اینترنتی، وضعیت امنیتی آنها را مورد تحلیل و آنالیز قرار می‌دهند و در صورت مواجهه و رویارویی با موارد مشکوک و آسیب‌پذیری‌های امنیتی، آن را به شرکت‌های توسعه‌دهنده مذکور اطلاع داده و به کاربران نیز با انتشار گزارش‌های به روزرسانی شده، هشدار می‌دهند تا هر چه سریع‌تر نرم‌افزار‌های مذکور را از گوشی و دستگاه خود حذف کنند. اتفاقی که متاسفانه بیشترین سهم از آن را نرم‌افزارهای زیباسازی دارند.

اینها بدافزارند

چند روز قبل بود که کارشناسان فعال در حوزه فناوری و امنیت سایبری با انتشار فهرستی از نرم‌افزار‌های آلوده به بدافزار به کاربران گوشی‌های هوشمند اندرویدی هشدار دادند هرچه زودتر آنها را از گوشی خود حذف کنند. اگر نگاهی به این فهرست انداخته باشید، نام چندین نرم‌افزار زیبایی در بین آنها به چشم می‌خورد. بیوتی پلاس و بیوتی کمرا از مهم‌ترین آنها هستند که از قضا پردانلودترین هم هستند.

این کارشناسان همچنین در گزارش مفصل خود خاطرنشان کرده‌اند، کاربران گوشی‌های اندرویدی نباید به دانلود و نصب این نرم‌افزار‌ها اقدام کنند و در صورتی که هر کدام از آنها را روی دستگاه خود دارند، باید هرچه سریع‌تر آنها را حذف و لغو نصب کنند. به گفته آنها، بیشتر توسعه‌دهندگان نرم‌افزار‌های مذکور در چین و هنگ‌کنگ مستقرند که متاسفانه تاکنون بالغ بر 39/1 میلیون بار توسط کاربران دانلود و دریافت شده‌اند.

بیشترین تعداد دانلود

شاید جالب باشید بدانید بیشتر این نرم‌افزار‌ها که ازقضا بدافزار هستند در زمینه عکاسی، ویرایش عکس و زیبایی هستند و متاسفانه بیشترین تعداد دانلود را هم در میان کاربران اندروید دارند. در این اپ‌ها از کاربران صدور مجوزهای دسترسی را درخواست می‌کنند که هیچ لزومی ندارد. در واقع، کاربران با صدور مجوزهای مربوطه به توسعه دهندگان نرم‌افزار‌های یاد شده امکان دسترسی به سیستم موقعیت یاب جغرافیایی (GPS)، گالری و تصاویر و اطلاعات صوتی، تصویری ذخیره شده در گوشی خود را می‌دهند. به این ترتیب این بدافزارها با دسترسی کامل داشتن به این موارد می‌توانند اطلاعات شما را
سرقت کنند .

اطلاعات جدید

شرکت CyberNews که روی امنیت نرم‌افزار‌های تلفن همراه کار می‌کند، در بررسی‌های خود متوجه شد بسیاری از نرم‌افزار‌های زیباسازی چهره اطلاعات کاربران را می‌فروشند و با نمایش تبلیغات مخرب، آنها را به سایت‌های فیشینگ منتقل کرده و حتی به طور مستقیم از آنها جاسوسی می‌کنند. این شرکت در تحقیقات خود دریافت محبوب‌ترین نرم‌افزار زیباسازی چهره اندروید یعنی BeautyPlus Easy Photo Editor & Selfie Camera با بیش از 300 میلیون نصب، یک بدافزار یا جاسوس افزار است.

شما زیبا هستید!

شاید برای بسیاری از ما سخت باشد، اما این روزها شرکت‌های امنیتی شبکه‌های مجازی به صورت مکرر به کاربران گوشی‌های تلفن همراه توصیه می‌کنند برای جلوگیری از سرقت داده‌های شخصی استفاده پنهانی از دوربین، امنیت گوشی خود را قربانی عکس زیباتر نکرده و از دانلود نرم‌افزار‌های زیباسازی چهره خودداری کنید. آنها توصیه می‌کنند کاربران در صورت تمایل به استفاده از فیلتر در عکس‌ها، از فیلترهای شبکه‌های مجازی مورد اعتماد مانند اینستاگرام استفاده کنند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: سلفی حریم خصوصی کاربران هکرها کاربران گوشی نرم افزار ها نرم افزار نرم افزار هایی زیباسازی چهره نرم افزارهای تلفن همراه گوشی خود عکس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۰۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری زوج جیب بر در منطقه ثامن مشهد

فرمانده انتظامی منطقه ثامن مشهد، گفت: با تلاش ماموران کلانتری بانوان ۲ جیب بر دستگیر و ۱۰ فقره سرقت کشف شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، سرهنگ عبدالرضا خجسته در تشریح اجزئیات این پرونده در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: به دنبال گزارش جیب‌بری‌های سریالی در مراکز تجاری شلوغ شهر مشهد، ماموران کلانتری بانوان رسیدگی به پرونده را آغاز کردند.

وی افزود: ماموران دایره تجسس کلانتری بانوان با استفاده از تصاویر ضبط شده دوربین‌های مداربسته، مشخصات ظاهری سارقان را که یک زن و مرد جوان هستند بدست آورده و تحقیقات می‌دانی خود را برای دستگیر آن‌ها آغاز و با انجام تحقیقات میدانی مخفیگاه آن‌ها را در محدوده کوی‌امیر شناسایی کردند.

فرمانده انتظامی منطقه ثامن مشهد تصریح کرد: تیم رسیدگی‌کننده پرونده پس از هماهنگی با مقام قضائی متهمان را در مخفیگاه‌شان دستگیر و در بازرسی از محل 8 دستگاه تلفن همراه و 10 عدد مموری مسروقه کشف کردند.

خجسته گفت: متهمان 35 و 39 ساله پس از انتقال به مقر انتظامی در همان بازجویی‌های اولیه توسط 5 مالباخته شناسایی و با استعلام سریال گوشی‌های مسروقه کشف شده نیز 8 مالباخته دیگر  نیز شناسایی شدند.

وی عنوان کرد: متهمان در بازجویی‌های به عمل آمده تاکنون به 13 فقره جیب بری تلفن همراه شهروندان در داخل فروشگاه‌ها و اتوبوس‌های شلوغ سطح شهر مشهد اعتراف کردند.

فرمانده انتظامی منطقه ثامن مشهد از شهروندان خواست؛ موارد ذیل را در پیشگیری از سرقت جدی بگیرند و در مکان‌های شلوغ، مانند اتوبوس، مترو، مراکز خرید و پارک‌ها مراقب وجود نقد، گوشی تلفن همراه و سایر اموال با ارزش داخل جیب یا کیف خود باشند. پول، اسناد و اموال با ارزش خود را در جیب‌های مخفی لباس و جیب‌های زیپ دار قرار دهید و از قرار دادن آن‌ها در جیب‌های بیرونی لباس خودداری کنند همچنین وجوه نقد خود را در قسمت‌های پنهان کیف‌قرار دهند.

وی ادامه داد: از کیف‌های کمری یا کیف‌های زیپ دار برای حمل پول استفاده کنید و تمام پول خود را در یک جیب یا یک قسمت از کیف دستی قرار ندهید و در صورت به همراه داشتن کارت عابر بانک از نوشتن رمز در کنار آن خودداری کنید. هنگام سوار شدن در اتوبوس‌های و مینی بوس شهری، من کارت یا پول خود را از قبل آماده کنید تا مجبور به خارج کردن محتویات جیب یا کیف خود در میان از جمعیت نشوید. در معابر و وسایل نقلیه عمومی، کیف‌تان را طوری در کنار خود نگه دارید که در معرض دیدتان قرار داشته باشد. چنانچه احساس می‌کنید افرادی به صورت غیر عادی نزدیک به شما نشسته یا‌ایستاده‌اند، یا شما را هل می‌دهند یا تنه می‌زنند، هوشیارتر باشید و بیشتر مراقب کیف و محتویات جیبتان باشید و در محل‌های شلوغ، به جای گرفتن بند کیف، آن را طوری در دست بگیرید که کسی نتواند بدون این که متوجه شوید، از درون آن چیزی بردارد.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • مسابقات برنامه‌نویسی و رباتیک کودکان و نوجوانان در دانشگاه شریف
  • کلاهبرداران در کمین سرقت اطلاعات شخصی و بانکی افراد
  • سامانه آموزشی ترید در بازار ارز دیجیتال مبتنی‌بر هوش مصنوعی طراحی شد
  • ناکامی سوداگران مرگ در انتقال ۷۸۰ کیلوهروئین و تریاک در هرمزگان
  • دستگیری زوج جیب بر در منطقه ثامن مشهد
  • بهترین دوره آموزشی تعمیرات موبایل برای خانم‌ها 
  • ۵ اقدام برای جلوگیری از آلوده شدن تلفن همراه به بدافزار
  • ایموجی صوتی؛ قابلیت بسیار عجیب نرم‌افزار تماس اندروید/ فیلم
  • ایموجی صوتی؛ قابلیت بسیار عجیب نرم‌افزار تماس اندروید
  • هشدار اپل به آیفون‌داران: مراقب آتش‌ گرفتن گوشی خود باشید!