Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@03:21:29 GMT

جای خالی منتقد

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۱۰۸۹۰

جای خالی منتقد

بلاگرهای کتاب یا به اصطلاح اهالی فضای مجازی، بوکیستاگرام‌ها، چقدر در فروش و دیده شدن یک کتاب مؤثرند؟ مخاطب امروز چقدر چشمش به عکس‌های خوش رنگ و لعابی است که در این صفحات به اشتراک گذاشته می‌شود؟ افزودن المان‌های جذاب و یک عکاسی حرفه‌ای و کمی نور و زاویه مناسب، هر کتابی را می‌تواند قهرمان بلامنازع یک پست اینستاگرامی کند که دل از هر بیننده‌ای ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما چرا هرگز شاهد این نبوده‌ایم که مانور این صفحات روی یک کتاب ویژه بتواند رقم فروش آن را به طور چشمگیری بالا ببرد؟  اصل ماجرا اینجاست که اغلب افرادی که متولیان این صفحات هستند و مدیریت و اداره آن را برعهده دارند، مسلماً همه کتاب‌هایی را که در صفحات شان پست می‌کنند نخوانده‌اند. مخاطب زیرک امروز می‌داند چیزی که شالوده شکل‌گیری این صفحات را تشکیل می‌دهد وجه تجاری مسأله است. یعنی ناشر یا مؤلف به ادمین این صفحات، به نسبت تعداد بازدیدها و لایک‌هایشان مبلغی پرداخت می‌کنند تا تصویر دلبری از کتاب‌شان در این صفحات قرار گیرد. اما مگر باقی کالاها تبلیغات نمی‌کنند؟  مگر ما تبلیغ مواد غذایی و شرکت‌های خدماتی یا بانک‌ها و حتی فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها را در تلویزیون و مجلات و بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر، کاتالوگ‌ها و بروشورها نمی‌بینیم؟ ما بخوبی می‌دانیم وقتی کسی جلوی دوربین یک آبمیوه را با لذت می‌نوشد و آن را به بیننده‌ها پیشنهاد می‌کند، مسلماً به این معنی نیست که بعد از کات دادن کارگردان یک جعبه از آن آبمیوه را برای خانه بخرد. یا موهای قشنگ و براق و پرپشت آقای بازیگر با همان شامپویی که لبخندزنان به ما نشان می‌دهد، شسته نشده. پس چرا روی ما تأثیر می‌گذارد و در اثر تکرار ترغیب می‌شویم تا ما هم امتحانش کنیم؟ پاسخ واضح است. این کالاها تأثیر عینی و ملموسی دارند که کتاب ندارد. حتی فیلم‌های سینمایی هم، اقلاً در ایران، هزاران برابر بیشتر از یک کتاب کالای فرهنگی مصرفی محسوب می‌شوند که ممکن است درنهایت یکی دو ساعت پس از برخاستن از روی صندلی سالن روی روح و روان بیننده باقی بماند.  اما کسی نمی‌تواند برای تبلیغ یک رمان، یک کتاب روانشناسی، یا یک کتاب زندگینامه نمود عینی و فیزیکی خوب بودن و لذتبخش بودن و اساساً سود‌دهی آن به لحاظ روحی و جسمی را نشان بدهد. این است که تنها راه تبلیغ کتاب می‌شود عکس، که ابداً زیبایی و هنری بودن این عکس هیچ گونه ارتباطی با محتوای کتاب ندارد. کتاب‌های ادبیات و تاریخ و روانشناسی و فلسفه حتی به‌قدر کتاب‌های کمک‌آموزشی هم قابلیت ارائه فکت بیرونی ندارند. چون هیچ‌کسی حتی با خواندن 10جلدی کلیدر یا در جست‌و‌جوی زمان از‌دست‌رفته نمی‌تواند دندانپزشکی یا مهندسی برق قبول شود.  نبود مرورنویسی حرفه‌ای روی کتاب‌ها، فقدان منتقد حرفه‌ای و آکادمیک موجب می‌شود تبلیغ کتاب تنها و تنها منوط شود به بلاگرهای کتاب که واقع‌بین اگر باشیم، درنهایت در حد آشنا شدن حافظه بصری بیننده با جلد کتاب کارکرد دارند و بس. اینکه اینفلوئنسرها و سلبریتی‌های فضای مجازی چقدر می‌توانند در دیده شدن یک کتاب مؤثر باشند مطلب مفصل و جداگانه‌ای‌ است که بزودی به آن نیز خواهم پرداخت.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: حرفه ای یک کتاب کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۰۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی مصفا: فیلیمو عمدا «نبودن» را تبلیغ نکرد و سرم منت گذاشت!

به گزارش قدس آنلاین، فیلم «نبودن» ساخته علی مصفا در فیلیمو به نمایش درآمد اما نمایش موفقی نداشت. علی مصفا درباره پخش ناموفق فیلمش گفت: راستش من این بخش را اصلا بلد نیستم. فیلیمو هم اصلاً برای فیلم من تبلیغی نکرد. انگار اصلاً عمد داشت که فیلم را تبلیغ نکند.

او گفت: از آن‌ها پرسیدم که چرا تبلیغ نمی‌کنید؟ گفتند سیاست‌مان این است که فقط برای سریال‌های‌مان تبلیغ می‌کنیم اما واقعیت را نمی‌گفتند چون برای فیلم‌های دیگر تبلیغ می‌کردند. سرم منت گذاشتند که چون شما بودید این فیلم را پخش کردیم وگرنه فیلمی نبود که بخواهیم پخشش کنیم! ظاهراً از نگاه فیلیمو اگر روی این فیلم تبلیغ می‌کردند و می‌گفتند کارگردانش علی مصفاست، بیننده سراغش نمی‌رفت…

مصفا که در همان پلتفرم، در یک سریال بازی کرده است، گفت: آن سریال را به خاطر سروش صحت بازی کردم. فیلیمو کارشناسانی دارد که خیلی‌های‌شان دوستان خودم هستند. آن‌ها سعی می‌کنند استانداردسازی کنند و بگویند این سناریو مطابق این ملاک و معیار و متر برای شما کار می‌کند و آن دیگری کار نمی‌کند. آن‌ها معتقدند برای کارهای کمدی باید تبلیغ کنند نه کار من…

نشر اول: اندیشه پویا

منبع: پایگاه خبری صبا خبر

دیگر خبرها

  • «حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد
  • حرف‌های سیدجواد هاشمی درباره رپ کردنش
  • خودداری اریک تن هاخ از پاسخ به پرسش خبرنگاران منتقد
  • مهاجرت فعال سیاسی و منتقد جنجالی ایرانی به کانادا؟
  • علی مصفا: فیلیمو عمدا «نبودن» را تبلیغ نکرد و سرم منت گذاشت!
  • اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده اند؟ /دولت رئیسی همچنان مدافع رویکردهای تند و سلبی در موضوع حجاب
  • رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به ۱۵۰ نفر تذکر داده شد
  • یک تبلیغ ساختار شکن درباره سیگار (عکس)
  • دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری | بیش از ۱ میلیون دنبال‌کننده در صفحات مجازی متقلبان | خطر آسیب جدی در کمین داوطلبانی که فریب می‌خورند
  • پاسخ معنادار سعید حجاریان به یک منتقد ناامید در توئیتر