Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-07@16:16:04 GMT

ظریف: مسیر صحیح اروپا انجام تعهدات برجام است

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۱۲۵۱۶

ظریف: مسیر صحیح اروپا انجام تعهدات برجام است

خبرگزاری مهر: در دیدار «محمد جواد ظریف» و «ژان ایو لودریان» وزرای خارجه ایران و فرانسه در خصوص موضوعات دو جانبه و آخرین تحولات منطقه و برجام گفتگو شد.

محمد جواد ظریف ضمن یادآوری و بر شمردن تعهدات انجام نشده اروپا در برجام تاکید کرد: مسیری که اروپا در پیش گرفته کمکی به حل مشکلات نمی‌کند و تنها راه درست، بازگشت اروپا به انجام تعهدات ذیل برجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ تصریح کرده بود: در صورتی که اروپا به تعهدات برجامی خود عمل کند، ایران نیز از روند کاهش تعهدات خود نسبت به توافق هسته‌ای باز خواهد گشت.

منبع: فردا

کلیدواژه: ظریف لودریان برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۲۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی: ایران از برجام خارج نشده است/ سند راهبردی بیست ساله هسته‌ای را در دستورکار قراردادیم/ گروسی: باید شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم

بین الملل تابناک: نشست مشترک خبری رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی کشورمان صبح امروز (سه شنبه) و در حاشیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان برگزار شد.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در این نشست خبری اظهارداشت: از حضور آقای گروسی در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای تشکر میکنم گفت‌وگوهای سازنده و رو به جلویی را داشتیم.

وی گفت: در اسفند سال گذشته بیانیه مشترکی را منتشر کردیم و اگر چه بدخواهان ایران همواره از تعاملات ایران با آژانس ناخرسند هستند و تلاش می‌کنند با سیاه نمایی و ادبیات مخرب این اقدامات و تصمیمات را کم ارزش جلوه دهند، ولی آقای گروسی و بنده اعتقاد داریم که بیانیه مشترک مبنای خوبی بین ما است.

اسلامی تصریح کرد: ما در این سفر و گفت‌وگوهایی که داشتیم این خط مبنا را به عنوان نقشه راه خود مورد تاکید قرار دادیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما در این مذاکرات پیشرفت بیانیه مارس را به عنوان خط مبنای مثبت ارزیابی کردیم و این ملاحظه را هم داشتیم که به دلیل برخی موضوعات حرکات و روند تعاملات دو طرف کُند شده است ولی امروز با مروری که بر بیانیه مشترک داشتیم این امیدواری ایجاد شد که این خط مبنا را ادامه دهیم.

وی بیان کرد: بخش اول صحبت‌های ما موارد گذشته‌ای است که در قالب برجام تحت عنوان پی ام دی بسته شده بود و آغشته با موضوعات سیاسی و پیرامونی هست و همواره با الزامات خودش مورد پیگیری قرار می‌گیرد و نباید به دیگر بخش‌ها تسری پیدا کند. در این بخش موضوع مهم بحث دو مکان باقیمانده است و خوشبختانه دو مکان بسته شده و موضوع ناترازی مواد نیز بسته شده است و دو مکان از چهار مکان باقیمانده است.

اسلامی عنوان کرد: بخش دوم مرتبط با وضعیت موجود است که در چارچوب پادمان و ان پی تی و ملاحظاتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد، برای کاستی ها و انتظاراتی که وجود دارد اقداماتی متقابل و هماهنگ را انجام بدهیم.

معاون رئیس جمهور کشورمان گفت: بخش سوم گام‌های آینده و انتظارات متقابل و نقشی که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد است که می‌تواند برای برداشتن موانعی که عمدتا سیاسی است تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: توافق کردیم برای تهیه پیش نویس این سه بخش معاونین دو طرف بر روی زمانبدی‌ها و آیتم‌های این سه بخش گفت‌وگو داشته باشند؛ این آغاز یک فرایند است.

اسلامی گفت: موضوع مهم دیگر این است که مراقب باشیم اقدامات خصمانه‌ای که علیه برنامه هسته‌ای پایه گذاری شده و منشا آن صهیونیست‌ها هستند در تعاملات میان دو طرف تاثیرگذار نباشد.

اظهارات و مواضع رژیم صهیونیستی نباید ملاک آژانس علیه ایران قرار بگیرد

وی ادامه داد: این موضوع خیلی مهم است چرا که رژیم صهیونیستی سردمدار این القائات مطرح شده در رسانه‌هاست. در این مقطع زمانیکه که ماهیت این رژیم بیشتر از پیش بر جهانیان ثابت شده و در سراسر جهان اعتراضاتی صورت میگرد باید به این نکته توجه کنیم که این رژیم مخرب پشت سر اقدامات علیه ایران بوده و نباید دیگر پس از این اظهارات و مواضع رژیم صهیونیستی ملاک آژانس علیه ایران قرار بگیرد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: به همین دلیل ما توافق کردیم که این موارد را هم تفکیک می‌کنیم، گذشته، حال و آینده و هماهنگ و پر تعامل به سوی آینده ‌ای روشن گام برخواهیم داشت.

اسلامی افزود: از سال گذشته سند راهبردی جامع ببست ساله هسته‌ای را در دستورکار قراردادیم و مبنای اقدامات ما محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از محورهای مهم این سند یکی ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در کشور است که حدود ۲۲ درصد برق کشور را تامین می‌کند و مهمترین هدف گذاری که در جهان شده برای سال ۲۰۵۰ صفر شدن کربن و سه برابر شدن ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای است که ما نیز بر این اساس حرکت خواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تولید رادیوداروها گام مثبتی برای بخش سلامت است و بخش دیگر هم بخش پرتودهی است که کمک می‌کند باقیمانده آفات و سموم از مواد کشاورزی زدوده شود.

اسلامی گفت: حضور آقای گروسی در ایران در امتداد تعاملات جاری دو طرف در قالب پادمان و ان پی تی است، جمهوری اسلامی ایران از برجام خارج نشده است، آمریکا خارج شده و به تعهداتش عمل نکرده و اجازه نداده دیگران هم به تعهداتشان عمل کنند و سه کشور اروپایی هم به طریق اولی اینطور کردند.

وی افزود: ایران با حُسن نیت در این معاهده مانده و به تعهداتش یکطرفه عمل کرده و اکنون نیز تعهداتش را به استناد ماده ۲۶ برجام کاهش داده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مبنای اقدامات ما است و این ملاحظات و چارجوب را آقای گروسی مطلع است و گفتند که چهارچوب تعاملات ما قانون اقدام راهبردی پادمان و ان پی تی است.

اسلامی گفت: شخص آقای گروسی هم به لحاظ جایگاه حقوقی و هم به لحاظ شخصیتی که دارد می‌تواند نقش خوبی را در این مسیر ایفا کند.

نشست‌های مهم گروسی در ایران

در ادامه این نشست خبری هم رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: طی دو روز حضورم در ایران نشست‌های خیلی مهمی را با مذاکره کننده ارشد و وزیر امورخارجه ایران داشتم و در خصوص شروع و تقویت روابط دو طرف را تبادل نظر کردیم.

وی گفت: شب گذشته هم رایزنی‌های فشرده و خوبی را برای اتخاذ تصمیماتی برای گام‌های متقبال داشتیم.

گروسی تصریح کرد: همانطور که آقای اسلامی گفتند سال قبل توافق کردیم بر صدور بیانیه‌ای که بتوانیم مسیر آینده را بدانیم و در خصوص سطح همکاری‌های ایران و آژانس در حوزه نظارتی و پادمانی اشاره می‌کند و البته حل مسائل باقیمانده هم نیازمند تلاش‌ها و گام‌های جدی دو طرف است. 

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: علی رغم کاستی‌ها و پستی بلندی‌های موجود ولی این روند تعامل وجود داشته است و پیشنهادی را ارائه کردم که گام‌های عملیاتی است که مسیر آینده را روشن می‌کند و تیم‌های دو طرف در حال حاضر در گفت‌وگو با یکدیگر برای ترسیم مسیر آینده هستند.

گروسی اظهارداشت: قصد ما این نیست که سند جدیدی داشته باشیم بلکه همان سند مارس را برای همکاری‌ها و تعاملات بین دو طرف داشته باشیم و این سند از این ظرفیت برخوردار است که مسائل باقیمانده دو طرف را حل و فصل کند که اینها نیز در چارچوب ان پی تی و پادمان است.

وی افزود: امروز هم  بر روی برداشته شدن گام‌های جدی و عملیاتی در راستای تحقق این موضوع تاکید کردیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص نگرانی ایران از نقش مخرب اسرائیل در برنامه هسته‌ای خود، تصریح کرد: ما به بازیگران خارجی توجه نداریم و مخاطب ما ایران است و نقش ایران را در نظر می‌گیریم. برای ما منافع و امنیت منطقه‌ای مهم است و به آن توجه داریم. تلاش می‌کنیم با انجام اقداماتی هرگونه شک و شبهه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران زدوده شود و در مسیر صحیحی با ایران پیش خواهیم رفت.

گروسی بیان کرد: ما باید با ایران همکاری کنیم تا به مسیر قبلی برگردیم و شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم و می‌دانیم که چه اقداماتی باید در این زمینه انجام شود.

سند جدیدی در کار نیست

گروسی اظهارداشت: قصد ما این نیست که سند جدیدی داشته باشیم بلکه همان سند مارس را برای همکاری‌ها و تعاملات بین دو طرف داشته باشیم و این سند از این ظرفیت برخوردار است که مسائل باقیمانده دو طرف را حل و فصل کند که اینها نیز در چارچوب ان پی تی و پادمان است.

وی افزود: امروز هم  بر روی برداشته شدن گام‌های جدی و عملیاتی در راستای تحقق این موضوع تاکید کردیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص نگرانی ایران از نقش مخرب اسرائیل در برنامه هسته‌ای خود، تصریح کرد: ما به بازیگران خارجی توجه نداریم و مخاطب ما ایران است و نقش ایران را در نظر می‌گیریم. برای ما منافع و امنیت منطقه‌ای مهم است و به آن توجه داریم. تلاش می‌کنیم با انجام اقداماتی هرگونه شک و شبهه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران زدوده شود و در مسیر صحیحی با ایران پیش خواهیم رفت.

گروسی بیان کرد: ما باید با ایران همکاری کنیم تا به مسیر قبلی برگردیم و شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم و می‌دانیم که چه اقداماتی باید در این زمینه انجام شود.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در خصوص رفتار آمریکا در خروج از برجام و شرایط به وجود آمده بیان کرد: این چیزی است که داریم روی آن کار می‌کنیم. ما باید همکاری کنیم تا به مسیر قبلی برگردیم و احیای برجام و یا هرسند دیگری را که ایران تمایل داشته باشد به آن وارد شود، تسهیل کنیم. ما اکنون می دانیم چه اقداماتی باید انجام شود و در حال هماهنگی هستیم.

دیگر خبرها

  • سعید لیلاز: افشای فایل صوتی ظریف، عمدی بود
  • افشاگری تازه؛ پخش فایل صوتی جنجالی ظریف، عمدی و برای پالس به آمریکا بود!
  • اسلامی: ایران از برجام خارج نشده است/ سند راهبردی بیست ساله هسته‌ای را در دستورکار قراردادیم/ گروسی: باید شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم
  • فیلم| آمریکا از برجام خارج شده است و به تعهدات خود عمل نکرده است
  • کیفیت شگفت انگیز و هنر عکاس در ثبت تصاویر از یک سرخرطومی
  • جواد نکونام: تعویض‌های ریسکی انجام دادیم/ کار استقلال سخت‌تر شد
  • حمله شدیدالحن جواد ظریف به آل‌سعود به زبان انگلیسی
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • امنیت انرژی ایران در گرو استفاده صحیح مصرف کنندگان گاز
  • توافق مهم ایران و عربستان انجام شد | جلسه مشترک عبداللهیان و بن فرحان