Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@11:02:36 GMT

کنفرانس امنیتی مونیخ؛ راهبردها و آماج‌ها

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۱۳۷۶۰

کنفرانس امنیتی مونیخ؛ راهبردها و آماج‌ها

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، که به منظور شرکت در نشست امنیتی مونیخ در آلمان به سر می‌برد، در گفت‌وگویی، مواضع کشورمان را درباره رخدادهای اخیر پیرامون ایران از جمله به شهادت رسیدن سردار سلیمانی توسط امریکا و حادثه هواپیمای اوکراینی تشریح کرد. کنفرانس امنیتی مونیخ از روز جمعه گذشته به مدت سه روز آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این همایش هر ساله در ماه فوریه و در هتل بایریشرهوف در شهر مونیخ آلمان برگزار می‌شود.

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی نشست امنیتی مونیخ و حضور محمدجواد ظریف را در این کنفرانس از زوایای مختلفی مورد ارزیابی قرارداده اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

روزنامه اعتماد: ماراتن رایزنی‌های دیپلماتیک محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در حاشیه ۵۶‌ امین کنفرانس امنیتی مونیخ ادامه دارد.

روزنامه اعتماد با درج مطلبی با عنوان دوئل تهران و ریاض در مونیخ، ‌آورده است: در شرایطی که نشست امنیتی مونیخ به سکویی برای زد و خوردهای لفظی میان مقام‌های کشورهای اروپایی با یکدیگر همچنین اروپایی‌ها با هیات امریکایی تبدیل شده است، وزیر خارجه کشورمان در حاشیه این نشست به سبک و سیاق همیشه به مصاحبه با رسانه‌های متفاوت بین‌المللی پرداخته و برنامه فشرده‌ای از دیدار با همتاهای خود از کشورهای متفاوت را هم پیش می‌برد. دیدارهای محمدجواد ظریف در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ طیف وسیعی از همتاهای او را شامل شده است: در روز نخست او با وزرای خارجه چین، فنلاند، واتیکان، چک، کانادا همچنین جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا دیدار کرد. روز گذشته(شنبه) نیز او با وزرای خارجه آلمان، عمان، کرواسی، اوکراین، ژاپن و اسپانیا همچنین اعضای شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا و رییس گروه مردم در پارلمان اروپایی دیدار کرد. تمرکز تمام این دیدارها بر سرنوشت توافق هسته‌ای ایران با ۱+۴، تنش در منطقه غرب آسیا و راهکارهای تهران برای بازگشت ثبات و امنیت به این منطقه، گره‌گشایی از پرونده‌های بحرانی منطقه‌ای مانند سوریه و یمن همچنین مقابله با یکجانبه‌گرایی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا بود. ظریف همچنین در جلسه مشترک وزرای خارجه کشورهای درگیر در پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی شرکت کرد.

حسن هانی‌زاده تحلیلگر مسائل بین‌الملل، ‌در یادداشتی در روزنامه آرمان ملی نوشت: عربستان سعودی تلاش کرد با استفاده از فضای سیاسی حاکم بر کنفرانس، ایران را عامل بی‌ثباتی در منطقه قلمداد کند. اتهامات مقامات سعودی در کنفرانس مونیخ نشان می‌دهد که ریاض درصدد فرار به جلو و اتهام زنی نسبت به ایران و همچنین بازسازی چهره عربستان در سطح افکار عمومی برآمده است. در کنفرانس مونیخ برخلاف انتظارات شرکت کنندگان همسویی بیشتری با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران از خود نشان دادند زیرا بعد از ترور دردناک شهید سپهبد قاسم سلیمانی توسط آمریکا جامعه جهانی به‌ویژه ملت‌های اروپا به حقانیت سیاسی ایران پی بردند. افکار عمومی بعد از این ترور به این نتیجه رسیده که آمریکا و همپیمانان منطقه‌ای آمریکا عامل اصلی ناامنی‌ها در منطقه و جهان هستند. لذا به نظر می‌رسد که به‌رغم تلاش برخی کشورهای منطقه‌ای و جهانی برای اتهام زنی نسبت به ایران مشخص شده که ایران همچنان عامل ثبات و استقلال در غرب آسیاست. از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران از رهگذر فعالیت دیپلماتیک توانست شرایط منطقه را که درواقع دستخوش ناامنی شده به نفع ملت‌های مستقل غرب آسیا تغییر دهد.

حسن بهشتی پور، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با بیان این که کنفرانس امنیتی مونیخ از محدود کنفرانس‌های بین المللی است که مسوولان امنیتی، نظامی و سیاسی کشورهای مختلف به صورت جدی در آن حضور پیدا می‌کنند و به تشریح دیدگاه‌ها و مواضع کشورشان در مورد مسائل امنیتی و نظامی می‌پردازند، گفت: این کنفرانس فرصت مناسبی است که در آن طرح‌هایی که امنیت آینده جامعه بین الملل را مورد تهدید قرار می‌دهد یا امنیت را تامین می‌کند، مورد بحث و بررسی قرار گیرد، در این کنفرانس مسوولان امنیتی و سیاسی کشورهای مختلف سعی می‌کنند که با تشریح مواضع و دیدگاه‌های خود به نوعی به استقرار صلح و امنیت در جهان  کمک کنند و در جریان گفت و گو با دیگر مقامات کشورها درباره این گونه مسائل مشورت و رایزنی کنند. یکی از این مثال ها حضور چند سال پیش ولادیمیر پوتین در کنفرانس مونیخ است که او در این اجلاس نقدهای جدی به یکجانبه گرایی آمریکا وارد کرد و ضمن تاکید بر چند جانبه گرایی اعلام کرد که روسیه به صورت جدی با یکجانبه گرایی آمریکا مقابله خواهد کرد.

به گزارش فرارو، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته است که پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران، عربستان سعودی پیامی مبنی بر تمایل به مذاکره فرستاد اما به پاسخ ایران جوابی نداد. وزیر خارجه ایران همچنین گفته است که عمران خان، نخست وزیر پاکستان و نواز شریف، نخست وزیر پیشین این کشور هم پیشنهاد گفت و گوی مستقیم ایران و عربستان را مطرح کردند و تهران هم از این طرح استقبال کرده بود اما مقام های سعودی حاضر به این کار نشدند. در همین حال وزیر خارجه عربستان سعودی با اتهام‌زنی دوباره به ایران، مدعی شد که ریاض هیچ پیامی به صورت خصوصی برای تهران ارسال نکرده است. «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر خارجه عربستان سعودی روز شنبه با اتهام‌زنی دوباره به ایران، مدعی شد که ریاض هیچگاه به تهران پیام خصوصی نداده است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز در گزارشی نوشت: وزیر خارجه فرانسه پس از دیدار با وزیر امور خارجه ایران در مونیخ آلمان گفت که پاریس از نقض توافق هسته‌ای توسط ایران نگران است. لودریان پس از دیدار با ظریف: از نقض برجام توسط ایران نگران هستیم. وزیر خارجه فرانسه در ادامه سخنانش از ترکیه خواست تا به توافقات نشست برلین درباره لیبی پایبند بوده و مداخله در این کشور آفریقایی را متوقف کند. فرانسه گفت‌وگوها میان اسرائیل و فلسطینیان بر اساس راه‌حل دو دولت و پایتختی قدس برای هر دو را تایید می‌کند.

رسانه‌های اصولگرا

روزنامه جوان: پنجاه و ششمین کنفرانس امنیتی مونیخ به صحنه انتقادهای تند و تیز از سیاست‌های امریکا تبدیل شد. علاوه بر مقام‌های آلمانی، چینی و ایرانی، جان کری، وزیر خارجه سابق امریکا هم شیوه مدیریتی رئیس‌جمهور امریکا را غیرقابل قبول خواند.

روزنامه جوان با درج گزارشی با عنوان ترامپ منتظر فروپاشی بود، نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم که برای شرکت در این کنفرانس در مونیخ حضور دارد ضمن دیدار با مقامات حاضر در این نشست، روز شنبه به شدت از امریکا انتقاد کرد و گفت: «ترامپ پس از خروج از برجام منتظر بود تا حکومت ما فروبپاشد. فکر می‌کنم رئیس‌جمهور ترامپ مشاوران خوبی نداشته است. در آن زمان جان بولتون به او می‌گفت که ایران ظرف چند ماه به زانو در می‌آید. حالا هم کسی به ترامپ مشاوره می‌دهد که سعی می‌کند رفتار بولتون را تقلید کند و به او پیشنهاد ترور سردار سلیمانی را داد.» وزیر امور خارجه همچنین ترور سردار سلیمانی را اقدامی بزدلانه دانست و خاطرنشان کرد که واشنگتن در حالی سردار سلیمانی را هدف قرار داد که وی در یک خودروی غیرنظامی در حال حرکت بود و در مأموریتی برای پیشبرد صلح به عراق رفته بود و اقدام امریکا قطعاً اقدامی تروریستی بود. ظریف همچنین گفته که کشورهایی مانند عربستان خواهان کاهش تنش نیستند. او گفت: پس از شهادت سردار سلیمانی از عرب‌ها پیغامی دریافت کردیم که می‌گفتند ما خواهان مذاکره هستیم. همان روز پاسخ دادیم ولی دیگر جوابی از طرف آن‌ها دریافت نکردیم.

روزنامه کیهان در گزارشی آورده است: شکاف بین اروپا و آمریکا مسئله‌ای نیست که بتوان آن را مخفی کرد. این شکاف طی سه سال اخیر و به خصوص بعداز روی کار آمدن دونالد ترامپ از پستوی جلسات محرمانه مقامات غربی به صحن علنی جلسات و رسانه‌ها کشیده شده و هر چند وقت یک بار دو سوی آتلانتیک در کنفرانس‌های بین‌المللی رو در روی یکدیگر قرار می‌گیرند. موارد اختلاف بین اروپا و آمریکا از آینده ناتو گرفته تا تجارت آزاد و تهدیدات امنیتی روسیه و چین را شامل می‌شود. در همین راستا پنجاه و ششمین کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان نیز بار دیگر به صحنه کشمکش علنی مقامات اروپا و آمریکا بدل شد. وزیر خارجه آلمان طی سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ از کشورش و تمامی کشورهای اروپایی خواست تا نقش امنیتی بین‌المللی بیشتری را در راستای بروز برخی از تحولات در روابط با آمریکا ایفا کنند. ‌هایکو ماس، خواستار ایجاد یک اتحاد امنیتی و دفاعی اروپایی به عنوان ستون قوی و اروپایی ناتو شد و در پاسخ به اظهارات اخیر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: «آلمان آماده گفت‌وگو درباره یک استراتژی اروپایی مرتبط با زرادخانه تسلیحات اتمی فرانسه است».‌

به گزارش روزنامه خراسان، درحالی که آمریکا ماه گذشته از حضور وزیر خارجه کشورمان در نشست اقتصادی داووس سوئیس از ترس اثرگذاری او بر افکار عمومی جهان پس از ترور سردار سلیمانی جلوگیری کرده بود، اما حضور ظریف در نشست امنیتی مونیخ باعث شد مجادله ای داغ بین او و مجری مراسم ایجاد شود که با سخنان و پاسخ های صریح و قاطع محمد جواد ظریف همراه بود. او همچنین در گفت و گو با یک شبکه خبری آمریکا، چالشی جدید برای آمریکا درباره هواپیمای اوکراینی ایجاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در دیدار «محمد جواد ظریف» و «ژان ایو لودریان» وزرای خارجه ایران و فرانسه در خصوص موضوعات دو جانبه و آخرین تحولات منطقه و برجام گفت وگو شد. محمد جواد ظریف ضمن یادآوری و بر شمردن تعهدات انجام نشده اروپا در برجام تاکید کرد: مسیری که اروپا در پیش گرفته کمکی به حل مشکلات نمی‌کند و تنها راه درست، بازگشت اروپا به انجام تعهدات ذیل برجام است. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ تصریح کرده بود: در صورتی که اروپا به تعهدات برجامی خود عمل کند، ایران نیز از روند کاهش تعهدات خود نسبت به توافق هسته‌ای باز خواهد گشت.

گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم در مطلبی آورده است: محمد جواد ظریف امروز (شنبه) در حاشیه نشست کنفرانس امنیتی مونیخ با «تارو کونو» وزیر خارجه ژاپن دیدار کرد و در خصوص روابط دوجانبه و موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی به تبادل نظر پرداختند. همچنین در دیدار با «مانفرد و بر» رئیس گروه مردم در پارلمان اروپایی با وزیر امور خارجه کشورمان، تعهدات اروپا در قبال برجام  و همچنین کاهش تعهدات برجامی ایران و اوضاع منطقه غرب آسیا مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت. ظریف همچنین با وزیر امور خارجه اسپانیا دیدار  و گفتگو کرد. بررسی راه‌های گسترش روابط دوجانبه، زمینه های  تقویت اعتماد و همکاری بین ایران و اروپا، کاهش تعهدات برجامی ایران، تعهدات برجامی اروپا، اوضاع منطقه و  واقعیت‌های داخلی آمریکا ازجمله محورهای مورد گفتگو بین دو وزیر خارجه در این دیدار بود. وزیر امور خارجه کشورمان طی دو روز گذشته با بسیاری از مقامات کشورهای دیگر از جمله چین، کانادا، اوکراین، فنلاند، شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا، عمان و جمهوری چک دیدار و گفت‌وگو کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی صراط در گزارشی آورد: رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در ماه ژانویه و در اوج بحران ترور و شهادت سردار سلیمانی، «نامه‌ای شدیداََ نامناسب به ایران» ارسال کرد، اظهار داشت نامه او حاوی تهدیدهایی بود که تهران نیز پاسخ محکمی به او داد. وی البته از تکرار آنچه که در نامه نوشته شده بود اجتناب کرده و گفت بگذارید خود پامپئو بگوید چه نوشته بود. ظریف ضمن اشاره به اینکه پاسخ ایران مانند نامه پامپئو «بی‌ادبانه» نبود، تصریح کرد: «قبلا [سطح تماس‌های دو کشور] اینگونه [بد] نبود... من هنوز همان وزیر خارجه‌ای هستم که با جان کری (وزیر خارجه دولت پیشین آمریکا) به شکل محترمانه‌ای تعامل کرد».

برچسب‌ها ناتو کنفرانس امنیتی مونیخ محمد جواد ظریف آلمان جاستین ترودو جان کری پروندهٔ خبری کنفرانس امنیتی مونیخ 2020/ داووس امنیتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ناتو کنفرانس امنیتی مونیخ محمد جواد ظریف آلمان جاستین ترودو جان کری دونالد ترامپ دونالد ترامپ جواد ظریف جواد ظریف جواد ظریف جواد ظریف ناتو کنفرانس امنیتی مونیخ محمد جواد ظریف آلمان جاستین ترودو جان کری کنفرانس امنیتی مونیخ وزیر امور خارجه ایران وزیر خارجه کشورمان جمهوری اسلامی ایران ترور سردار سلیمانی وزیر امور خارجه هواپیمای اوکراینی نشست امنیتی مونیخ سردار سلیمانی کنفرانس مونیخ محمد جواد ظریف اروپا و آمریکا محمدجواد ظریف یکجانبه گرایی عربستان سعودی تعهدات برجامی توافق هسته ای افکار عمومی شهادت سردار ظریف همچنین کاهش تعهدات وزرای خارجه رئیس جمهور بین المللی بین الملل نخست وزیر اتهام زنی روز گذشته منطقه ای غرب آسیا رسانه ها ایران هم گفت وگو جان کری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۳۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صنایع کوچک و متوسط آفریقای مرکزی با وزیر خارجه دیدار کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با آقای «انگاته روبارد» وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط آفریقای مرکزی دیدار و گفتگو کرد. دکتر امیرعبداللهیان توسعه و ارتقای همه جانبه مناسبات با قاره آفریقا را از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات دوجانبه با جمهوری آفریقای مرکزی در زمینه‌های مورد نیاز این کشور به ویژه در حوزه‌های کشاورزی، علمی و فناوری و آموزشی آمادگی خود را اعلام می‌دارد.

آقای «انگاته روبارد»، وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط آفریقای مرکزی نیز با اشاره به اهمیت پذیرش دعوت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در دومین همایش ایران و آفریقا و اکسپو تهران و ابراز قدردانی از حسن میزبانی از ایشان و هیات همراه، پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشورمان در زمینه‌های علمی، فناوری و صنعتی را ستود.‌

کد خبر 6092645

دیگر خبرها

  • وزیر صنایع کوچک و متوسط آفریقای مرکزی با وزیر خارجه دیدار کرد
  • وزیر خارجه انگلیس: ایران منطقه را بی ثبات می کند
  • «حماس» باید در تشکیل کشور فلسطین مشارکت داشته باشد
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • ادعای تکراری وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس : ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • کامرون: ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • پیام امیرعبداللهیان به همایش روز ملی خلیج فارس
  • موضع‌گیری وزیر خارجه اردن درباره ایران
  • موضع‌گیری جدید وزیر خارجه اردن درباره ایران