Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماهی گیری یکی از مشاغلی است که در گذشته در استان ایلام رونق داشته، اما امروزه بنا بر شرایط سخت و درآمد پایین این شغل کمتر سی به سراغ آن می‌رود.

چشم هایی که منتظر سخاوت دریا هستند/از شرایط سخت ماهیگیری تا دیرکرد در صدور مجوزها

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، دویست هزار خانوار در ایران از راه ماهی گیری امورات زندگی  خود را می‌گذرانند؛ شغلی که با توجه به سختی‌های بسیار و حوادث ناگوار در بی توجهی مسوولین در حال ادامه بقای خود است، ماهی گیرانی که هر صبح با امید روزهای بهتر و اینکه با دست پر به خانه‌هایشان برگردند زندگی را به کام خود خوش گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماهی گیری یکی از شغلهایی است که در زمره مشاغل سخت قرار گرفته، لذا می‌طلبد دولت و مسوولین نگاه ویژه‌ای به این شغل و حمایت از آنها داشته باشند، چرا که حمایت از این قشر زحمتکش نیازمند همکاری همه ارگان‌هاست، صیادانی که با تمام سختی‌های کار تنها هدفشان یک لقمه نان حلال برای سیر کردن شکم فرزندانشان است.

دمای هوای پایین و آلودگی‌های آب، این روزها باعث شده که ماهیان هم دم به تله ندهند؛ صیادانی که 6 ماه از سال کار دارند و 6 ماه دیگر بیکار هستند و درآمد حاصل از کار آنها نیز کفاف زندگی این روزهای آنها نمی‌شود.

 مشکل نبود بیمه، دیر کرد در صدور مجوزها و سختی کار صیادان در این هوای سرد آن هم وسط رودخانه‌ها با یک تیوپ ماشین که هر لحظه امکان غرق شدن وجود دارد خبرنگار فارس را بر آن داشت تا به رودخانه سیمره سفر کند و با صیادان و مسوولین گفت‌وگویی داشته باشد تا از نزدیک با این شغل سخت آشنا شویم.

عدم صدور مجوزها یکی از مشکلات کنونی صیادان است

موسی بیگی یکی از ماهی گیران رودخانه سیمره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: نبود بیمه و عدم صدور مجوز در وقت معین یکی از مهمترین مشکلات صیادان است که بایستی هر چه زودتر مرتفع شود.

وی افزود: بیشتر ماهی‌هایی که صید می‌کنیم اورشین، شیربت و زرد پر است که گران ترین آنها تا 70 هزار به فروش می‌رود اما واقعیت این است میانگین درآمد یک ماهی گیر در ماه به 800 هزار تومان هم نمی‌رسد.

این ماهی گیر جوان چرداولی تصریح کرد: سرانجام پیشه ماهی گیران بی آیندگی است، نه بیمه‌ای، نه امنیت شغلی و نه حتی حمایتی توسط دولت صورت نمی‌گیرد.

بلاتکلیفی و سرانجام نامعلوم ماهی گیران غیر باور است 

نصری یکی دیگر از ماهی گیران رودخانه سیمره نیز، می‌گوید: بنده بخاطر شرایط بد مالی مجبورم الان با این تیوپ ماشین وسط این رودخانه عمیق ماهی گیری کنم، الان هم وضعیت بازار کساد است و با قیمت پایین مجبورم ماهی‌ها را بفروشم. 

وی افزود: هر روز وضعیت اقتصادی زندگی ماهی گیران در ایلام بدتر از دیروز پیش می‌رود و صید ماهی نیز رو به کاهش است و هیچ نهادی هم از ما حمایت نمی‌کند.

این ماهیگیر اهل سیمره در ادامه درد دلهای خود، عنوان کرد: روزهای پنج شنبه و جمعه به این امید که چند ماهی به دست می‌آوردم به رودخانه می‌آیم، اما متاسفانه گاهی تور آنقدر سنگین است که نمی‌توان آن را بالا کشید، سنگینی تور هرچیزی را دارد، جز ماهی؛ ما در بلاتکلیفی هستیم.

بدون مجوز هیچ بیمه‌ای صورت نمی‌گیرد 

سهیلا ملکشاهی مدیرکل تامین اجتماعی استان ایلام در این راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: ماهی گیران در صورت داشتن مجوز می‌توانند از بیمه دولت استفاده کنند در غیر این صورت هرگز نمی‌توانند از بیمه بهره مند شوند.

وی افزود: ما تابع مقررات هستیم و قانون اجازه بیمه کرده افراد را بدون مجوز به ما نداده است.

مدیرکل تامین اجتماعی ایلام، خاطر نشان کرد: از ماهی گیران در صورت داشتن مدارک قانونی و مجوز تامین اجتماعی از آنان حمایت خواهد کرد.

با ماهیگیران متخلف برخورد خواهیم کرد

 در ادامه غلامرضا ابدالی مدیرکل محیط زیست استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، اظهار داشت: با آن دسته از ماهیگیران حرفه‌ای که بدون مجوز تخلف داشته باشند و ماهی گیری کنند و همچنین در زمان تخم ریزی اقدام به صید داشته باشند برخورد قاطع صورت می‌گیرد.

وی افزود: هدف از صدور پروانه کمک به افرادی است که معیشت آنان بر این امر وابسته است و بایستی صیادان طبق قوانین صید برخورد کنند.

مدیرکل محیط زیست ایلام به مجوز ماهی گیری برای صیادان اشاره و تصریح کرد: برای مجوز بایستی خود ماهی گیر اقدام کند و با مراجعه به اداره کل و داشتن شرایط مذکور این امر محقق می‌شود.

با وجود شرایط سخت کسب مجوز و از طرفی در خطر بودن حیات ماهی‌های ایلامی و کمبود ماهی در رودخانه‌ها عملا شغل ماهی‌گیری در استان با خطر نابودی مواجه است، موضوعی که می‌طلبد مسوولین دست راحتی از زیر سر برداشته و آستین همتشان را بالا زنند تا با ورود قشر بیکار دیگری به بیکاران استان ایلام مواجه نشویم.

انتهای پیام/970813

منبع: فارس

کلیدواژه: ایلام ماهی شغل ماهی گیری رودخانه سیمره تامین اجتماعی ماهی گیران ماهی گیران استان ایلام داشته باشند صدور مجوزها صدور مجوز ماهی گیری بدون مجوز شرایط سخت ماهی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۳۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتانیاهو: نابودی حماس نزدیک است

به گزارش ایسنا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با بیان ادعای مذکور گفت، سیاستش نشان می‌دهد که تشکیلات خودگردان فلسطین راه حل نوار غزه نیست.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شد، جنبش مقاومت فلسطین «حماس» باقی نخواهد ماند زیرا این رژیم آن را «نابود» خواهد کرد!

به نقل از سایت خبری النشره، ارتش رژیم صهیونیستی نیز در همین حال از کشته شدن دو تن از نظامیان خود خبر داد که یکی از آنها فرمانده تانک بوده است.

ارتش رژیم صهیونیستی در شصت و سومین روز از حمله خود به نوار غزه، بمباران مناطق مسکونی را تشدید کرده و قتل عام جدیدی در رفح، خان‌یونس، شهر غزه و جبالیا مرتکب شده است.

دیگر خبرها

  • اگر کف پای شما صاف است؛ بخوانید
  • نتانیاهو: نابودی حماس نزدیک است
  • کشتی‌گیران اسرائیلی به دلیل تحریم ترکیه، از حضور در المپیک پاریس محروم شدند
  • از ساخت داروی درمان دیسک کمر تا تلاش موفق کشتی‌گیران فرنگی برای کسب تمام سهمیه‌های المپیک
  • رودخانه روستای کنجان چم با بارش‌های سیل آسا طغیان کرد + فیلم
  • متخلفان صید ماهی در تور محیط بانان لرستان
  • چه افرادی در معرض کمبود ویتامین B۱۲ قرار دارند؟
  • عبور از رودخانه با مخاطرات فراوان
  • طغیان رودخانه‌ها و سر ریز شدن سد‌ها در ایلام + فیلم
  • طغیان رودخانه‌ها و سر ریز شدن سد‌ها در ایلام