Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@19:56:39 GMT

اما و اگرهای حذف انتگرال از کتب درسی ریاضی!

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۱۴۰۷۵

اما و اگرهای حذف انتگرال از کتب درسی ریاضی!

ایسنا/مازندران عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه مازندران با بیان اینکه حذف و اضافه مطالب درسی رخداد تازه ای نیست، گفت: اما چگونگی انجام و الزام چنین کارهایی باید با وسواس زیادی صورت بگیرد و اگر بهانه حذف انتگرال از کتب درسی دبیرستان، آشنایی دانش آموزان با زندگی است، واقعیت آن است که اگر انتگرال در زندگی کارایی ندارد، مشتق هم ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی توکلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اینکه بگوییم انتگرال در دانشگاه هم آموزش داده شده بنابراین نیازی به تدریس آن در دبیرستان نیست به فهم نادرست از ریاضیات مربوط می‌شود.

وی با اشاره به مفاهیم ریاضی که دارای لایه‌های بسیار است، تصریح کرد: به تدریج باید لایه‌ها برداشته شود تا مفاهیم به شکل عمیق در ذهن دانش آموز یا دانشجو رسوخ کند، برای نمونه مبحثی مانند "تقارن" از کلاس دوم دبستان آغاز  و سپس در سال‌های بالاتر تا دبیرستان باز هم تدریس می‌شود در واقع هر بار پرده جدیدی از مفهوم تقارن برای دانش آموز کنار زده شده است. 

عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز اساتید ریاضی فرصت کافی برای تدریس تمام مطالب سرفصل دروس ریاضی عمومی را ندارند، اگر قرار بر این است که پس از این، انتگرال از همان لایه نخستش آموزش داده شود، نمیدانم چه وقت فرصت خواهد شد تا یک دانشجو، انتگرال را تا حدی عمیق بفهمد.

توکلی با اشاره به اهمیت آشنایی دانش آموزان با شاخه‌های مختلف یک علم افزود: به همین علت است که مبحثی مانند ریاضیات گسسته وارد دنیای دبیرستان شده و اکنون، در بسیاری از مدارس و کلاس‌های آموزشی، ذهن دانش آموزان را به بهانه عمق بخشیدن به برخی مباحث کتاب، با انبوهی از مسائل ریاضی بمباران می‌کنند.

وی ادامه داد: بی‌تردید اثرات بسیار نامطلوبی داردبنابراین وسواس اصلی مولفان کتب درسی، پیش از آنکه بر روی حذف مطالب درسی باشد باید بر این بوده که در هر مقطعی، تا کدام لایه از یک مبحث ریاضی آموزش داده شود. 
عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه مازندران بیان کرد: اگر بهانه حذف انتگرال از کتب درسی دبیرستان، آشنایی دانش آموزان با زندگی است، واقعیت آن است که اگر انتگرال در زندگی کارایی ندارد، مشتق هم ندارد.

توکلی گفت: به لحاظ تاریخی، انتگرال زودتر از مشتق کشف شده است و آنهم به دلیل کاربردهای مرسوم در زندگی؛ اگر دانش آموز  با یادگیری انتگرال نمی‌تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد با دانستن قوانین نیوتن، جدول مندلیف و موارد گوناگون  دیگر نیز نمی‌تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد.

وی یادآور شد: تربیت نیروی علمی متخصص در دانشگاه‌ها نیاز به آن دارد تا لایه‌های اولیه علمی دانشجو در دوران دبیرستان شکل گرفته شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی رياضيات حذف انتگرال از ریاضی حذف انتگرال از کتب درسی آشنایی دانش آموزان آموزش داده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۴۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شغلی که مسیرش با کوله‌بار عشق طی می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان، حامد مرادی، کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی ۳ سال است آموزگار شده و به دلیل علاقه‌ فراوان، ریشه‌ روستایی، آشنایی کامل به منطقه و روستا‌های اسدآباد به خواست خود در مدرسه‌ ۶ پایه‌ سنایی روستای ده سفید معلم شده است.

هر روز در فصول مختلف سال و در شرایط مساعد و نامساعد جوی و جاده ۶۰ کیلومتر جاده را طی می‌کند و می‌گوید علاقه و عشقی که به بچه‌ها دارم نمی‌گذارد خستگی را حس کنم.

آقای مرادی با تلاش و کمک گرفتن از رئیس آموزش و پرورش اسدآباد و با استفاده از سیستم‌های شخصی مدرسه را هوشمند کرده و به دانش آموزان کار با کامپیوتر و چند نرم افزار جزیی مباحث درسی پایه‌ ششم را آموخته است.

دانش آموزان مدرسه‌ سنایی با دیدن فیلم‌های آموزشی، مسابقات درسی و املا در کامپیوتر درس‌ها را بهتر یاد می‌گیرند و دانش آموزان پایه‌های بالاتر هم مانند مدارس شهر‌های بزرگ مباحث درسی مرتبط با رایانه را به خوبی آموخته و به آینده‌ای روشن امیدوار شده اند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بسیج دبیرستان‌های فرانسه در حمایت از فلسطین
  • شغلی که مسیرش با کوله‌بار عشق طی می‌شود
  • اولویت بومی گزینی در استخدام نیروهای آموزش و پرورش بهارستان
  • طراحی سؤالات امتحانات نهایی فقط از کتب درسی است
  • جنبش حامی فلسطین به دبیرستان‌های فرانسه کشیده شد
  • والدین ثبت‌نام کُتب درسی را تا ۲۵ اردیبهشت انجام دهند
  • برگه‌های امتحانات کشوری پایه ششم و نهم چگونه تصحیح می شود؟
  • سوالات امتحانات نهایی دانش‌آموزان چطور طراحی می‌شود؟
  • سوالات امتحانات نهایی چگونه طراحی می‌شود؟
  • سبک بازی‌محور؛ افقی نو در حوزه آموزش دانش‌آموزان