Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-30@20:02:36 GMT

امشب آخرین مهلت ثبت نام کنکور سراسری

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۱۵۷۳۱

امشب آخرین مهلت ثبت نام کنکور سراسری

خبرگزاری میزان- مهلت ثبت نام در کنکور سال ۹۹ ساعت ۲۴ امروز یکشنبه ۲۷ بهمن ۹۸ پایان می‌یابد. تاریخ انتشار: 11:59 - 27 بهمن 1398 - کد خبر: ۵۹۶۸۴۴

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، ثبت نام برای شرکت در کنکور سراسری سال ۹۹ به منظور پذیرش دانشجو در رشته‌های با آزمون دوره‌های روزانه، (نوبت دوم) شبانه، نیمه حضوری، مجازی و پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها، دانشگاه پیام نور، مؤسسات آموزشی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد منحصراً از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: ۲۷ بهمن؛ آخرین مهلت ثبت نام در کنکور سراسری/۹۱۶ هزار نفر در کنکور سراسری شرکت کردند

 

ثبت نام برای کنکور سراسری ۱۳۹۹ از ۱۶ بهمن آغاز شد و با توجه به مهلت تمدید شده، این فرصت ساعت ۲۴ روز ۲۷ بهمن ماه ۹۸ به پایان می‌رسد.

کنکور سراسری ۹۹ در روز‌های ۱۲ و ۱۳ تیرماه سال ۱۳۹۹ در حوزه‌های امتحانی برگزار می‌شود و کارت ورود به جلسه رشته‌های با آزمون کنکور از ۹ تیر ماه سال ۹۹ بر روی سایت این سازمان سنجش قرار می‌گیرد داوطلبان تا ۱۱ تیر ماه فرصت دارند نسبت به دریافت پرینت کارت خود اقدام کنند.
کارنامه نتیجه اولیه این آزمون دهه دوم مرداد ماه بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می‌شود و داوطلبان به صورت اینترنتی می‌توانند نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند. نتیجه نهایی کنکور ۹۹ در دهه دوم شهریور ماه از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد.

شرایط و جزئیات ثبت نام در آزمون سراسری سال ۹۹ در دفترچه راهنمای ثبت نام درج شده است.
تکالیف داوطلبان برای شرکت در آزمون سراسری سال ۹۹
داوطلب شرکت در آزمون باید یکایک اقدامات زیر را به موقع و در مهلت مقرر انجام دهد.
مطالعه دفترچه راهنمای ثبت‌نام (دفترچه شماره ۱) در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ (این دفترچه همزمان با شروع ثبت‌نام از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قابل دریافت است).
خرید کارت اعتباری ثبت‌نام از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی: www.sanjesh.org.
مراجعه به سامانه جمع‌آوری اطلاعات و سوابق تحصیلی داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها به نشانی: http://dipcode.medu.ir برای دریافت کد‌های سوابق تحصیلی زیر:
۱) کد سوابق تحصیلی دارندگان دیپلم نظام آموزشی جدید (۳-۳-۶). تذکر مهم: این دسته از داوطلبان قبلاً باید طبق اعلام مدارس محل تحصیل با مراجعه به سامانه اعلام شده کد سوابق تحصیلی خود را دریافت کرده و در زمان ثبت‌نام با درج کد سوابق تحصیلی در پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان اطلاعات فردی خود را مشاهده کنند.
۲) کد سوابق تحصیلی برای دیپلمه‌های سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۸ شاخه نظری (نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی و همچنین نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶) رشته‌های تحصیلی ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی.
۳) کد سوابق تحصیلی برای داوطلبان با مدرک پیش‌دانشگاهی ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیش‌دانشگاهی خود را از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ اخذ کرده‌اند.
تبصره ۱: دارندگان مدرک پیش‌دانشگاهی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ در صورتی که اطلاعات شأن در بانک اطلاعاتی مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش وجود نداشته و یا ناقص باشد، ابتدا برای تکمیل اطلاعات خود به آدرس اینترنتی: http://dipcode.medu.ir مراجعه کنند. در صورت تأیید اطلاعات آنان از سوی آموزش و پرورش، می‌توانند تا تاریخ ۲۴ بهمن ۹۸ با مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ ثبت نام کنند.
تبصره ۲: دانش آموزان نظام آموزشی ۳-۳-۶ و همچنین دانش آموزان دوره پیش‌دانشگاهی (نظام سالی واحدی – ترمی واحدی) سال جاری که تا تاریخ ۳۱ شهریور ماه سال ۹۹ فارغ‌التحصیل می‌شوند، لازم است برای اطلاع از نحوه اقدام به اطلاعیه پرینت کارت شرکت در آزمون تاریخ ۲ تیرماه ۹۹ مراجعه کنند.
ثبت‌نام از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور در زمان مقرر ۱۶ تا ۲۴ بهمن ۹۸ برای شرکت در آزمون الزامی است.
پرینت کارت شرکت در آزمون، با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور بر اساس برنامه‌زمانی مندرج در دفترچه راهنمای شماره یک.
حاضر شدن در محل و حوزه امتحانی تعیین شده در کارت شرکت در آزمون و پاسخ دادن به سوالات.
با توجه به اینکه پرداخت هزینه ثبت‌نام منحصراً به صورت اینترنتی انجام می‌شود، داوطلبان لازم است به وسیله کارت‌های عضو شبکه بانکی شتاب که پرداخت الکترونیکی آن‌ها فعال است، با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان و پرداخت مبلغ ۳۷۰ هزار ریال (۳۷ هزار تومان) به عنوان وجه ثبت‌نام شرکت در آزمون، نسبت به دریافت اطلاعات کارت اعتباری (شماره سریال ۱۲ رقمی) اقدام کنند.
با توجه به اینکه مقرر شده است که در مراحل مختلف فرآیند این آزمون، خدماتی از طریق ارسال پیام کوتاه به داوطلبان ارائه شود، داوطلبانی که تمایل به استفاده از خدمات پیام کوتاه دارند، با انتخاب گزینه مربوط و پرداخت مبلغ ۶ هزار ریال (۶۰۰ تومان) به عنوان هزینه استفاده از خدمات پیام کوتاه، می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.
هر داوطلب مطابق ضوابط آزمون می‌تواند متقاضی شرکت در یکی از گروه‌های پنجگانه آزمایشی شامل گروه آزمایشی یک (علوم ریاضی و فنی)، گروه آزمایشی ۲ (علوم تجربی)، گروه آزمایشی ۳ (علوم انسانی)، گروه آزمایشی ۴ (هنر) و گروه آزمایشی ۵ (زبان‌های خارجی) شود.
در صورتی که داوطلبی متقاضی ثبت‌نام در ۲ یا ۳ گروه آزمایشی باشد، لازم است که به ازای هر گروه آزمایشی، مبلغ ۳۷۰ هزار ریال (۳۷ هزار تومان) دیگر نیز از همین طریق پرداخت و اطلاعات کارت اعتباری را دریافت دارد.
منظور از ثبت‌نام در ۲ یا ۳ گروه آزمایشی این است که داوطلب می‌تواند علاوه بر انتخاب یکی از گروه‌های آزمایشی (علوم ریاضی و فنی یا علوم تجربی یا علوم انسانی) به عنوان گروه آزمایشی اصلی در گروه آزمایشی هنر و زبان خارجی نیز متقاضی شود. هیچ داوطلبی نمی‌تواند به طور همزمان، در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی شرکت کند.
در صورتی که داوطلبی علاقه‌مند به شرکت در گزینش رشته‌های تحصیلی دانشگاه پیام‌نور و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی باشد، لازم است که نسبت به پرداخت مبلغ ۱۸۶ هزار ریال (۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان) دیگر نیز از همین طریق، اقدام و اطلاعات کارت اعتباری (شماره سریال ۱۰ رقمی) را دریافت کند.
درباره نحوه اعلام علاقه‌مندی به رشته‌های دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تهران، در صورت اخذ مجوز‌های قانونی توسط وزارت آموزش و پرورش از مراجع ذیصلاح برای پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها، موضوع در مرحله انتخاب رشته‌های تحصیلی (حدود دهه دوم مرداد ماه سال ۱۳۹۹) اطلاع‌رسانی خواهد شد.
نوع مدرک تحصیلی مورد نیاز برای شرکت در کنکور سراسری
۱) دارا بودن دیپلم نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶، اعم از شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای یا کاردانش و یا اخذ دیپلم حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۹، دارا بودن مدرک پیش‌دانشگاهی و یا اخذ مدرک پیش‌دانشگاهی حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۹، دارا بودن دیپلم دوره چهارساله نظام قدیم و یا مدرک کاردانی (فوق دیپلم) برای داوطلبان الزامی است.
۲) دارندگان دیپلم فنی و حرفه‌ای و کاردانش (نظام آموزشی غیر ۳-۳-۶) که فاقد مدرک پیش دانشگاهی یا کاردانی هستند حق ثبت‌نام در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ را ندارند و در صورت ثبت نام در آزمون به عنوان متخلف شناخته شده و برابر ضوابط با آنان برخورد خواهد شد.
در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ پذیرش دانشجو در رشته‌های تحصیلی: آهنگسازی، ادبیات نمایشی، ارتباط تصویری، بازیگری - کارگردانی، طراحی پارچه، طراحی صحنه، طراحی صنعتی، طراحی لباس، عکاسی، کاردانی هنر‌های تجسمی، کتابت و نگارگری، مجسمه سازی، موسیقی نظامی، نقاشی، نمایش عروسکی، نوازندگی موسیقی ایرانی و نوازندگی موسیقی جهانی در گروه آزمایشی هنر و در رشته‌های علوم ورزشی و آموزش علوم ورزشی به صورت متمرکز و با شرایط خاص صورت می‌پذیرد.
توضیحات لازم در این خصوص از طریق اطلاعیه‌های مربوط در زمان پرینت کارت شرکت در آزمون به اطلاع داوطلبان خواهد رسید. این رشته‌ها از ردیف رشته‌های مربوط به پذیرش نیمه متمرکز خارج شده و اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های فوق در شهریور ماه سال ۱۳۹۹ همزمان با نتایج سایر رشته‌های متمرکز اعلام خواهد شد.
ثبت‌نام بدون توجه به نوع نظام آموزشی در کنکور ۹۹
براساس مصوبه جلسه هجدهم شورای سنجش و پذیرش دانشجو ۲۹ تیرماه ۹۸ داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ مجاز هستند در زمان ثبت‌نام بدون توجه به نوع نظام آموزشی که در آن تحصیل کرده‌اند، نوع مجموعه سوالات خود را از نظام آموزشی دیگر (نظام آموزشی ۳-۳-۶ و یا نظام آموزشی سالی واحدی- ترمی واحدی) انتخاب کرده و در جلسه آزمون به آن پاسخ دهند.
به داوطلبان تاکید شده است در انتخاب مجموعه سوالات در تقاضانامه ثبت‌نام خود دقت لازم را به عمل آورند چرا که تبعات هر نوع اشتباه در انتخاب نوع سوالات به عهده شخص داوطلب بوده و در جلسه آزمون، مجموعه سوالات انتخابی به داوطلب تحویل داده خواهد شد و تغییر مجموعه سوالات برای داوطلب در زمان برگزاری آزمون میسر نخواهد بود.
آماده کردن مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای ثبت‌نام
داوطلبان باید پس از مطالعه دفترچه راهنما مدارک یا اطلاعات لازم مندرج در تقاضانامه ثبت‌نام، از جمله فایل عکس اسکن شده را بر اساس توضیحات مندرج در دفترچه آماده کنند.
داوطلبان، در صورت تمایل به ویرایش اطلاعات ثبت نامی، لازم است که با وارد کردن اطلاعات درخواستی نسبت به مشاهده و ویرایش اطلاعات ثبت نامی بر اساس دستورالعمل به شرح زیر اقدام کنند:
الف- آن دسته از داوطلبانی که مشمول سوابق تحصیلی نیستند، اجازه ویرایش کلیه اطلاعات ثبت‌نامی خود را دارند.
ب- آن دسته از داوطلبانی که مشمول سوابق تحصیلی هستند، اجازه ویرایش اطلاعات خود را دارند؛ اما اجازه ویرایش اطلاعات سوابق تحصیلی را نخواهند داشت.
توجه: شرایط و ضوابط ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری، در دفترچه راهنمای شماره ۱ آزمون درج شده است و هرگونه تغییر در شرایط و ضوابط ثبت‌نام این آزمون، به صورت اطلاعیه رسمی از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان و نشریه پیک‌سنجش و در صورت لزوم از طریق رسانه‌های گروهی اعلام خواهد شد.
داوطلبان می‌توانند سوالات خود را با بخش پاسخگویی اینترنتی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان به نشانی: www.sanjesh.org یا با شماره تلفن گویای‌: ۴۲۱۶۳ (کد ۰۲۱) در میان بگذارند و از مراجعه حضوری به این سازمان خودداری کنند.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: آزمون سراسری سنجش پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور سایت سازمان سنجش آموزش کشور طریق پایگاه اطلاع رسانی آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ پرینت کارت شرکت در آزمون اطلاعات کارت اعتباری مدرک پیش دانشگاهی دفترچه راهنمای رشته های با آزمون اطلاعات ثبت نامی دسته از داوطلبان نظام آموزشی جدید ثبت نام در آزمون علوم ریاضی و فنی کد سوابق تحصیلی رشته های تحصیلی پذیرش دانشجو کنکور سراسری ویرایش اطلاعات اعلام خواهد شد مجموعه سوالات آموزش و پرورش علوم انسانی سراسری سال ۹۹ گروه آزمایشی ماه سال ۱۳۹۹ برای شرکت مهلت ثبت نام برای داوطلب پرداخت مبلغ پیام کوتاه علوم تجربی اقدام کنند دانشگاه ها شهریور ماه ثبت نام هزار ریال دارا بودن بهمن ۹۸ بر اساس دهه دوم ۶ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۵۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صفر تا صد تأیید سوابق تحصیلی و ترمیم نمرات داوطلبان کنکور

سید علی جعفری؛ رئیس گروه برنامه‌ریزی مرکز ارزشیابی وزارت آموزش‌وپرورش و عضو گروه طراحی و توسعه سامانه «مشاهده، تأیید و ثبت‌نام آزمون‌های ایجاد و ترمیم سابقه تحصیلی» در گفتگو با تسنیم نحوه و مهم‌ترین نکات قابل‌توجه در خصوص سامانه ثبت‌نام آزمون‌های نهایی برای ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره را تشریح کرد.

مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

تسنیم: هدف از راه‌اندازی این سامانه چیست و داوطلبان چه‌اقداماتی را باید انجام دهند؟

بر اساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از سال گذشته نتایج آزمون‌های نهایی یا سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها (کنکور) تأثیر قطعی پیدا کرد (این تأثیر در سال جاری ۵۰ درصد و شامل نتایج آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم است).

امتحانات نهایی به صورت طبیعی برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود، اما داوطلبانی که به هر دلیلی فاقد سابقه تحصیلی هستند یا قصد ترمیم نمرات خود را دارند باید از طریقی درخواست خود را ثبت کنند و سامانه این کار را انجام خواهد داد؛ بنابراین یکی از اهداف راه‌اندازی این سامانه، ایجاد بستر الکترونیکی ثبت‌نام برای شرکت در آزمون‌های ایجاد سابقه و ترمیم نمره است (این امر در سال گذشته به صورت حضوری و توسط مدارس انجام شد).

این سامانه یک هدف دیگری را هم دنبال می‌کند و آن هم نمایش و اخذ تأییدیه سوابق تحصیلی موجود است. داوطلبانی که در سال‌های گذشته در آزمون‌های نهایی شرکت کرده‌اند، دارای سابقه تحصیلی هستند لذا این افراد باید وارد سامانه شده، سوابق تحصیلی خود را بررسی کنند و اگر با مغایرتی مواجه شدند اقدام به ثبت درخواست بررسی کنند تا وضعیت آنها مشخص شود.

تسنیم: با این توضیحات، این سامانه دارای دو بخش است؛ داوطلبان به کدام یک از این بخش‌ها باید مراجعه کنند؟

بله همان‌طور که مطرح شد، سامانه دارای دو بخش است. بخش اول، مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی و بخش دوم ثبت‌نام ایجاد سابقه و ترمیم نمره.

مشاهده و تایید سوابق تحصیلی برای تمام داوطلبان ضروری است

بخش اول برای همه داوطلبان نوبت‌های اول و یا دوم آزمون سراسری سال جاری ضروری و اجباری است یعنی همه باید سوابق خود را ابتدا تأیید کنند تا نمره کل سابقه تحصیلی برای آنها محاسبه و در زمان مقرر به سازمان سنجش ارسال شود.

 

این افراد برای ایجاد سابقه تحصیلی اقدام کنند.

اما بخش دوم یعنی ثبت‌نام برای ایجاد سابقه و ترمیم نمره اختیاری است و افراد واجدالشرایط می‌توانند بنا به انتخاب خودشان در یک یا چند آزمون شرکت کنند. توجه کنید این بخش ثبت‌نام هم عملاً دو قسمت دارد؛ اول افرادی که به دنبال ایجاد سابقه هستند و دوم افرادی که به دنبال ترمیم نمره هستند هرچند که این بخش اختیاری است، اما گروه‌های زیر که فاقد سابقه تحصیلی هستند احتمالاً متقاضی ایجاد سابقه تحصیلی باشند:

افرادی که در گروه‌های آزمایشی غیر متناظر با رشته تحصیلی خود شرکت کرده‌اند و باید در دروس نهایی گروه آزمایشی انتخابی ایجاد سابقه کنند.

دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش که قبلاً در آزمون‌های نهایی رشته‌های نظری شرکت نکرده‌اند.

طلاب حوزه‌های علمیه.

افرادی که در آزمون‌های پیش از خرداد سال ۱۳۸۴ شرکت کرده‌اند.

افرادی که در آزمون‌های پیش‌دانشگاهی قبل از خرداد سال ۱۳۹۱ شرکت کرده‌اند.

افرادی که در آزمون‌های نوبت‌های شهریور و دی سال ۱۴۰۲ و پس از آن شرکت کرده‌اند.

شرکت در آزمون‌های ترمیم نمره هم اختیاری است و مختص افرادی است که در یک درس دارای سابقه تحصیلی هستند و قصد شرکت مجدد در آزمون را دارند. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که فرصت ترمیم یک‌مرتبه است و این فرصت برای همه داوطلبان حتی افرادی که در سال گذشته هم ترمیم نمره کرده‌اند مجدداً وجود دارد.

هزینه ترمیم نمره و ایجاد سابقه ۵۰ هزار تومان

تسنیم: هزینه شرکت در آزمون‌های ایجاد سابقه و ترمیم نمره چقدر است؟

بر اساس مصوبه هیئت وزیران، هزینه شرکت در آزمون‌های ترمیم نمره و ایجاد سابقه پنجاه‌هزار تومان است، بنابراین افراد به‌ازای انتخاب هر درس برای ایجاد سابقه و یا ترمیم نمره باید پنجاه‌هزار تومان به‌صورت الکترونیکی پرداخت کنند.

بخش مربوط به مشاهده و تأیید سوابق هم نیازمند پرداخت هزینه پنجاه‌هزار تومانی است البته که این هزینه بابت مشاهده و تأیید سوابق نیست و به فرایند محاسبه و ارسال نمره کل سابقه تحصیلی مربوط می‌شود و فقط محل اخذ آن با بخش اول سامانه همراه شده است.

همان‌طور که مطرح شد این هزینه بابت محاسبه نمره کل است، یعنی افرادی که قصد شرکت در کنکور امسال را دارند بنابراین افرادی که در کنکور ثبت‌نام نکرده‌اند و قصد ثبت‌نام در آن را هم ندارند می‌توانند بدون پرداخت هزینه سوابق خود را مشاهده و تأیید کنند. 

تسنیم: داوطلبان چگونه می‌توانند وارد این سامانه شوند؟

افرادی که می‌توانند وارد این سامانه شوند دو دسته‌اند. نخست؛ افرادی که در نوبت‌های اول و یا دوم آزمون سراسری سال جاری ثبت‌نام کرده و دوم؛ سایر افراد که به هر دلیلی قصد مشاهده سوابق تحصیلی خود یا ثبت‌نام در آزمون‌های ایجاد و ترمیم سابقه را دارند همانند دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش که می‌توانند درخواست شرکت در آزمون نهایی داشته باشند.

دسته اول یعنی افرادی که در کنکور ثبت‌نام کرده‌اند باید از حساب کاربری خود در سامانه سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی my.sanjesh.org وارده شده و به قسمت سوابق تحصیلی مراجعه کنند. بنابراین، ورود این گروه از داوطلبان از طریق درگاه سازمان سنجش است. اما سایرین که در کنکور ثبت‌نام نکرده‌اند می‌توانند از طریق درگاه خدمات الکترونیک وزارت آموزش‌وپرورش به نشانی my.medu.ir وارد شوند.

تسنیم: در هریک از بخش‌های این سامانه چه فرایندی دنبال می‌شود و داوطلبان دقیقاً چه کاری باید انجام دهند؟

اجازه دهید دو بخش سامانه را مرحله‌به‌مرحله توضیح دهم.

بخش اول: مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی

مرحله اول موافقت‌نامه؛ به‌محض اینکه داوطلبان وارد سامانه شوند باید متنی را مطالعه و تأیید کنند. در این قسمت توضیحاتی ارائه و تأییدیه‌ای از کاربر اخذ می‌شود با این مضمون که مسئولیت هرگونه خطا در ورود اطلاعات برعهده شخص داوطلب است.

توصیه می‌کنیم داوطلبان حتماً این قسمت را به‌دقت مطالعه و به توصیه‌های مندرج در آن دقت کنند. در همین صفحه باید پرداخت وجه پنجاه هزارتومانی را انجام دهند. پرداخت هزینه برای افرادی که در کنکور ثبت‌نام کرده‌اند ضروری است، اما سایرین می‌توانند از این مرحله عبور و هزینه را پرداخت نکنند.

 همچنین، در این مرحله افراد باید تصویر پرسنلی خود را بارگذاری کنند. داوطلبان اگر دانش‌آموز سال جاری باشند، می‌توانند تصویر خود را که در سامانه دانش‌آموزی ثبت شده است ملاحظه کنند. نکته مهم در اینجا این است که اگر این تصویر به‌روز نیست و بیش از یک سال از زمان ثبت آن می‌گذرد، شخص باید به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه و عکس جدید ارائه کند تا توسط مدرسه در سامانه بارگذاری شود.

برای سایر افراد که دانش‌آموزان سال جاری نیستند امکان بارگذاری تصویر فراهم است. داوطلبان حتماً به شرایط بارگذاری تصویر که در سامانه ذکر شده است توجه کنند.

مرحله دوم؛ مشخصات هویتی:

در این بخش مشخصات هویتی داوطلبان مانند شماره ملی، نام و نام خانوادگی و... و وضعیت تحصیلی داوطلبان مانند مشغول به تحصیل، فارغ‌التحصیلی و... نمایش داده می‌شود. کاربران درصورتی‌که مغایرتی در مشخصات هویتی آنان وجود دارد و با بخشی از اطلاعات درج نشده است می‌توانند از طریق بخش «درخواست بروز رسانی مشخصات هویتی از ثبت‌احوال»، اطلاعات هویتی خود را به‌روز کنند.

اطلاعات دیگری که در این مرحله نمایش داده می‌شود، مشخصات تحصیلی. اگر شخص دانش‌آموز باشد، اطلاعات محل تحصیل وی نمایش داده می‌شود. همچنین اگر شخص فارغ‌التحصیل باشد، اطلاعات محل فارغ‌التحصیلی نمایش داده می‌شود. اما اگر سامانه کاربر را نه به‌عنوان دانش‌آموز و نه به‌عنوان فارغ‌التحصیل شناسایی نکرد، فرد باید از بین چند گزینه وضعیت تحصیلی خود را مشخص کند که شرایط هرکدام متفاوت است.

اگر فارغ‌التحصیل را انتخاب کند، باید اول به سامانه تأییدیه تحصیلی به نشانی emt.medu.ir مراجعه و درخواست تأییدیه تحصیلی خود را ثبت کند. زمانی که تأییدیه صادر شود، وضعیت تحصیلی این شخص در سامانه مشاهده سوابق به فارغ‌التحصیل تغییر می‌کند و وی می‌تواند ادامه فرایند را طی کند.

اگر دانش‌آموز را انتخاب کند، باید برای تعیین وضعیت خود و بررسی صحت ثبت‌نام انجام شده به مدرسه مراجعه کند.

اگر طلاب حوزه‌های علمیه یا فارغ‌التحصیل مدارس بین‌الملل را انتخاب کند، در این صورت می‌تواند به مرحله بعد مراجعه کند. داوطلبان در انتخاب این دو گزینه دقت کنند چرا که در مراحل بعدی سنجش و پذیرش ملزم به ارائه مدارک تحصیلی خود بر اساس آنچه انتخاب کرده‌اند هستند؛ در غیراین صورت با مشکل مواجه خواهند شد.

در اینجا ممکن است شخصی غیر فارغ‌التحصیل (دانش‌آموز) باشد که در سال جاری در هیچ مدرسه‌ای ثبت‌نام نکرده است، این افراد امکان ادامه فرایند را ندارند و برای تعیین وضعیت ثبت‌نام خود باید به مدرسه مراجعه کنند.

مرحله سوم؛ سوابق تحصیلی:

این مرحله، قسمت اصلی سامانه مشاهده و تأیید سوابق است. در این بخش افراد می‌توانند سوابق تحصیلی خود را مشاهده کنند که شامل: مدرسه، رشته، نمره دروس نهایی و سال اخذ آن و... می‌شود.

داوطلبان باید تمامی این اطلاعات را تأیید کنند تا به مرحله بعد برسند، اما اگر هر بخشی از اطلاعات نادرست باشد می‌توانند درخواست بررسی همان بخش را به‌صورت جز به جز ثبت کنند و تا زمانی که این درخواست‌ها بررسی و تعیین تکلیف نشوند، امکان مراجعه به مرحله بعد وجود ندارد.

درخواست‌هایی که قابل ثبت و رسیدگی می‌باشند عبارت‌اند از: نمره، سال و دوره (سال و نوبت اخذ نمره)، عنوان درس، مدرسه، رشته، پایه و وضعیت حضور (حاضر یا غایب‌بودن در آزمون). درصورتی‌که شخص برای یکی از این موارد اعلام مغایرت کند، باید مستند مربوط به آن یعنی کارنامه رسمی و مهر شده خود را بارگذاری کند. بر اساس فرایندی که طراحی شده است، اگر ادعای فرد اثبات شود، مغایرت اعلامی اصلاح و امکان مراجعه به مرحله بعد فراهم می‌شود.

یک بخش دیگر هم در این مرحله وجود دارد با عنوان «افزودن درس جامانده». یعنی شخص سابقه تحصیلی دارد، اما در این صفحه آن را مشاهده نمی‌کند. در این حالت، داوطلب باید اطلاعاتی در مورد درس جامانده خود ثبت کند تا این مورد هم بررسی شود. داوطلبان توجه کنند که موارد زیر به‌عنوان سابقه تحصیلی لحاظ نمی‌شوند لذا از ثبت آنها به‌عنوان درس جامانده خودداری کنند:

۱- تمام نمرات دروس غیر نهایی (نمرات مستمر، آزمون‌های داخلی و ...)

۲- نمرات اخذ شده در آزمون‌های نوبت شهریور و دی سال ۱۴۰۲ و پس از آن

۳- تمام نمرات اخذ شده قبل از سال تحصیلی ۱۳۸۳-۱۳۸۴،

۴- نتایج آزمون‌های دروس پیش دانشگاهی اخذ شده قبل از سال تحصیلی ۱۳۹۰-۱۳۹۱

کدام اطلاعات اهمیت بیشتری دارند؟

 در این مرحله اگر درخواست بررسی ثبت شود، داوطلب تا زمان تعیین تکلیف آن نمی‌تواند به مرحله بعد برود بنابراین توصیه می‌کنیم، داوطلبان از ثبت درخواست‌های بی‌مورد جدا خودداری کنند. در ضمن، در بین اطلاعات سوابق تحصیلی، کد درس، نمره و سال و دوره اخذ آن دارای اهمیت است بنابراین در بررسی این چند مورد دقت بیشتری داشته باشند.

در ضمن، اگر داوطلبان اطلاعات این مرحله را تکمیل و در مرحله بعد کد رهگیری را دریافت کنند، دیگر امکان اصلاح و ثبت درخواست بررسی نخواهند داشت.

مرحله چهارم؛ تأیید و چاپ:

در این قسمت یک کد رهگیری صادر و اطلاعاتی که تا این مرحله تأیید شده است نمایش داده و امکان چاپ آن فراهم می‌شود. توصیه می‌شود داوطلبان تا پایان زمان‌سنجش و پذیرش، نسخه چاپی و یا الکترونیکی این صفحه را نگهداری کنند.

پس از رسیدن به این مرحله، داوطلبان می‌توانند در صورت تمایل نسبت به ثبت‌نام دروس نهایی برای ترمیم یا ایجاد سابقه تحصیلی اقدام کنند بنابراین بخش اول سامانه در این مرحله به اتمام رسیده و بخش دوم یعنی ثبت‌نام ترمیم و یا ایجاد سابقه تحصیلی فعال می‌شود.

این بخش دارای مراحل زیر است:

 مرحله اول، انتخاب پایه و گروه آزمایشی

در این مرحله، داوطلبان نخست باید پایه تحصیلی مدنظر خود را انتخاب کنند. دقت داشته باشید، نتایج آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم برای سنجش و پذیرش سال ۱۴۰۳، پایه‌های یازدهم و دوازدهم برای سال ۱۴۰۴ و پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم برای سال ۱۴۰۵ و پس از آن تاثیر قطعی دارد. بنابراین، اگر شخص قصد دارد در کنکور سال جاری شرکت کند، کافی است فقط پایه دوازدهم را انتخاب کند، اما اگر قصد دارد در سال‌های آینده در آزمون سراسری شرکت کند، لازم است سایر پایه‌ها را نیز انتخاب کند. به عنوان مثال هنرجویان شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش که در سال جاری در پایه‌های دهم یا یازدهم مشغول به تحصیل هستند، می‌توانند در صورت تمایل دروس مورد نظر خودشان را از این دو پایه انتخاب و در آزمون آن شرکت کنند.

مورد دیگری که در این مرحله باید توسط داوطلب انتخاب شود، گروه آزمایشی مربوط به آزمون سراسری است. داوطلبان توجه داشته باشند در انتخاب دروس برای ایجاد سابقه و یا ترمیم نمره، فقط می‌توانند دروس مؤثر یک گروه آزمایشی اصلی (ریاضی، تجربی و انسانی) و یا یک گروه آزمایشی غیراصلی (هنر و زبان) را انتخاب کنند.

به‌عبارت‌دیگر، ابتدا باید یک بسته‌ای از دروس را انتخاب کند و بعد از میان آن بسته هر تعداد درسی که تمایل داشت را ترمیم یا ایجاد سابقه کند. دروس مؤثر هر گروه هم مشخص است و قبلاً اعلام شده است بنابراین، داوطلب باید تصمیم بگیرد در چه گروه آزمایشی قصد شرکت دارد و همان را انتخاب کند، این انتخاب یکی از موارد مهم است که باید به آن توجه کنند و اگر اشتباهی رخ دهد مسئولیت آن با خود داوطلب است.

دانش‌آموزان پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم رشته‌های نظری توجه داشته باشند بر اساس رشته و پایه‌ای که در حال تحصیل هستند دروس نهایی مربوط به همان رشته برای آنها قبلاً انتخاب شده است و نیاز به ثبت‌نام مجدد آنها نیست.

مرحله دوم؛ انتخاب دروس برای ترمیم و یا ایجاد سابقه

بر اساس دو انتخابی که شخص در مرحله قبل داشت (پایه و گروه آزمایشی)، یک جدول نمایش داده می‌شود که سوابق تأیید شده داوطلب در آن مشخص شده است.

این جدول دارای دو بخش است: نخست دروس اصلی که شامل دروس نهایی رشته متناظر با گروه آزمایشی انتخابی است و دوم، دروس معادل (در صورت وجود سابقه) که شامل دروس نهایی رشته‌های غیرمتناظر با گروه آزمایشی انتخابی است (نمرات این دروس که با نمرات دروس اصلی در یک ردیف قرار گرفته‌اند، در محاسبه نمره کل سابقه تحصیلی ملاک عمل قرار می‌گیرند).

اگر شخص در دروس این جدول نمره و سابقه داشته باشد، امکان ترمیم برای آن فعال است و می‌تواند انتخاب کند، اما اگر نمره‌ای وجود نداشته باشد، گزینه ایجاد سابقه فعال و قابل‌انتخاب است. همان‌طور که گفته شد، داوطلبان می‌توانند بر اساس مجموعه دروس گروه آزمایشی که انتخاب کرده‌اند ثبت‌نام کنند.

علاوه بر این، گزینه‌های فعال جدول این بخش به مؤلفه دیگری نیز ربط دارد و آن رشته تحصیلی داوطلب است؛ لذا در این جدول امکان ترمیم یا ایجاد همه دروسی که نمایش داده می‌شود وجود ندارد. پس از آنکه شخص دروس ترمیمی یا ایجاد خود را انتخاب کرد به مرحله بعد می‌رود و با پرداخت هزینه آن ثبت‌نام به اتمام می‌رسد.

به داوطلبان توصیه می‌شود جداول دروس مؤثر هر گروه آزمایشی (جداول پیوست) را برای فهم بهتر آنچه برایشان قابل‌انتخاب است، ملاحظه کنند.

tags # کنکور ، دانش آموزان سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • برگزاری کنکور برای داوطلبان سیل‌زده ۲۱ اردیبهشت ماه
  • کنکور در این شهر دوباره برگزار می‌شود
  • کلید اولیه نوبت اول کنکور منتشر شد
  • تاریخ دقیق برگزاری نوبت اول کنکور سراسری برای جاماندگان اعلام شد
  • ۲۵ مورد تقلب با دستگاه‌های الکترونیکی در کنکور ۱۴۰۳ کشف شد
  • صفر تا صد تأیید سوابق تحصیلی و ترمیم نمرات داوطلبان کنکور
  • تأیید سوابق تحصیلی برای تمام داوطلبان ضروری است
  • چند دانش‌آموز سیل زده از کنکور سراسری جا ماندند؟
  • کلید اولیه نوبت نخست کنکور فردا منتشر می شود/ ۵ روز فرصت اعتراض داوطلبان
  • فرصت یک‌هفته‌ای داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ برای مشاهده و تایید سوابق تحصیلی