Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-27@04:57:25 GMT

نقش کارل کولب در فیلم درخت گردو

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۱۶۸۲۳

نقش کارل کولب در فیلم درخت گردو

امسال در جشنواره فیلم فجر شاهد روایتی واقعی از جنایت علیه بشریت در سر دشت در دوران دفاع مقدس بودیم که مرور تجربه تلخ آن، لزوم برخورداری از توان دفاعی کشور را یادآوری کرد.  به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، امسال در جشنواره فیلم فجر شاهد روایتی واقعی از جنایت علیه بشریت در سر دشت در دوران دفاع مقدس بودیم که مرور تجربه تلخ آن، لزوم برخورداری از توان دفاعی کشور را یادآوری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



فیلم سینمایی «درخت گردو» به کارگردانی محمد حسین مهدویان در جشنواره فیلم فجر خوش درخشید. ابراهیم امینی و حسین حسنی نویسندگی فیلمنامه و تهیه‌کنندگی آن را سیدمصطفی احمدی برعهده داشته اند.

«درخت گردو» از فیلم‌های راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ (مسابقه اصلی) سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر می‌باشد. جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد در سی و هشتمین فیلم فجر به این فیلم اختصاص یافته است.

کارگردان «درخت گردو» از فیلم سازان جوان سینمای ایران دهه­‌ی شصتی است که غبار خفته بر رویداد‌های مهم تاریخ اخیر کشور را با هنرمندی پاک می ­کند.

"صوفیا نصر الهی" یکی از منتقدان سینما در باره این فیلم معتقد است: «درخت گردو» به لحاظ سینمایی یک فیلم آخرالزمانی درخشان است و به لحاظ احساسی فیلمی ملی که مردم را به هم نزدیک می‌کند. ما در چشیدن رنج جنگ شریک بوده‌ایم و این فیلمی علیه فراموشی است.

برای آن‌هایی که جنگ را دیده‌اند که به خاطر بیاورند چه بر سر ایران آوردند و برای آن‌هایی که متولد ۶۷ به بعد هستند تصویری دقیق و روشن از آن چه بر تاریخ این مملکت گذشته است.
داستان فیلم از چه قرار است..
روایتی واقعی از جنایت علیه بشریت و انسانیت در سر دشت است که با حمایت مدعیان حقوق بشر به وقوع پیوست. این جنایات نباید فراموش شود تا بلکه در دادگاه وجدان‌های بیدار، بانیان آن به پای میز محاکمه کشیده شوند. این فیلم تلاش دارد این صحنه­‌ها از یاد نرود.

ساعت ۱۶:۳۰ روز یکشنبه هفتم تیر ماه ۱۳۶۶ چند فروند هواپیمای عراقی سکوت شهر کوچک سردشت در غرب کشور را شکستند و هفت بمب خردل در نقاط مختلف شهر انداختند که دو بمب در بازار شهر و دو بمب دیگر در منطقه مسکونی افتاد. سه بمب دیگر در باغ‌های مجاور شهر افتاد.

به علت شرایط جوی مناسب از نظر درجه حرارت و جریان ملایم هوا، آلودگی بتدریج تاکیلومتر‌ها دورتر از کانون‌های انفجار گسترش یافت و بوع نامطبوع خردل که مشابه بوی سیر و گوگرد میباشد از فاصله دور استشمام می‌شد.

متاسفانه بیمارستان و نقاهتگاه شهر نیز در مسیر جریان هوای آلوده قرار گرفته و برخی از پزشکان و پرستاران پس از چند ساعت به دلیل آلوده شدن، مجبور به ترک آنجا شدند. برق و مخابرات قطع و کلیه فعالیت‌های خدماتی شهر فلج شده بود، زیرا اکثر کارکنان محلی مصدوم شده بودند.

در سال‌های جنگ تحمیلی رژیم بعثی صدام علی رغم حمایت گسترده تسلیحاتی و مالی غربی شرقی و عربی وقتی توان مقابله و ایستادگی در برابر ایران را از دست می ­داد با مشاوره و هدایت متخصصان کشور‌های مدعی حقوق انسانی به سلاح شیمیایی مجهز شد تا در مقابل دیدگان نابینای مصلحتی مدعیان حقوق بشر.

مرتکب جنایات فجیعی نه فقط در جبهه­‌های جنگ بلکه در شهر‌هایی همانند سردشت گردد و بدان فخر هم بفروشد. اگر چه جنگ تحمیلی تمام شده است لیکن هنوز آثار این جنایات جنگی بر مردمان مظلوم سردشتی و رزمندگان دوران دفاع مقدس پابرجاست.

صدام در این جنایت مجرم اصلی نبوده و نیست. کشور‌های مدعی حقوق بشر وقتی با انقلاب اسلامی منافع خود را از خوان ایران از دست رفته دیدند شرکای خوبی برای فروش و تجهیز صدام به انواع و اقسام سلاح­های مدرن و شیمیایی بودند.

در این مقطع شرکت‌های فرانسوی در کنار شرکت‌های دیگر غربی در تجهیز رژیم بعثی عراق به سلاح شیمیایی و کشتار جمعی حضور داشتند. بر طبق گزارش عراق به سازمان ملل متحد، مواد لازم برای تولید سلاح‌های شیمیایی از شرکت‌هایی از آمریکا، آلمان غربی، انگلستان، فرانسه به دست آمده‌است.

در دسامبر ۲۰۰۲ در گزارش ۱۲۰۰ صفحه‌ای عراق نام شرکت‌های شرقی و غربی و از جمله اشخاصی که در مجموع ۱۷۶۰۲ تن مواد شیمیایی را در طول دو دهه در اختیار عراق گذاشته‌اند فاش شد.

موضع قدرت‌های بزرگ نیز حمایت از عراق بود. حمایت‌های سیاسی انگلیس، تسلیحات صنایع هوایی فرانسه و سلاح‌های شیمیایی آلمان از جمله حمایت‌هایی بودند که عراق به پشتوانه آن‌ها جنگ را شروع کرد و ادامه داد. آنتونی پارسونز سفیر وقت انگلیس در سازمان ملل متحد در مورد تمایل آن زمانِ شورای امنیت در محافل خصوصی ادعا کرد که در شورای امنیت هیچ کسی شک نداشت که عراق دست به یک تهاجم گسترده در عمق خاک ایران زده است، ولی هیچ کسی مایل نبود ایرانِ انقلابی، پیروز شود.

اما در جنایات جنگی شیمیایی صدام آلمان نقش فراموش نشدنی دارد.

تیمرمن محقق آمریکایی در کتاب «سوداگری مرگ» نقش آلمان در تجهیز عراق به سلاح شمیایی را تصریح و نوشته است: شرکت آلمانی کارل کولب (karl kolb) ۶ خط تولید سلاح شیمیایی جداگانه در مجتمع سامره ایجاد کرد.

اولین آن‌ها در سال ۱۹۸۳ و آخرین آن‌ها در سال ۱۹۸۶ تکمیل شدند. از گاز خردل و اسید پروسیک تا گاز‌های عصبی سارین و تابون در این کارخانه تولید می‌شدند و در خمپاره ها، راکت‌ها و گلوله‌های توپ جاسازی می‌شدند.

بی تردید این بزرگترین کارخانه سلاح شیمیایی در جهان بود. رادیو بی بی سی به نقل از مجله اشپیگل نوشت: هیچ کشوری به اندازه آلمان چنین کمک تحقیقاتی و تولیدی به عراق در تهیه یک نوع سلاح کشنده و تعیین کننده نکرده است.

متخصصان آلمان غربی دوشادوش شیمی‌دان‌ها، مهندسان موشکی عراق کار کردند تا یکی از متنوع‌ترین زرادخانه‌های سلاح‌های غیر متعارف را که در هیچ جای دنیا یافت نمی‌شد، به وجود آورند.

به عنوان مثال عراق در سال ۱۹۸۱ قراردادی به ارزش ۲۱/۴ میلیون مارک با شرکت «تیسن راینشتال تکنولوژی» امضاء کرد که به ظاهر قرارداد آزمایشگاه یک دانشگاه بود، اما با استناد به قرارداد امضا شده آزمایشگاه شیمیایی «دیاله» بود که در «تیسن سلمان پاک» در حومه «سوبره» بنا شد و با نصب تجهیزات خاصی قادر بود قوی‌ترین ترکیبات مسموم‌کننده از جمله «پنتاکلرور فسفر» را بسازد.

آلمانی‌ها در بغداد سخت به فعالیت افتاده بودند، خرید کالا‌های آلمان غربی از طرف عراقی‌ها روز به روز بیشتر می‌شد به نحوی که بیش از ۱۰۰ شرکت آلمانی در بغداد فعال بودند.

تعدادی از این شرکت‌ها مقر دائمی خود را بغداد قرار داده بودند به عنوان مثال شرکت «کارل کولب جی‌ام بی اچ» شرکت شیمیایی متوسطی از گروه «دراییچ» یکی از این شرکت‌ها بود که نمایندگی آن در بغداد فعالیت می‌کرد.

«هلموت مایر» مدیر عامل شرکت «کارل کولب» و «فرانتسل» سهام دار عمده این شرکت با یک موسسه عراقی تازه تاسیس به نام «موسسه دولتی تولید آفت» (SEPP) قراردادی بستند که مجتمع کامل و بزرگ تولید سلاح شیمیایی را در سامره بنا کنند.

در دوران جنگ تحمیلی بیش از ۴۵۰ شرکت انگلیسی، آلمانی، آمریکایی، بلژیکی، ایتالیایی، برزیلی، هلندی و فرانسوی بدون توجه به اصول بشردوستانه، عراق را به سلاح‌های شیمیایی مجهز کردند و در مقابل استفاده عراق از این سلاح‌ها نیز طبیعی بود که سکوت نمایند.

در دسامبر ۲۰۰۲ در گزارش ۱۲۰۰ صفحه‌ای عراق نام شرکت‌های شرقی و غربی و از جمله اشخاصی که در مجموع ۱۷۶۰۲ تن مواد شیمیایی را در طول دو دهه در اختیار عراق گذاشته‌اند فاش شد.

آیا تاریخ همراهی و حمایت آلمان وکشور‌های اروپایی از جنایات شیمیایی صدام بعثی را از یاد خواهد برد؟

ملت ایران نیازی به پیام تبریک رئیس جمهوری آلمان به مناسبت سالگرد پیروزی انقلابش ندارد، ولی «والتر اشتاین مایر» باید شرمسار و پاسخگوی همکاری آلمان درکشتن مظلومانه هزاران انسان بیگناه در ایران و عراق به وسیله بمب شیمیایی باشد. این جنایت عیله بشریت است و مسئولیت تاریخی آلمان را برای فاجعه‌ای واقعی یادآوری می‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر پیمان معادی فیلم درخت گردو جشنواره فیلم فجر سلاح های شیمیایی دوران دفاع مقدس سلاح شیمیایی جنگ تحمیلی تولید سلاح آلمان غربی درخت گردو سر دشت حقوق بشر سلاح ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۶۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح کاشت یک میلیارد درخت راه حلی برای احیا و توسعه پایدار سرزمین

محمد علی نیکبخت در پیامی به نخستین نشست شورای حکام، خواستار توسعه دانش و فناوری، ارتقای آگاهی، حمایت مالی و علمی، ظرفیت‌سازی و بسیج منابع در سطوح ملی و بین‌المللی شد.

در این پیام آمده است: امنیت غذایی به عنوان یکی از مهمترین مقوله‌های متاثر از حکمرانی منابع طبیعی و مدیریت منابع آب و خاک مطرح است و مدیریت سازگار و تاب‌آور جوامع محلی، محور مدیریت حوزه‌های آبخیز با رویکرد جامع‌نگری و مشارکت موثر تمام دست‌اندرکاران و ذی‌نفعان برای دستیابی به امنیت پایدار غذایی به شمار می‌رود.

این پیام می‌افزاید: در این راستا حمایت، آموزش و توانمندسازی دست‌اندرکاران به ویژه زنان و جوانان در جمعیت‌های روستایی و عشایری، انجام تحقیقات و توسعه و پایش شبکه‌های دانش و اطلاعات، توجه به دانش بومی و تجارب بین‌المللی و پشتیبانی از مجموعه‌های دانش‌بنیان نقش اساسی دارد.

وزیر جهادکشاورزی در پیام خود با اشاره به این که در اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی تاکید شده، گفته است: در این مسیر تلاش شده در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای کشور، ملاحظات مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و منابع آب، خاک و اکوسیستم‌ها مد نظر قرار گیرد.

در این پیام آمده است: ایران در راستای دستیابی به حفاظت، احیا و توسعه پایدار سرزمین، اقدامات بنیادین مختلفی در زمینه مدیریت پایدار مراتع، حفظ و صیانت از جنگل‌ها و به طور ویژه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را در دستور کار خود دارد و این طرح زیربنایی را با مشارکت مسوولان جوامع محلی، بخش خصوصی، دستگاه‌های اجرایی مرتبط و با محوریت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور دنبال می‌کند.

نیکبخت در این پیام، حمایت همه‌جانبه این مجموعه را به نمایندگی از ایران از توافقنامه تاسیس مرکز بین‌المللی مدیریت جامع آبخیز و منابع زیستی در مناطق خشک و نیمه‌خشک اعلام و ابراز امیدواری کرده در چارچوب همکاری‌های سازمان ملل متحد، ایران و سایر نهادهای بین‌المللی، نقش موثری در حوزه‌های آموزش، علوم و فرهنگ مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و حفاظت از تنوع زیستی ایفا شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • یک روش ساده برای تکثیر درخت کاج در خانه (فیلم)
  • بالاترین نرخ بیکاری در آلمان از سال ۲۰۱۵
  • روزی که رژیم بعث عراق به کاربرد سلاح‌های شیمیایی محکوم شد
  • طرح کاشت یک میلیارد درخت راه حلی برای احیا و توسعه پایدار سرزمین
  • «پیری» دقیقا از چه سنی آغاز می‌شود؟
  • سرشاخه کاری درختان گردو در نهاوند
  • ببینید | موشک‌ ها و پهپادهای ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی امنیت و دفاع در عراق
  • دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو
  • اجرای طرح سرشاخه کاری در باغ‌های گردوی نهاوند