Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@14:19:48 GMT

اخلال در روند قانون گذاری با انتخاب اشتباه

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۱۷۵۲۷

اخلال در روند قانون گذاری با انتخاب اشتباه

با توجه به اینکه انتخاب اشتباه در نماینده مجلس در نهایت موضوع قانون گذاری را با مشکل مواجه خواهدکرد، باید در این روزها مردم با شاخصه‌های انتخاب برتر آگاه شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،  علیرضا خوش نیت: با آغاز رسمی زمان تبلیغات انتخاباتی مجلس شورای اسلامی، چهره شهرها و روستاهای تحت تاثیر پوسترهای متعدد تبلیغاتی نامزدها قرار گرفت و نامزدها سعی می کنند با انواع روش های تبلیغاتی رای شهروندان را کسب کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در منطقه شبستر مردم بیشتر از اینکه تحت تاثیر تبلیغات میدانی و رنگی و پوستر قرار بگیرند، بیشتر مطالب نامزدها در فضای مجازی و سخنرانی های نامزدها را پیگیری می‌کنند و به سمت ستادها کشیده می شوند.

در شهرها با ابتکار شهرداری‌ها، تبلیغات نامزدها ساماندهی شد و با نصب بنر در  نقاط مختلف از شهرها اقدام خوبی برای عدم برهم زدن زیباسازی شهرها و حتی برخی روستاها برداشته شد. ولی متاسفانه شاهد هرج و مرج تبلیغاتی هستیم که تابلوهای راهنمایی، باکس‌های زباله، صندوق‌های کمیته امداد، تیرهای برق و.... نیز از این موضوع مصون نمانده‌اند از این رو از هم اکنون نقض قانون مداری این نامزدها را پیش از انتخاب شاهد هستیم.

جایگاههای ویژه انتخاباتی در نقاط مختلف شهرها نصب شده است، ولی در دنیای مجازی نیز رقابت پر شوری راه افتاده است، هر صبح که از خواب بیدار می شوی مشاهده می کنی که عضو چندین گروه و کانال شده‌ای که کارش فقط آپلود عکس و شعار و استیکرهای تبلیغاتی است و جالب اینکه در اکثر این تبلیغات برنامه هدفمندی از نامزدها دیده نمی‌شود.

با توجه به اینکه انتخاب اشتباه در نماینده مجلس در نهایت موضوع قانونگذاری را با مشکل مواجه خواهد ساخت، باید در این روزها مردم با شاخصه های انتخاب برتر آگاه شوند، متاسفانه دیده می‌شود مردم فقط از روی تبلیغات و یا مولفه‌های بسیار بی‌ارتباط با حوزه قانونگذاری به یک فرد رای می‌دهند این اشتباه در انتخاب در نهایت موجب می‌شود ما پس از دهه‌ها از توسعه در مقایسه با سایر مناطق عقب بمانیم، و تازه در اندیشه پیشرفت منطقه بیافتیم.

باید اذعان کرد که اسراف در تبلیغات در واقع هدر رفت منابع است باید از ابتدا افرادی به مردم معرفی شوند که جزو تاثیرگذاران توسعه منطقه باشند و نامزد انتخاباتی باید از ابتدا با ارائه برنامه مدون، مردم با هرج و مرج و تبلیغات رنگارنگ و ظاهری مواجه نشوند.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، دوم اسفندماه امسال برگزار می‌شود. این انتخاب پیش رو، یکی از مهم‌ترین انتخابات به شمار می‌آید؛ چرا که از یک سو با دوران تحریم‌ها روبه‌رو هستیم و از دیگر سو مشکلاتی از جمله اشتغال و اقتصاد کشور بر حساسیت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی هم تاثیر گذاشته است.

نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس دین مبین اسلام و پاسداری از ارزش‌های حیاتی آن شکل گرفته است و اکثریت قریب به اتفاق ملت ایران و رای دهندگان به وکلای مجلس، مسلمان هستند، نمایندگان مجلس پس از انتخاب باید در نخستین جلسه آن سوگندنامه‌ای را امضاء کند که در بخشی از آن آمده است: "من در برابر قرآن مجید، به خدای قادر متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم "

از این رو مهم ترین وظیفه وکلای ملت، اهتمام جدی به اسلام و ارزش‌های الهی و معنوی آن است و آنان تحت هیچ شرائطی نمی توانند از این وظیفه مهم تخطی کنند.

حضرت امام خمینی(ره) به مردم توصیه فرموده‌اند:" من انتظار دارم که وحدت کلمه خود را حفظ و در انتخاب وکلاى خود رضاى حق را بر رضاى خود مقدم دارید " .   

از منظر مولای متقیان حضرت علی علیه السلام تمام مسئولیت‌های اجتماعی و سمتهای مختلف حکومتی که از جمله آنها نمایندگی مجلس شورای اسلامی می‌باشد، در ردیف امانت‌های سنگین به شمار می‌آید.

اگر نماینده مجلس پس از انتخاب در سمت نمایندگی، از امانت مردم به نحو شایسته پاسداری کند و اختیاراتی را که ملت به آنان سپرده، در راه اعتلای دین و آبادانی کشور به کار گیرد، بدون تردید رضایت خدا و خلق را بدست آورده و اعتماد عموم را برای خود کسب خواهد کرد.

منتخب آتی مجلس یازدهم نباید آن جمله از سوگندنامه خود را از یاد برد که می‌گوید: "من در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که ... ودیعه ای را که ملت به من سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم. "

یکی از ویژگی‌های لازم برای وکلای مجلس شورای اسلامی پرهیز از تجمل‌گرایی است، چرا که وکلای تجمل‌گرا نمی‌توانند دغدغه خاطر محرومان جامعه را درک کنند و درد آنان را بشناسند.

اما اگر نماینده‌ای با کانون‌های درآمدزای سیاسی و اقتصادی ارتباط تنگاتنگ داشته باشد و مرهون سرمایه‌داران و قدرتمندان متمول باشد، خود باخته و ضعیف النفس خواهد شد.

از مهم‌ترین دغدغه‌های نماینده مجلس، باید حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور باشد. نماینده باید در گفته‌ها، نوشته‌ها و اظهار نظرهایش، استقلال کشور و تامین مصالح و حقوق مردم را مد نظر داشته باشد و هیچگاه اندیشه دوستی با دشمنان و پیوستگی با بیگانگان را در سر نپروراند، چرا که از منظر قرآن این یکی از صفات اهل نفاق و عوامل داخلی دشمنان اسلام می‌باشد.

با توجه به این حقیقت، یکی از ملاک‌های گزینش نمایندگان، میزان راستگویی آنان در زندگی‌شان می‌باشد. آیا افرادی که دهها وعده توخالی و غیرقابل عمل به مردم داده و بعدا آنها را به بوته فراموشی سپرده‌اند، لیاقت نمایندگی دارند؟ آیا کسانی که با انواع دسیسه‌ها و شعارهای فریبنده و تبلیغات پر زرق و برق اذهان مردم را مشوش کرده و برای رسیدن به مقاصد نفسانی خود، آرای مردم را به سوی خود جلب می‌کنند، شایستگی وکالت دارند؟! نماینده حقیقی مردم اگر وعده‌ای بدهد با تمام وجود به دنبال تحقق آن تلاش می‌کند و حیثیت خود را در گرو آن وعده می‌بیند.

تک تک شهروندان در انتخابات وکلای مجلس مسئولیت سنگینی به عهده دارند و انتخاب شوندگان نیز وظیفه خطیری را تعهد می‌کنند. هر کسی که شایستگی ایفای نقش در سمت نمایندگی مردم را دارد باید قدم در میدان بگذارد و خود را نامزد چنین مقام حساسی کند وگرنه اگر به قصد مطامع دنیوی و رسیدن به هواهای نفسانی به این حیطه وارد شود، سعادت دنیا و آخرت خود را از دست خواهد داد. مردم مسلمان نیز نباید به ظواهر افراد بنگرند، بلکه لیاقت و شایستگی و اهلیت آنان را احراز کرده، سپس به آنان رای دهند. در غیر این صورت، در خطاها و تخلفات احتمالی این افراد شریک خواهند بود.

بر یک نماینده مسلمان شایسته است که چنین باشد و در موضع‌گیری‌ها و اظهار نظرهای خود، از هیچ منصب و مقامی هراس نداشته باشد. یکی از مهم‌ترین اوصاف شهید مدرس شجاعت و شهامت کم نظیرش بود. او در طول عمر با برکت خود که همواره به مبارزه با ظلم و استبداد داخلی و استعمار خارجی می‌پرداخت، از هیچ قدرت و مقام و منصبی نترسید، دشمنانش بارها به جان و آبروی وی سوء قصد کردند، اما او از مواضع برحق خود عقب‌نشینی نکرد.

بنابراین کسانی که نفس ضعیف دارند و در حوادث مرعوب قدرتمندان و استعمارگران می‌شوند، شایسته وکالت نیستند.

رسیدگی به محرومان و مستمندان جامعه از وظایف مهم وکلای مجلس است. خدمت به محرومان و رسیدگی به دردمندان که از مهم‌ترین تلاش‌های پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار بود، باید سرلوحه برنامه‌های وکلای مجلس باشد، البته این مهم در ساختار شخصیت نامزدهای مجلس ریشه دارد، چنانکه امام خمینی (ره) فرمودند: "رئیس جمهور و وکلای مجلس از طبقه‌ای باشند که مظلومیت و محرومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فکر رفاه آنان باشند، نه از سرمایه داران و زمین خواران و صدرنشینان مرفه و غرق در لذات و شهوات، که تلخی محرومیت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمی توانند بفهمند "

در آخر این مقاله یادآوری این نکته شایسته است که یک وکیل مسلمان و شیعه که پیرو علی علیه السلام و دلسوز کشور و مردم متدین آن می‌باشد، همیشه این شعار علوی را آویزه گوش خود قرار می‌دهد که، خداوندا! تو می‌دانی که فعالیت‌های ما تلاش‌های رقابت‌جویانه برای کسب قدرت نبود و در جستجوی ثروت و امکانات افزون‌تر دنیوی انجام نیافت، بلکه هدف ما فقط بازگرداندن نشانه‌های دین تو و اظهار اصلاح در سرزمین‌های تو بود تا مظلومان از بندگانت امنیت یابند و قوانین معطل شده‌ات برپای داشته شود.

انتهای پیام/60001

منبع: فارس

کلیدواژه: نماینده مجلس مجلس شورای اسلامی مجلس قانون گذاری خبرگزاری فارس فارس تبریز فارس آذربایجان شرقی تبلیغات انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس مجلس شورای اسلامی انتخاب اشتباه نماینده مجلس مهم ترین وکلای مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۷۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمه و حقوق شوراهای اسلامی ازطرح‌های پیشنهادی به مجلس دوازدهم است

به گزارش خبرنگار مهر، سالار مرادی پیش از ظهر یکشنبه در همایش روز ملی شوراها که در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: جایگاه شورا هم در قانون و هم در شرع کاملاً مشخص است به طوری که در قانون اساسی جایگاه شورا به عنوان پارلمان محلی تبیین شده است و بدون مشورت و همکاری و شور جامعه مدنی شکل نمی‌گیرد که ما بخواهیم منتظر رشد و توسعه یک کشور باشیم.

منتخب مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی افزود: معتقدیم مجلس، دولت و نهادهای مدنی هر کدام کار شرح وظایفی دارند و باید کار و رسالت خود را انجام دهند تا توسعه کشور تحقق یابد.

وی با بیان اینکه تمام مشکلاتی که مطرح شد را سال‌های سال شنیده‌ایم، گفت: شوراها بدون بیمه و حقوق و امتیازی، خود را در معرض قضاوت و داوری قرار دادند و با تلاش خود برای خدمت به مردم تلاش کردند.

مرادی بیان کرد: در قانون اساسی تنها نهادی که می‌تواند قانونگذاری کند مجلس است اما در کنار مجلس شورای عالی استان‌ها نیز می‌توانند پیشنهاد ارائه دهند.

وی با بیان اینکه باید بیمه و حقوق برای شوراها درنظر گرفته شود، افزود: به تناسب جمعیت و فعالیت حداقل حقوق برای شوراها باید در نظر گرفته شود و این طرح یکی از طرح‌های پیشنهادی است که در مجلس جدید مطرح می‌شود.

مجلس دوازدهم با تعامل و همفکری برای حل مشکلات مردم قدم بر می‌دارد

منتخب مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه مطالبات و انتظارات مردم زیاد است، گفت: نمی‌توانیم بگویم که مشکلات در سطح کشور وجود ندارد اما امیدوارم مجلس دوازدهم بتواند با تعامل و همفکری بخشی از مشکلات ملی را حل کند که به مراتب آن مشکلات استانی هم حل می‌شود.

مرادی تصریح کرد: باید رابطه بین مجلس و بین شوراهای شهر و روستاها وجود داشته باشد تا در سطح ملی بتوانند اثرگذار باشند

وی اضافه کرد: هر کسی در حوزه عمومی قدم برمی‌دارد با مشکلات و چالش‌ها و انتقادات روبرو خواهد بود و امیدوارم مجلس دوازدهم با عقلانیت و اعتدال بتواند مشکلات مردم را کاهش دهد.

منتخب مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی از افزایش مهاجرت مردم از روستا به شهر ابراز نگرانی کرد و یادآور شد: با مهاجرت روستاییان به شهرها در واقع تولیدکنندگان به مصرف کننده تبدیل می‌شوند.

مرادی توجه به زیرساخت‌ها در روستاها و ساخت جاده، مدرسه و تأمین آب آشامیدنی در روستاها را لازمه ماندگاری روستاییان و ممانعت از مهاجرت آنها به شهر خواند و گفت: مهاجرت روستاییان زنگ خطری برای مسؤولان و متولیان امر است که باید به این موارد توجه شود.

وی از زحمات هیأت نظارت، بازرسی و مدیران اجرایی و مشارکت مردم در انتخابات اسفند ماه گذشته تقدیر کرد.

کد خبر 6090927

دیگر خبرها

  • مالیات بر سوداگری و سفته بازی مشمول مردم نمی شود
  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد
  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • بیمه و حقوق شوراهای اسلامی ازطرح‌های پیشنهادی به مجلس دوازدهم است
  • مالیات بر سوداگری برای کند کردن تیغ سوداگران است/گام بلند مجلس برای هزینه دار کردن فعالیت های سوداگرانه و دلالی
  • تاثیر مثبت انتخاب فرد اصلح در دور دوم انتخابات بر آبادانی شهرستان
  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد را شامل می‌شود
  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود
  • دولت قانون ساماندهی اجاره بها را تا قبل از شروع فصل جا به جایی مستاجران اجرایی کند
  • مجلس باید در قانون شوراها نسبت به احراز صلاحیت‌ها تجدید نظر کند