Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین یک هنرمند تئاتر گفت: دانشجویان و دانش‌آموختگان تئاتر کودک این رشته را جدی نمی‌گیرند و این شاخه از هنر را هدف نمی‌دانند بلکه آن‌را وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف دیگر چون چهره شدن و رسیدن به کارهای تلویزیونی و سینمایی قلمداد می‌کنند.

خدیجه مهدوی، دانش‌آموخته طراحی صحنه و لباس در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تئاتر و نمایش، تشکیل شده از چندین هنر، که شامل ادبیات، نقاشی، موسیقی و معماری است؛ ضمن اینکه تئاتر بر سه رکن بازیگر، صحنه و تماشاگر استوار است و تنها چیزی که در تئاتر اهمیت دارد و مکمل آن محسوب می‌شود وجود مخاطب است در واقع با حضور مخاطب تئاتر هم تکمیل و هم مجدد خلق می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: هر بار نمایشی اجرا می‌شود مفهومی از تئاتر بازآفرینی می‌شود و در واقع تئاتر برای مخاطبین و تماشاگران خود یک مفهوم تازه از رابطه اجتماعی را بیان می‌کند.

این کارگردان تئاتر کودک ادامه داد: مقایسه تئاتر ایران با سطح جهانی درست نیست؛ اگر نصف امکانات تئاتر اروپا، در اختیار جوانان ایرانی باشد عرصه فرهنگ و هنر کشور دچار دگرگونی خواهد شد؛ ضمن اینکه خارج شدن تئاتر از حالت سنتی خود، توجه به کتب ترجمه شده در این راستا و توجه به دانش روز جهانی یقیناً در تحول این هنر بی‌تأثیر نیست.

تئاتر خوب برای کودکان باید...

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های تئاتر کودک و نوجوان گفت: تئاتر خوب برای کودکان باید دارای ارزش‌هایی چون سرگرمی، رشد روانی، جنبه‌های آموزشی، درک زیبایی‌شناسی، تربیت تماشاگران آینده باشد البته سرگرمی، تربیت وروان‌شناسی سه حوزهٔ اصلی ارزش‌های تئاتر خوب برای کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود.

مهدوی ادامه داد: به‌طورکلی این حوزه تئاتر قادر است امکانات متفاوتی چون شادی، سرگرمی، مشارکت خلاقانه، فرصت برای آموختن و ایجاد زمینه رشد روانی و سلامت روحی کودک و نوجوان را به وجود آورد و در نهایت می‌توان گفت ایجاد نشاط، شادی، لذت، هیجان، حس کنجکاوی، ماجراجویی، سادگی در طرح، ایده و داستان از ویژگی‌های تئاتر خوب برای کودک و نوجوان است.

نگاه کلان به تئاتر کودک و نوجوان باید تغییر کند

وی در ادامه با اشاره به وضعیت تئاتر کودک در ایران افزود: دراین زمینه چند سوال می‌پرسم، فعالین عرصه تئاتر مخصوصاً در حوزه کودک و نوجوان در ماه چند کار خارجی را می‌بینند و مورد کنکاش، تحلیل و نقد قرار می‌دهند؟ چند کار پژوهشی و تحقیقی انجام داده‌اند؟ آیا با نویسندگان مشهور در این امر ارتباط دارند؟ آیا کار خود را ملزم به وجود و مشورت روانشناس، جامعه‌شناس می‌دانند؟

این کارگردان نمایش تصریح کرد: ضعف در مخاطب شناسی، زبان و ساختار و نبود ارتباط عمیق و صادقانه با کودک، فراموشی قشر نوجوان در این باب، سبب شده به این رشته در سطح پایینی نگاه داده شود، کیفیت کارهای کودک و نوجوان در سطح آماتور و حرفه‌ای با هم فرق چندانی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: تأسیس این رشته در دانشگاه مشکلی راحل نمی‌کند زیرا تا وقتی‌که مسئولان دغدغه‌مند و دلسوزی نداشته باشیم فعالیت‌ها بیهوده خواهد بود، نگاه کلان به تئاتر کودک و نوجوان باید تغییر کند تا امیدی در این زمینه ایجاد شود.

این کارشناس در ادامه با اشاره به برخی مشکلات تئاتر کودک و نوجوان گفت: مقوله تئاتر کودک و نوجوان را می‌توان هنری دانست که به لحاظ کمی و کیفی در پایین‌ترین حد ممکن شناخته شده هنوز هم تردید در این مسئله وجود دارد که آیا هنر تئاتر کودک و نوجوان در ایران به‌عنوان یک شاخه هنری مستقل شناخته شده است یا خیر.

مظلومیت تئاتر کودک حتی در میان دانش‌آموختگان این هنر

مهدوی ادامه داد: دانشجویان و دانش‌آموختگان تئاتر کودک این رشته را جدی نمی‌گیرند و این شاخه از هنر را هدف نمی‌دانند بلکه آن‌را وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف دیگر چون چهره شدن و رسیدن به کارهای تلویزیونی و سینمایی قلمداد می‌کنند.

وی افزود: موارد دیگری چون کمبود بودجه، کسری کمک‌هزینه، تعداد فراوان گروه‌های هنری و اجرایی، تبعیض‌ها، نبود مدیران متخصص، فرهنگی و دلسوز، لابی‌گری و وجود رابطه‌ها باعث شده که فعالین این عرصه خیلی برای ورود به تئاتر کودک و نوجوان تمایل نداشته باشند و در نهایت این گزاره که هنر تئاتر در جهت پروراندن جسم و روح کودکان و نوجوانان است در جامعه ما شعاری بیش نباشد.

این هنرمند در پایان با اشاره به راهکارهای بهبود تئاتر کودک در جامعه بیان کرد: دولتمردان و قانون‌گذاران می‌توانند با ایجاد شرکت‌هایی در این زمینه هنرمندان تئاتر را در هر رشته و شاخه‌ای استخدام کنند و آن‌ها به‌عنوان پرسنل هنری، موظف به تولید هنر باشند مانند یک کارمند حقوق‌بگیر حداقل مشکل مالی و دغدغه زمان نداشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری تئاتر كودك تئاتر کودک و نوجوان ادامه با اشاره کودک و نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۷۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از ۸ کتاب کودک نوشته دانش‌آموزان دبستان دخترانه سمای عالیشهر

فخرالسادات هاشمی معاون امور مدارس سمای استان بوشهر در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با اعلام رونمایی ازهشت کتاب کودک نوشته دانش‌آموزان دبستان دخترانه سمای عالیشهر اظهار کرد: نهادینه‌سازی فرهنگ کتاب و کتابخوانی از یک سو و پژوهش و نوشتن از سوی دیگر، به آگاهی‌بخشی و توانمندسازی بیشتر نسل آینده که دانش‌آموزان امروز و آینده‌سازان کشور هستند، کمک بسیاری خواهد کرد؛ چراکه راه سازندگی، پیشرفت و بالندگی کشور در گروه دانش‌افزایی، اندیشه‌ورزی و نگه‌داشت آن است.

وی اضافه کرد: از دانش‌آموزان پژوهشگر پشتیبانی خواهیم کرد و در راستای چاپ و انتشار داستان‌های آنان با کمک معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی و والدین اقدامات لازم را انجام خواهد داد. 

به گزارش انا، در آیین گرامیداشت هفته معلم از کتاب‌های آرزوی نیلوفر، ماجراجویی در جنگل، پروانه کوچولوی تنها، دختر دریا، دریاچه نقره‌ای، سفر به فضا، در آرزوی دیدن دریا و کتاب در جستجوی مادر که توسط دانش‌آموزان پایه سوم تا ششم دبستان دخترانه و به کمک آموزگاران این آموزشگاه نوشته و طراحی شده بود رونمایی و از دانش‌آموزان این آموزشگاه تجلیل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رونمایی از ۸ کتاب کودک نوشته دانش‌آموزان سما
  • رونمایی از ۸ کتاب کودک نوشته دانش‌آموزان دبستان دخترانه سمای عالیشهر
  • ۴۰ درصد شرکت‌های خلاق مرتبط به کودک و نوجوان است
  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  • دومین دوره انتخابات موسسه هنرهای نمایشی استان برگزار شد
  • دو روی سکه معلم بلاگری/کاهش هوش هیجانی دانش آموزان با تولید محتوا از آن‌ها
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی در شیراز برگزار می‌شود
  • امضای تفاهم‌نامه و رونمایی از پوستر برگزاری آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی
  • امضای تفاهم‌نامه آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی در شیراز